![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Sommeren 2012 selger godt på chartersiden - mye p.g.a. været, og julitallene viser 99,8 % i kabinfaktor for Thomas Cook Scandinavia, mot ruteflyenes rundt 70 %. I disse miljøtider er jo dette verd å ta med seg, og en eller annen har regnet seg frem til at dette gir rundt 47 liter fuel pr pax fra CPH til PMI, noe mer fra OSL... altså noe mindre enn om man skulle sette seg på en scooter sydover...;-).
Mens utfordringene står i kø i moderselskapet Thomas Cook UK, leverer Scandinava (og Thomas Cook Condor/Germany) fortsatt gode resultater, i et presset marked. Mens Thailand-salget ser ut til å flate ut (etter mange års vekst), øker Thomas Cook Scandinavia nå long haul-trafikken vestover til Karibien, også fra OSL, og til vinteren vil man bl.a. ha 5 A330 fra Skandinavia. Og åtte fabrikknye A321 er snart på vei til den skandinaviske gruppen. Den skandinaviske gruppen oppgir gode salgstall også for høsten og vinteren 2012 (så langt), men i et usikkert marked, preget av eurokrise og aggressive lavprisselskaper, er prognosene kun kortvarige. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
Litt pirk, men både SK og DY har kabinfaktorer på ~80% i sommermånedene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]() Quote:
Vil det sige at de 2 nuværende A320 konverteres til A321 ?
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
----
Det er korrekt Jan! Scandinavia-gruppen får de åtte første A321'ene i den samlede bestillingen som er gjort. Dagens A330'ere kommer nok til å gå i flere år til fremover, og ingen arvtaker er bestemt. A350 er nevnt som en mulig etterfølger. Konsernet fikk et meget godt tilbud fra Boeing, men jeg tror gruppen som helhet (ikke minst blant pilotene) er meget fornøyd med at man satser på en ren Airbus-flåte fremover, også i UK, Tyskland... Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Location: Oslo
Posts: 321
|
![]()
Fløy selv Thomas Cook A330 her. Føltes som om kabinfaktoren var 120 %
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BLL South
Posts: 1,937
|
![]()
Også TUI DK har haft fyldte fly !
Quote:
__________________
Well opinions are like assholes, everybody has one ! (Dirty Harry). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2011
Posts: 88
|
![]()
Alle chartererselskapene har tilsvarende kabinfaktor i juli både TUIflynordic og Novair kan vise til de samme tallene. På årsbasis har alle en kabinfaktor på over 95%, slik blir det iogmed at restplasser selges billigere og billigere frem mot avreise til flyet er fullt. Nå er det jo turoperatørene (Ving, Startour og Apollo) som står for salget, så selvom de respektive charterselskapene tilhører samme konsern så får jo flyselskapet samme pris for setet uansett om det er solgt eller ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Erfaringer med Thomas Cook? | Riiser | Reiseforum | 2 | 23-12-2015 20:19 |
Thomas Cook med nytt rekordoverskudd | Tally-Ho | Flyforum | 25 | 17-02-2014 14:39 |
Thomas Cook med nytt milliardresultat | Tally-Ho | Flyforum | 4 | 28-11-2012 13:39 |
Thomas Cook med problemer ? | baselutvann | Flyforum | 9 | 10-11-2010 17:05 |
SAS med rekordhøy kabinfaktor i juli | MD90 | Flyforum | 20 | 20-08-2010 17:40 |