Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-03-2012, 07:24   #1
jalig
ScanFlyer Blue

Vin Ufrivillig Air India i Biz DEL-KTM

En av de desidert største fordelene ved å være stasjonert av jobben i Kathmandu og ikke et mer øde sted av landet er den enkle muligheten for å kunne komme seg ut av landet på.

Nepal er et utviklingsland og det merkes godt. Det er slitent og møkkete. Du kan gå dagevis uten vann i springen, bensin og gass er vanskelig å få tak i vi har mellom 12 og 16 timer uten strøm daglig. I tilegg til javn sosial uro.

Er ikke alltid bare glamor å være "aidworker". Det som er en fordel her er at det er mange offisielle høytidsdager. Så en helg for noen uker siden fikk vi 4 dager fri fra kontoret.

Min roomie skulle til Dubai med kjæresten. Så passet seg ikke helt at jeg dro dit. Mitt alternativ ble derfor en oval helg(5 dager) til India. Med Delhi som hovedmål.

Fikk bestilt meg biletter følgende:
Ut:
KTM-DEL
Jet Airways
738
9W 261
Pris 350 NOK alt inkludert

Inn:
DEL-KTM
Kingfisher Airlines
A320
IT 65
Pris 300 NOK

Om jeg var skeptisk til å booke IT slik situasjonen er nå? Ja det var jeg. Men var billig. Samt at jeg hadde en ganske god opplevelse med de i januar når jeg fløy LHR-DEL-KTM med de og fikk en ufrivillig oppgradering til biz. Så tenkte at jeg skulle gi de en ny sjanse og håper at Vijay klarte å holde de flytende en liten uke.

Bilettene ble bestilt på søndag med avreise på kommende lørdag. Det betyr at jeg har en uke på meg til å ordne visum til india på.

Det gikk akkurat når jeg leverte søknaden grytidlig mandag morgen og tre besøk senere den uken kunne jeg hente pass med visum om kvelden på fredagen.

Det er også my billigere for nordmen å skaffe seg visum til india i Kathmandu, jeg betalte bare 150 nok for mitt turistvisum her.

Henge på indiska ambassen grytidlig for å levere visumsøknad er noe jeg har måtte gjort mye i det siste.

Lørdagen sto jeg tidlig opp for å gjøre unna litt arbeid. Da starter man med litt frokost. Delikat yeah?

Så etter en liten time på kontoret hadde jeg enda tid til å møte noen venner på farmers market som er hver lørdag på en restaurant midt i byen. Hvor vi kan spise litt mat som minner om hjemme. I veldig koselige omgivelser.

Slik luksus som dette er uken høydepunkt! Hadde det ikke vært for at jeg skal sette meg på et fly om 4 timer.
Etter en liten stund der var det bare å løpe hjem, pakke sekken og komme seg ut til flyplassen.

<!DOCTYPE html><html>
</html>

Last edited by jalig; 15-03-2012 at 08:31.
jalig is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 07:51   #2
jalig
ScanFlyer Blue

Default Re: Ufrivillig Air India i Biz DEL-KTM

Kom meg hjem og pakket lett. Det vil si en liten ryggsekk, det får da holde for 5 dager.

Her i Kathmandu er det ikke noe flytog, eller flybuss. Hadde det eksistert hadde jeg ikke fått lov til å bruke det da jeg ikke har lov til å benytte noe annet enn Røde Kors biler og Taxi når jeg skal bevege meg på veien. Så begynner å få god trening i å prute på taxipris.

Fra mitt hus til flyplassen tar det ca 30 minutter å kjøre. Uten kø ca 10 minutter. På det værste kan det ta en time. Så her må man gjøre som Ryanair og padde godt på beregnet tid.
Jeg fikk en pris på 300 Rupee som tilsvarer omtrent 20 kroner til flyplassen.

Flyplassen i Kathmandu er som en boble i dette landet, det er det eneste stedet jeg har sett hvor de faktisk har en fontene som fungerer.

Noen usorterte bilder fra Kathmandu Tribhuvan Airport:

De er litt mørke og skurrete. Det beklager jeg, men flyplassen er mørk og jeg tar bilder med mobilen. Og det som fort kan skje her er at en vakt kommer bort og sier at bilder ikke er lov i flyplassen, men at du kan få et uformelt fotobevis for noen lapper. Uten kvittering selvsagt.

På flyplassen skal man igjennom ikke mindre enn 5 sikkerhetskontroller. Den første er av bilen når du kommer inn på flyplassen. Den neste er når du skal inn i terminalen da er det xray, pat down og gjennomlysning av bagasje.

Automater for insjekk finnes ikke her, og det var en lang kø for insjekk. Det var en god det fly som skulle gå samtidig nå. I tilegg til min avgang var det også JetLite til Delhi, Air India til samme sted Biman til Dhaka og Etihad til AUH de to siste med wibebodies som jo da sørget for at det var mange widebodies i kø alle steder.

Neste steg i prossesen her er å gå i passkontrollen. Man må da fylle ut et skjema og så stille seg i kø. Heldigvis så gir mitt visum meg diplomatstatus i passkøen ihvertfall så jeg kan snike meg igjennom. Og her i landet får du ikke bare stempel med også et klistremerke i tilegg i passet så hver runde med avngang/ankomst til KTM okkuperer 1 side av passet. Så skal ikke glemme at jeg har vært i Nepal.

Så kommer man inn det som kan beskrives som airside pre security post emigration area. Dette området gir absolutt ingen mening. Det er før sikkerhetskontrollen. Men etter passkontrollen. Men her er uansett alle fasiliteter, det vil si noen restauranter og en lounge. Samt en duty free butikk jeg aldri har tatt turen innom.

Så er det sikkerhetskontroll nummer 2. Den er den som er mest lik den man gjennomgår på vestlige flyplasser. Nevnte jeg at man får et stempel og klistremerke i alle kontrollene og mister du noen av de så må du gå tilbake til start og gjennomgå alt på nytt.

Verden er liten, og jeg møtte noen nordmen i køen i denne kontrollen. De var hyggelige og hadde vært her i noen dager men var mest på reise gjennom India. Desverre så var de veldig intereserte i min mening om den lokale politikken her, så måtte høflig men tydlig avslutte samtalen med de. Det er dumt at folk ikke kan respektere at det er enkelte ting personer ikke kan eller ønsker å prate om.

Etter denne kontrollen kommer man så inn i avgangshallen her er det en liten kiosk. Ellers er det sat inn benker overalt hvor det er fysisk mulig. Som jeg har klart å telle så er det 2,5 gater på denne flyplassen. To som er sikkelige og en som er mer en åpning i veggen lenger bort, som man tar overflow av.
Her inne er det kompette kaos som hersker. Folk og styr overalt og ingen vet egentlig hvilken fly som går fra hvem gate og når, og noen ganger så er det to flighter som boarders av samme gate og det blir det kaos av.

Det gikk heldigvis greit for meg og jeg avleverte boardingkort og da kommer man inn i post gate waiting lounge. Som da er et venterom etter at man har avlevert boardingkort. Her venter man i noen 10 minutter før det er ny sikkerhetskontroll i det man går ut for å enten gå på bussen til flyet eller i vårt tilfelle går 50 meter over tarmacen til flyet vårt. Idet man da skal til å gå opp trappen tilflyet har man satt opp det som ligner på en pølsebod. Inne i denne er det. Du kan gjette? Yess en ny sikkerhetskontroll. Hvor alt skal gjennomgåes enda engang.

Sist gang jeg fløy var det med JetLite med 30% kabinfaktor. Med en stappfull 738 tok det betydelig lengre tid denne gangen. Jeg er glad jeg ikke skal gjennomgå den køen når Etihad kommer med A330 eller enda værre Thai med 777.

Her er bilde av pølseboden;

Naboen vår på stand:

Til slutt fra denne turen et intriørbilde. 9W påstår at man får AVOD på alle intops. Men mistenker at dette flyet kommer fra JetKonnect og seiler under Jet Flagg derfor, ikke den servicen de reklamerer med. Men for 350 kroner er det greir for meg. Samt at på den 1,5 times lange turen klarer de å diske opp med varm mat og fri bar. Maten var forøvrig kylling og ris med noe Indiske søtsaker til dessert. God stemning!

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 15-03-2012, 07:57   #3
jalig
ScanFlyer Blue

Kommer meg så frem til IGI Delhi airport. Og min erfaring med denne flyplassen på de tider jeg har fløyet der er at dette steder er enormt overdimensjonert. Har aldri opplevd trengsel eller lange køer her. Selvsagt deilig dette.

Neste del av turen er da en dagstur til Agra og Taj Mahal. Er man i India må man jo da ta en tur med toget! Så det er også en smule annerledes enn NSB komfort.
Nevnte jeg at toget hadde avgang klokken 0520?
Det er grusomt tidlig.
I tilegg til at de ikke listet plattformen til toget mitt så klokken ble 0510 og jeg løpr rundt som en gal mellom de 18 plattformene der for å finne ut hvor o hel**** Punjab Mail Express gikk fra. Kom meg ombord til slutt.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 15-03-2012, 08:02   #4
jalig
ScanFlyer Blue

Noen bilder fra turen:

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 15-03-2012, 08:30   #5
jalig
ScanFlyer Blue

Så kommer kvelden før avreise. Jeg logger meg på nettet og å sjekke inn og kanskje få en fin plass å sitte på på veien hjem. Det som da skjer er at jeg får filmeldinger når jeg prøver å logge meg inn på onlinesystemet til Kingfisher. Ingen flyforum har sagt noe om konkurs ennå. Så det var rart!
Jeg prøver å søke på flyet på flyplassen sine sider og på check status på kingfisher sine sider.
Ingen finner flighten.

Jeg ser så på nettet at Indiske skattemyndigheter har frosset kontoen til IT så de kansellerer omtrent alt de har bortsett fra LHR og noen få domestic sectors.
Men bortsett fra at de ikke har offisielt kansellert flighten, de har bare slettet den slik at den aldri eksisterte, i god 1984 stil. Slik at ingen systemer kan faktisk si til meg at den er kansellert. Rett og slett borte. Eneste beviser jeg har på at det var en slik flight er ebiletten jeg fikk på epost.

Med ingen sjanse for at de løser seg på noen dager og en særdeles lite hjelpsom callsentermann må jeg finne meg et annet flyselskap å komme meg hjem med.

Men kvelden før er ikke det nødvendigvis det enkleste i verden. Etihad via AUH til 5000 kroner er vel dyrt samme med Thai va BKK også det at det blir litt av en omvei.

Løsningen kommer når jeg får søkt opp at Air India skal ha 2000 kroner for bizbilett til KTM. Uten annet valg samt at det frister så slår jeg til på det. Flyet går også omtrentlig på samme tid som IT skulle gått så jeg rekker hjem til et bryllup jeg er invitert i.

Bilett bestilt og dagen etterp kommer. Jeg gir meg så ivei til flyplassen klar for min andre opplevelse i buisness (etter en tur i Air Baltic sin). Klar for å bli litt bortskjemt.

Hopper på flytoget som koster meg 10 kroner og er enkelt å komfortabelt.
Tar 20 minutter ut til IGI. Delhi airport er nok den fineste jeg noensinne har vært i.

Det er så mye å gjøre der og så enkelt å finne frem at jeg har ikke ord for å beskrive det.
Insjekk er tungvindt, siden jeg ikke har med utskrift av selve ebiletten. Jeg prøver hardt å forklare at det er en elektronisk bilett og at man ikke trenger ref.nummeret men man kan bare søke på navnet mitt.
Det er vanskelig for agenten å skjønne så etter at vi har fått tak i to sjefer så får de det endelig til. Jeg må også spørre om det er loungeadgang med biletten og hvor den er.

Hun er litt motvillig men skriver ut en invitasjon til DareDevil lounge(???). Hva slags navn er det på en lounge? Skal finne ut det snart.

Kommer meg igjennom sikkerhetskontroll og passkontroll som går raskt unna og leter i loungeområdet etter mitt sted. Ingensteds. Spør så noen som peker meg i riktig retning. Loungen jeg er invitert til er rett og slett bare en helt vanlig sportsbar som er åpen for alle. Man får gratis cola og det er en bitte liten buffet stående der, men er ikke noe spesielt avslappende over den. Det værste av alt er at om man vil ha vann i loungen så må man betale 20 kroner for det(!!).

Sånn rent bortsett fra det så er IGI en flott flyplass med store vinduer så man kan se på flyene.
Her er noe:
Loungen

DEL-KTM
Air India
A321
AI215
reisetid 1 t 25 minutter

Kommer frem til gaten og der står den lange bussen å venter på oss. Bare å stige på og man blir ønsket velkommen ombord. Det som slår meg er at ingen ansatte jeg har sett så langt i Air India er under 45 år virker det som. Og ingen er heller spesielt hyggelige.

Setene ser dog svært gode ut! Spesielt for en så kort flytur. Er helt fullt i dag, godt hjulpet at Kingfisher har slettet alle flyene sine. Vi blir får valget mellom appelsinjuice eller druejuice før avgang. De fleste endte med appelsinjuice. Vi blir litt forsinket da halve kabinen skal fylles av kinesiske diplomater som kommmer i egen vipkortesje opp til flyet og boarder gjennom en trapp på høyresiden av flyet.

Så er det doors closed og avgang. En ting jeg har merket meg på delhi er at alle flyene taxer utrolig sakte her. Jeg har flydd Jet, Air India, Kingfisher, Jetlite og aerfoflot her og alle taxer i fullstendig snegletempo om man sammeligner med den hastigheten jeg ofte ser på gardermoen.

Ombord er det tv til alle passasjerer i alle klasser. Ikke avod men kanaler som går i loop. Ikke noe vestlig på når jeg slår på men kikker litt på airshow før jeg finner en bollywood film som fenger, får aldri gjort den ferdig da.

Når vi er i luften så er det full barservice med varme og våte servietter. Så er det matservering. Som er full varm lunsj og jeg har hørt rykter om at AI er gode på dette. Og jeg må si at denne maten er den beste jeg har fått på et fly noensinne. Den var godt krydret og det gjorde at den smakte godt selv i den tørre luften. Og er noe helt annet et den lille pappskiva BA deler ut mellom OSL-LHR. Selv i eco var det full pådekning.

Turen var kort så fort vi var ferdig forsynt var det landing til KTM og passkontroll gikk unna i en fei, hoppe i en taxi og hjem å dusje. Så i bryllup!

Neste tur er om to uker da er det Jet KTM-DEL-CMB og retur som er på planen.

Håper dere syns det var grei lesning fra andre siden av kloden.

<!DOCTYPE html><html>
</html>
Old 15-03-2012, 08:48   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Veldig spennende og eksotisk rapport! Håper på flere slike fra deg og den kanten av verden.
Old 15-03-2012, 09:00   #7
barca
ScanFlyer Silver

Spennende rapport. TAkk for det.
barca is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:05   #8
hanswest
SAS Customer

Flott rapport! Artig å lese om plasser, fly og måter å gjøre ting på som er anderledes fra det vante her i Europa!
hanswest is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 09:19   #9
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Flott rapport - spennende lesing :-)
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 10:09   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty

Spennende rapport utenom den vanlige turist- og foretningsreisende-løypen.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2012, 15:58   #11
jb1
ScanFlyer Rusty

Dette minner meg om endel andre flyplasser i utviklingsland. Veldig fin rapport.
Old 15-03-2012, 16:08   #12
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

Spennende å lese og se bilder. Takk for rapporten!
Old 15-03-2012, 21:45   #13
panerai
ScanFlyer Blue

Spennende og anderledes TR. Hyggelig å ha noen fra helt andre deler av verden. Både reiseutgangspunkt og reisemål.
panerai is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 01:27   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Fin og spennende rapport. Bra at det dukker opp rapporter av det eksotiske slaget.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2012, 13:38   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Spennende rapport Lykke til videre med oppdraget i Nepal
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2012, 09:08   #16
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Gøy å lese! Sikkerhetsopplegget i KTM var interessant, får man si.
Old 19-03-2012, 22:28   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Gøy å lese denne også, venter spent på neste rapport fra deg. Dette vil vi ha mere av!

Old 28-04-2012, 14:14   #18
pgaa
ScanFlyer Molded

Spennede og eksotisk rapport. Håper du kommer med flere rapporter
Old 29-04-2012, 13:09   #19
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Takk for flott rapport fra en spennende og eksotisk del av verden. Skriv gjerne flere slike
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2012, 22:21   #20
Tosze
ScanFlyer Blue

Tosze's Avatar

Eksotisk! off, får lyst ut på tur nå! fin lesning!

Posting Rules