Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-02-2006, 09:09   #1
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Frankrike innfører flyskatt for å finansiere u-hjelp

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1230903.ece

Dette har jo vært opp før og jeg sier som før: CO2-avgift er relevant pga forurensingen, så legg gjerne på en saftig CO2-avgift som gjør forbruket av det som forurenser dyrere. Men jeg ser ikke noen logisk link mellom flyskatt og u-hjelp. Hvis vestlige land brukte litt mindre på forsvar ble det uansett mer enn nok penger til overs...

Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 09:53   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Replying to Topic 'Frankrike innfører flyskatt for å finansiere u-hjelp'

Quote:
Originally posted by Isbamse

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1230903.ece

Dette har jo vært opp før og jeg sier som før: CO2-avgift er relevant pga forurensingen, så legg gjerne på en saftig CO2-avgift som gjør forbruket av det som forurenser dyrere. Men jeg ser ikke noen logisk link mellom flyskatt og u-hjelp. Hvis vestlige land brukte litt mindre på forsvar ble det uansett mer enn nok penger til overs...
Det er vel bare et spørsmål om hva kan kaller barnet.... Man kan kanskje argumentere med at flyreiser er et luksusgode (i økonomisk forstand - noe som betyr at forbruket som flyreiser øker mer enn proporsjonalt med inntektsøkningen - eller at inntektselastisiteten på godet er > 1 for de som er økonomisk skolert...). Det betyr at en ekstra skatt på flyreiser til å finanseiere u-hjelp er en Robin Hood skatt - vi gir mer fra de rike til de fattige....:
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 10:04   #3
Isbamse
ScanFlyer Molded

Default Replying to Topic 'Frankrike innfører flyskatt for å finansiere u-hjelp'

Men hvorfor akkurat FLYskatt? Hvorfor ikke togskatt, stor-bil-skatt, store-hus-skatt, sjampis-skatt, kaviarskatt, skatt på å være advokat eller økonom pga forventet høyere inntekt, ekstra skatt på indrefilet, ekstra skatt på den dyre sjokoladen jeg gumler på nå....
Old 22-02-2006, 10:28   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Men hvorfor akkurat FLYskatt? Hvorfor ikke togskatt, stor-bil-skatt, store-hus-skatt, sjampis-skatt, kaviarskatt, skatt på å være advokat eller økonom pga forventet høyere inntekt, ekstra skatt på indrefilet, ekstra skatt på den dyre sjokoladen jeg gumler på nå....
Togreise er nok ikke så inntektssensitivt, og iallefall ikke et luksusgode. Stor-bilskatt har man, og en liten andel av den inntekten går sikkert også til å dekke u-hjelp (selv om dette ikke er dedikerte skatteinntekter), det samme gjelder sjampis, sjokolade og høye inntekter.

Jeg skjønner hvor du vil (og er nok i store trekk enig), men en dedikert skatt som finansierer u-hjelp betyr sikkert bare at de andre skatteinntektene enten reduseres eller at man bruker dem til andre formål. Jeg har en pragmatisk holdning til dette. En skatt på flyreiser vil sikkert også redusere CO2, og om man kaller det for en u-hjelpsskatt eller en CO2-skatt er vel egentlig mye det samme..?
Old 22-02-2006, 10:41   #5
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by TOS

Jeg skjønner hvor du vil (og er nok i store trekk enig),

Quote:
Originally posted by TOS

men en dedikert skatt som finansierer u-hjelp betyr sikkert bare at de andre skatteinntektene enten reduseres eller at man bruker dem til andre formål..?
Og hvor lenge har du fulgt med på politikken...:smokin

Å gi politikere mulighet til å få inn mer npenger er som å gi whicky og bilnøkler til tenåringer
Old 22-02-2006, 10:43   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Å gi politikere mulighet til å få inn mer npenger er som å gi whicky og bilnøkler til tenåringer
Lenge.... Første del av setningen om reduserte skatter var en teoretisk konstruksjon...
Old 22-02-2006, 11:16   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:

Lenge.... Første del av setningen om reduserte skatter var en teoretisk konstruksjon...
Ja, det er jo dere økonomer gode til!
Old 22-02-2006, 12:42   #8
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Jeg tror Foss Stene i SASBraathens har rett i at det ville være unaturlig å gjøre det samme som franskmennene. Vi har andre tradisjoner (skatt og donasjon) og sabla få TGVer.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 13:09   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Dette er nonsens på samme nivå som Oslo Sporveiers forslag om å innføre høyere takster på kollektivtransport i rushtida for å spre trafikken.

Akademikere kan teoretisere så mye de vil: Nonsens = nonsens. Da kan man heller innføre u-hjelpskatt på lønningene til offentlig ansatte, eller på sjokolade produsert i Belgia (fordi Leopold var en drittsekk).

Det beste hadde vært om disse landene fikk fri tilgang til markedene våre slik at de kunne selge sine varer så de på sikt ikke trenger u-hjelp. Det er mye mer vettugt.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 13:35   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by LN-KOG

Akademikere kan teoretisere så mye de vil: Nonsens = nonsens. Da kan man heller innføre u-hjelpskatt på lønningene til offentlig ansatte, eller på sjokolade produsert i Belgia (fordi Leopold var en drittsekk).

Det beste hadde vært om disse landene fikk fri tilgang til markedene våre slik at de kunne selge sine varer så de på sikt ikke trenger u-hjelp. Det er mye mer vettugt.
Det er jo ikke noe akademisk teoretisering - skatten vil ifølge artikkelen i Aftenposten bli innført i år. Husk at flyreiser ikke er pålagt merverdiavgift - noe veldig mange andre sektorer er pålagt. Man kan selvsagt si at alle sektorer/næringer skal behandles likt, noe som vil innebære 25% mva på flyreiser (og annen persontransport). Jeg er litt usikker på om Frankrike har mva på flyreiser, men i Norge er det ikke tilfelle.

Jeg er også enig i at tilgang til våre markeder ville vært det beste på sikt - men hva skal vi gjøre før vi evt får det til..? U-hjelp er sannsynligvis det som er løsningen. Denne u-hjelpen må finansieres av skatter eller frivillige donasjoner, og jeg er forsåvidt enig i at det kanskje ikke er fornuftig å pålegge en skatt på en enkelt næring.
Old 22-02-2006, 13:36   #11
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Jeg synes de kan ta en liten del av gevinstene på verdens børser. Jo bedre det går for børsene, jo mer penger til de som trenger hjelp.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2006, 13:40   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by Arrow

Jeg synes de kan ta en liten del av gevinstene på verdens børser. Jo bedre det går for børsene, jo mer penger til de som trenger hjelp.
Det er jeg også enig i - nå betaler jo riktignok selvskapene som genererer dette overskuddet skatt, og verdistigningen på børsene er jo iallefall delvis koblet sammen med overskudd (i dag og i fremtiden).
Old 28-02-2006, 12:33   #13
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5518836.html
Quote:
Flyavgift for fattigdom
Regjeringen har besluttet å innføre en ny flyavgift som skal øremerkes til FNs arbeid mot fattigdom og epidemier.

Regjeringen har dermed sluttet seg til den franske regjeringenes ordning med en slik flyavgift.

Utviklingsminister Erik Solheim informerte om regjeringens beslutning i formiddag. Hver flybillett blir ilagt en mindre avgift som til sammen skal sette FN bedre i stand til å nå målene om fattigdomsbekjempelse.

Erik Solheim er i Paris i dag for å diskutere den nye avgiften med myndighetene der.

- Vi kommer til å innføre en flyavgift i statsbudsjettet for 2007, sa Solheim til NTB i Paris i dag.

Han og utenriksminister Jonas Gahr Støre deltar på en konferanse om finansiering av FNs arbeid mot fattigdom og epidemier.

Norge har ikke besluttet hvordan avgiften skal fungere, hvor stor den skal være eller hvordan pengene skal øremerkes.

Frankrike vedtok en slik avgift i desember i fjor. Den innebar at flybillettene ble mellom 8 og 320 kroner dyrere, avhengig av reisemål og klasse.

De franske avgiftspengene er øremerket for å bekjempe aids, malaria og tuberkulose.

Norge har støttet ideen om en slik avgift fra starten av. Frankrikes mål er å få med resten av verden på en slik ordning, som i praksis vil bety en pengeoverføring fra rike til fattige land, via FN.

Også Storbritannia, Chile, Brasil og Algerie har varslet at de vil slutte seg til den franske ordningen.

I flyindustrien har motstanden mot skatten vært stor. Flyselskapene frykter at den nye avgiften vil gjøre livet i en konkurranseutsatt bransje enda vanskeligere.
Old 28-02-2006, 14:06   #14
Arrow
ScanFlyer Blue

Arrow's Avatar

Snakk om å gjøre livet vanskeligere for oss som jobber med billetter. Nå skal de pokker meg innføre forskjellige flyskatter på Business og Eco tariffer. NEI TAKK. Samme skatt for alle passasjerer takk.
Arrow is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2006, 15:35   #15
BU9001/V2.0
ScanFlyer Gold

BU9001/V2.0's Avatar

Jeg må innrømme at jeg synes denne avgiften er noe av det dummeste de rød/grønne dytter på oss. Jeg pleier ofte å gi penger til ymse organisasjoner,men dette ødelegger giverlysten min totalt. Mest fordi jeg jobber i bransjen og synes det er svært urettferdig at vi blir selektert på denne måten.Nordmenn reiser mye og nå vil staten stikke enda et sugerør i glasset.

Jeg tror mange med meg vil revurdere penger til u-land etter dette.
Det kan jo være sånn at nordmenn gir mye fordi det er frivillig. Dette kan føre til at politikerne vil møte seg selv i døren.

issed
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2006, 15:52   #16
Jack
ScanFlyer Blue

Jack's Avatar

Quote:
Originally posted by BU9001/V2.0

Jeg må innrømme at jeg synes denne avgiften er noe av det dummeste de rød/grønne dytter på oss. Jeg pleier ofte å gi penger til ymse organisasjoner,men dette ødelegger giverlysten min totalt. Mest fordi jeg jobber i bransjen og synes det er svært urettferdig at vi blir selektert på denne måten.Nordmenn reiser mye og nå vil staten stikke enda et sugerør i glasset.

Jeg tror mange med meg vil revurdere penger til u-land etter dette.
Det kan jo være sånn at nordmenn gir mye fordi det er frivillig. Dette kan føre til at politikerne vil møte seg selv i døren.

issed
Tja... det å lese er kanskje ikke så lett for alle? Dette forslaget er vel ikke noe Tufte IL har stelt i stand... Og hvis jeg oppfattet saken rett så er vel betingelsen for at Norge skal være med at de fleste på den vestlige halvkule skal delta i dette... eller er det jeg som ikke kan lese? :devil :smokin
Jack is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2006, 15:55   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Blir dette innfort skal jeg si nei hver gang jeg blir spurt om aa gi penger til ett eller annet veldedig formaal og istedet legge det i "reisekassa"
Old 01-03-2006, 07:40   #18
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Ingen skatt om ikke andre land er med! Stå på, Liv Signe!! Ikke helt enig om dette i regjeringen altså (what else is new?)

I og for seg er det jo en vakker tanke, at alle vi rike mennesker som reiser med fly (for det er jo fremdeles et luksusgode - iallefall for SV-velgere) skal betale litt avlat til fattige stakkarer som sitter og venter på penger fra oss snille rike, hvite mennesker! PHØY!!! Som KOG sier - det beste for utviklingslandene er ikke at det pøses mere penger inn til korrupte regimer, men at det satses tungt på samhandel og kunnskapsutveksling. I den samme regjeringen som vi ha skatt på flybilletter for å gi penger til fattige land, sitter det ihuga motstandere (i alle rødgrønne nyanser) av åpen verdenshandel. Gjennom historien har en åpen verdensøkonomi og samhandel vært det eneste som har skapt vekst og økt levestandard. Norge - og vi (selv ga jeg 300 til Leger uten grenser i går) - skal selvsagt fortsatt gi nødvendig nødhjelp, men for å få verdens fattige permanent opp av gjørma trengs handel - ikke en latterlig skatt på en utvalgt vare. Da får vi heller øke mva-satsen på alle varer og tjenester med 1 prosentpoeng og bruke de pengene på utvikling, gjeldssanering og til å være med å bygge opp helsevesen og business i verdens fattigste land!

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2006, 18:00   #19
ANX
ScanFlyer Gold

ANX's Avatar

ARROW sa:

Quote:
Har allerede vært foreslått: TOBIN-SKATTEN.

Men finansfolkene har vel for godt tak på politikere og kan føle seg trygge...
Old 01-03-2006, 18:39   #20
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally posted by TOS

noe som vil innebære 25% mva på flyreiser (og annen persontransport). Jeg er litt usikker på om Frankrike har mva på flyreiser, men i Norge er det ikke tilfelle.
Ikke? På de (veldig få siden jeg har mndkort) bussbillettene jeg kjøper er det 6% mva.. At fly ikke har den samme mva kan jeg gå med på, men det er rart om ikke f.eks. tog og båt har det.

For å flisespikke litt og si at alle næringer skal behandles likt, så er det forsatt 19% "for lite".
Jens W is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules