![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Hei.
Er der ofte mindre turbulens i støre høyder? Vil en ny NG 737 800 oppleve mindre turbulens under en flytur etter som den kan velge støre høyder en 737 300 ? ( tenker cruise høyde ...... ikke under take off/landing) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,452
|
![]()
737 har det vel ikke installert, men 787 har teknologi som minsker turbulens ..
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Får håpe det funker på CAT også , den kan være litt vrien.....
ot , så synes jeg det bare er morsomt med turbulens.... (ja jeg er rar) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Et fly som kan gå høyere, også når det er tungt, har i alle fall flere valgmuligheter for å unngå turbulens. Spesielt greit hvis man vil fly over TCU
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Ok, men er det oftere roligere/mindre turbulens i 40000 fot en i 35000 fot ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Siden dette er noe jeg "bryr meg veldig mye om" (men egentlig ikke har noe grunnlag til å uttale meg om utover interesse) så prøver jeg meg litt:
Turbulens på marsjhøyde avhenger av hvor tropopausen ligger (en slags "grense" hvor stort sett alt vær og vind stopper og hvor vi går over i stratosfæren). Store tordenskyer kan krysse denne grensen, vel og merke. Tropopausen ligger gjennomsnittlig, i flg wikipedia, i 30,000fots høyde. Den ligger generelt lavere i polare strøk enn i tropiske strøk, pga den økte energimengden over områder rundt ekvator (økt solinnstråling osv.). Jetstrømmer kan også lage turbulens, og disse ligger normalt sett (iflg wikipedia) på 23-39k fot. Disse vil man vel egentlig ikke unngå, med mindre de går på tvers av flyveretningen, siden disse gir medvind og kan forkorte lengre transatlantiske flyturer med opptil en time og mer. Svakere jetstrømmer kan iflg wikipedia strekke seg opp til 52,000fots høyde. Så det er lite fred å få, for stakkars sjeler som ikke liker turbulens på marsjhøyde ![]() Så du kan vel si at ja, NG'ene som kan klatre høyere har dermed større buffer for å kunne unngå turbulente marsjhøyder. Men det er ingen garanti for at det er mindre turbulent i høyere luftlag. Jeg har hørt "løsord" om at fly med winglets også ligger mer stabilt i lufta enn de uten, men det har jeg faktisk aldri fått noe confirmation på.
__________________
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 31-07-2012 at 23:23. Reason: spesifiserte: "turbulens PÅ MARSJØHØYDE" |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Tror jeg kan komme med noen observasjoner her. Jeg har opplevd flere "helvetes-turer" med WF, og de har i mine øyne vært mer interessante enn skremmende hvis vi ser bort i fra første gangen.
Men den verste var ombord i en A343 over østlige Kina på cruise. Den turbulensen var så hard at folk begynte å skrike. Jeg skrek ikke, men det var ubehagelig både fysisk og psykisk. Jeg flyr ofte over denne regionen, og og synes det er påfallende mye variable luftstrømmer der. Kanskje det ikke kvalifiserer som turbulens siden det ofte oppleves som urolig sjø, men det skjer ofte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Jetstrøm vil man også unngå dersom den er mot flygeretningen, for å unngå ekstra forbruk av tid og drivstoff. Her i Norge er vi uansett forskånet for mye av den mest intense turbulensen, jeg har ennå til gode å være med på en flytur der turbulensen har vært plagsom. Til OP: Hvis TCU har topper på 35 000ft, så er det helt klart en stor fordel hvis flyet kan klatre over i stedet for å fly rundt. Man har flere muligheter til å få mer direkte rute, og gjøre reisen mer bekvem. Mener å huske at en gang fløy vi slalåm mellom skyene på FL390, og de gikk vesentlig høyere enn vår høyde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
![]() MAX kan gjerne være et par tusen for over OPT. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
![]() Det er ikke slik at ett fly kan fly høyere enn andre. Man har kommet fram til et godt kompromiss i dag mellom tid og fuel. Men en Concord f.eks følger ikke disse fornuftige reglene. Edit: Så siste setningen din først nå av en eller annen grunn, men jeg snakker om flyene vi har i dag. ![]() Last edited by Happyflyer; 01-08-2012 at 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Spørsmålet i tråden var 737CL vs 737NG, og også de er forskjellige på dette området. Det er ikke snakk om noe magisk fly. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Når det gjelder 733 vs 738 vil jeg tippe at den noe lengere 738 vil være noe mer stabil i samme turbulens
da den har mer inertia og rettningstabilitet. NG's vinge har vel også noe høyere AR og er mer fleksibel som muligens gjør at den vil absorbere mer energi i turbulens. 787'n får ikke bare accelerometer som senser bevegelse, men har i tillegg også sensorer som merker trykkforskjeller FØR ett accelerometer merker bevegelsesendringer. Med andre ord kan man sette inn mottiltak til turbulens før flyet blir utsatt for en forstyrrende bevegelse da man kan forrutse hva som vil komme.. ![]() W |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Er det noe logisk da.... Jeg ville tro det er mindre turbulens jo kortere fly du har. Det vil jo bli mer/"høyere" amplitude i oscilliation i bakre del av en f.eks Airbus 340-600 enn en 340-300. Eller tenker jeg feil?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
736 er jo kjent for å fly sidelengs gjennom turbulens, og oppfører seg mye dårligere selv om den er tyngre enn -500 og har nyere vinge. 736 oppfører seg også mye dårligere enn -800, selv om den er kortere.
Lite vitenskaplig info om dette, men en mengde SAS-piloter har hevdet dette. Det er ikke alltid praksis stemmer med det man egentlig skulle tro ut fra teorien. Som en erfaren SAS-pilot skrev: Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by Dag Viking; 01-08-2012 at 22:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
9 av 10 foretrekker en 500 på kysten i vinterstormene kontra hvilken som helst annen. 600 foretrekkes ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Må også huske folkens at en NG kan ikke alltids gå helt opp til 41000 fot med engang, her kommer jo vekt inn i bilde. En smekkfull NG med både pax, cargo/bag og fuel skal vel godt gjøres at den kommer noe høyere enn FL360(noen eksperter får heller korrigere meg her).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Dreyer, det er ingen som ikke har tatt høyde for det
![]() Det Dag Viking og Oslop nevner (så vidt) her er interessant, men jeg har litt vanskeligheter med å visualisere dette. Finnes det noe grafikk som illustrerer dumbell effect, og tildels yaw/CG "problemer" i forhold til turbulens på forskjellige flytyper?
__________________
Spoiler mixer |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
NG har kraftigere motorer enn CL og derfor får Vmcg problemer med en motor ute. Forøvrig vil jo en -500/-600 i snitt være lettere enn sine storesøstre. Dermed vil de ha lavere Vref, (fly saktere) og dermed ha mere crab i sidevind og oppleves mindre følsomme av pilotene under landing. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,647
|
![]() Quote:
Mine kjenninger som kusker disse mener at -400 er definitivt å foretrekke i en turbulent innflygning. En annen sak er jo at dens høyere Vref vel også vil stille større krav til banelengde og -forhold etter landing.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dritten i midten, litt mindre dritt i nye CSeries | Someone | Flyforum | 6 | 03-11-2009 10:18 |
32 skadet i fly-turbulens | LN-TIB | Flyforum | 3 | 03-10-2008 21:53 |
Trenger Norwegian mindre fly? | FlightDeck | Flyforum | 20 | 08-04-2008 10:32 |
-Alle må fly mindre | sail4fun | Flyforum | 3 | 22-08-2005 14:10 |
Mindre kaos med nye SAS | DY | Flyforum | 0 | 28-09-2004 22:18 |