![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ørene mine plukket opp lyden fra en (evt. to godt synkroniserte) stjernemotorer ved Kristiansund i dag.
Etterhvert begynte det å komme sms til meg med spørsmål om flytype. Siden jeg ikke fikk sett flyet selv, var det vanskelig å svare på. En sa bl.a. at det hadde twin tail, og propeller i flertall. Hørte på atc at de ble handlet over fra KB til VA, men fikk ikke med meg call sign. Noen som har peiling på hva slags godt gammelt utstyr som var/er på tur sørover kysten vår i dag...???
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan det ha vært RedBull maskinene som har vært på Andenes? DC6 og P-38?
![]() |
#4 |
Newcomer
|
![]()
Catalinaen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dakotaen kom hjem til Torp i ettermiddag, muligens den, kan passe med tiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takker for mange svar!
Han som sendte meg sms "snakket" om twin tails, så jeg tenkte Max Holste Broussard. Men så var det dette med at jeg syntes jeg hørte to motorer da. Min kontakt er en flyinteressert kar, og han så maskinen godt der den kom nedover i omkring 1000'...., så hadde det vært en DC-3 tror jeg med hånden på hjertet han hadde visst hva det var. RedBull-maskinene er utelukket, da han snakket om ett fly, og selv om P-38 har både twin tail og twin tail booms, har ikke den maskinen stjernemotor.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tenkte også at Broussard'en måtte være en het kandidat...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nå spesifiserer denne kontakten min at det var et to-motors fly OG at det hadde to halebommer med to haleror/sideror.
Så spurte jeg om farge, og han kom tilbake med "grålig" (krom). I en bisetning nevnte han at det på avstand fort kunne fortone seg som en Vampire, av design. Jeg spurte om det kunne være en P-38 Lightning, og da svarte han at joda, det kunne det faktisk være.... Da sitter jeg igjen med ett siste spørsmål: hvor kom lyden av stjernemotorer fra hvis ikke de to RedBullene fløy sammen...? og på en avstand av 1000' skulle det jo for en ex. pilot være mulig å se om det lå en DC-6 der eller ikke... Kanskje noen fra ATC på kysten har lyst til å bidra til god nattesøvn...???
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Catalina overnatter hvertfall i SVG i natt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Lowpass av P38 over enkb kl 13.00 , Catalinaen kom to timer etterpå i 5300 fot.
Last edited by ENKB; 24-06-2012 at 22:58. Reason: Sjekket tidspunktene i loggen |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Catalinaen hadde estimate landing ENZV kl 1700 lokal i allefall, men jeg forlot jobben kl 16, så vanskelig å si når den kom..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Catalinaen dro nedover i dag, men tror P-38'n er det mest sannsynlige. Dro selv fra Bodø i Cub i dag, i formasjon med 2x Tiger Moth, i 12-tiden, og den vrælte innom BOO for en lowpass akkurat idet vi dro
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Da har vi nok løst det.
Han som sendte meg sms observerte P-38 og jeg hørte Catalina'n. Så enkelt er det. Takk for svar folkens, spesielt til 'ENKB' som løste "floka"... ![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
God søndag - Juni er her | Someone | Flyforum | 7 | 01-06-2014 16:53 |
TRD, søndag 19. juni | NAX115 | Bilder & foto | 6 | 21-06-2011 22:31 |
Dårlig radar-dekning på Vestlandskysten? | pilot94 | Register- og ATC-Forum | 39 | 20-03-2010 12:48 |
OSL søndag 15. juni | Madman | Bilder & foto | 10 | 16-06-2008 13:17 |
SK4608/4609 på søndag 4. juni | LN-KGL | Flyforum | 4 | 09-06-2006 08:43 |