![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"Forbrukerombud Bjørn Erik Thon tar nå til orde for at flyselskapene må stilles økonomisk ansvarlig også ved forsinkelser. "
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/02/02/456544.html snakk om dagens publikumsfrieri - hvorfor skal flyselskapene IGJEN pådyttes andre regler enn andre transportformer. Jeg får ingen kompensasjon (ikke engang prisavslag), om toget er forsinket eller ikke kommer - det samme med bussen, danskebåten, ferga over Bjørnefjorden, eller taxien som ikke kommer.... Nå må FO skjerpe seg!! Dette er TØV! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tja, forsinkelser kan få ganske store konsekvenser, så helt urimelig synes jeg vel ikke det ville vært med litt kompensasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Her i Oslo er det jo sånn at man har krav på å få dekt drosjeutgifter ved forsinkelse på Oslo Sporveier som varer en viss tid eller ved kanselleringer , så andre typer transport er ikke helt ukjent med dette.
Vil tro at en slik ordning kun ville gjelde ved større forsinkelser, antagelig ikke på "små-forsinkelser". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Team Trafikk her i Trondheim har en lignende reisegaranti, hvor man kan få drosjerefusjon på opptil 250,- hvis bussen er mer enn 15 min forsinket fra påstigningsholdeplass, og det er TTs skyld.
Denne skal, etter hva jeg har hørt, være nesten umulig å få... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har selv mottatt penger fra Sporveien en gang da hele t-bane systemet stod. Dette var i rushtida, og det var selvsagt umulig å få tak i en taxi. Kom meg på jobb i 12-tiden, skulle ha vært der kl. 08. Søkte da også om kompensasjon for tapt arbeidsfortjeneste, men DET fikk jeg ikke. Drosjeregninga på rundt 250 kroner fikk jeg derimot dekket uten problemer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]() Quote:
Fornøgd ?
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Da synes jeg ikke en kompensasjon er urimelig. Jeg snakker ikke nødvendigvis om store summer, men i det minste en matbong og eller et beløp opp til en viss grense for det tapet man er påført. Slik det er nå får man jo ikke en liten matbit en gang. For litt siden skulle jeg med SASBraathens til Ålesund, men pga. tåke kunne man ikke lande der og gikk til Molde i stedet. en forsinkelse på ganske mange timer, inkl. en slitsom buss og ferjetur. I den situasjonen synes jeg en matbit hadde vært greit som en liten kompensasjon, men neida, ingenting. For dårlig, synes jeg. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
at your service!
|
![]() Quote:
Så det er flyselskapet sin feil - og ansvar - at det er dårleg vær?
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det har jeg da virkelig ikke sagt. Synes bare det hadde vært en hyggelig gest til passasjerer som har fått en 6-timers reise i stedet for en 45-minutters reise.
Kundepleie er det noe som heter i min bransje. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis det blir innført slike regler så er det ikke bra for kunden i det lange løp. Hvis selskapene må betale kompensasjon for forsinkelser så går jo det kun ut over en ting - nemlig billettprisen - og det er det vel ingen som er tjent med ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mulig det tåke-eksempelet ikke var det beste, men jeg (og helt sikkert mange med meg) har tapt endel penger på SAS sine mange kanselleringer i høst/vinter.
Så man kan si at kanselleringene er dyre ikke bare for flyselskapene, men også for kundene. For vårt vedkommende har det ført til at vi kun benytter SAS på strekninger der det ikke finnes et alternativ. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hmmmm…. Jobber forbrukeombudet for FORBRUKEREN???? Dette kan vi da ikke ha no av!
![]() Og jeg som trodde at NSB, sporveien og andre transportselskap betalte kompensasjon hvis de ikke klarer å holde ruten…? Kanskje det er på tide å likestille flyselskapene med andre transportselskap…. ?Er det ikke sånn at flyselskapene har litt mindre å holde styr på en mange andre? Slappere regler for arbeiderne? Mindre moms? Ev hva mer? Hvis danskebåten er forsinket har jeg hørt at de spanderer middag til sine gjester og en gratisbillett til neste seiling… :devil :smokin |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer ettellerannet..
|
![]() Quote:
Og som det blir nevnt her vil ett evt press på kompensasjoner i hytt og pine og for det minste, så vil vi måtte øke billettprisene for i det heletatt å overleve. Det er det vel veldig få av kundene som vil.. Jeg for min personlige del, og ikke selskapet jeg jobber for, regner med at en prisøkning kan komme etterhvert hvis forbrukermyndighetene skal ha det til at vi skal betale ut 2000 kr eller mer + utgifter pr person ved forsinkelser. Og det sier seg selv at når veldig få på innenriks innen sørnorge ikke betaler inærheten av 2000 kr for billlettene sine i utgangspungtet vil dette gå utover økonomien til selskapene, som igjen medfører at kundene må regne med en solid prisøkning.. Mange har også kompensasjonsordninger igjennom sin reiseforsikring ved forsinkelser og uforutsette ting. Alle som har en viss teknisk utdannelse vet at når det er maskiner som brukes er det ikke spørsmål om når begrensningene til utstyret kommer inn i bildet. Om det er pga manglende bemanning,værforhold,teknisk eller hva som skjer. Så vil det før eller senere komme forsinkelser og kanseleringer hvis noe klikker. Det er bare sånn det er .
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
NSB ved forsinkelser:
Ved vesentlig forsinkelse kan kunden kreve erstattet direkte, påregnelige og dokumenterte utgifter som følge av forsinkelsen. Med forsinkelse menes for sen ankomst til bestemmelsesstasjon i forhold til NSBs ruteplan. Med vesentlig forsinkelse menes for alle NSBs tog mellom Oslo og Trondheim, Oslo og Bergen, Oslo og Kristiansand/Stavanger samt Trondheim og Bodø mer enn 60 minutter og for andre tog mer enn 30 minutter. Dersom forsinkelsen skyldes ekstraordinære værforhold, naturbegivenheter, uforutsette problemer med kjøreveien, offentlige påbud og forbud, streik og lockout etc. kan ikke erstatning kreves.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyselskapene til angrep på matsalg | C130 | Småprat | 30 | 06-03-2019 17:26 |
Ryanair vant over Forbrukerombudet | RIBRO | Flyforum | 24 | 21-02-2008 11:22 |
Forbrukerombudet varsler ny markedsrådsak mot Ryanair og flyselskapets prisgaranti | sail4fun | Flyforum | 2 | 24-11-2007 15:30 |
Ryanair vs forbrukerombudet | SAJblue | Flyforum | 11 | 13-01-2007 00:30 |
Forbrukerombudet stevner Ryanair | CK | Flyforum | 0 | 13-07-2006 09:46 |