Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-08-2012, 15:04   #1
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Default Bacheloroppgave: "Verdsettelse av SAS AB"

Bacheloroppgave i bedriftsøkonomi: "Verdsettelse av SAS AB":

http://brage.bibsys.no/hibo/bitstrea...1/Andersen.pdf

Interessant lesning!
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 15:20   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

35 Q400'er ... du verden! Kunne vi snarest få malt opp noen av disse i grønt?

Skummet over .. mange 'forutsetninger' ... men det må vel til i et prosjekt som dette. Konklusjonen så vel forsåvidt grei ut...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 22:56   #3
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Default Re: Bacheloroppgave: "Verdsettelse av SAS AB"

Fra s.104:
Quote:
Her ser vi at størst påvirkning av aksjeprisen gir lønnskostnader, deretter fuelkostnader og til sist yield. Det henger naturligvis sammen med at lønnskostnader utgjør størst del av kostnadene og fuelkostnader den nest største.
Dersom dette stemmer så forkarer dette veldig greit hvorfor f.eks. Norwegian vil ha inn personell fra lavkostland.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 23:21   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det stemmer nok at personell expenses er en viktig kostnadskomponent. Fuel har vel økt litt i betydning, men for et par år siden var vel lønnsutgifter 42% av totale operating costs for SAS. Tallet er betydelig mindre for DY. Jeg har ikke sett på årsrapportene for 2011.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 23:22   #5
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Fra s.104:

Dersom dette stemmer så forkarer dette veldig greit hvorfor f.eks. Norwegian vil ha inn personell fra lavkostland.
Det sier seg selv at faste, løpende, store kostnader er noe man vil ha de parkert der de bare blir faste, løpende, ikke fullt så store kostnader. Det er med og bidrar til et generelt prinsipp om at generelt sett vil du at ut-strømmen av penger er mindre enn inn-strømmen, gjerne med så stor som mulig margin.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2012, 23:43   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Det sier seg selv at faste, løpende, store kostnader er noe man vil ha de parkert der de bare blir faste, løpende, ikke fullt så store kostnader. Det er med og bidrar til et generelt prinsipp om at generelt sett vil du at ut-strømmen av penger er mindre enn inn-strømmen, gjerne med så stor som mulig margin.
Hei, er du økonom...
Old 23-08-2012, 00:28   #7
Spacetime
ScanFlyer Blue

Side 64 cap 7.2.1.2 Egenkapitalrentabilitet

I tabell 7 kan leses (naturlig nok) at egenkapitalen faller i takt med Årsresultatene fram til 2009. Fra 2009 til 2011 øker "merklig nok" egekapitalen selv om underskuddene fortsatt er like tilstedeværende.

Dette har forfatterne observert, men beskriver fenomenet med "Det kan vi også se ved at den gjennomsnittlige egenkapitalen har gått ned ganske kraftig i perioden før den er på vei oppover igjen mot dagens dato."

De kunne like gjerne ha skrevet "Etterhver som vi satt og drakk øl, minket ølbeholdningen i kjøleskapet, men så etterhvert kjøleskapet ble fyllt opp igjen." Da må man tenke "Hvordan kunne det skje?" Jo, noen har nok fylt opp skapet mens de drakk.

Det samme skjedde med SAS. Både i 2009 og 2010 ble det emitert 5 milliarder NOK, 10 milliarder til sammen. Altså eierne spyttet penger inn i selskapet. Det virker som forfatterne ikke har fått med seg denne pengeinnsprøiningen. Det kan forklare at de fant SAS sin økonomiske situasjon forvirrende og uoversikttlig. Regnestykket går nemlig ikke opp når man regner aksjekapital som inntekt.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2012, 01:54   #8
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Som økonomistudent ved et relativt prestisjetungt lærested i utlandet er jeg overrasket over at dette er endelig utgave av oppgaven.

En del ganske betydelige mangler og feil ved denne rapporten, men til flyprat fungerer den vel bra til inspirasjon
Everest is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2012, 08:04   #9
Utflyttet
Ute på tur

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hei, er du økonom...
Det var en smule satire der..

(Fritt fortalt etter et selskap i USA i .com-verdenen hvor sjefen sier de har en revolusjonerende modell å drive selskapet på: vi bruker mindre penger enn vi tar inn, dette har ikke har ingen her kommet på før).

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2012, 08:06   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Everest View Post
Som økonomistudent ved et relativt prestisjetungt lærested i utlandet er jeg overrasket over at dette er endelig utgave av oppgaven.

En del ganske betydelige mangler og feil ved denne rapporten, men til flyprat fungerer den vel bra til inspirasjon
Jeg har ikke lest oppgaven, men generelt kan man vel si at dette er en bacheloroppgave (hvis krav normalt sett ikke er all verden). Det andre er at det vel ikke sies noe om karakteren.
Old 23-08-2012, 10:20   #11
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Quote:

Hva med litt framsnakking istedet for baksnakking? Som det sies i en annen tråd her : "En tråd om FBU historie er bedre enn 100 mobbetråder"
Jeg har selv vært sensor ved flere tekniske oppgaver, det er aldri problemer å finne feil ved andres arbeider. Utfordringen er å gjøre en balansert vurdering der man tar hensyn til både det som er bra og det som ikke er bra.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 14:03   #12
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Everest View Post

Vel, jeg har vel vært "økonomistudent" ved intet mindre enn tre "relativt prestisjetunge læresteder i utlandet" -- men let's face it, det er mye rart som leveres som bachelor theses (dog, en Amerikansk honors thesis holder i mine øyne nesten alltid et langt høyere nivå) -- vi aner ikke karakteren på denne heller -- og forfatterne tenkte vel neppe på flyprat.no i skrivingen... Klart man finner feil og mangler (eller muligheter som ikke er benyttet), men det finner man jo mer eller mindre i all publisert forskning.

Forøvrig er jeg fortsatt ikke sikker på om obligatoriske bacheloroppgaver er veien å gå i høyere utdanning, selvom det vel nå er det på tilnærmet alle norske studier. Å lede noen inn i troen på at man som tredjeårsstudent kan "fill a research gap" er i beste fall optimistisk.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 14:10   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Forøvrig er jeg fortsatt ikke sikker på om obligatoriske bacheloroppgaver er veien å gå i høyere utdanning, selvom det vel nå er det på tilnærmet alle norske studier. Å lede noen inn i troen på at man som tredjeårsstudent kan "fill a research gap" er i beste fall optimistisk.
Største nytten er vel at den gir deg trening til man skal skrive masteroppgaven to år senere
Old 24-08-2012, 18:57   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Det er nok ikke obligatorisk overalt i Norge, nei. Som Someone sier så er vel kanskje å se på dette som trening til masteravhandlingen det mest fruktbare, men samtidig så er det nok ikke en ulempe å få litt trening i å skrive et noe mer omfattende arbeid enn obligatoriske term papers. Jeg tror ikke intensjonen er å late som om dette er forskning som sådan - det vil sjelden selv masteravhandlinger være.
Old 24-08-2012, 19:43   #15
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Hva med litt framsnakking istedet for baksnakking? Som det sies i en annen tråd her : "En tråd om FBU historie er bedre enn 100 mobbetråder"
Det var ikke ment som baksnakking eller mobbing -- kun som perspektiv fra noen som "driver" med det samme.

Quote:
Vel, jeg har vel vært "økonomistudent" ved intet mindre enn tre "relativt prestisjetunge læresteder i utlandet".
Oppsiktsvekkende at du har vært i utlandet så lenge og at jantelovens regler fortsatt er tilstede. Spar meg for den sarkastiske og nedlatende tonen din.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2012, 19:45   #16
JoeW
ScanFlyer Rusty

Nei, etter å ha skrevet begge deler (med skremmende gode resultater..!) sitter jeg igjen med en følelse av at jeg hadde hatt mer utbytte av flere valgfag, selvom det også handler om at jeg personlig ikke har hatt noe ønske om å gå inn i akademia (selvom professoren min pusher min "future ph.d." og mener det er veien å gå...).

Klart å fordype seg i et selvvalgt emne kan være grei læring (selvom jeg tror tilsvarende læringsutbytte kan oppnås på annet vis), men å kalle det forskning slik man gjør mange steder -- og kanskje slik vi tar i mot ovenstående oppgave her -- blir feil.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2012, 14:55   #17
ghostern
ScanFlyer Blue

Jøss, folk snakker jo om økonomi her som om det skulle vore ein vitenskap
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2012, 15:41   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by ghostern View Post
Jøss, folk snakker jo om økonomi her som om det skulle vore ein vitenskap
Skrevet som en sann realist, vil jeg tro...
Old 25-08-2012, 15:52   #19
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Eiendeler
- gjeld
- fremtidige forventede underskudd i mange år til
+ et par emisjoner (til Kjos store forferdelse)
+ en Cola og bussbillett inn til krystallen, "på kjøpet"
= Verdi i flg Fnates forunderlige, men prestisjetunge, lærested bak jukkapalmen

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 26-08-2012, 12:15   #20
ghostern
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Skrevet som en sann realist, vil jeg tro...
Hehe, du har nok rett i det ja
ghostern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules