Flyprat

Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2012, 09:33   #1
supercub
ScanFlyer Blue

Default Operativ erfaring med GA og iPad

Hei.

Har en 1 gen. iPad som primært brukes til surfing i sofakroken, men vurderer å kjøpe den siste utgaven for å få en noe mer papirløs cockpit.

Er det noen som har operativ erfaring med iPad + kart/gps/fpl løsning?

Ser det får mye skryt i Flynytt, men jeg må innrømme jeg er skeptisk. Nå har det seg sånn at jeg også foretrekker steamgauges istedet for G1000 ("neida, jeg er bare 29").

Kan noen fortelle litt om hvordan det fungerer i praksis. Glare? Nøyaktighet på gps? Tilfredsstillende flightplanning i Norge, Sverige og Danmark (tenker det meste er utviklet for USA)?

Hvorfor skal jeg investere 6-7000 kr. i en slik løsning? (bortsett fra gadget faktoren)
supercub is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 09:43   #2
ErlendM
Newcomer

Default Re: Operativ erfaring med GA og iPad

Jeg har fløyet *litt* med iPad nå så jeg kan i hvert fall bidra med mine erfaringer så langt.

Jeg startet med å laste ned AirNavPro (ANP) på min iPhone og brukte den når jeg fløy, men kun som et suplement til flyets ordinære nav-oppsett. Dette var lenge før det digitale ICAO-kartet kom, så da brukte jeg gratiskartene som kunne lastes ned fritt. Jeg tok meg også tid til å legge inn rapporteringspunktene i det området hvor jeg flyr oftest (vestlandskysten), da disse ikke lå inne i ANP den gangen. Jeg endte da opp med en rimelig grei håndholdt fly-navigator som rett og slett virker helt greit, og som gjør jobben. Ikke noe problemer med den, annet enn at iPhone blir litt liten og knotete synes jeg. Jeg har vært bortskjemt med G1000, så da er ikke akkurat en iPhone så mye å skryte av, men når jeg kryss-sjekket den opp mot G1000-kartet så stemte det på en prikk hele tiden. En morsom feature med ANP-app'en er at den kan ta vare på all info om turen din, slik at du kan spille av turen i etterkant, og ennå kjekkere, sende den som en fil til din epostadresse i Google-Earth-format. Da får du hele turen opp i Google Earth, med høydekurver og det hele. Imponerende nøyaktig også, om jeg zoomer inn så ser jeg nøyaktig hvor jeg har taxet inne på flyplassen.

Vel - jeg fikk så en iPad (3) uten 3G. Jeg kjøpte også en ekstern GPS-mottager (Dual GPS). Det oppsettet gjør at jeg bruker mye mindre strøm under flyvning enn om jeg skulle hatt en 3G-iPad og brukt den innebygde GPS'en. Her åpenbarer med en gang fordelen seg, ANP fungerer helt topp på en stor skjerm som iPad'en har. Og siden jeg hadde kjøpt den på iPhone, så kunne den fritt lastes ned til iPad også. Og samtidig kom ICAO-kartet til Norge, så da var det bare å kjøpe det med det samme. ANP har masse "gizmo's" som kan simulere ekte instrumenter i tillegg til selve navigatoren som jeg bruker. Jeg har imidlertid sett at det er best å forholde seg til de vanlige instrumentene for ikke å miste helt fokus på flyvningen. Igjen - ANP fungerer helt topp, og på en iPad har du et lesevindu som gjør livet litt lettere når du flyr siden alt blir mye bedre lesbart.

ANP er integrert mot en web-tjeneste som heter goVFR.com. Her kan du planlegge en VFR-tur (på kart) og få skrevet ut flygeplaner, utføre W&B og mye annet interessant stoff. Flygeplanen kan så lastes inn i ANP på iPaden, helt genialt - og gratis! Og det fungerer som en drøm. Jeg hadde meg en 3-timers tur for et par uker siden som gikk Sola-Lysebotn-Finse-Voss-Hardangerfjorden-Sola. Denne turen la jeg opp i goVFR - lastet den ned til iPaden og skrev samtidig ut flyveplanen på papir. Superenkelt å bruke, og igjen så stemte alt på en prikk i lufta. Denne gangen brukte jeg et fly uten vanlig GPS, så da var iPaden i flittig bruk, og et knallgodt verktøy.

ANP har bl.a. noen svært kjekke funksjoner som å lagre dokumenter i PDF-format, linket opp mot flyplassene. Når du peker på en flyplass kan du da få opp de dokumentene som jeg har lagret for aktuell flyplass. Jeg har f.eks. lagret alle de relevante VFR-dokumentene i AIP for hver flyplass, så som VFR-innflygingskart, tekstdokumenter osv. I tillegg kan jeg lagre flyrelaterte dokumenter, f.eks. en mini-POH for de flyene jeg bruker hvor jeg kan legger inn de tingene som jeg synes er viktige. Alt er tilgjengelig ved et par trykk på iPaden. Meget smart! ANP inneholder også en notat-funksjon direkte på skjermen hvor du får opp et transparent "skriveark". Det synes jeg ble litt knotete, siden du må skrive med fingeren og det blir gjerne litt uleselig, i hvertfall for meg. Her foretrekker jeg nok penn og papir ved siden av.

En del har klaget på lesbarheten på skjermen til iPad i sollys. Min erfaring er at det fungerer greit. Jeg bruker dog ikke solbriller, men foretrekker caps når jeg flyr. Jeg har ikke funnet meg noe knebrett til iPaden ennå, så jeg har hatt den liggen løst i fanget, og legger den i setet ved siden av når jeg ikke bruker den. Når jeg skal ha et knebrett til iPaden skal det også være med en egen papirholder og underlag slik at jeg kan bruke penn ved siden av. Det finnes et uttall slike, jeg har bare ikke rotet meg til å kjøpe noe ennå.

Det finnes et enormt antall flyrelaterte app'er til iPad (og iPhone), jeg har lastet ned noen svært få som jeg bruker mer eller mindre aktivt. AeroWeather er en kjempekjekk app som laster ned aktuell METAR for dine valgte flyplasser. Bruker den mye på fritiden også for å se på vær, trender osv. Spin-A-Wind er en enkel app hvor du kan legge inn vindstyrke, vindretning og rullebaneretning. Så beregnes sidevindskomponenten i en fei.

iPad er komemt for å bli i min flightbag, ingen tvil om det. Men det er lett å gå seg bort i funksjoner, pass på å ikke miste fokus når du flyr. Det samme gjelder forøvrig om du har en G1000 foran deg. Anbefales!
Bygger Cozy Mark IV #1556
ErlendM is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2012, 12:02   #3
supercub
ScanFlyer Blue

Takk for et fint og utfyllende svar Erlend. Skjønner at dette må på plass i flightbagen før neste sesong. God helg.
supercub is offline   Reply With Quote
Old 31-08-2012, 23:27   #4
dypen
ScanFlyer Blue

dypen's Avatar

Dette var veldig bra Erlend!

Jeg har hatt som mål hele tiden å prøve å få dette verktøyet penn og papirløst. I motsetning til deg har jeg testet ut notisblokka som det er 6 sider å notere på, men la ikke notisblokka ligge åpen når du ikke noterer for det hender den fryser fast og da må du restarte appen. Mulig dette har eller forsvinner ved oppdatering av software.

Forsøker å ha en komplett EFB uten papir og penn. Har lastet opp en del flykart, vurderer å laste opp ex hele Sør Norge fra Jeppesen. Har liggende en guide for konvertering av hele jeppesen flyplasskart til PDF og oppladning i en oprasjon til ANP. Har også lastet opp komplette checklister og POH til flyet jeg bruker mye sammen med manualer for flyets utstyr som GPS, autopilot mm. For dette har jeg lagt opp mapper på min pc som jeg flytter over til ANP.

goVFR er genial og rask, kansje ikke så intiutivt men gratis og da har du dine flygeplaner i ANP med en gang.

Til min EFB bruker jeg iPad2 med innebygd GPS, dualGPS er kjempefin men da blir det for mye, bar en ting å lade holder.

I tillegg til ANP har jeg Jeppesen sin kart app, NotamHD, Aeroweather, Circeltoland, Myweblog, Dropbox sammen med de mest kjente vær appene og Sunrise.

Knebrettet jeg bruker er "Design 4 Pilots" selges av flyplassjefen på Kjeller ...

Dette får holde nå

Posting Rules