![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
INNLEDNING:
Min kones søster inviterte oss to pluss to andre søstre på en tur til denne flotte øya syd for Manila. Øya er lang og tynn og store avstander. Vi skulle bo på El Nido Apulit Resort: http://www.elnidoresorts.com/ Apulit: http://www.elnidoresorts.com/elnido/...apulit-island/ For å komme hit etc.. http://www.islandtransvoyager.com/ Har selv ikke tatt bilder, men mange har tatt bedre bilder enn jeg noensinne kan ta… Fortsatt ikke funnet 120 film til mitt Kodak bokskamera jeg fikk på tiårsdagen min i 1956…. ![]() http://www.google.com/images?q=palaw...e_result_group For info om Palawan bruker vi Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Palawan Også her er Puerto Princesa ’s underjordiske elv, ”7 new wonders of the world” http://www.hellomagazine.com/travel/...wonders-world/ ----------------------------------------- UTREISE: Så til selve reisen.. SQ 777 hadde med seg fire søstre som skulle passe på ham. Og det trengs… Absolutt… Administrator og arrangørsøsteren har kjent meg i 25 år og tenkte ”proviant” til meg. Liker å være privat på balkongen. En kartong med 24 bokser med det ølet Red Horse.. Det sklei rett inn i vår bagasjekvote på 10 kg hver inkl håndbagasje. Selvfølgelig ikke noe annet en lette nylonbager… De veide alt på ei vekt og la sammen totalen for oss fem. Under 50 kg. Flotte med bagasjen er at du så den ikke etter du leverte den i MNL inntil du fant den på ditt rom ved ankomst… Søndag 21.10 var avreisedagen. ITI har sin egen terminal og lounge på MNL, bortenfor domestic terminal. Fin liten sak. Med stoler og bord ute nær flyene og inne med aircon. Loungetilbud er juice, vann , te, kaffe og kaker mens en venter. Bare 10 meter fra oppstilte Dornier 228. Noe bortenfor Caravan , C 172 etc… Helikopter ut og inn. Så jeg var mest ute og tittet. Avreise skulle være kl 14.00 til ITI’s egen grusbane på nordsiden av Palawan. Hovedflyplassen i Puerto Princesa er 4 timer unna alle resortene her. Derfor bygde de disse stripene. Hompe titten teia skumperud etc er ikke så populært i 4 timer.. La merke til noe usikkerhet blant de ansatte hos ITI . Nerder som oss på flyprat.no oppdager ting raskt. Innkommende fly var tydeligvis forsinket. For lengst hadde jeg sett at ITI’s andre Dornier sto parkert på andre siden , manglende en propell . Spurte når den var ok igjen. To ( filippinske ) uker var svaret. Joda like etter kl 14 kom beskjeden jeg ventet.. Vårt fly var kansellert grunnet sent innkommende fly ! Hallo vi kan jo dra sent ?? Men nei nei !! Hvorfor, jo da grusstripa inne i skauen vi skulle til, har ikke landingslys … selvfølgelig… Men ITI var serviceminded. Oss fem fikk først velge fly neste morgen, 0730 eller 1130. Det var begrenset plass på begge. Selvfølgelig 1130. Oppholdet ble selvfølgelig økt med en natt. Så ble vi sendt til Heritage Hotel nær flyplassen med middag og frokost og pick-up kl 10.00 neste dag. Maten var grei, men hold dere langt unna det hotellet dersom dere skal til Manila. Offisielt 5*, men røyklukt overalt, også i røykfri etasjer og rom. Er casino der og så vidt jeg forstår røyker alle gamblere… ?? Joda, neste morgen ble vi hentet på minuttet. Avgårde i rute med en flott Dornier 228, 19 seter. Flott vær og siden Dornieren ikke er pressurized , så lavflyging over mange øyer. I seatpocket et flott kart som viste hvor vi var hver 5. minutt. Topp tur.. 75 minutt… Herlig flyging over grusstripa først før approuch, noe som nerder liker og meget krappe svinger og topp landing, noe vind. Takset inn foran ei stråhytte med to dører, avgang og ankomst. Grusgulv i ”terminalen”. Lounge med gratis vann og noe snacks. En liten WC bak i hytta. Rullebanen er på 1.000 meter. Kapteinen fortalte på forespørsel etter landing , men var noe usikker. Herlig syn når de dro tom tilbake til MNL…. Sikkelig støvsky etter flyet. Men nylig kunne de ikke fly herfra etter siste syklon. Da var det gjørmerullebanen, ble fortalt. Like bak ei mobilantenne, så full dekning ute i svarte skauen. En liten brannbil klar også ved stripa. Så ingen i nærheten av den. Så Jeepney, de stuet bagasjen inn etter de hadde puttet stor plastposer rundt .. Les sjøsprøyt senere. http://en.wikipedia.org/wiki/Jeepney Gjennom meget primitive boplasser med folk til ei båthavn ned ved en elv… Skal være mye crocs der. Så om bord i en outrigger, på med lifewest ( som jeg puttet raskt på og knyttet igjen, har vannskrekk og kan IKKE svømme ), og nedover elva med mangrover . 15 min senere åpent hav ut mot Apulit. 45 min. Fikk iskalde tøykluter som i C klasse, cookies, te og vann og infomøte underveis. Flott overfart… Ankomst , kastet anker et stykke fra land, så kom mindre landstigingsbåter med 115 hk Evinrud… Ved kai sto mange av de 100 ansatte ( totalt 50 hytter på 100 ansatte, så maks 100 gjester ?? ) med sang og dans. Deretter en drink og kort infomøte i kaias lille lounge… Jeg snublet da jeg klatret i land med små skrubbsår. Jeg sa tydelig: ”Blås i det. Jeg ble kalt ”Snublefot” i min ungdom, vant til det ”. Men det tok ikke mange minutter før resident doc kom.. Så ung og vakker… Så jeg lot henne rengjøre sårene i hennes kontor etter lunsj. Ikke hver dag en møter en slik dame. No cost. ![]() Så til lunsj hvor vi også fikk rom nøkkel.. Etter det til hytta hvor bagasjen var allerede plassert på innsiden. Flott overvanns hytte… Enormt med forskjellig fisk under oss, og til enhver tid mange hai-babies svømmende rundt. Praktfullt… Oppholdet var fantastisk. Full mobildekning og Wi Fi i fellesområdene… Kan ikke klage på noe. Alle tre måltider buffet. Forskjellig hver dag. Kokker brukte de beste ingredienser fra havet til enhver tid. En kveld var middagen nede på stranda. Elsker barbeint middag. Folk fra hele verden, en stor del koreanske honeymooners. De har jeg også sett på Boracay. MNL er jo kun 3t.40 min fra ICN… ( tilsvarende PMI fra OSL ).. Lettest å se at de er koreanere , de fleste alltid drar på ferie med tripod. Selv for minste billige kompaktkamera. De er for shy til å be om hjelp for å ta bilde av de nygifte. HJEMREISE: Reise rundt om på Filippinene sensommer høst er en ”risikosport”.. Mange skikkelige tyfoner, mye regnstormer etc. Dette er vi klar over . Vår dato for hjemreise var torsdag 26. oktober. Kvelden før ble jeg urolig siden det var skikkelig lyn , spetakkel etc i horisonten som nærmet seg. Friskt i minne Dorniers begrensninger.. Huff tenkte jeg, not again…. NOT again… ![]() Neste morgen, topp vær og jeg pustet lettet… Vi skulle ha outrigger avgang 07.30, flyavgang 10.30. Frokost 06.00 , checkout 07.00. Lot bagasjen stå utenfor hytta for pickup. Joda kl 07.15 fikk vi vite at vårt fly var kansellert . Dårlig vær ( les regnstorm ) i Manila. Ganske raskt kom det fram at de to siste avgangene med ITI ble kansellert også. ”Smoking Hotel Hermitage” fikk sikkert mye business samme dag i Manila. Jeg hadde hele tiden Puerto Princesa bak i hodet. Derfra flyr PAL, Zest, Airphil Express, Seair og Cebu Pacific til MNL med 320/319. De har ikke de samme værbegrensninger. Joda , etter en tid ble det besluttet å ”evakuere” de ca. 40 som skulle reise den dagen til TayTay. Noen hadde forbindelse på kvelden til BKK, ICN etc. Møte båthavna kl 1100… Logistikken til Apulit Resort var imponerende. Dette skjer vel ganske ofte, antar jeg. Sikkert kalkulert inn i de meget høye prisene der ute. De som skulle med Cebu Pacific 16.45 ble sendt med første outrigger. Vi som hadde 17.15 med PAL, outrigger nr. 2… Kort tid etter. Vi var vel 5-10 min bak. Så en time til TayTay med liv vester på. Grei overfart som tok nøyaktig en time. Fikk nydelig sandwich og flaske med vann om bord. TAYTAY: http://www.travel-philippines.com/lo...wan/taytay.htm En av små båtene som tok seg av ilandføring av folk ble med… G4S, tungt bevæpnet, var security med første båt.. De hadde security på øya, men ruslet rundt der uten våpen. ( O.T. men bør nevnes. Lov og orden i det landet: Bilde i avisa. Politiet hadde blitt tipset om hvor en carjacked bil var . Bildet viser tre døde i bilen og en død like utenfor. Tydelig bilde… No comments, men har sett slike bilder tidligere av tyver som har blitt stoppet.. ) Så over i mini vans som Hi Ace etc… Så et race mot Puerto Princesa. Gikk veldig fort på svingete veier. Men faktisk ansvarsfull kjøring.. Det skulle ta ca. 4 timer. Det lå an til litt kortere, men en måtte igjennom downtown i byen først før flyplassen. Der var det kork, så det ble 4 timer. Var der 16.25, utenfor sto reisebyrået med billetter. Alle greide det bortsett fra en bil med motorproblem, rakk ikke Cebu Air. Men de kom seg med AirPhil Express senere på kvelden. Vår PAL 319 var helt topp. Hadde siste rad ( sist bookede ) som jeg aldri liker. Men i dag ”heaven”. Kommer endelig til Manila. Tannlege neste dag og hjemreise to dager senere ( fruen er fortsatt der i to + uker ), Skrekkelig vær, storm og oversvømmelser, i Manila. Mye sirkling ( som vises klart på Airshow om bord ) i ca. 40 minutter. Kom ned og rett hjem … Deretter ny skinnende tann og klar for hjemreise… P.S: Sov godt på superfabelaktige QZ First hjem. Sete 1 A… 4 flighter med dem i F på vel et år… Vurderer dem også når en skal tilbake til basic og R-klasse…. Den dagen kommer snart…. Som vi skrev stil i barneskolen om en utflukt: ”Vi var alle enige om etc etc..” |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]()
Herlig Reidar -høres ut som en opplevelse.Bra ting ordnet seg
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,574
|
![]()
Skikkelig tur! Donerer et gammelt digi-kamera hvis du er villig til å bruke det
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Ha, ha, har flere digikameraer , t.o.m. kjøpt nytt sist uke Coolpix S8200, men det å ta bilder og laste opp...
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 12,006
|
![]()
Takk for pålehytte rapport. Jeg savner selvfølgelig et betydelig antall nærbilder av gulrøttene og setejusteringskonsollen, men ellers var det bra!
Godt at de tok vare på deg og lastet godt med fludium.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God morgen fra Apulit Island Resort El Nido | SQ 777 | Flyforum | 20 | 23-10-2012 21:21 |
El Nido Resort og ITI Air | SQ 777 | Reiseforum | 0 | 05-10-2012 09:26 |
Brusseltur med litt forviklinger | hanswest | TripReports | 2 | 11-01-2012 12:25 |
En reise med forviklinger | Norwing | TripReports | 13 | 21-12-2010 11:14 |
En tech med forviklinger på AES torsdag? | LN-KGL | Flyforum | 0 | 06-01-2006 00:50 |