Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2012, 18:01   #1
jla300
Newcomer

Default Ombooking i frykt for streik

Hei! Første post på forumet her, håper dette kommer på rett sted.

Har begynt å bli litt urolig for streiken som trolig starter mandag. Skal fly Finnair OSL-HEL-HKG fredag 6. juli, med kun en times transfer i Helsinki før flyet til Hong Kong. Med tanke på de forsinkelsene som er meldt ved streik, hadde det nok vært det beste å komme seg tildligere til Helsinki enn planlagt (f.eks. en flyvning torsdag kveld eller tidlig fredag morgen) for å være sikker på å rekke flyet videre. Er det noen med erfaring fra slike ombookinger, generelt eller med Finnair spesielt? Er det kurant eller mye pes å få til?
jla300 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 18:48   #2
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Ombooking i frykt for streik

Selskapene pleier normalt ikke å tilby fri ombooking før streik er et faktum, og i dette tilfelle, hvor det (iallefall i begynnelsen) kun er begrenset effekt, vil de nok være tilbakeholdne. Men det er kun selskapet som kan besvare dette, da det ene og alene er opp til dem selv om de vil gjøre noe.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 19:24   #3
jla300
Newcomer

Ja, det har du nok rett i. Streiken er jo ingen realitet før ev. mandag, og jeg får ikke kontaktet Finnair før da uansett.
Selv om streiken stort sett skulle ha begrenset effekt, vil den jo uansett ramme enkelte i større grad (sånn som jeg frykter den gjør i mitt tilfelle). Jeg håper derfor at man kan legge litt godvilje til, siden de uansett må sørge for å få meg videre om jeg ikke skulle rekke det første opprinnelige flybyttet i HEL pga forsinkelser ved Gardermoen.
Old 30-06-2012, 19:47   #4
Thomas
ScanFlyer Rusty

Jeg skal avgårde samme dag som deg, dog stikk motsatt vei.
Var egentlig booket 9:30 fra OSL, men har selv valgt å punge ut 1700,- for ombooking til 6:30 avgangen til Amsterdam, det gir meg ihvertfall litt mer tid å rutte med.
Dog, om det skulle falle skikkelig i hop iløpet av uken vurderer jeg ombooking til Torsdag kveld, med overnatting på SPL.
Old 30-06-2012, 20:04   #5
jla300
Newcomer

Jeg har forresten aldri flydd med Finnair tidligere, og holder på å gjøre meg kjent med nettsidene. Kan man selv gjøre en ombooking her når man er pålogget, eller må dette gjøres pr. telefon?
Old 30-06-2012, 20:18   #6
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Min lille erfaring med Finnair tilsier at det kan tenkes at de venter om forsinkelsen ikke er kjempestor, i hvert fall om det er mange som skal til samme destinasjon som deg. Jeg fløy med dem til BOM. Hadde veldig kort transfer i HEL (40 min eller så), og av en eller annen grunn blei vi forsinka fra OSL. Vi landa der 10 min etter avgangen til BOM, men flyet stod pent og ventet på oss, og da jeg kom ombord forstod jeg at det var pga. seint innkommende fly fra OSL (tror det må ha vært i hvert fall 10-15 passasjerer som kom med det flyet). Så snart alle passasjerene fra OSL var om bord, så dro vi. Men om dette er vanlig prosedyre med Finnair, og hvor store forsinkelsene kan være før de dropper å vente, vet jeg ikke noe om.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 22:49   #7
jla300
Newcomer

Alltid hyggelig når flyet venter på deg :-) Jeg opplevde det samme med KLM da jeg kom litt forsinket fra OSL og hadde en svært kort transfer i AMS før flighten til MNL. Sammen med 5-6 andre kom jeg løpende til gaten da flyet egentlig skulle ha dratt. De bare smilte og sa at vi skulle slappe av. Vi kom oss ombord og flyet tok av umiddelbart.

Jeg vet ikke hva man kan forvente med hvor langt de er villige til å strekke seg, men situasjonen ved OSL ved en ev. streik blir jo kjent også på de andre flyplassene.
Old 01-07-2012, 10:16   #8
apeks
ScanFlyer Silver

Nå er det vel begrenset hvor lenge de i så fall kan vente.
Det er litt forskjell på å komme inn 20 minuter sent i forhold til flere timer som er forspeilet her dersom streiken skulle bli tilfelle.

Så tror nok ikke jeg ville regnet med at de venter, nei............
apeks is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules