![]() |
|
![]() |
#1 |
Powder hound
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
(ikke 100% sikker om jeg poster dette i riktig forum)
Jeg lurer på hvorfor alle fly som flyr til/fra Japan til/fra Europa flyr rett nord (noen ganger gjerne litt øst). Har dette noe med været å gjøre? (det skjer hver dag) Eller kanskje det har noe med den politiske situasjonen å gjøre i de andre landene? Jeg forstår at det er kjappere å fly jo lengre nord man er, men det er vel bedre å fly nord-vest enn nord eller nord-øst? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Tjaa det er vel storcirklen som gør at det er den bedste...kig på en globus...så ser du hvorfor...
Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Du ser det tydelig her (fra Great Circle Mapper).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mye av samme årsak som at flya mellom f.eks. New York og Dubai går over Stavanger.
Litt "ut av kurs" det også når man ser på kartet til Andreas over her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Dette har jeg fundert på og observert mye
![]() Virgin Atlantic fra NRT til LHR flyr oftere ned langs norskekysten og kommer som regel over Vestfold eller Telemark på veien, andre ganger kommer flyet over Finland, Sverige og Danmark. Det er vel for det meste været og jetstrømmene som påvirker den nøyaktige ruten. KLM fra NRT til AMS kommer også noen ganger rett over TRF, mens andre ganger kommer den inn over Baltikum. Finnes det standariserte ruter av samme type som over Atlanteren? Hadde vært gøy om noen hadde noe mer info. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Stort sett alle selskaper har ferdigprogrammerte standardruter de velger mellom. Dette bl.a. for at de skal slippe å programmere alt inn i FMC'en for hver tur. Så velger de blant disse basert på vær og vind og eventuelt andre forhold. Det er ikke alltid korteste vei er den mest økonomiske eller raskeste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk LN-MOW Great Circle Mapper er et genialt verktøy. Har prøvd med hyssing og globus, men det blir ikke like nøyaktig og presentabelt.
Her er NRT-AMS-LHR-NRT plottet inn. Og det stemmer veldig godt med mine observasjoner. Som oftest følger de great circle route mot NRT, men ofte fra NRT til AMS eller LHR går de gjerne litt lengre nord. Utrolig mange interessante kart her: Great Circle Mapper Featured Maps |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Powder hound
|
![]() Jeg er klar over dette, at den kjappeste banen ikke er helt logisk når man ser det på et flatt kart. Men når de flyr vekk i fra Japan så flyr de rett nord, og ikke over Mongolia/Kina som bildet du viser referrer til. Dette er spesielt for Japan, da de Atlantiske rutene flyr i en bue, og ikke rett nord eller nord-øst, for å gå vestover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Powder hound
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Jordkloden er ei kule....(det håper jeg du vet, haha ![]() Det eneste rådet er å se på en globus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg tror faktisk at de går en smule nord for den direkte linjen pga ETOPS-reglene. Boeing har opprustet en rekke russiske striper for å være nødhavn for fly som får nødssituajoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Powder hound
|
![]()
Haha, ja, jeg vet det. Jeg sier jo det også, at fra Europa og vestover til USA så går det i en flott bue. Det som jeg stusser over er at fra Japan til Europa så flyr de nordover, gjerne nord-øst, før de flyr vest.
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Powder hound
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Du kan også bruke Google Earth. Først bruker jeg Linje-verktøyet for å legge en direkte rute mellom Osaka og Frankfurt og får da 9 259 km. Deretter bruker jeg sti-verktøyet for å legge inn en rute som du har angitt. Da får jeg 9 657 km. Det blir ca. 400 km ekstra flyging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
petter380 Jeg vil tro at de helst vil unngå nord koreanske luftrom? Det går også en kraftig jetstrøm, kraftig vind i høyden fra Japan mot USA, Øst. Kanskje de vil unngå å fly rett inn i den?
Last edited by Kanon; 18-05-2012 at 11:02. Reason: Byttet Vest med Øst |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |