Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2012, 19:09   #1
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Spørsmål Flight path: Japan <--> Europa

(ikke 100% sikker om jeg poster dette i riktig forum)

Jeg lurer på hvorfor alle fly som flyr til/fra Japan til/fra Europa flyr rett nord (noen ganger gjerne litt øst).

Har dette noe med været å gjøre? (det skjer hver dag)
Eller kanskje det har noe med den politiske situasjonen å gjøre i de andre landene?
Jeg forstår at det er kjappere å fly jo lengre nord man er, men det er vel bedre å fly nord-vest enn nord eller nord-øst?

__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 19:37   #2
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Tjaa det er vel storcirklen som gør at det er den bedste...kig på en globus...så ser du hvorfor...
Hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 19:50   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Du ser det tydelig her (fra Great Circle Mapper).

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 20:31   #4
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Mye av samme årsak som at flya mellom f.eks. New York og Dubai går over Stavanger.
Litt "ut av kurs" det også når man ser på kartet til Andreas over her.
C130 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 20:52   #5
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Dette har jeg fundert på og observert mye
Virgin Atlantic fra NRT til LHR flyr oftere ned langs norskekysten og kommer som regel over Vestfold eller Telemark på veien, andre ganger kommer flyet over Finland, Sverige og Danmark.
Det er vel for det meste været og jetstrømmene som påvirker den nøyaktige ruten.
KLM fra NRT til AMS kommer også noen ganger rett over TRF, mens andre ganger kommer den inn over Baltikum. Finnes det standariserte ruter av samme type som over Atlanteren? Hadde vært gøy om noen hadde noe mer info.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 21:25   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Stort sett alle selskaper har ferdigprogrammerte standardruter de velger mellom. Dette bl.a. for at de skal slippe å programmere alt inn i FMC'en for hver tur. Så velger de blant disse basert på vær og vind og eventuelt andre forhold. Det er ikke alltid korteste vei er den mest økonomiske eller raskeste.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 17-05-2012, 23:36   #7
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Takk LN-MOW Great Circle Mapper er et genialt verktøy. Har prøvd med hyssing og globus, men det blir ikke like nøyaktig og presentabelt.

Her er NRT-AMS-LHR-NRT plottet inn. Og det stemmer veldig godt med mine observasjoner. Som oftest følger de great circle route mot NRT, men ofte fra NRT til AMS eller LHR går de gjerne litt lengre nord.

Utrolig mange interessante kart her:
Great Circle Mapper Featured Maps
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 01:23   #8
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du ser det tydelig her (fra Great Circle Mapper).


Jeg er klar over dette, at den kjappeste banen ikke er helt logisk når man ser det på et flatt kart.

Men når de flyr vekk i fra Japan så flyr de rett nord, og ikke over Mongolia/Kina som bildet du viser referrer til. Dette er spesielt for Japan, da de Atlantiske rutene flyr i en bue, og ikke rett nord eller nord-øst, for å gå vestover.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 01:26   #9
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

For eksempel SAS flyet i dag, flyr rett sør etter et bestemt punkt, som om det unngår Kina:



Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg det har med Kina og priser for å fly i deres luftrom eller noe, men jeg vet ikke sikkert.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 01:36   #10
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,542
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Jeg er klar over dette, at den kjappeste banen ikke er helt logisk når man ser det på et flatt kart.

Men når de flyr vekk i fra Japan så flyr de rett nord, og ikke over Mongolia/Kina som bildet du viser referrer til. Dette er spesielt for Japan, da de Atlantiske rutene flyr i en bue, og ikke rett nord eller nord-øst, for å gå vestover.
Grunnen til at de flyr rett nord på kartet etter Japan, kan du også se på en globus.

Jordkloden er ei kule....(det håper jeg du vet, haha ), men på toppen, allså nordpolen er diameteren veldig liten og da er det mindre distanse mellom omerådene rundt polen. Det fremstår på kart at det er nesten halve jordkloden mellom den nord-østlige delen av Russland, men i virkeligheten er faktisk Nord-Norge nermere Nordøst-Russland en Moskva.
Det eneste rådet er å se på en globus.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 01:58   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,432
Default

Jeg tror faktisk at de går en smule nord for den direkte linjen pga ETOPS-reglene. Boeing har opprustet en rekke russiske striper for å være nødhavn for fly som får nødssituajoner.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 03:13   #12
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Jordkloden er ei kule....(det håper jeg du vet, haha )
Haha, ja, jeg vet det. Jeg sier jo det også, at fra Europa og vestover til USA så går det i en flott bue. Det som jeg stusser over er at fra Japan til Europa så flyr de nordover, gjerne nord-øst, før de flyr vest.

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Jeg tror faktisk at de går en smule nord for den direkte linjen pga ETOPS-reglene. Boeing har opprustet en rekke russiske striper for å være nødhavn for fly som får nødssituajoner.
Dette virker som en god grunn Samt, kanskje noe med Kina's luftrom, da de ikke flyr over dette ved å fly nord/nord-øst for så å ta vestover.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 04:46   #13
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,992
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Osaka - Frankfurt, B747, Lufthansa:

Tydelig nord-øst, så nord, deretter gradvis vestover.


LH711: NRT - FRA og flere andre på samme rute bak.
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 10:13   #14
svg_C-130
Newcomer
 
Join Date: Mar 2011
Location: Sandnes
Posts: 46
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Du kan også bruke Google Earth. Først bruker jeg Linje-verktøyet for å legge en direkte rute mellom Osaka og Frankfurt og får da 9 259 km. Deretter bruker jeg sti-verktøyet for å legge inn en rute som du har angitt. Da får jeg 9 657 km. Det blir ca. 400 km ekstra flyging.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Direkte_linje.jpg
Views:	129
Size:	37.1 KB
ID:	32098   Click image for larger version

Name:	ikke_direkte_linje.jpg
Views:	113
Size:	44.2 KB
ID:	32099  
svg_C-130 is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 10:49   #15
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

petter380 Jeg vil tro at de helst vil unngå nord koreanske luftrom? Det går også en kraftig jetstrøm, kraftig vind i høyden fra Japan mot USA, Øst. Kanskje de vil unngå å fly rett inn i den?

Last edited by Kanon; 18-05-2012 at 11:02. Reason: Byttet Vest med Øst
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2012, 11:23   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Flight path: Japan <--> Europa

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
For eksempel SAS flyet i dag, flyr rett sør etter et bestemt punkt, som om det unngår Kina:



Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg det har med Kina og priser for å fly i deres luftrom eller noe, men jeg vet ikke sikkert.
Det stemmer nok bra at de unngår Kina. Om du studerer Aeroflot sin rute SVO-VVO, så vil du se noe morsomt..
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rutevalg fra Japan til Europa? RescueMe Småprat 4 31-03-2013 15:11
Flight path? Dannythekiwi Flyforum 5 17-01-2010 10:52


All times are GMT +2. The time now is 21:57.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.