Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2013, 15:17   #1
RescueMe
ScanFlyer Blue

OSL Gardermoen er borte, hvor skal vi nå lande?

Aftenposten har plukket opp at Oslo Lufthavn har kvittet seg med navnet Gardermoen.

http://reise.aftenposten.no/reise/Ga...oen-47381.html

Egentlig ikke noen stor sak, men mener å huske at det i andre deler av landet har blitt bråk når man har prøvd å fjerne den geografiske tilhørigheten og kun omtale byen den server. Ekstra moro blir det jo for Oslo siden et par andre flyplasser også gjør krav på bynavnet når selskapene skal selge billetter...

Last edited by RescueMe; 10-07-2013 at 18:13.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2013, 16:02   #2
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Default Re: Gardermoen er borte, hvor skal vi nå lande?

Gardermo-navnet har eksistert siden 1780-tallet, det er så innarbeidet, at å "fjerne" det navnet, det blir nok ikke lett. Siden de først skulle endre navn, så kunne de jo funnet på noe med skikkelig historisk sus f,.eks "Hans Fleischer dons Int`l" ;-) Hvor mange her sier at "jeg skal til oslo lufthavn i morgen tidlig"? ikke så veldig mange tenker jeg ;-)
Old 10-07-2013, 17:19   #3
flyKSU
ScanFlyer Molded

flyKSU's Avatar

Mulig det er unntak, men slik jeg har forstått det er statlige selskaper pålagt å følge gjeldende rettskrivingsnorm i navn og profilering. «Oslo Lufthavn» er i så måte feil. Flerleddede uttrykk (ifbm. navn på organisasjon) skal ha stor forbokstav i første ledd, og liten forbokstav i øvrige ledd. Unntaket er selvsagt dersom et eller flere av leddene er egennavn. I så måte fulgte man tidligere denne rettskrivingsnormen i navnet «Oslo lufthavn, Gardermoen», mens navnet nå - uten «Gardermoen» bør være «Oslo lufthavn».

Last edited by flyKSU; 10-07-2013 at 17:22.
flyKSU is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2013, 23:17   #4
kimbo
Former CCA F-16

kimbo's Avatar

Mener å huske at det var planer om å døpe den til Henrik Ibsen Lufthavn eller noe sånt, er det flere som husker dette?
Old 10-07-2013, 23:24   #5
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

jada, det var snakk om noe sånt en liten periode, men det ble nok droppet. Kanskje det hadde med geografisk tilhørighet, ibsen var vel ikke akkurat noen ullensaker-gutt. Kunne jo døpt flyplassen "Arnardo int`l" :-P
Old 11-07-2013, 05:37   #6
Spacetime
ScanFlyer Blue

Faren til Conrad Hilton (Augustus Halvorsen "Gus" Hilton) var jo fra Gardermoen. Hva med Gus Hilton Intl...
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2013, 18:26   #7
TLS at OSL
Flyer

Norge Re: Gardermoen er borte, hvor skal vi nå lande?

I utgangspunktet synes dette er tullete av Avinor. Alle andre flyplasser i verden har jo et navn, f.eks. Kastrup, JFK, Heathrow, o.s.v. Det er faktisk bare én flyplass jeg kan komme på i farten som ikke har et "navn", og det er LAX.

Samtidig kan jo dette være en måte å "ta rotta på" Rygge og Torp på? Ved å kalle seg Oslo lufthavn, markerer de på en enkel måte at det er vi, d.v.s. OSL, som er Oslo lufthavn, og ingen andre...
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2013, 22:46   #8
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Med det nye navnet gir ikke ICAO koden ENGM så mye mening lengre eller
Old 12-07-2013, 07:15   #9
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Default Gardermoen er borte, hvor skal vi nå lande?

Er det ikke en egen forskrift som sier at flyplasser skal ha navnet på nærmeste by etterfulgt av ordet "lufthavn" og deretter navnet på stedet den befinner seg (Moss lufthavn, Rygge; Oslo lufthavn, Gardermoen; Sandefjord lufthavn, Torp osv.)? Jeg mener å huske at noen her på forumet viste til en sånn forskrift i en diskusjon om navneendring og ev. flytting av en annen flyplass (på Helgeland?).

Last edited by RWY 24; 12-07-2013 at 07:48.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2013, 07:21   #10
petru26
evig optimist

petru26's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Med det nye navnet gir ikke ICAO koden ENGM så mye mening lengre eller
VHHH gir vel ikke Hong-Kong så mye mening heller..
Old 12-07-2013, 07:22   #11
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Fant den!

Forskrift om konsesjon for landingsplasser:

Quote:
§ 7. Navn på landingsplass
(1) Søknaden skal inneholde forslag til navn på landingsplass.
(2) Det offisielle navnet på landingsplassen skal bestå av tre elementer der det første skal være nærmeste by eller tettsted. Det andre elementet er enten lufthavn, flyplass, helikopterplass eller sjøflyplass. Det tredje elementet skal angi et lokalt stedsnavn som kan benyttes blant annet som kallesignal.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20070111-0040.html

Men så har vi § 19, da, som gir luftfartstmyndighetene mulighet til å dispensere fra bestemmelsene i forskriften hvis "særlige grunner" foreligger.

Der er vel derfor merknadene til § 7 sier:
Quote:
Til § 7 Navn på landingsplass
Luftfartstilsynet har lang praksis med å kreve at navnet på en landingsplass skal bestå av tre elementer. Kravet har sin opprinnelse i ICAO Anneks 15. Selv om den aktuelle bestemmelsen i annekset er blitt endret, vil Luftfartstilsynet likevel opprettholde sin praksis.
Dersom kravet om tre elementer innebærer et navn som overhodet ikke er hensiktsmessig, vil Luftfartstilsynet kunne vurdere å dispensere fra kravet. Det må sendes en begrunnet søknad om dispensasjon samtidig med konsesjonssøknaden.
Så enten har noen funnet ut at kravet om tre elementer "overhodet ikke er hensiktsmessig", eller så snakker vi ikke om en offisiell navneendring her. (Eller det er noe jeg ikke har fått med meg )

Last edited by RWY 24; 12-07-2013 at 07:43.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2013, 16:49   #12
pendler
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
I utgangspunktet synes dette er tullete av Avinor. Alle andre flyplasser i verden har jo et navn, f.eks. Kastrup, JFK, Heathrow, o.s.v. Det er faktisk bare én flyplass jeg kan komme på i farten som ikke har et "navn", og det er LAX.

Samtidig kan jo dette være en måte å "ta rotta på" Rygge og Torp på? Ved å kalle seg Oslo lufthavn, markerer de på en enkel måte at det er vi, d.v.s. OSL, som er Oslo lufthavn, og ingen andre...
Det stemmer ikke helt det du skriver, Kastrup ble tatt bort som navn for lenge siden. Den heter bare Köpenhamn lufthavn. Om ikke jeg tar helt feil så forsvant Kastrup som navn på 80 tallet, men nesten alle kaller den for Kastrup. Det er vanskelig med navn som er brukt i mange mange år. Se bare på Radisson Blu, hvor Mange kaller ikke det for SAS Radisson eller bare for SAS hotellene. Det tar Mange år å bli av med gamle navn, så Gardermoen kommer nok til å bli kallt Gardermoen i mange år til.
pendler is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2013, 19:55   #13
Fjordheim
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by pendler View Post
Det stemmer ikke helt det du skriver, Kastrup ble tatt bort som navn for lenge siden. Den heter bare Köpenhamn lufthavn. Om ikke jeg tar helt feil så forsvant Kastrup som navn på 80 tallet, men nesten alle kaller den for Kastrup. Det er vanskelig med navn som er brukt i mange mange år. Se bare på Radisson Blu, hvor Mange kaller ikke det for SAS Radisson eller bare for SAS hotellene. Det tar Mange år å bli av med gamle navn, så Gardermoen kommer nok til å bli kallt Gardermoen i mange år til.
Den heter vel Københavns Lufthavn (flisespikkeri ) , ellers helt enig i det du skriver; for meg så kaller jeg det Kastrup, og OSL vil forbli Gardermoen dersom noen spør meg hvor jeg skal, og jeg skal til ... ja nettopp Gardermoen.

Mvh
Fjordheim
Fjordheim is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 12:13   #14
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Her er hva Avinor selv skriver om dette på vårt intranett:
Quote:
"Oslo Lufthavn heter fremdeles Oslo Lufthavn. Men i flere medier er det agurksesong.

​De siste to dagene har det i flere medier versert en historie om at Gardermoen har avgått med døden - og at Oslo Lufthavn har fått nytt navn. Ryktene om navneendringen og Gardermoens død er betydelig overdrevet.

Som en del av Avinors arbeid med strategi og merkevare er det gjort en liten ryddejobb med hensyn til hvilke begreper vi skal bruke når vi omtaler Oslo Lufthavn i eksterne sammenhenger. Det har versert flere versjoner innenfor konsernets vegger: Oslo Lufthavn, Oslo Lufthavn Gardermoen, OSL og Gardermoen. Derfor er det presisert at navnet er Oslo Lufthavn når vi omtaler lufthavnen eksternt.

Før øvrig er konsensjonsnavnet fremdeles Oslo lufthavn, Gardermoen.
At mediene gjør dette til en sommeragurk får vi heller trekke på smilebåndet av.

Last edited by Discus; 28-07-2013 at 23:37.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 12:49   #15
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Stusser litt på at de konsekvent bruker stor "H" i alle variantene i oppramsingen der, når de senere sier at konsesjonsnavnet er "Oslo lufthavn, Gardermoen". Det siste er også den språklig korrekte varianten.

Ellers er jo OSL også gått ut, tydeligvis, så da får jeg slutte å skrive det når jeg omtaler dem. Synes OSL var en grei forkortelse.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 12:54   #16
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Det var da voldsomt til sammeblanding av begrepene.
1. Avinor skal som eier konsekvent omtale lufthavnen som Oslo lufthavn i medieomtale og dokumenter.
2. Oslo Lufthavn ligger fortsatt på Gardermoen
3. OSL er fortsatt IATA-kode
4. ENGM er fortsatt ICAO-kode
5. Konsesjonsnavnet er Oslo lufthavn, Gardermoen
6. AIP er ikke endret, voice callsign til TWR er fortsatt Gardermoen.
Old 16-07-2013, 13:02   #17
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
1. Avinor skal som eier konsekvent omtale lufthavnen som Oslo lufthavn i medieomtale og dokumenter.
2. Oslo Lufthavn ligger fortsatt på Gardermoen
3. OSL er fortsatt IATA-kode
4. ENGM er fortsatt ICAO-kode
5. Konsesjonsnavnet er Oslo lufthavn, Gardermoen
6. AIP er ikke endret, voice callsign til TWR er fortsatt Gardermoen.
1. Oslo Lufthavn (med stor "L"), vil jeg anta?
3. Har ofte blitt brukt også som omtale i media, også av talspersoner, men skal altså ikke brukes slik mer.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2013, 13:16   #18
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond;8699203.
Har ofte blitt brukt også som omtale i media, også av talspersoner, men skal altså ikke brukes slik mer.
Det er nettopp det som er endringen/presiseringen, ja. Ansatte i AVINOR AS eller Oslo Lufthavn AS kalle den for Oslo Lufthavn.

Hva presse eller privatpersoner velger å kalle den regner jeg med at AVINOR hverken kan eller vil blande seg bort i.

Selv synes jeg det høres liksom litt puslete ut når NRK omtaler f.eks. London Airport Heathrow som "Heathrow flyplass".
Old 16-07-2013, 14:47   #19
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

I og med at det finnes flere enn en lufthavn i Osloområdet er det i alle fall viktig at det i dagligtale og overfor reisende brukes et mer beskrivende navn på flyplassen.

Som (reserve)flybussjåfør fikk jeg for noen dager siden på et par på Oslo bussterminal som først hadde kjøpt billett og reist til Gardermoen med SAS Flybussen, deretter kjøpt billett med tog fra Gardermoen til Torp før de endte opp på Torpekspressen på Oslo bussterminal...
(Hvorfor de ikke reiste med toget videre til Sandefjord/Torp vites ikke)
Old 20-07-2013, 15:10   #20
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

De fleste som jobber der refererer til stedet som enten OSL eller Gardermoen. Og det fortsetter vi nok med.

Posting Rules