Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-02-2006, 11:20   #1
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne

SAS i offensiven på fjernruter
SAS vil ekspandere på de oversøiske ruter.

Ledelsen er klar til at købe flere fly og etablere nye ruter, hvis det lykkes at få de sidste besparelser på plads.



Jørgen Lindegaard siger, at det rent kommercielle er på plads, for selskabet ved at kunderne er der.



Lindegaard gør opmærksom på, at de interkontinentale ruter havde givet overskud, hvis det ikke havde været for et uheld i Shanghai, hvor et SAS-fly landende så hårdt, at der blev slået hul i bunden. Det kostede SAS 50 mio. kr. Dermed gav SAS International med ni oversøiske destinationer et underskud på 34 mio. kr.



Evt. nye ruter og fly bliver dog først en realitet, når der er en forretningsplan på plads, der giver noget nær garanti for overskud.



Koncernchefen afviser samtidig, at lukning eller neddrosling fortsat er et tema i virksomheden.
Kilde: stendby.dk
Guest is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 11:25   #2
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by jens

.... et uheld i Shanghai, hvor et SAS-fly landende så hårdt, at der blev slået hul i bunden. Det kostede SAS 50 mio. kr. Dermed gav SAS International med ni oversøiske destinationer et underskud på 34 mio. kr.
Uhell under landing? Jeg trodde det skjedde under avgang?
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 11:25   #3
Guest
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

beskadigelsen skete vel teknisk set under den fterfølgende landing.
Guest is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 12:01   #4
Kua
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by jens


beskadigelsen skete vel teknisk set under den fterfølgende landing.
Skaden skjedde ved avgang. Feil rotasjonshastighet. På grunn av dette returnerer de for landing, i motsettning til en kinesisk besetning i et annet selskap. De fortsatte til destinasjonen. Det er ikke lurt, for å si det mildt!
Kua is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 12:07   #5
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Ekspandere på langruter igjen...

her slenges det fram joker-ess hele tiden....er jo forhandlingstid - sier ikke mer.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 14:40   #6
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Lindegaard gør også opmærksom på, at de nye interkontinentale ruter ikke vil gjælde for Oslo...............


__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 14:54   #7
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by MartinL


Lindegaard gør også opmærksom på, at de nye interkontinentale ruter ikke vil gjælde for Oslo...............


Selvsagt ikke. Oslo vil nok ikke være aktuell for langruter for SAS med de flyene dem har valgt å satse på.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 14:58   #8
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by BU662


Vel det finnes en del brukte A340E i marked.

Samtidlig er Airbus mer eller mindre desprato å selge noen flere A340s i året. Dette skulle sørge for lave inkjøpspriser når det gjelder nytt metall...
Finnes endel brukte A340E i markedet??? Det er en helt ny A340 modell, E står for Enhanced. AY og MR bestillte slike.

Det er stor etterpørsel etter langdistansefly og Airbus lager ikke A340-300 hvis ingen bestiller de. Deres A330 linjer går for fullt. Og det er kun AY og MR som har utestående A340-300 ordrer.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 14:58   #9
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Thats why i wrote like that!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:05   #10
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

På standby.dk står det at de vil ekspandere på langruter,og på takeoff.nu står det at det er uaktuelt med noen flere langruter nå..Tror de har forskjellige kilder for å si det sånn...
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:06   #11
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Noe av problemet nå for SK blir vel at det er noe begrenset med fly å skaffe. Med 757 ute av produksjon så blir det vel Airbus A-330-200 som er ett alternativ.
Så legne SK satser mer og mer på Airbus i flåten, og sps på langdistanse er det vel lite vits å introdusere en ny flytype. Selv om 767 har vært brukt i mange år tidligere.

Hvis B757/767 skal inn i flåten igjen må man vel ut på bruktmarkedet tenker jeg. Vet ikke om det er lønnsomt men er jo lov å spekulere.


*her var det den skulle stå. klarte å få den i feil tråd,men tror det er rett nå :P*
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:23   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Det blir til stadighet pekt på at "siden SAS fly A340 så blir det ikke noe av". LN-MOW påpekte ganske greit hvordan det funker med IC hos SAS: De tjente ikke penger på 747, DC-10, 767 eller A330/A340 - så det eneste rette er DC-8!

Jeg tror det blir litt enkelt og bare peke på "feil flytype" hver gang det er snakk om. Hvor mange her tror seriøst at det hadde blitt flere langruter fra OSL med 787? Dessuten hadde da SAS mistet noe kapasitet på de langrutene som virkelig teller, f.eks. CPH-NRT etc.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:28   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,490
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Gikk det saa daarlig med 763? Problemet her var vel for liten kapasitet paa de fleste rutene?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:36   #14
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by Trety


Det blir til stadighet pekt på at "siden SAS fly A340 så blir det ikke noe av". LN-MOW påpekte ganske greit hvordan det funker med IC hos SAS: De tjente ikke penger på 747, DC-10, 767 eller A330/A340 - så det eneste rette er DC-8!

Jeg tror det blir litt enkelt og bare peke på "feil flytype" hver gang det er snakk om. Hvor mange her tror seriøst at det hadde blitt flere langruter fra OSL med 787? Dessuten hadde da SAS mistet noe kapasitet på de langrutene som virkelig teller, f.eks. CPH-NRT etc.
Nå kommer vel 787 i to størrelser:787-8 med kapasitet på 210-250 passasjerer(et passe fly på noen ruter ut fra OSL), mens på 787-9 blir kapasiteten 250-290 seter(perfekt på feks CPH-NRT).
amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:39   #15
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Ganske utrolig at SK ikke klarer å tjene penger på A-330/340 når haugevis av selskaper verden over tjener penger som gress på samme flytypene. Da tror jeg man heller skal gå inn å se åssen man bruker flyene. Og om det er noe endringer som kan gjøres for å få høyere lønnsomhet.

__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:39   #16
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Er det ikke et paradoks at fra det eneste landet i Skandinavia hvor ALLE de største selskapene Norwegian, SASBraathens, Widerøe, Coastair tjener penger skal det ikke være lønnsomt å starte opp interkontinentale ruter? Når i tillegg utenlandske selskap (Finnair, KLM) betrakter Norge som er særdeles lukrativt marked nettopp på grunn av reisende som skal videre ut i verden, da synes jeg det med et stort norsk flagg i hånda med bunad fra topp til tå, er helt utrolig at ikke flere selskaper kommer hit og at ikke minst SAS utelukket seg selv fra Osl med sine store fly!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 15:43   #17
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,622
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Nå er det vel så at de faktisk går med overskudd, hvis man ser bort fra overskuddet. Derfor kan de hvis de finner rute for det, gå til annskafelse av en maskin av samme type som de har idag. Da vil de få stordriftsfordeler, og hvis de blir enige med crew så har de kanskje nok av det fra før også.
storg is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 16:14   #18
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by BU662


Jeg skulle har skrivet A340-300E. A340E lar vel noen års vente på seg. Og det er vel bare A340-500 og A340-600 som vil vaere "A340E".
Dette er ikke riktig. Alle nye fly av typen A340-300 som produseres nå er av type E (enhanced). Men det er nesten ingen som bestiller serie 300 lenger. Siste bestilling kom fra AY men det var bare pga MD11 ikke er å oppdrive pluss at A350 ikke kommer på noen år enda. Før det var det kun Air Mauritius som hadde bestilling på serie 300.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 18:44   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by amatør
mens på 787-9 blir kapasiteten 250-290 seter(perfekt på feks CPH-NRT).
Nja, for OSL sin del hadde muligens 787-800 passet bedre, men -900 på NRT? Neppe, SK har jo allerede signalisert behov for A340-600 fordi -300'ene blir for små.

Det snakkes hele tiden om at SAS har for store fly, men årsakene stikker nok dypere enn akkurat det. SAS har et kostnadsproblem, og nesten uansett hvilket materiell de stiller med på OSL vil det ikke bli lønnsomt skal vi tro ledelsen.
At det nok er et intercont-marked fra OSL er en helt annen sak, og de rutene bør i så fall åpnes av et selskap med lavere enhetskostnader.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 13-02-2006, 19:43   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'NU vil SAS sørme ekspandere på fjernruterne'

Quote:
Originally posted by Trety

At det nok er et intercont-marked fra OSL er en helt annen sak, og de rutene bør i så fall åpnes av et selskap med lavere enhetskostnader.
Vet vi at dette med for høye enhetskostnader faktiske er problemet til SAS..? Jeg har et inntrykk (som outsider) av at internprisingen i SAS-konsernet ofte brukes relativt politisk. F.eks.: Man synliggjør ikke cargoinntekter i regnskapene (det kan selvsagt også være pga konkurransemessige forhold), prisingen er slik at det ofte var billigere å fly via CPH enn direkte fra OSL (og ja, jeg er klar over at dette kan være fordi de billige billettene forsvinner fort - men hvorfor skulle de da gå fortere fra OSL enn fra CPH), hvordan fordeles inntektene for en reise med flere SAS-selskaper invlovert (hva er det dette kalles i flybransjen..? Proratering..?), allokering av faste kostnader osv.

Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Man kan få ting som er lønnsomme til å virke ulønnsomme gjennom strategisk internprising (og evt. manglende prising).

SAS-pilotene har vel todligere hevdet at de har kommet med forslag som gjør at de kan betjene 2 ekstra fly med samme bemanning, om jeg husker rett. Jeg synes at man skal være litt forsiktige med å legge for mye av skylden for eventuelle høye enhetskostnader på en gruppe i konsernet. Kanskje er problemet at SAS har for høye faste kostnader (les, administrasjon), som skal fordeles på de ulike rutene. Dette bidrar til å øke de totale enhetskostnadene (summen av trafikk og ikke-trafikk relaterte kostnader delt på ASK). LH tjener visstnok penger på long haul, BA det samme. Jeg nekter å tro at lønnsnivået blant LH og BA piloter er spesielt mye lavere enn i SAS. Kanskje flyr de noe mer, men det er vel lovpålagte begrensninger som også slår inn og begrenser hvor mye mer de kan fly (samt at SAS-pilotene hevder at de kommer med forslag til å bedre utnyttelsen av pilotene - uten å få gjennomslag). Jeg synes det lukter vel mye politikk i dette.....
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair kutter på Torp til vinteren og Norwegian har planer om å ekspandere videre NorwayDY Flyforum 3 05-08-2012 23:06
Stelios vil ikke ekspandere Blubird Flyforum 3 14-05-2010 20:34
Northwest klare for aa ekspandere LN-MOW Flyforum 5 31-05-2006 19:34
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. Tertit54 Flyforum 65 23-01-2006 23:03
SAS Braathens vil ekspandere X-BU Flyforum 0 08-11-2005 15:27


All times are GMT +2. The time now is 11:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.