![]() |
|
![]() |
#1 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
|
![]()
Eg har eit på sett og vis "unyttig" spørsmål om rutetidene frå WF. Til/frå Førde, så er ein del ruter oppgjevne med veldig "nøyaktige" tidspunkt anten for avgang eller landing. Til dømes er avgangar frå OSL alltid (i utvalget eg har sett på) på ti-minutt eller fem-minutt. Så varierar oppsett rutetid mellom 1 h og 1:02 h. Kvifor er det slik? Reell flytid er uansett rundt 50 minutt. På avgang frå FDE så er det igjen ein del tidspunkt som har avgang på :x2 eller :x8 eller slikt, og rutetida er sett slik at flyet skal lande på ti- eller fem-minutt (gjerne 60 eller 57 minutt flytid). Kvifor er det slik? Trur det vart slik etter for to eller tre anbudsperiodar sidan.
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
sannsynligvis for planleggingens skyld. man planlegger bakkestopp og flytid mer nøyaktig for å utnytte flyet mer. Si at man trenger i snitt maks 63 min på en avgang, da taper man 2 min hvis man setter til 65. Samme med bakkestopp. Særlig for WF som har mange og korte flyvninger. La oss si at man har 10 stopp på en maskin i løpet av en dag. Sparer man 2 min på flyvningene og bakkestoppet, så utgjør det 22 + 20 = 42 minutter. Det gjør det også enklere å planlegge connections som også er avhengig av flyplassens minimum connection time. Osv. ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Dette ser man er ganske vanlig i en del andre land, for eksempel USA. Der er det avgangstider klokken 09:03, 11:12, etc, etc. og ikke bare på hele 5-minutter som man typisk ser i Norge (og Europa).
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
Apropos CO og "rare" prisinger.. | Martin | Reiseforum | 0 | 30-04-2010 01:51 |
"Star Alliance" LN-RRL med og uten "winglets" | LN-DAG | Bilder & foto | 22 | 14-01-2010 14:20 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |