![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]()
Min hovedattraksjon på flyshowet i Bodø var Viggen - en kraftplugg med imponerende manøveregenskaper. Og ikke minst godlyd! Jeg regner med at svenske forummedlemmer kan svare på hva panelet under canard'en er. Det var åpent under taxi.
Et par spørsmål til: Har den APU? Er det riktig at noen ble produsert med nesehjulsbrems? Jeg la for øvrig merke til at nesehjulluken på høyre side åpnet fullt da motoren startet. Bildet er hentet fra video, derfor ikke av beste kvalitet. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,703
|
![]()
Tittet litt inn der da den taxet forbi på Sola forrige helg, og syns jeg så litt sikringer og slikt. Grunnen til at nesehjulsdøren åpnes fullt når den starter er nok at den henger rett ned når det ikke er trykk på hydraulikken, men åpnes helt når motoren starter og hydraulikkpumpen setter i gang.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Ja, det ser jo ut som en boks med autosikringer, men hva det faktisk er for noe må klokere hoder komme fram til
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Som det blir sagt over så er det sikringspanel. Eller "circuit brakers" og pop-sikringer som brukes på fly - Meese.
Værre er det ikke. Hver komponent er koblet opp til en egen sikring. Disse sikringene skal ikke nødvendigvis beskytte komponenter, men harness, eller wiring. I luftfart betyr vektsparing alt, og tverrsnittet på lederne er snevret inn til minimum. Det betyr at ved en for høy strøm vil lederne smelte sammen, og danne kortslutting. Pop-sikringer er også fine og ha når man skal kjøre tekniske tester av flyet, hvor vi kan koble ut forskjellige systemer som vi ikke vil ha. Last edited by Ttech; 18-06-2012 at 11:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Men hvorfor var det aapent under taxing? Kjoeling?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Det skal jeg ikke si for sikkert, men antakeligvis kjøling ja. E&E comp (altså all elektronikken) ligger rett bak panelene. Her blir det stor varmgang. Så kjøling er viktig. Som regel brukes ram air, eller annen air condt. luft til å kjøle disse rackene. Hvordan det fungerer på Viggen skal jeg som sagt ikke si for sikkert!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Viggen har ingen APU. Uppe på Bodö gjorde man sannolikt batteristart.
Jag är dock förvånad att Viggen flög utan fälltank, det är ändå säkert en 90 min flygning från Lidköping till Bodö, förtutsatt att Viggen flög på ca 10000m höjd i mach 0.8 |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Jeg tror Viggen bare flyr VFR? Så maks ca 6000m.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Jag frågade Swedish Air Force Historic Flight. De flög till Bodö med SAAB 105, Hawker Hunter & AJS 37 Viggen. Samtliga flög VFR och cruisade dit på 6000 meters höjd.
De militärt reggade SAAB J35 Draken och SAAB J32B Lansen flygs däremot fortfarande upp till 14000 meters höjd. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lemania SWAF AJ37 Viggen | bitzer | Samlerhjørnet | 3 | 12-11-2017 14:23 |
SAAB 37 Viggen troligen airborne 2012 | L-1011 | Småprat | 20 | 07-04-2012 22:26 |
Saitek Spaker/panel og flere modeller selges! | audunn | Samlerhjørnet | 3 | 11-01-2010 22:51 |