Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-06-2012, 15:05   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Exclamation Nedgradering av Security? Brev til SD

Et spennende brev som Widerøes kaptein Ola Giæver har sendt til Samferdselsdepartementet i sakens anledning.

Det kunne jo ha vært spennende å sett på nytt på hvorvidt vi er tjent med det regimet vi har i dag mht "security"



Ola OK Giæver Jr. Samf. Dep.
V/Erik Lahnstein

Nedgradere Security på Norske innlandsruter?

Jeg mener svaret er klart JA!

Redselen etter 11 september 2001 har lagt seg og betydelige sikkerhetstiltak er iverksatt, som forhindrer en gjentakelse!

Fra det tidspunkt cockpitdørene ble "boltet og låst", ble security fullstendig bortkastede penger, og fungerer i dag som et byråkrati som forsinker effektiviteten i vårt samfunn!

Jeg har nå over 30 år i Norsk luftfart og mener at security kan nedgraderes betydelig!

En kan gå tilbake til den gamle modellen hvor flyselskapene selv utøvet kontrollen!

I dag finnes der ikke security på:

Privatfly (store som små)
Helikopter
Luftskip
tog / høghastighets flytog
busser
trailere (med farlig gods som bensin)
Ferger
Hurtigbåter
Hurtigruter
Trikken
Gondolbaner
osv

Spør Avinor om kostnaden og antall ansatte på innlands flyplasser!

Tusenvis ansatte og milliarder bortkastede norske kroner er min påstand!

Effekten i dag er negativ, ikke engang NULL!

"Galskapen" kan illustreres ved følgende eksempel;

Ved ombordstigning av passasjerer til rutegående luftfartøy ble følgende uttalt av flyselskapet's ansatte;

Jeg kan ikke starte ombordstigning på flyet da jeg ikke lenger har nøkkel til døra ut til gaten (ps denne har jeg nå hatt i 38 år, men nøkkel er nå overlatt til en nytilsatt fra Security, han venter vi på)

Flyet ble også forsinket hører med til historien og den ansatte ønsket nå å "pensjonere" seg grunnet mangel på myndighetenes tillit til hans utøvelse av sitt yrke gjennom hele 38 år!

På Innlandsruter bør sikkerheten nedgraderes og kontrollen overføres og pålegges flyselskapene selv!

Mitt forslag blir å endre forskriften som regulerer Security på Innlandsruter!

Norge er et rolig hjørne av verden, vi trenger ikke strengere Security i Berlevåg enn det som utoves i Moskva og New York (for slik er det blitt i dag)!

NB!
På Norske veier døde det 169 mennesker i år 2011.
Bør ikke heller "Security-midlene" flyttes ut på veiene for sikring av farlige veier!

Dersom det hadde vært daglige dødsfall i luftfarten, ville hele luftfartsindustrien blitt stoppet over natten!

Med vennlig hilsen

Ola O.K. Giæver jr.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Traumatisk nedgradering til 1A robertaas TripReports 12 19-05-2015 19:42
Giæver jr. med brev til samferdselsdepartementet IL-2 Småprat 1 12-06-2012 17:00
CAU-brev til medlemmene Pjokken Flyforum 2 29-03-2010 01:27
Åpent brev fra flygerne i SAS til Hurum Flyforum 42 05-03-2006 14:59
Petter Jansens brev til deg HVI Flyforum 24 01-01-2006 16:54


All times are GMT +2. The time now is 05:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.