Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-05-2013, 17:22   #1
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Respekt - 198 land

http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.11020554

Quote:
Då Gunnar Garfors landa i Kapp Verde i natt, var målet om å besøkje alle verdas land nådd. 198 land har mannen frå Naustdal vore innom. Men kor mykje pengar det har kosta, vil han ikkje tenkje på.

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 18:54   #2
-Sindre
ScanFlyer Blue

Default Re: Respekt - 198 land...

Imponerende! Det er også et av mine mål i livet. Har 51/194 nå (http://www.worldatlas.com/cntycont.htm), men er bare 22 år, så skal nok bli en god del flere etterhvert.
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 19:10   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Venter på Robertaas...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 09-05-2013, 23:59   #4
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Venter på Robertaas...
Robertaas er et pseudonym for Gunnar Garfors? Hadde ikke forundret meg

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 00:18   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Venter på Robertaas...
Tipper han ligger på rundt 120.

Selv er jeg på stusselige 33...
Old 10-05-2013, 01:26   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Synes det er bra med folk som setter seg høye mål og satser mye på å nå dem. For min smak har likevel Gunnar litt vel korte turer ut av flyplassene og det er jo bare én destinasjon per land. Andre igjen vil synes at også en helgetur til en destinasjon som jeg ofte tar er altfor kort.

Det hører med til historien at Gunnar faktisk er en kjenning av familien og at han har hørt "jammen Robert har jo besøkt xyz og der har du ikke vært". ;-)

Ligger selv på ca. 80 land og det er faktisk flere land jeg har null interesse av å besøke.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 01:48   #7
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Er det bare 198 land? Jeg trodde det var flere... 78/198 er ikke så aller værst for en på 22 år... Nå til juni øker tallet til 82
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 09:31   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Er det bare 198 land?
Alt etter hvordan man teller er det 190(udisputerte fulle medlemmer av FN) til 206 uavhengige land. Tar man også med tidligere kolonier som har egne lover, men ikke er helt selvstendige kommer man opp i 237. Kan ikke huske å ha sett noen tellemåte som gir 198.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 10-05-2013, 09:58   #9
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Her må man sammenligne epler med epler, og da regner jeg med det foreligger regler for å regne et land som "besøkt"?

Mellomlanding? Et steg ut fra flyplassen? Minimum opphold på noen timer? Overnatting?

Noen som vet? (Håper ikke det første - det blir i tilfelle for dumt...)
A346 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 10:17   #10
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Det beror nog lite på dig själv också. Om du vill åka till världens alla länder måste du bestämma själv vad du tycker gäller. Andra kommer att ha åsikter om det vad du än väljer.

Personligen tycker jag man ska passera passkontrollen i alla fall. Helst ska man bo en natt där men jag inser att vissa länder kanske det inte är praktiskt. Eftersom det finns ett antal länder i Afrika och Karibien jag inte har något som helst intresse av kommer det aldrig att bli aktuellt för mig att besöka 190+ länder.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 10:31   #11
ghostern
ScanFlyer Blue

Quote:
Gunnar mener det er viktig å ha en historie å fortelle fra hvert land. Derfor holder det ikke bare å være på flyplassen for å kunne si at du har vært der, man må inn og få noen opplevelser..
Det er vel eit relativt fair krav

http://p3.no/p3morgen/?p=14385&preview=true
ghostern is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 11:49   #12
jefi99
ScanFlyer Gold

Hos De Berejstes Klub i Danmark er kravet, at man har været i et land i 24 sammenhængende timer.
Der er også en række optagelseskrav, fx. at man har været i mindst det antal lande, svarende til ens alder, dog minimum 30. Man skal også have besøgt mindst to nye lande inden for de sidste to år, og den takt skal fortsætte. Ellers ophører medlemsskabet.

Andre "krav", jeg har hørt folk sætte, er at man skal have drukket en øl i landet. Det bliver selvsagt svært i visse dele af den islamiske verden. Men jeg kan godt li' tankegangen...

Mit tal er i øvrigt 50-51 iflg. FN-listen, men det inkluderer også lande, som jeg har været i under 24 timer (som fx. Luxembourg og Vatikanet).
Old 10-05-2013, 12:12   #13
-Sindre
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by A346 View Post
Her må man sammenligne epler med epler, og da regner jeg med det foreligger regler for å regne et land som "besøkt"?

Mellomlanding? Et steg ut fra flyplassen? Minimum opphold på noen timer? Overnatting?

Noen som vet? (Håper ikke det første - det blir i tilfelle for dumt...)
Selv regner jeg ihvertfall ikke mellomlanding. Føler at man bør være der noen timer for å telle også. Men vanskelig å lage noe eksakt krav med tanke på at 10 timer i Vatikanstaten er mye, mens 10 timer i Kina er veldig lite.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Alt etter hvordan man teller er det 190(udisputerte fulle medlemmer av FN) til 206 uavhengige land. Tar man også med tidligere kolonier som har egne lover, men ikke er helt selvstendige kommer man opp i 237. Kan ikke huske å ha sett noen tellemåte som gir 198.
Selv teller jeg 194 (FN-landene + Vatikanstaten). Men Gunnar teller de + Vest Sahara + Palestina + Kosovo + Taiwan. Som jeg forsåvidt kan være enig i at fortjener å bli kalt land.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Er det bare 198 land? Jeg trodde det var flere... 78/198 er ikke så aller værst for en på 22 år... Nå til juni øker tallet til 82
Har du en liste over hvilke du har besøkt? Uansett imponerende, tror ikke jeg har møtt noen på min egen alder som har slått meg før!
-Sindre is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 13:31   #14
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Min definisjon på å ha vært et sted er vekk fra flyplass og flyplass hotell, gjør noe. Tilbragt et par netter på slike i London, samt buss mellom LGW og LHR, men vil ikke si at jeg har vært i England av den grunn

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 15:40   #15
A-380
ScanFlyer Silver

Imponerende av Gunnar, men han har litt reising igjen hvis han skal ta igjen denne karen.

http://www.leeabbamonte.com/

Quote:
I’m Lee Abbamonte, the youngest American to visit every country in the world. I’ve visited 307 total countries and am one of the world’s most-traveled people
Her skal alt besøkes, Grønland går f.eks ikke under Danmark ifølge denne karen. Nettsiden hans er ganske så bra, og det var ved hjelp av denne jeg fant ut av hvordan Bhutan skulle besøkes.

Selv er jeg bare oppe i ca 66, så har litt å ta igjen.
Old 10-05-2013, 19:04   #16
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Default Re: Respekt - 198 land

For de som synes slikt er spennende, så kan man lese bloggen til Graham David Hughes som fant ut at han hadde lyst til å ta en liten reise og besøke alle landene i verden i ett strekk uten å fly...

Planen var at det skulle ta omkring ett år. Ikke helt overraskende slo det feil, og han brukte 4 år. F.eks. tar de mye tid å reise mellom de karibiske øyene, ikke minst Cuba, og det hjelper heller ikke at man blir arrestert i Kapp Verde for ulovlig grensekryssing. Heller ikke ideelt for denne typen reiser at det dukker opp et nytt land (Sør-Sudan), lenge etter at man trodde man var ferdig med Afrika. Det oppstår nok opp noen andre problemer også etter hvert, men jeg har bare fått lest fram til dag 209. Ganske lesverdig...

http://www.theodysseyexpedition.com

Selv har jeg ikke klart mer enn 69 land av 198. Har et mål om å besøke alle, men tror nok ikke jeg noensinne vil klare det...

Jeg forholder meg faktisk til eksakt samme definisjonen av land som NRK-fyren, så det er absolutt ikke bare han.
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 19:40   #17
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Er det virkelig mulig å besøke alle verdens land for en vanlig person? F.eks. Saudi Arabia utsteder for tiden ikke turistvisum. Noen flere som er problematiske slik?

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Graham David Hughes som fant ut at han hadde lyst til å ta en liten reise og besøke alle landene i verden i ett strekk uten å fly...
Et slikt prosjekt har i tillegg utfordringer ved at enkelte land bare tillater turister som kommer inn med fly. Burma er et godt eksempel (selv om dagsvisum som bare gjelder et par km over grensa fra Thailand er mulig, om man syns det "teller"), et annet er Nord-Korea hvis man er amerikaner.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 10-05-2013, 20:30   #18
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Er det virkelig mulig å besøke alle verdens land for en vanlig person? F.eks. Saudi Arabia utsteder for tiden ikke turistvisum. Noen flere som er problematiske slik?.
I Saudi-Arabia er det så vidt mulig å få transittvisum, også for oss vanlige dødelige. Det er vel også mulig å få visum dersom man kjøper en organisert tur i landet. Enkelte afrikanske land er nok imidlertid problematiske, tror jeg.

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Et slikt prosjekt har i tillegg utfordringer ved at enkelte land bare tillater turister som kommer inn med fly. Burma er et godt eksempel (selv om dagsvisum som bare gjelder et par km over grensa fra Thailand er mulig, om man syns det "teller"), et annet er Nord-Korea hvis man er amerikaner.
Graham som skriver i den nevnte bloggen har en ganske enkel definisjon på å ha vært i et land på denne turen. Det holder å ha passert den fysiske grensa, f.eks. ved å få satt et par føtter på en delvis russisk øy i elva mellom Latvia og Russland. Han sjekker på GPS. Jeg personlig synes vel at det ikke helt teller, men man må vel kanskje gjøre det på den måten for å få dette til på en praktisk måte?

Last edited by espenlok; 10-05-2013 at 21:08.
Old 10-05-2013, 21:45   #19
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post

Jeg forholder meg faktisk til eksakt samme definisjonen av land som NRK-fyren, så det er absolutt ikke bare han.
Hvilken definisjon er dette?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 10-05-2013, 22:49   #20
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Hvilken definisjon er dette?
Hei Robert!

Jeg burde sikkert ikke brukt ordet "definisjon", siden selve "definisjonen" er litt vag.

Men jeg forholder meg til de samme 198 landene i "min" liste, dvs. FN (193 land) + Vatikanet, Kosovo, Taiwan, Vest-Sahara og Palestina. De siste er de jeg oppfatter som de facto selvstendige stater. Alle disse anerkjennes som selvstendige stater av "ganske mange" FN-nasjoner, men "ganske mange" er selvfølgelig upresist.

Har også sett at det er flere som bruker de samme landene når de skal liste all verdens land, men her finnes det et utall andre muligheter, og man får vel bare velge den definisjonen man selv mener egner seg best!
Reply

Posting Rules