![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Dette er da den første tripreporten min
Vi hoppet på et godt tilbud fra Lufthansa i Oktober og betalte 4200 NOK t/r pr pers for Osl-LAX. Forberedelsene ble gjort i stor grad ved hjelp av tråder på flyprat og terrengsykkel.no forumet i tillegg til f.eks. roadtripamerica. Siden flygningen var en helt standard økonomiflygning med lufthansa bruker jeg ikke kjempemye energi på den og fokuserer heller på selve feriedelen. Litt kan vi ha om flygningene allikevel: Routing var OSL-MUC-LAX. Med hhv A319 og A346. Vi hadde 2 seteren ved vinduet i airbusen og siden jeg bare er 1,75 så hadde jeg «ok» med plass. Det som var praktisk med vindusplassen var at det var plass til sko, PC, puter og tepper mellom veggen og setet: Ellers fungerte ikke AVODen min skikkelig og den våknet heller ikke til live etter x antall restarter som de hyggelige tyske damene gjennomførte. Var flere ledige seter på andre siden av midtgangen så flyttet meg dit ca halve flyturen, men lurer på hvordan de hadde løst det hvis det ikke hadde vært det ?!. Det som var fint med A346en er at toalettene er «i kjelleren» så det står ikke flust med folk i gangene og venter på å komme på do. Det var litt kjedelig å ha brukt 7 timer på å komme oss fra Oslo til Oslo: ![]() Ellers var det en ganske begivenhetsløs tur og etter 45 min i passkø tok vi shuttlebussen til Sheraton Gateway LAX som var et strålende hotell for én natt ifbm ankomst LA. Store rom med delvis flyplassutsikt og god valuta for pengene. Bil hadde jeg bestillt til dagen etter og etter å gledet meg til en Dodge Charger (bestillt via autoeurope som resulterte i bestilling hos dollar) gikk jeg i «or similar car» fellen og endte opp med en beige Chevy Malibu. HRMPFFFF Også begynner roadtrippen, og for å foregripe begivenhetene litt er det slik vi ender opp med å kjøre: kartet hos google Vi kjørte altså først til Hoover dam og der er det ekstremt viktig at man varsler myndighetene om man ser en 50-talls spion med hatt som gjemmer seg bak kragen sin: I Las Vegas hadde vi 3 netter på Planet hollywood med utsikt til bellagio fountains: Rommet var stort (30-40kvm), hadde ingen resort fee, sentral beliggenhet midt på The strip, frokostvouchere til starbucks på 9USD pr pers pr dag fulgte med, og gratis valet parking (+tips) og kostet 750 kroner pr natt så det var nok her vi fikk mest valuta for pengene hotellmessig sett på hele turen. På kveldene var vi på David Copperfield som var «beyond his prime». For all del, han hadde kule triks men han har forestillnger hver dag i én måned også én uke ferie osv så han gikk veldig på autopilot og var nok ganske lei. Vi så også på Cirque de Soleil KA og billettprisen på 170USD pr pers ble rettferdiggjort av at det er det kuleste showet jeg har vært på noen gang med en fantastisk kombinasjon av sceneteknikk og akrobatikk. (Anbefaler å se Discovery Channels «Worlds toughest fixes» om Las Vegas, der de er både på hoover dam og CdS KA) På dagtid gikk en av mine største drømmer i oppfyllelse. Kjøre «superbil» på bane. Jeg bestillte på forhånd for å være sikker på å få de «riktige» bilene og kjørte Mercedes SLS AMG, Nissan GT-r og Ferrari 458. Opplevelsen overgikk forventningene med flott bane, kliss nye biler, flinke instruktører og mye adrenalin. Som prikken over i’en holder de (exoticsracing.com) til ved siden av Nellis AFB så hele tiden var det F-16, F-18 (?), F-22 eller 35, warthog osv over hodene på oss (det kommer en egen bildetråd om flyene etter hvert). Som plaster på såret for at frøkna «måtte» være på racingbane i 3 timer ble det etter det en 4-timers tur til Las Vegas outlet north. Må vel inrømme at det også ble noen klær og Bose QC15 på undertegnede Dagen etter var det duket for litt generell sightseeing og en flott helikopertur med Maverick helikopter om gikk fra flyplassen i LV og over LV til og gjennom Grand Canyon og tilbake over strippen til flyplassen. Meget fin opplevelse med en kjempehyggelig pilot. Tipper at de andre i helikopteret synes det ble litt mye helikopterprat underveis menmen, detfår de tåle . Litt bilder fra helikopterturen: Fuelstop i ørkenen Vi gjorde mange kule ting i Las Vegas og hadde det gøy mens vi var der men i det store og det hele sitter vi igjen med en «been there, done that» følelse og det blir nok mange år til jeg kommer dit igjen. Nå begynte den lengste kjøreetappen der vi kunne se frem til mye av dette: Forsettelse følger.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Wow! Dette ligger an til å bli en bra rapport! Gleder meg til mer!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
Jeg var litt bekymret om hvor lett det var å finne alle attraskjonene jeg har sett i andre trip reports men konklusjonen var jo at alt var utrolig godt skiltet og tilrettelagt slik at det aldri var noe problem å finne noen av attraksjonene.
Turen gikk da altså gjennom death valley, innom Badwater og til Bakersfield der natten ble tilbrakt også videre til San Francisco dagen etter. Death valley var mye finere enn det jeg hadde trodd på forhånd. Utrolig flott kombinasjon av fjell, ørken og flotte farger. Absolutt verdt omveien. Noen bilder fra turen: I San Francisco bodde vi på victorianske hotellet Queen Anne Hotell som tidligere har vært "husmorsskole". Hotellet var så å si definisjonen på shabby-chique. Det var veldig autentisk med himmelseng, dårlig isolasjon, støv i hjørnene, sherry og cookies kl 16-18 hver kveld og masse dekorasjoner. Men alt passet godt til hverandre slik at vi egentlig hadde et fint opphold der. I motsetning til det mange har sagt syntes vi det var helt nødvendig med bil i SF. (utenom hvis man bare skal henge rundt rundt UNion Square da). Var på de obligatoriske utsiktspunktene slik som twin peaks og "andre siden av golden gate bridge. Ellers syntes jeg ikke SF levde helt opp til forventningen. Jeg drar absolutt gjerne tilbake dit men har hørt bare uhemmet skryt av SF og sååå bra syntes jeg ikke det var. Reagerte bl.a. på hvor mange hjemløse det var der, og hvor fort "neighboorhoodene" forandrer seg. Hadde blitt advart mot området "tenderloin" på forhånd og vi skjønnte jo fort at vi var på vei inn der, da "klientellet" forandret seg fra blokk til blokk. Fishermans wharf f.eks var jo også verre enn en hvilken som helst "chartergate" i syden. MEN vi hadde mange fine opplevelser også slik som San Franciscos mest kjente Show "beach, blanket, babylon" som rett og slett må oppleves. Det er nok også her vi spiste den beste maten på restaurantene "one Market" som ligger i 1 Market street, der vi hadde en hel meny bestående av geit. Og den italinenske resaturanten "Firenze by night" som man burde gå til samme kveld som man ser "beach blanket babylon". I tillegg hadde vi lønsj på T A Q U E R I A S E L F A R O L I T O Vi valgte så å sløyfe den første delen av highway one til fordel for Redwood trærne i Big Basin: Første natten langs highway one ble tilbrakt i Monterey og andre dagen i Santa Barbara. Vi kom fram til begge stedene etter at det hadde bltt mørkt så fikk desverre ikke sett så mye av det, men det virket som ekstremt fine sommersteder og ellers litt halvdølle steder å være om vinteren??! Fra Montery tok vi 17-mile drive (se på goodle kartet som er linket til i første post) som er en bomvei gjennom golfbanene ved pebble beach, men der det også bor en god del av amerikas "1%". Vi så overraskende mye wildlife denne dagen. Spesiellt seler, sjøløver og sjøelefanter Turen gikk også innom Hearst Castle som er "sommerslottet" til en stormannsgal rik amerikaner som bygde det på 30-tallet. Det meste av utsmykningen og innredningen stammer fra 1600-1800 tallets Europa som ble fraktet dit på 30 tallet. Dagen etter gikk turen til LA, der de siste 4.5 dagene ble tilbrakt. Vi vurderte å ta de siste 2 dagene i San Diego men hadde fått tak i Jay Leno billetter som kastet litt rundt på planene. Men det gjorde at vi hadde god tid i LA slik at vi slapp å stresse for å se "alt". Fortsettelse følger i morgen Last edited by stefan; 17-03-2012 at 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Helt strålende, gleder meg til forsettelsen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,921
|
![]()
Kul å se bilder fra USA
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
PÅ tur inn til byen fikk vi første smakebit av trafikken som var der (som forventet):
Og vi kan jo ta noe om trafikken med én gang. Ja det er mye trafikk men jeg syntes allikevel at det ikke var sååå ille. En av grunnene er jo at det er relativt rimelige parkeringsplasser over alt (mange med valet). Dvs de er rimelige hvis man skal stå hele dagen mens hvis man bare skal stoppe litt er de kjempedyre, siden det er mange flatrate parkeringsplasser (tyypisk 7-10 USD for å kjøre inn på parkeringsplassen også kan man stå s lenge man vil) Den verste "traffic congestion" opplevelsen vi hadde var da vi på en veldig fin søndag skulle ut fra Hollywood til Santa Monica. GPSen sa at dette skulle ta 23 minutter. Vi brukte over én time og brukte over 20 minutter til til å finne en parkeringsplass som da var nesten nede ved venice beach og ca 20 minutter å gå fra stranda... Trafikken ellers i LA synes jeg var ganske enkelt å kjøre i, og amerikanerne er jo ikke akkurat hissige på gassen. Kan du kjøre i Oslo kan du kjøre der også. eneste som er uvant er at man kan ha 2-3 avkjøringsfelt i kryss. Og når man kommer til kryss der det er stoppskilt alle veier er det den som er der først som får kjøre. Spurte etterhvert en taxisjåfør om hvordan det der fungerte. Ellers er det genialt at man de aller fleste steder har lov å kjøre til høyre selv om det er rødt lys. De første 3 dagene hadde vi bestillt hotel på forhånd via hotwire.com og det resulterte i opphold på ramada plaza rett ved sunset strip Hotellet hadde flott beliggenhet men utenom det var det lite positivt og egentlig også lite negativt å fortelle om det. SKal man stikke på en superautentisk amerikansk diner kan man stikke på Barneys beanery som var så amerikansk som man kan få det, men på en hyggelig og sjarmerende måte. Ellers en liten opplisting av ting vi gjorde i LA: -Comedy clubs- Generellt veldig bra, hadde stukket på begge en gang til "The laugh factory"- Det var her Kramer fra Seinfeld klikka i vinkel med rasismebemerkninger for noen år siden. Nå var det bra show der med mer eller mindre kjente folk (Dane Cook var overraskelsesgjest da vi var der). Ganske mainstream stand up hvor ca 80% av det som sies kunne vært sendt på TV. Her var det 2 timers show med 4 stand-uppere "The comedy store"- Nesten like stor som laugh factory men en god del grovere. Bobby Lee fra MAD tv var der f.eks. og han tok helt av . Vi lo så vi grein i de 20 min han var på. Her var det da 16 (!) stand uppere som hadde mellom 10 og 20 minutter hver så vi var der fra 21-0030 og da var de fortsatt ikke ferdige. -Filmstudios Universal studios. Dette er egentlig en fornøyelsespark med en 45 minutters tur gjennom deler av universal studios. Reisefølget synes det var stas å ha kjørt gjennom Frustrerte fruers "Wisteria Lane". Showene i parken var også kule og det var nesten helt tomt hele dagen vi var der. Har man dårlig tid eller ikke er interessert i fornøyelsesparkfølelsen er det nok mye bedre å dra på: VIP-tour Warner Brothers 2 timers tur med en litt forvokst golfbil gjennom WB studios. Får gå rundt på/ved live set og innspillinger, ser verkstedene, inni studioer osvosv. Veldig morsom tur som ga mersmak til å ta 5 timers turen som de også har der men som vi ikke fikk tid til -Jay Leno Hadde på forhånd bestillt billetter. Morsom opplevelse. Samboeren jobber med TV i Norge så hun fant også ut at alt var større i USA: Det brukes da bl.a. 10 kameraer for å filme showet og det er 11 musikere i bandet -"hollywood homes busstur. Dette var jeg supernegativt innstillt til. Tur i åpen grønn minibuss for å se på kjendishus. MEEEEN turen bestod nok bare ca 20% av kjendishus og resten var generell sightseeing med en kjempeflink guide som var like bilinteresser som meg, så de andre synes nok at det ble litt mye bilsnakk men det får de tåle. Han var nok én av de mange som ikke har klart steget opp til å bli skuespiller, men han gjorde en knallgod jobb som guide og det virket som om han faktisk likte jobben sin. -kanalene på venice beach Disse hadde jeg ikke hørt noe om før jeg tilfeldigvis så de på et kart. Utrolig at det finnes et så idyllisk og flott sted bare 5 minutters gange fra dophuene og bolerne på stranda. -Griffith obervatory. Hvis du skal være der ved solnedgang, dra fra byen minst 1,5 timer før solnedgang. Jeg dro litt senere enn det og det virket som om halve LA's turister var der da. Måtte kjøre forbi og parkere langt unna også spurte opp bratte skråninger med to speilreflekser og stativ dinglende rundt halsen. Utsikten derfra er fantastiskt så det var verdt det. PLanetarium har jeg vært i før så det gadd jeg ikke og teleskopet var desverre stengt. Noen litt flere bilder fra LA: Etter 2 flotte uker i USA var det tid å reise tilbake igjen. LA takket for seg med ektremt klarvær og et imponerende syn fra flyvinduet: Takk for titten, og håper at andre får like mye hjelp av posten min som jeg har fått av forumet ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,976
|
![]()
Fenomenal rapport. Skal kjøre fra San Fransisco til LA selv til sommeren så dette var spennende.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 218
|
![]()
Veldig bra rapport med mange veldig bra bilder. Veldig morsomt å se mange bilder fra reisemålet.
Jeg har også gått i "or similar car" fella.
__________________
Canon EOS 450D m/Grep Canon 18mm-55mm f3,5-5,6 IS | Canon 55mm - 250mm f4-5,6 IS | Canon 50mm f1,8 II | Canon Speedlite 430 EX II http://www.flickr.com/photos/kaffekoppen/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2010
Location: Akershus
Posts: 150
|
![]()
Bra rapport! Spennende å lese
![]() Skal kjøre SF til LA selv til sommeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,152
|
![]()
Flott report!
Tror kanskje vi skal ta et flyprat-treff langs Highway 1 i sommer, hehe, mange av oss som skal den veien tydeligvis. Skal selv også kjøre den, først Las Vegas, San Fransisco, highway 1, Los Angeles, San Diego, Baja California (Mexico) og så tilbake til Las Vegas igjen... Blir bra 5 ukers tur det tror jeg! Hvor mye betalte du for helikopterturen i Las Vegas?? Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Posts: 133
|
![]()
Veldig bra! Var selv i L.A og LV for et par uker siden og føler nesten som L.A er min hjemby nr.2
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]()
Herlige bilder fra turen. Ser ut som du fikk prøvekjørt endel biler av det mer spennende slaget. Hvilken var det som imponerte mest?
Var selv innom mange av de samme stedene i fjor, og ser ut som om du hadde en like bra tur |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 99
|
![]()
kimpe: turen vi tok var uten landing i Grand Canyon og kostet 399 USD pr pers. Men vi fikk 15% rabatt pga NAF kort.
Hvis du har tid og det passer inn i planen hadde jeg nok tatt en sunset tur. Jeg må også inrømme at jeg synes det var vel så kult å bare fly over Las Vegas som over Grand Canyon. Las Vegas turer tror jeg man får fra 99USD. Det er forøvrig et tips jeg skulle ha tatt med i rapporten: Man får avslag med NAF-kort på ekstremt mange steder. Hoteller, helikoptertur, universal studios, noen matsteder, på nesten alle butikkene som er tilknyttet premium outlets (10-20%) osv osv. Tror nesten jeg sparte inn NAF-medlemskapet på denne turen alene. Someone: Mercedesen overgikk forventningene mest. Det at over 2 tonn flytter på seg på en så heftig og brutal måte er noe som bare må oppleves. Nissanen hadde jeg veldig høye forventninger til og, ja den var heftig å kjøre, men jeg tror det er en bil som man må bli kjent med for å få en skikkelig god opplevelse Ferrarien hadde jeg veldig høye forventninger til og de ble overgått de også. Det var som å kle på seg en supermanndrakt og å "fly" rundt banen. og den LYDEN... 8000 omdreininger 30 cm bak øret er rimelig fett. Skulle jeg kjørt der én gang til hadde ejg uten å tenke meg om tatt Ferrarien én gang til. Skulle jeg hatt en feet "daily cruiser" hadde jeg tatt Mercedesen. Anbefaler å kjøre minst 2 biler der for å bli kjent med banen. (De var veldig fleksible på hvilken rekkefølge man fikk kjøre og legger også vanligvis opp til at man begynner med de tregeste (les: minst sinnsykt raske) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2008
Posts: 169
|
![]()
Flott TR
![]()
__________________
20mar TRD-AMS-ATL-MCO 01apr MCO-BOS-AMS-TRD 29apr TRD-CPH-EWR 02mai EWR-BNA 07mai BNA-EWR 08mai EWR-OSL-TRD |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,710
|
![]()
Strålende rapport - har kjørt samme løypa og parallellveiene noen ganger, mange kjente ting på bildene. Takker og bukker!
Ja, NAF-kortet sparer man fort inn der borte. (Tips - man kan kjøpe NAF uten veihjelp i Norge, kr. 515, evt. kr. 215 hvis man er under 24 år. Kan fort lønne seg selv om man ikke har bil hjemme)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Veldig fin rapport
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,177
|
![]()
Holder i massevis med vanlig norsk førerkort
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]()
Morsomt! Var på nesten IDENTISK tur selv i fjor høst! Death valley er bare magisk!
__________________
Upcoming flights; mange! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
|
![]() Quote:
__________________
Upcoming flights; mange! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Location: Sola, Stavanger
Posts: 219
|
![]()
Men da har jeg et lite problem. Hertz har en egen kategori som gir kun Ford Mustang, altså ikke "or similar", men de er nesten dobbelt så dyre som Alamo. Alamo derimot har "or similar" :P
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX | flyKSU | TripReports | 21 | 12-10-2015 19:01 |
OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-HNL-LAX-JFK-LCY/LHR-HEL-OSL i J/F | JonV | TripReports | 2 | 19-04-2014 15:48 |
SAS/UA OSL-SFO og California rundt. Sommerferien 2011. | fluxie | TripReports | 19 | 13-07-2011 07:12 |
CPH-OSL med SAS/DK og 2 uker gammel CRJ-900: | Blackhawk | TripReports | 22 | 31-08-2009 20:45 |
Sjøfly i Nevada | TigerBlack | General Aviation og sjøfly | 3 | 24-11-2005 07:53 |