Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-06-2012, 20:45   #1
ENBO
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
Sverige Viggen-panel under canard

Min hovedattraksjon på flyshowet i Bodø var Viggen - en kraftplugg med imponerende manøveregenskaper. Og ikke minst godlyd! Jeg regner med at svenske forummedlemmer kan svare på hva panelet under canard'en er. Det var åpent under taxi.

Et par spørsmål til: Har den APU? Er det riktig at noen ble produsert med nesehjulsbrems?

Jeg la for øvrig merke til at nesehjulluken på høyre side åpnet fullt da motoren startet. Bildet er hentet fra video, derfor ikke av beste kvalitet.
ENBO is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2012, 21:41   #2
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,703
Default Re: Viggen-panel under canard

Tittet litt inn der da den taxet forbi på Sola forrige helg, og syns jeg så litt sikringer og slikt. Grunnen til at nesehjulsdøren åpnes fullt når den starter er nok at den henger rett ned når det ikke er trykk på hydraulikken, men åpnes helt når motoren starter og hydraulikkpumpen setter i gang.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 02:58   #3
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Viggen-panel under canard

Ja, det ser jo ut som en boks med autosikringer, men hva det faktisk er for noe må klokere hoder komme fram til
MFM is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 11:05   #4
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Viggen-panel under canard

Som det blir sagt over så er det sikringspanel. Eller "circuit brakers" og pop-sikringer som brukes på fly - Meese.
Værre er det ikke. Hver komponent er koblet opp til en egen sikring. Disse sikringene skal ikke nødvendigvis beskytte komponenter, men harness, eller wiring.
I luftfart betyr vektsparing alt, og tverrsnittet på lederne er snevret inn til minimum. Det betyr at ved en for høy strøm vil lederne smelte sammen, og danne kortslutting.

Pop-sikringer er også fine og ha når man skal kjøre tekniske tester av flyet, hvor vi kan koble ut forskjellige systemer som vi ikke vil ha.

Last edited by Ttech; 18-06-2012 at 11:08.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 12:07   #5
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
Default Re: Viggen-panel under canard

Men hvorfor var det aapent under taxing? Kjoeling?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 12:21   #6
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Viggen-panel under canard

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Men hvorfor var det aapent under taxing? Kjoeling?
Det skal jeg ikke si for sikkert, men antakeligvis kjøling ja. E&E comp (altså all elektronikken) ligger rett bak panelene. Her blir det stor varmgang. Så kjøling er viktig. Som regel brukes ram air, eller annen air condt. luft til å kjøle disse rackene. Hvordan det fungerer på Viggen skal jeg som sagt ikke si for sikkert!
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 12:36   #7
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Viggen-panel under canard

Viggen har ingen APU. Uppe på Bodö gjorde man sannolikt batteristart.
Jag är dock förvånad att Viggen flög utan fälltank, det är ändå säkert en 90 min flygning från Lidköping till Bodö, förtutsatt att Viggen flög på ca 10000m höjd i mach 0.8
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2012, 23:25   #8
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: Viggen-panel under canard

Jeg tror Viggen bare flyr VFR? Så maks ca 6000m.
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2012, 10:42   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Viggen-panel under canard

Jag frågade Swedish Air Force Historic Flight. De flög till Bodö med SAAB 105, Hawker Hunter & AJS 37 Viggen. Samtliga flög VFR och cruisade dit på 6000 meters höjd.

De militärt reggade SAAB J35 Draken och SAAB J32B Lansen flygs däremot fortfarande upp till 14000 meters höjd.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lemania SWAF AJ37 Viggen bitzer Samlerhjørnet 3 12-11-2017 14:23
SAAB 37 Viggen troligen airborne 2012 L-1011 Småprat 20 07-04-2012 22:26
Saitek Spaker/panel og flere modeller selges! audunn Samlerhjørnet 3 11-01-2010 22:51


All times are GMT +2. The time now is 04:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.