![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]() http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1230903.ece Dette har jo vært opp før og jeg sier som før: CO2-avgift er relevant pga forurensingen, så legg gjerne på en saftig CO2-avgift som gjør forbruket av det som forurenser dyrere. Men jeg ser ikke noen logisk link mellom flyskatt og u-hjelp. Hvis vestlige land brukte litt mindre på forsvar ble det uansett mer enn nok penger til overs... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Men hvorfor akkurat FLYskatt? Hvorfor ikke togskatt, stor-bil-skatt, store-hus-skatt, sjampis-skatt, kaviarskatt, skatt på å være advokat eller økonom pga forventet høyere inntekt, ekstra skatt på indrefilet, ekstra skatt på den dyre sjokoladen jeg gumler på nå....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg skjønner hvor du vil (og er nok i store trekk enig), men en dedikert skatt som finansierer u-hjelp betyr sikkert bare at de andre skatteinntektene enten reduseres eller at man bruker dem til andre formål. Jeg har en pragmatisk holdning til dette. En skatt på flyreiser vil sikkert også redusere CO2, og om man kaller det for en u-hjelpsskatt eller en CO2-skatt er vel egentlig mye det samme..? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Å gi politikere mulighet til å få inn mer npenger er som å gi whicky og bilnøkler til tenåringer ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Jeg tror Foss Stene i SASBraathens har rett i at det ville være unaturlig å gjøre det samme som franskmennene. Vi har andre tradisjoner (skatt og donasjon) og sabla få TGVer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er nonsens på samme nivå som Oslo Sporveiers forslag om å innføre høyere takster på kollektivtransport i rushtida for å spre trafikken.
Akademikere kan teoretisere så mye de vil: Nonsens = nonsens. Da kan man heller innføre u-hjelpskatt på lønningene til offentlig ansatte, eller på sjokolade produsert i Belgia (fordi Leopold var en drittsekk). Det beste hadde vært om disse landene fikk fri tilgang til markedene våre slik at de kunne selge sine varer så de på sikt ikke trenger u-hjelp. Det er mye mer vettugt.
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg er også enig i at tilgang til våre markeder ville vært det beste på sikt - men hva skal vi gjøre før vi evt får det til..? U-hjelp er sannsynligvis det som er løsningen. Denne u-hjelpen må finansieres av skatter eller frivillige donasjoner, og jeg er forsåvidt enig i at det kanskje ikke er fornuftig å pålegge en skatt på en enkelt næring. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg synes de kan ta en liten del av gevinstene på verdens børser. Jo bedre det går for børsene, jo mer penger til de som trenger hjelp.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5518836.html
Quote:
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Snakk om å gjøre livet vanskeligere for oss som jobber med billetter. Nå skal de pokker meg innføre forskjellige flyskatter på Business og Eco tariffer. NEI TAKK. Samme skatt for alle passasjerer takk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg må innrømme at jeg synes denne avgiften er noe av det dummeste de rød/grønne dytter på oss. Jeg pleier ofte å gi penger til ymse organisasjoner,men dette ødelegger giverlysten min totalt. Mest fordi jeg jobber i bransjen og synes det er svært urettferdig at vi blir selektert på denne måten.Nordmenn reiser mye og nå vil staten stikke enda et sugerør i glasset.
Jeg tror mange med meg vil revurdere penger til u-land etter dette. Det kan jo være sånn at nordmenn gir mye fordi det er frivillig. Dette kan føre til at politikerne vil møte seg selv i døren. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Blir dette innfort skal jeg si nei hver gang jeg blir spurt om aa gi penger til ett eller annet veldedig formaal og istedet legge det i "reisekassa"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ingen skatt om ikke andre land er med! Stå på, Liv Signe!! Ikke helt enig om dette i regjeringen altså (what else is new?)
I og for seg er det jo en vakker tanke, at alle vi rike mennesker som reiser med fly (for det er jo fremdeles et luksusgode - iallefall for SV-velgere) skal betale litt avlat til fattige stakkarer som sitter og venter på penger fra oss snille rike, hvite mennesker! PHØY!!! Som KOG sier - det beste for utviklingslandene er ikke at det pøses mere penger inn til korrupte regimer, men at det satses tungt på samhandel og kunnskapsutveksling. I den samme regjeringen som vi ha skatt på flybilletter for å gi penger til fattige land, sitter det ihuga motstandere (i alle rødgrønne nyanser) av åpen verdenshandel. Gjennom historien har en åpen verdensøkonomi og samhandel vært det eneste som har skapt vekst og økt levestandard. Norge - og vi (selv ga jeg 300 til Leger uten grenser i går) - skal selvsagt fortsatt gi nødvendig nødhjelp, men for å få verdens fattige permanent opp av gjørma trengs handel - ikke en latterlig skatt på en utvalgt vare. Da får vi heller øke mva-satsen på alle varer og tjenester med 1 prosentpoeng og bruke de pengene på utvikling, gjeldssanering og til å være med å bygge opp helsevesen og business i verdens fattigste land! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
ARROW sa:
Quote:
Men finansfolkene har vel for godt tak på politikere og kan føle seg trygge...
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
For å flisespikke litt og si at alle næringer skal behandles likt, så er det forsatt 19% "for lite". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Poll: Ny flyskatt | SQ321 | Småprat | 0 | 24-11-2015 10:11 |
Hvem skal finansiere flykjøp i 2012? | Someone | Småprat | 0 | 20-12-2011 09:23 |
Hvordan egentlig finansiere en flygerutdannelse? | Mantis | Flyforum | 20 | 14-10-2009 16:11 |
Ny flyskatt i Frankrike | Arrow | Flyforum | 20 | 27-11-2005 04:51 |
Enighet i EU om frivillig flyskatt for å hjelpe fattige | DY | Flyforum | 0 | 14-05-2005 15:47 |