![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 852
|
![]()
Jeg hørte noe her på Passenger Terminal Expo i Wien som fikk meg til å stusse. Jeg har sett at Nic Nilsen opererer med over 21 mill pax for 2011 på OSL, og det er omtrent like mange som på CPH. Men på Gardermoen er det mange transit passasjerer, og disse blir telt 2 ganger. Flyr man f eks Bodø - Oslo - Düsseldorf blir det 2 pax. Da er vel det i virkeligheten ikke like mange passasjerer på OSL som på CPH ? CPH har vel langt færre innenlands transit passasjerer, men kanskje de også teller alle nordmenn og svensker 2 ganger som må fly via CPH , inn og ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Her er det viktig å holde tunga, ikke bare bent, men i rett munn. OSL har nesten ikke transit pax, men de har svært mange transfer pax.
En transit pax er en som sitter sitter i et fly fra flyplass A som skal til flyplass C, men som har mellomlanding på flyplass B. Altså, passasjeren har flyplass C som mål for sin reise, men blir sittende i flyet på B under mellomlandingen. På flyplass B blir denne passasjeren registrert som 2 passasjerer, én for landingen og én for avgangen. Denne passasjeren blir derfor av Avinor ikke registrert som en Terminalpassasjer. Det kan du se ved å lese teksten i linken og så se på statistikken som Avinor gir ut: http://www.avinor.no/avinor/presse/_...&id=181-142882 (du finner statistikken som et exel ark på høyre side). En transfer pax er en passasjer som også har flyplass C som mål for sin reise, men han/hun bytter fly på flyplass B. Denne passasjeren blir registrert som en Terminalpax av Avior, fordi passasjeren faktisk benytter terminalen. Disse er det mange av på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Andelen transfer/transitt på CPH er rundt 24%, mens det på OSL er rett under 20%. Både CPH og OSL teller ankomst som en passasjer og avgang som en passasjer. Dermed er i realiteten hvis en teller individene som er innom flyplassen rundt 12% lavere enn passasjertallet for CPH, mens det på OSL er rundt 10% lavere. Med andre ord så teller OSL og CPH de betalende passasjerer på samme måte. Der det er forskjell i tellingen er ikke-betalende passasjerer som barn under 2 år. CPH teller disse, men OSL gjør det ikke i sin statistikk. Dette forklarer også forskjellen mellom hva CPH rapporterer til/fra OSL og hva OSL rapporterer til/fra CPH. I mars utgjorde denne forskjellen 1088 passasjerer, altså 0,95% mer rapportert hos CPH enn hos OSL.
Tilsvarende som CPH så rapporterer også UK CAA barn under 2 år. Også her finner vi en divergens som tilsvarende noe mellom 0,7% og 1,4% mellom Norge og UK og nivået avhenger av om det er en forretningsdestinasjon eller turistdestinasjon. Med andre ord er rapporteringen i Norge mer konservativ enn flere naboer. Jeg vet ikke om det er flere land enn Danmark og UK som teller på deres måte.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 19-04-2012 at 23:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Posts: 615
|
![]()
Viktig å skille transfer og transit KGL. Avinor skiller bestemt på dette. Dessuten er transit en nesten ubetydelig mengde sammenlignet med transfer på OSL. Feks var det nesten 400.000 transfer pax på OSL i mars, mens transit var under 3.000.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og tilsvarende mengde transitt på CPH - og PIA er leverandøren begge plasser.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,554
|
![]() Quote:
Dersom jeg reiser SVG-CPH-VEN så blir jeg jo talt to ganger på CPH hver vei. Altså 4 ganger på denne reisen med returen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Driften til de enkelte lufthavnene i Avinor | sukram | Flyforum | 19 | 29-11-2018 16:43 |
Hvordan opplever passasjerene i en flyulykke det (splittet fra AF447) | Polaris | Småprat | 24 | 05-06-2011 22:40 |
Spesifikke statistikker for flybevegelser ved lufthavnene | Polaris | Flyforum | 12 | 28-10-2010 00:07 |
Flyprisene stiger fra de regionale lufthavnene | FlightDeck | Flyforum | 1 | 17-09-2009 10:59 |