Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2012, 22:51   #1
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Hvem har ansvaret ved mistet transit?

Dersom jeg mister en transitttid mellom to flyplasser på grunn av dårlig tid (passkontroll, bagasjeutlevering osv) på sammenhengende billett. Hvem har ansvaret for ombooking? Og har jeg krav på hotell dersom det ikke går fly før neste dag?

I dette tilfellet: OSL-JFK-PBI med 1 time og 45 minutter transit i JFK
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2012, 23:32   #2
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Hvem har ansvaret ved mistet transit?

Dersom det var en gjennomgående booking er det flyselskapet sin oppgave å få deg helt fram uten ekstra kostnad. Hotell har du krav på dersom forsinkelsen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter. Jeg har vanskelig for å se for meg at lange køer kan regnes som et ekstraordinært tilfelle med mindre det ligger spesielle grunner bak. Kan dog være at jeg blander sammen europeisk og internasjonalt regelverk her
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 16:33   #3
Stoarn
ScanFlyer Silver
 
Stoarn's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Warszawa
Posts: 591
Default Re: Hvem har ansvaret ved mistet transit?

Warsaw-Montreal regime (gjelder +/- overallt, unntatt inrikesruter i nogre lander som USA):

Gjennomgående reise = "contractual carrier" skal garantere forbindelsen (se pa forste tre siffrer av din biljettnummer, eg 117 star for SAS, 220 star for Lufthansa osv), hotellet - som Mjolnir skrev.

Derimot, hvis du krever ersattning for mistet forbindelsen eller hotellet, skulle du skrive claim til ALLE selskaper du ser i din reiseplan - e.g. Wideroe har solgt biletten (701__):

CPH-WAW-PRG (LO5452(SK) / OK782). Mister du transfer i WAW, claim skrives til Wideroe, SAS, LOT og CSA. "Just in case".

Selskaper skal deretter fikse saken mellom hverandre.


Under EU261 regime (Sturgeon-domen), kan du dessuten fa (men ikke garantert) ersattning for forsinkelse - 250, 400, 600 EUR. Nogre myndigheter sier at EU261 dekker ikke mistet transit, andre sier at EU261 og Sturgeon dekker ikke bare forsinket "flight", men ogsa forsinket reise. (Mistet transit betyr nesten alltid forsinket resie). Isafall "operating carrier" har ogsa plikt a garantere overnattning. Claim skulle ga til den som opererte flyvning til flyplassen der pax mistet transit.


Lufthansa har for nogre uker siden godkjent mine vennenes claim basert pa den siste interpretasjon.
__________________
LOT oss fly!


Last edited by Stoarn; 15-07-2012 at 16:36.
Stoarn is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2012, 20:05   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hvem har ansvaret ved mistet transit?

Gå til flyselskapet som forårsaket forsinkelsen, de vil normalt ordne det for deg.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Gir sas STPC ved en transit på over 8 timer? A340 Reiseforum 4 19-07-2013 16:29
CI B747-400 mistet flap ved Atlanta, skadet hus jameson82 Flyforum 1 24-05-2013 11:13
Visum ved transit SVO? petru26 Reiseforum 6 25-01-2013 19:29
Irr og codeshare: hvem har ansvaret? Edricson Reiseforum 6 28-12-2010 23:05
Bulgaria har mistet glansen sukram Flyforum 10 23-01-2008 09:14


All times are GMT +2. The time now is 13:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.