![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Ryanair går knallhardt til verks etter at spanske myndigheter hevet flyskattene i landet.
http://e24.no/boers-og-finans/ryanai...-kutt/20255854 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,521
|
![]()
Så ett eller annet sted at de var iferd med å kutte hardt på Kanariholmene også ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Ja gud forby at FR skal måtte konkurrere¨på like vilkaår med andre selskaper...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Nå står det vel ingenting i artikkelen om at det bare er FR som må betale økte avgifter og har hatt et konkuransefortrinn tidligere. Virker mer som om de følger sin egen politikk, syns avgiftene er for høye og og tar konsekvensene av det og trekker seg ut med endel ruter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Erfaringsmessig sett så er vel FR flinkeste eleven i klassen til å forhandle seg til litt andre vilkår enn andre selskaper. Mulig jeg tar feil, isåfall så legger jeg meg flat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
|
![]()
Slett ikke sikkert du tar feil. Kan bare ikke se at det står nevnt noe om det i artikkelen. Kanskje FR trekker ruter for så på nytt å gå til forhandlingsbordet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,521
|
![]()
Det har da aldri vært noen hindring ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Det er vel forøvrig ikke veldig vanskelig å tro at en slik økning i skattene slår spesielt hardt ut for selskaper som i stor grad satser på prissensitive kunder, og at man derfor kutter proaktivt. At det er et mulig element av "lobbyvirksomhet" er nok klart, på samme måte som mange andre flyselskaper driver med lobbyvirksomhet mot myndighetene i forhold til aspekter de føler er viktige for dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sandvika
Posts: 317
|
![]()
Det var selvfølgelig landingsavgifter ol. jeg mente. Sikkert dumt å nevne det når artikelen ikke tar utgangspunkt i det....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
|
![]()
Er alle kuttene reelle kutt fra vinterprogrammet eller er dert også noen kutt som er naturlig som følge av at det er vintersesong og pleier å gjøres hvert år? Kunne ikke helt finne ut av det.
__________________
Neste flyvning: 01.02.2025: OSL-LHR (SK) 04.02.2025: LHR-OSL (SK) 02.03.2025: OSL-AGP (DY) 05.03.2025: AGP-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Tipper dette er vanlig villedning alla O'leary... Markedet i spania er ikke det det en gang var gitt den økonomiske situasjonen i landet. Han fyller nok ikke flyene like godt som før og har lavere inntjening i Spania og bruker dette som en unnskyldning for å flytte skylden og fokus i hvorfor de velger å kutte...
Appropo skatter, betaler FR svært lite av dette gitt den gunstige beskatningen i Irland. Alt annet er å annse som avgifter, flyplass avgifter, overflyingsavgifter etc. Her kan de forhandle. Den vanlige "FR dealen" med andel av omsetning på taxfree og parkering. Flott.. da subsidierer SAS, Widerøe og Norwegian kunder Ryanair, mens KT gjør ingenting... Noen steder blir også Ryanair betalt for å lande... Vi får håpe dette er starten på noe positivt... Ryanair kan jo ikke holde eller gjøre alvor av denne trusselen mange nok ganger. Da er det til slutt ikke noe selskap igjen.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Er ikke dette helt greit? At et selskap som ikke orker å betale det andre selskaper må ut med i obligatoriske skatter og avgifter bare trekker seg tilbake...Er ikke det helt greit?
Ut over det som er omtalt ovenfor, har de varslet at de vurderer å trekke seg ut av Rygge fordi Skatt Øst har fått snusen i at ca 30 av deres piloter der ikke betaler skatter og avgifter til Norge, og dermed ønsker å undersøke dette nærmere. MOL svarer da at dette har ikke norske myndigheter noe med, og om Skatt Øst får gjennomslag for dette, må enten pilotene ned i lønn (!!), eller de vil redusere ev. avvikle trafikken fra Rygge! (fritt sitert MOL i Finansavisen og E24.no) I ovennevnte tilfellet gjelder det hovedsaklig flygninger inn og ut fra Madrid og Barcelona, men også til andre destinasjoner. Nå er jo for så vidt dette det samme som Norwegian har gjort med sine baser i Helsinki og Malaga, så undres på når det blir litt mer støy rundt dette? (Pilotene er kontraktsansatte, uten sosiale rettigheter, og bruttolønn = nettolønn). Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hvis jeg sier at også easyJet er på full fart ut av Spania, det er rykter om at AENA skal legge ned 25 flyplasser som har mindre enn 100 000 årlige passasjerer og passasjertallene på mange av de øvrige flyplassene er i sterk nedgang - er det ikke mer enn naturlig at også de kutter til Spania. Men MOL lar ikke en egentlig negativ nyhet komme uten å utnytte det med et spark til AENA.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 24-07-2012 at 16:17. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Vi har vel hatt noen debattanter som synes å mene at den irske regjeringen er i lomma på MOL og FR i forhold til mange aspekter ved forretningslivet, så man skal ikke forundre seg over at kanskje skattesystemet også er et resultat av MOLs innflytelse...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 96
|
![]()
Samt må det påpekes at 2+2 fortsatt er lik = 4. Penger når du jobber i det private næringsliv så er det penger man skal tjene. Man trekker ut firma så fort det er objekter vi ikke kan tjene penger på. Samt i Norge er det greit å påpeke at mange jobber i "staten" når vi tar en tur ut på mange flyplassene våres og mange ansatte har rimelig nedlatende holdninger over de som velger FR eller lignende selskaper.....Men uansett go flytur!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Sa jeg det?
Men, off topic, du burde jo egentlig som nordmann være kritisk til skattesystemet i Irland. Ønsker du at landet skal gå dårligere enn det gjør i dag? Så Norske skattepenger må gå til IMF og videre inn i sluket i Irland, mens FR har et resultat på 3,8 milliarder i 2011 og betaler av det ca 70mill i skatt, og så betaler de ut 3,7 milliarder til noen få eiere... jeg er ingen ekstrem sosialist, men denne formen for kapitalisme er ingen i denne verden tjent med! Hvertfall ikke flertallet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva som er skattebyrden til FR vet jeg ikke og har heller ikke sjekket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair kutter i Sverige | Someone | Flyforum | 18 | 04-12-2019 15:10 |
Ryanair kutter på RYG | Skyhigh | Flyforum | 12 | 13-01-2010 19:50 |
Dronning Sofia av Spania fløy Ryanair | Stian | Flyforum | 20 | 14-06-2009 23:30 |
Ryanair kutter TRF-PSA | espeno | Flyforum | 28 | 05-09-2007 22:17 |
Ryanair kutter flyruter | sirpjalle | Flyforum | 2 | 31-07-2007 14:54 |