Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-02-2006, 08:16   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene

"Forbrukerombud Bjørn Erik Thon tar nå til orde for at flyselskapene må stilles økonomisk ansvarlig også ved forsinkelser. "

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/02/02/456544.html

snakk om dagens publikumsfrieri - hvorfor skal flyselskapene IGJEN pådyttes andre regler enn andre transportformer. Jeg får ingen kompensasjon (ikke engang prisavslag), om toget er forsinket eller ikke kommer - det samme med bussen, danskebåten, ferga over Bjørnefjorden, eller taxien som ikke kommer.... Nå må FO skjerpe seg!! Dette er TØV!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:14   #2
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser, så helt urimelig synes jeg vel ikke det ville vært med litt kompensasjon.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:34   #3
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by OEH


Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser,
For å fortsette litt på CKs tråd.. Forsinkelser kan få store konsekvenser, men det gjelder da som sagt tog, buss m.m. også?
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:39   #4
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Her i Oslo er det jo sånn at man har krav på å få dekt drosjeutgifter ved forsinkelse på Oslo Sporveier som varer en viss tid eller ved kanselleringer , så andre typer transport er ikke helt ukjent med dette.
Vil tro at en slik ordning kun ville gjelde ved større forsinkelser, antagelig ikke på "små-forsinkelser".
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:44   #5
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Team Trafikk her i Trondheim har en lignende reisegaranti, hvor man kan få drosjerefusjon på opptil 250,- hvis bussen er mer enn 15 min forsinket fra påstigningsholdeplass, og det er TTs skyld.

Denne skal, etter hva jeg har hørt, være nesten umulig å få...
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:48   #6
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Jeg har selv mottatt penger fra Sporveien en gang da hele t-bane systemet stod. Dette var i rushtida, og det var selvsagt umulig å få tak i en taxi. Kom meg på jobb i 12-tiden, skulle ha vært der kl. 08. Søkte da også om kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste, men DET fikk jeg ikke. Drosjeregninga på rundt 250 kroner fikk jeg derimot dekket uten problemer.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 09:57   #7
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by OEH


Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser, så helt urimelig synes jeg vel ikke det ville vært med litt kompensasjon.
Siden du mener at en skal ha kompensasjon så regner jeg med at du ikke har noe problem å betale for den fordelen ?? Si at vi legger på billettprisen med 500 Kr hver vei ? du får 500 kr i kompensasjon hvis flyet er mer en si 30 min forsinket,gjelder naturligvis ikke med forhold utenfor vår kontrol (vær etc)...

Fornøgd ?



__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:08   #8
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by Scanor


Quote:
Originally posted by OEH


Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser, så helt urimelig synes jeg vel ikke det ville vært med litt kompensasjon.
Siden du mener at en skal ha kompensasjon så regner jeg med at du ikke har noe problem å betale for den fordelen ?? Si at vi legger på billettprisen med 500 Kr hver vei ? du får 500 kr i kompensasjon hvis flyet er mer en si 30 min forsinket,gjelder naturligvis ikke med forhold utenfor vår kontrol (vær etc)...

Fornøgd ?


Poenget er at kjøper man en flybillett til en avgang kl.08.00, og flyet ikke går før kl. 09.30 (for å ta et eksempel), så har man ikke fått det man har betalt for.
Da synes jeg ikke en kompensasjon er urimelig. Jeg snakker ikke nødvendigvis om store summer, men i det minste en matbong og eller et beløp opp til en viss grense for det tapet man er påført.
Slik det er nå får man jo ikke en liten matbit en gang. For litt siden skulle jeg med SASBraathens til Ålesund, men pga. tåke kunne man ikke lande der og gikk til Molde i stedet. en forsinkelse på ganske mange timer, inkl. en slitsom buss og ferjetur. I den situasjonen synes jeg en matbit hadde vært greit som en liten kompensasjon, men neida, ingenting.
For dårlig, synes jeg.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:11   #9
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by OEH


Quote:
Originally posted by Scanor


Quote:
Originally posted by OEH


Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser, så helt urimelig synes jeg vel ikke det ville vært med litt kompensasjon.
Siden du mener at en skal ha kompensasjon så regner jeg med at du ikke har noe problem å betale for den fordelen ?? Si at vi legger på billettprisen med 500 Kr hver vei ? du får 500 kr i kompensasjon hvis flyet er mer en si 30 min forsinket,gjelder naturligvis ikke med forhold utenfor vår kontrol (vær etc)...

Fornøgd ?


Poenget er at kjøper man en flybillett til en avgang kl.08.00, og flyet ikke går før kl. 09.30 (for å ta et eksempel), så har man ikke fått det man har betalt for.
Da synes jeg ikke en kompensasjon er urimelig. Jeg snakker ikke nødvendigvis om store summer, men i det minste en matbong og eller et beløp opp til en viss grense for det tapet man er påført.
Slik det er nå får man jo ikke en liten matbit en gang. For litt siden skulle jeg med SASBraathens til Ålesund, men pga. tåke kunne man ikke lande der og gikk til Molde i stedet. en forsinkelse på ganske mange timer, inkl. en slitsom buss og ferjetur. I den situasjonen synes jeg en matbit hadde vært greit som en liten kompensasjon, men neida, ingenting.
For dårlig, synes jeg.

Så det er flyselskapet sin feil - og ansvar - at det er dårleg vær?
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:14   #10
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Det har jeg da virkelig ikke sagt. Synes bare det hadde vært en hyggelig gest til passasjerer som har fått en 6-timers reise i stedet for en 45-minutters reise.
Kundepleie er det noe som heter i min bransje.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:18   #11
Green1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 76
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Hvis det blir innført slike regler så er det ikke bra for kunden i det lange løp. Hvis selskapene må betale kompensasjon for forsinkelser så går jo det kun ut over en ting - nemlig billettprisen - og det er det vel ingen som er tjent med ?
Green1 is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:22   #12
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Mulig det tåke-eksempelet ikke var det beste, men jeg (og helt sikkert mange med meg) har tapt endel penger på SAS sine mange kanselleringer i høst/vinter.
Så man kan si at kanselleringene er dyre ikke bare for flyselskapene, men også for kundene.
For vårt vedkommende har det ført til at vi kun benytter SAS på strekninger der det ikke finnes et alternativ.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:29   #13
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by Green1


Hvis det blir innført slike regler så er det ikke bra for kunden i det lange løp. Hvis selskapene må betale kompensasjon for forsinkelser så går jo det kun ut over en ting - nemlig billettprisen - og det er det vel ingen som er tjent med ?
Det kan jo hende det også hadde ført til færre forsinkelser. Det hadde jo vært det aller beste i det lange løp. Med mer fornøyde kunder som kom tilbake neste gang i stedet for å bytte leverandør.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 10:52   #14
Jack
ScanFlyer Blue
 
Jack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 333
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Hmmmm…. Jobber forbrukeombudet for FORBRUKEREN???? Dette kan vi da ikke ha no av! :smokin

Og jeg som trodde at NSB, sporveien og andre transportselskap betalte kompensasjon hvis de ikke klarer å holde ruten…?

Kanskje det er på tide å likestille flyselskapene med andre transportselskap…. ?Er det ikke sånn at flyselskapene har litt mindre å holde styr på en mange andre? Slappere regler for arbeiderne? Mindre moms? Ev hva mer?

Hvis danskebåten er forsinket har jeg hørt at de spanderer middag til sine gjester og en gratisbillett til neste seiling…
:devil :smokin
Jack is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 11:53   #15
TigerBlack
ScanFlyer ettellerannet..
 
TigerBlack's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

Quote:
Originally posted by OEH


Quote:
Originally posted by Green1


Hvis det blir innført slike regler så er det ikke bra for kunden i det lange løp. Hvis selskapene må betale kompensasjon for forsinkelser så går jo det kun ut over en ting - nemlig billettprisen - og det er det vel ingen som er tjent med ?
Det kan jo hende det også hadde ført til færre forsinkelser. Det hadde jo vært det aller beste i det lange løp. Med mer fornøyde kunder som kom tilbake neste gang i stedet for å bytte leverandør.
Ja men ingen selskaper hverken SAS/Braathens, Norwegian eller noen andre sleiker folk oppi r*va mer en nødvendig..... Fornøgde kunder er hva alle flyselskaper lever av,men det må settes en grense for hva som er lønsomt. Alle aktører(selskaper) må tjene penger og skal man gi det dobbelte ut i "plaster på såret" som hva vi tjener inn så går ikke regnskapet i pluss med det første.
Og som det blir nevnt her vil ett evt press på kompensasjoner i hytt og pine og for det minste, så vil vi måtte øke billettprisene for i det heletatt å overleve. Det er det vel veldig få av kundene som vil..

Jeg for min personlige del, og ikke selskapet jeg jobber for, regner med at en prisøkning kan komme etterhvert hvis forbrukermyndighetene skal ha det til at vi skal betale ut 2000 kr eller mer + utgifter pr person ved forsinkelser. Og det sier seg selv at når veldig få på innenriks innen sørnorge ikke betaler inærheten av 2000 kr for billlettene sine i utgangspungtet vil dette gå utover økonomien til selskapene, som igjen medfører at kundene må regne med en solid prisøkning.. Mange har også kompensasjonsordninger igjennom sin reiseforsikring ved forsinkelser og uforutsette ting.

Alle som har en viss teknisk utdannelse vet at når det er maskiner som brukes er det ikke spørsmål om når begrensningene til utstyret kommer inn i bildet. Om det er pga manglende bemanning,værforhold,teknisk eller hva som skjer. Så vil det før eller senere komme forsinkelser og kanseleringer hvis noe klikker. Det er bare sånn det er .

__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason
TigerBlack is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2006, 15:30   #16
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
Default Replying to Topic 'Forbrukerombudet til frontalangrep på flyselskapene'

NSB ved forsinkelser:

Ved vesentlig forsinkelse kan kunden kreve erstattet direkte, påregnelige og dokumenterte utgifter som følge av forsinkelsen.

Med forsinkelse menes for sen ankomst til bestemmelsesstasjon i forhold til NSBs ruteplan. Med vesentlig forsinkelse menes for alle NSBs tog mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand/Stavanger samt Trondheim og Bodø mer enn 60 minutter og for andre tog mer enn 30 minutter.

Dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære værforhold, naturbegivenheter, uforutsette problemer med kjøreveien, offentlige påbud og forbud, streik og lockout etc. kan ikke erstatning kreves.
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyselskapene til angrep på matsalg C130 Småprat 30 06-03-2019 17:26
Ryanair vant over Forbrukerombudet RIBRO Flyforum 24 21-02-2008 11:22
Forbrukerombudet varsler ny markedsrådsak mot Ryanair og flyselskapets prisgaranti sail4fun Flyforum 2 24-11-2007 15:30
Ryanair vs forbrukerombudet SAJblue Flyforum 11 13-01-2007 00:30
Forbrukerombudet stevner Ryanair CK Flyforum 0 13-07-2006 09:46


All times are GMT +2. The time now is 22:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.