![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
SAS i offensiven på fjernruter
SAS vil ekspandere på de oversøiske ruter. Ledelsen er klar til at købe flere fly og etablere nye ruter, hvis det lykkes at få de sidste besparelser på plads. Jørgen Lindegaard siger, at det rent kommercielle er på plads, for selskabet ved at kunderne er der. Lindegaard gør opmærksom på, at de interkontinentale ruter havde givet overskud, hvis det ikke havde været for et uheld i Shanghai, hvor et SAS-fly landende så hårdt, at der blev slået hul i bunden. Det kostede SAS 50 mio. kr. Dermed gav SAS International med ni oversøiske destinationer et underskud på 34 mio. kr. Evt. nye ruter og fly bliver dog først en realitet, når der er en forretningsplan på plads, der giver noget nær garanti for overskud. Koncernchefen afviser samtidig, at lukning eller neddrosling fortsat er et tema i virksomheden. Kilde: stendby.dk |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
|
![]() Quote:
__________________
Gunnar Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]()
beskadigelsen skete vel teknisk set under den fterfølgende landing.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Ekspandere på langruter igjen...
her slenges det fram joker-ess hele tiden....er jo forhandlingstid - sier ikke mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Lindegaard gør også opmærksom på, at de nye interkontinentale ruter ikke vil gjælde for Oslo...............
![]()
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
Det er stor etterpørsel etter langdistansefly og Airbus lager ikke A340-300 hvis ingen bestiller de. Deres A330 linjer går for fullt. Og det er kun AY og MR som har utestående A340-300 ordrer.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Thats why i wrote like that!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
På standby.dk står det at de vil ekspandere på langruter,og på takeoff.nu står det at det er uaktuelt med noen flere langruter nå..Tror de har forskjellige kilder for å si det sånn...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Noe av problemet nå for SK blir vel at det er noe begrenset med fly å skaffe. Med 757 ute av produksjon så blir det vel Airbus A-330-200 som er ett alternativ.
Så legne SK satser mer og mer på Airbus i flåten, og sps på langdistanse er det vel lite vits å introdusere en ny flytype. Selv om 767 har vært brukt i mange år tidligere. Hvis B757/767 skal inn i flåten igjen må man vel ut på bruktmarkedet tenker jeg. Vet ikke om det er lønnsomt men er jo lov å spekulere. *her var det den skulle stå. klarte å få den i feil tråd,men tror det er rett nå :P*
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Det blir til stadighet pekt på at "siden SAS fly A340 så blir det ikke noe av". LN-MOW påpekte ganske greit hvordan det funker med IC hos SAS: De tjente ikke penger på 747, DC-10, 767 eller A330/A340 - så det eneste rette er DC-8!
![]() Jeg tror det blir litt enkelt og bare peke på "feil flytype" hver gang det er snakk om. Hvor mange her tror seriøst at det hadde blitt flere langruter fra OSL med 787? Dessuten hadde da SAS mistet noe kapasitet på de langrutene som virkelig teller, f.eks. CPH-NRT etc.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,490
|
![]()
Gikk det saa daarlig med 763? Problemet her var vel for liten kapasitet paa de fleste rutene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Ganske utrolig at SK ikke klarer å tjene penger på A-330/340 når haugevis av selskaper verden over tjener penger som gress på samme flytypene. Da tror jeg man heller skal gå inn å se åssen man bruker flyene. Og om det er noe endringer som kan gjøres for å få høyere lønnsomhet.
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Er det ikke et paradoks at fra det eneste landet i Skandinavia hvor ALLE de største selskapene Norwegian, SASBraathens, Widerøe, Coastair tjener penger skal det ikke være lønnsomt å starte opp interkontinentale ruter? Når i tillegg utenlandske selskap (Finnair, KLM) betrakter Norge som er særdeles lukrativt marked nettopp på grunn av reisende som skal videre ut i verden, da synes jeg det med et stort norsk flagg i hånda med bunad fra topp til tå, er helt utrolig at ikke flere selskaper kommer hit og at ikke minst SAS utelukket seg selv fra Osl med sine store fly!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
|
![]()
Nå er det vel så at de faktisk går med overskudd, hvis man ser bort fra overskuddet. Derfor kan de hvis de finner rute for det, gå til annskafelse av en maskin av samme type som de har idag. Da vil de få stordriftsfordeler, og hvis de blir enige med crew så har de kanskje nok av det fra før også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
Det snakkes hele tiden om at SAS har for store fly, men årsakene stikker nok dypere enn akkurat det. SAS har et kostnadsproblem, og nesten uansett hvilket materiell de stiller med på OSL vil det ikke bli lønnsomt skal vi tro ledelsen. At det nok er et intercont-marked fra OSL er en helt annen sak, og de rutene bør i så fall åpnes av et selskap med lavere enhetskostnader.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Man kan få ting som er lønnsomme til å virke ulønnsomme gjennom strategisk internprising (og evt. manglende prising). SAS-pilotene har vel todligere hevdet at de har kommet med forslag som gjør at de kan betjene 2 ekstra fly med samme bemanning, om jeg husker rett. Jeg synes at man skal være litt forsiktige med å legge for mye av skylden for eventuelle høye enhetskostnader på en gruppe i konsernet. Kanskje er problemet at SAS har for høye faste kostnader (les, administrasjon), som skal fordeles på de ulike rutene. Dette bidrar til å øke de totale enhetskostnadene (summen av trafikk og ikke-trafikk relaterte kostnader delt på ASK). LH tjener visstnok penger på long haul, BA det samme. Jeg nekter å tro at lønnsnivået blant LH og BA piloter er spesielt mye lavere enn i SAS. Kanskje flyr de noe mer, men det er vel lovpålagte begrensninger som også slår inn og begrenser hvor mye mer de kan fly (samt at SAS-pilotene hevder at de kommer med forslag til å bedre utnyttelsen av pilotene - uten å få gjennomslag). Jeg synes det lukter vel mye politikk i dette..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair kutter på Torp til vinteren og Norwegian har planer om å ekspandere videre | NorwayDY | Flyforum | 3 | 05-08-2012 23:06 |
Stelios vil ikke ekspandere | Blubird | Flyforum | 3 | 14-05-2010 20:34 |
Northwest klare for aa ekspandere | LN-MOW | Flyforum | 5 | 31-05-2006 19:34 |
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. | Tertit54 | Flyforum | 65 | 23-01-2006 23:03 |
SAS Braathens vil ekspandere | X-BU | Flyforum | 0 | 08-11-2005 15:27 |