Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 06-06-2012, 15:05   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Exclamation Nedgradering av Security? Brev til SD

Et spennende brev som Widerøes kaptein Ola Giæver har sendt til Samferdselsdepartementet i sakens anledning.

Det kunne jo ha vært spennende å sett på nytt på hvorvidt vi er tjent med det regimet vi har i dag mht "security"

Ola OK Giæver Jr. Samf. Dep.
V/Erik Lahnstein

Nedgradere Security på Norske innlandsruter?

Jeg mener svaret er klart JA!

Redselen etter 11 september 2001 har lagt seg og betydelige sikkerhetstiltak er iverksatt, som forhindrer en gjentakelse!

Fra det tidspunkt cockpitdørene ble "boltet og låst", ble security fullstendig bortkastede penger, og fungerer i dag som et byråkrati som forsinker effektiviteten i vårt samfunn!

Jeg har nå over 30 år i Norsk luftfart og mener at security kan nedgraderes betydelig!

En kan gå tilbake til den gamle modellen hvor flyselskapene selv utøvet kontrollen!

I dag finnes der ikke security på:

Privatfly (store som små)
Helikopter
Luftskip
tog / høghastighets flytog
busser
trailere (med farlig gods som bensin)
Ferger
Hurtigbåter
Hurtigruter
Trikken
Gondolbaner
osv

Spør Avinor om kostnaden og antall ansatte på innlands flyplasser!

Tusenvis ansatte og milliarder bortkastede norske kroner er min påstand!

Effekten i dag er negativ, ikke engang NULL!

"Galskapen" kan illustreres ved følgende eksempel;

Ved ombordstigning av passasjerer til rutegående luftfartøy ble følgende uttalt av flyselskapet's ansatte;

Jeg kan ikke starte ombordstigning på flyet da jeg ikke lenger har nøkkel til døra ut til gaten (ps denne har jeg nå hatt i 38 år, men nøkkel er nå overlatt til en nytilsatt fra Security, han venter vi på)

Flyet ble også forsinket hører med til historien og den ansatte ønsket nå å "pensjonere" seg grunnet mangel på myndighetenes tillit til hans utøvelse av sitt yrke gjennom hele 38 år!

På Innlandsruter bør sikkerheten nedgraderes og kontrollen overføres og pålegges flyselskapene selv!

Mitt forslag blir å endre forskriften som regulerer Security på Innlandsruter!

Norge er et rolig hjørne av verden, vi trenger ikke strengere Security i Berlevåg enn det som utoves i Moskva og New York (for slik er det blitt i dag)!

NB!
På Norske veier døde det 169 mennesker i år 2011.
Bør ikke heller "Security-midlene" flyttes ut på veiene for sikring av farlige veier!

Dersom det hadde vært daglige dødsfall i luftfarten, ville hele luftfartsindustrien blitt stoppet over natten!

Med vennlig hilsen

Ola O.K. Giæver jr.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  

Posting Rules