![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Da har SVG endelig fått grom-flybrannbil. Dette er beredskapsmateriell superdeluxe.
Quote:
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Det er ikke helt sant det Avinor skriver i artikkelen. Det er en slik på Rygge også!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så de var ute å testa den i går, den ser flott ut! =)
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det finnes flere typer Rosenbauer-brannbiler i landet. Det er riktig at Rygge har en Panther på seks-hjuls chassis
![]() OSL har noen litt større ![]() Torp har hatt "fattigmannsløsningen" på Freight Liner chassis ![]() Men de første kom for snart 20 år siden og det var Buffalo (jeg mener den het det) ![]()
![]() |
#6 |
Newcomer
|
![]()
Fine bilder av fine brannbiler
![]()
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Men OSL har også to panter 6x6, stavanger venter på to til. kristiansand lufthavn kjevik fikk en panter 6x6. det er de jeg vet om pr dags dato. ellers ligger linken til hva stavanger lufthavn sola har eller har hatt. men skulle ønsket at jeg hadde flere bilde av flyplassbrannbiler til siden også vanlige brannbiler. har fått med meg at det har ligget to Man 4x4 ute på salg på finn.no
http://www.modell-utrykning.com/redi...nnstasjon.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fine brannbiler dette du gitt. Tviler ikke dem gjør jobben ser jo monster ut de nye kan jo slukke neste hva som helst, men de er mye penere i fargene og utsendte enn de gammle brannbilene. Og dem er nok noen hakk over også teknologi og alt sammen så blir kanon med disse nye på SVG og ellers i landet.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
For de som lurer:
OSL har 4 panter 8x8 og 2 6x6 Rygge har en Panter 6x6 Kjevik har en Panter 6x6 Sola har fått en 6x6, og skal ha to til. ![]() Dette er ikke en buffalo, men en Air Crash tender, som rktig nok er et MAN/Rosenbauerprodukt, og er etter hva jeg vet forgjengeren til Panter som dem har i dag. Buffalo serien bygges på ordinære lastebilcassis som Mercedes, Scania, Volvo osv. For dem som vil ha mer info om disse Panter bilene som er levert i Norge de siste to tre årene er det bare å sjekke http://www.egenes.as/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
men så har Norges brannskole avd for flyplassbrannvesen en panter 4x4
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og SVG fikk sine 2 siste tidlig denne uka. Har nå totalt 3 stk.
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
MAN Rosenbauer-Østerrike leveret på leverte på 1980/90 tallet til de største flyplassene to type biler. Det var MAN 14.440 Jumbo Cheetah 4*4 og MAN 24.440 Super Buffalo 6*6. Fornebu, Gardermoen, Kjevik, Flesland og Tromsø fikk slike biler. De fikk hver sin Jumbo Cheetah og 2-3 Super Buffalo. Bilder til LN-KOG ser ut som en MAN 17.460 og er kanskje en av de to bilene som var på gamle treningssentertet på Gardermoen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Air Traffic Controller
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nå er alle satt i drift, noe som vel betyr at fly av alle størrelser kan lande på Sola uten spesielle forholdsregler.
http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...a-2920314.html Video http://www.youtube.com/watch?v=LPXJJEcm__s
Last edited by Kenneth; 19-01-2012 at 23:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Spør du meg, så er SVG og RYG sine Panthere NYDELIGE! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Super Buffalo og Jumbo Cheeta ble bygde på militære chassis og de ble bl.a. benyttet på rakettbærende kjøretøyer, både tyske og amerikanske. I en periode på 90 tallet opererte en "møkkaspreder" på Jæren og denne var på ett leddet 4-akslet chassis men lignet eller på ZVs brannbiler. Ett rart skue på veien, grønn som den var. Alle Pantherene er på plass og to Super Buffalo blir igjen i reserve og en (Brann 2) er allerede fordelt til Værnes. Fleslandbilen blir den andre som skal bort. Last edited by Dagster; 04-02-2012 at 18:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
I sommer fikk jeg tatt en tur i Kjevik sin Rosenbauer Panther 6x6
Her er det en video: http://www.youtube.com/watch?v=9fkxD9DbRWc
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Har dere lurt på hvordan en brannbil ser ut etter en kollisjon med en 747? | LN-KGL | Flyforum | 8 | 12-10-2008 19:04 |
WF har fått ny rutesjef | Klippe | Flyforum | 12 | 09-01-2006 05:34 |
Har fått flyskrekk | TG923 | Flyforum | 38 | 22-03-2005 14:57 |