Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-03-2012, 11:09   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Med lavprisfly fra CPH GO til Stansted

Nu er er det jo nok ikke nogen hemmelighed, at jeg som udgangspunkt ikke er den store tilhænger af at flyve med lavprisselskaber. Derfor må jeg da også indrømme at det var med en vis skepsis at jeg bestilte en billet med easyJet fra CPH til STN.

Denne rute er det mange år siden jeg har fløjet og det er ikke noget jeg mindes med specielt stor glæde at flyve til STN. Men denne gang passede denne rute mig nu engang bedst, da jeg skulle mødes med en der fløj ind til Stansted og landede på nogenlunde samme tidspunkter som easyJet kunne tilbyde fra CPH bl.a.

Selve bestillingen af flybilletten gik let og enkelt på easyJet.com - som vanligt med lavprisselskaber, så skulle man lige tilbydes at betale mindre formuer for bagage, lejebiler, forsikringer, hoteller samt lidt ekstra gebyrer for at få lov at betale med kreditkort osv osv. Men sammenlignet med f.eks. Ryanairs hjemmeside, så var selve bestillingsprocessen noget mere gennemskuelig og enkel hos easyJet.

Specielt muligheden for at checke ind og udskrive boardingkort allerede ved bestilling synes jeg rigtig godt om. Det er en feature jeg ville ønske at flere legacy-carriers ville lære lidt af.

Turen fik forbi mit kontor i København inden lufthavnen. Primært for at parkere bilen på min gratis parkeringsplads. Enkelt og billigt med kun 5 min med Metro til CPH fra kontoret.

Check-in var overstået allerede ved booking, så ved ankomsten til lufthavnen var der ikke den store forskel på at flyve med BA, SAS el. andre af de mere traditionelle selskaber. Ihvertfald ikke hvis man ikke medbringer bagage. Enkelt og let.

Havde jeg derimod haft bagage med, så ville historien være en helt anden. EasyJet flyver i CPH fra lavpristerminalen CPH GO (vel som det eneste flyselskab). CPH har så (?????) valgt at placere bagdrop til CPH GO i den absolut fjerneste ende af lufthavne - og underligt nok i den absolut modsatte ende af lufthavnen i forhold til CPH GO. Det giver ganske enkelt ingen mening og medvirker kun til at give passagererne en dårlig oplevelse og fornemmelsen af at det skal være besværligt at flyve lavpris (som om det ikke var besværligt nok i forvejen).

Jeg var i lufthavnen i god tid, så der var tid til lidt morgenmad i Servisair/Diners-Loungen. Desværre har Diners ændret i deres vilkår, så det ikke længere er gratis at besøge loungen, men nu koster DKK 95,-. Jeg har heldigvis opsparet 7 besøg fra sidste års forbrug, som skal bruges inden mit Diners bliver opsagt og klippet i småstykker. Fremover bliver det AMEX og Prioritypass der gælder for mig.

Når man rejser fra CPH GO, så bliver alt lidt mere besværligt. Bl.a. er det en længere omvej for at komme til loungen, men som sagt havde jeg heldigvis god tid denne morgen.

Jeg havde valgt ikke at betale ekstra penge i gebyr-jungle-selskabets kasse og dermed fravalgt priorityboarding, som ville have kostet 140 DKK t/r mener jeg. EasyJet har også en mulighed hvor man kan købe et easyJet Plus Card for 109 GBP om året og få priority boarding på alle sine flyvninger. Ikke aktuelt for mig, da jeg ikke regner med at blive stamkunde hos dem.

Jeg gik til gaten i god tid - og det kan jeg varmt anbefale, hvis du skal flyve fra CPH GO. For det er en laaaaaaaaang tur derud.

CPH GO er nok noget af det mest triste jeg længe har set. Kedeligt plasticgulv og alt er gråt, gråt, gråt. Det minder mest af alt om en nedlagt østeuropæisk terminalbygning fra før jerntæppets fald.

Den ekstremt lange gåtur til gaten er absolut heller ikke noget der hjælper til at man får en behagelig oplevelse.

Langt om længe var jeg fremme ved gaten - og herude var der nærmest endnu mere trist end i den lange gang.

Igennem paskontrollen, som heldigvis gik hurtigt, da der var to politifolk til at tjekke pas for denne ene afgang, som var eneste fly i CPH GO på dette tidspunkt. Det forklarer så også, hvorfor der ofte er lange køer i paskontrollen i den "rigtige" del af lufthavnen når man skal allokere to politifolk til denne øde terminal.

Boarding startede i det øjeblik jeg kom igennem paskontrollen. Faktisk 45 min før afgang - og flyet var ikke engang landet endnu. Men da easyJet har free seating, så var der ingen vej uden om at stille sig i kø - medmindre jeg ville ende op i et midtersæde på bagerste række.

Med de store glaspartier i CPG GO og solen direkte på den lange kø af ventende pax, så var det mildest talt ubehageligt at stå i kø her. Igen en ting som absolut ikke bidrager positivt til rejseoplevelsen og noget som ikke er gennemtænkt fra CPH's side. Men grundet de korte turn-arounds som easyJet arbejder med, så gælder det altså om at få folk i kø længe inden flyet er klart, så de med knæ og albuer kan slås om at komme ombord først - og dermed gøre boarding hurtigere.

Flyet ankom fra STN lidt før tiden og ca 20 min før afgang var vi klar til boarding.

Last edited by FlyHi; 28-03-2012 at 12:03.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 11:09   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Med lavprisfly fra CPH GO til Stansted

EZ3092 CPH-STN
19. marts 2012
G-EZBI
Seat: 5D

Der var vel 10-15 pax i Priority Boarding køen denne formidddag - og jeg var heldig at være blandt de første i den anden kø. Det betød at jeg kom ombord i rimelig tid for at kunne vælge et midtergangssæde. Fik kæmpet mig igennem de uvaskede masser og fik plads på 5D. Da ham jeg skulle mødes med i STN landede 1 time før mig, så ville jeg gerne frem i flyet, så jeg kunne komme hurtigt ud, da vi havde lidt travlt med at komme videre. Det skulle senere vise sig, at sædeplacering ikke har noget indvirkning på det.

Jeg må indrømme at den kamp, der er når alle kæmper sig frem med albuer og knæ for at sikre sig deres favoritplads ikke er noget der tiltaler mig. Det giver unødig stress omkring flyrejsen og bidrager ikke til nogen særlig god rejseoplevelse. Jeg vil til enhver tid foretrække et rejse med et flyselskab, der giver mig et sædenummer ved booking eller check-in for at slippe for denne kamp.

Kort tid efter jeg havde sat mig, så kommer der en hel skoleklasse, som skulle på tur til London. De valgte naturligvis at sætte sig på de to ledige sæder ved siden af mig og så ellers rundt omkring i nærheden. Da de ikke var placeret sammen - resulterede det så i, at de nærmeste hele turen måtte råbe til hinanden mellem de 4-5-6 rækker der var imellem dem

Vi var klar til afgang nogenlunde til tiden og efter en noget windy takeoff fra CPH, så fik jeg en rolig og fin tur mod STN.

Da vi først var i luften (hvis vi ser bort fra de larmende skoleelever og den ekstremt dårlige benplads), så må jeg indrømme at det faktisk var helt okay at rejse med easyJet.

Ekstremt dårlig benplads.

EasyJet har - som Ryanair - desværre valgt at man ikke kan lægge sæderyggen ned, men derudover er easyJets kabine langt mere indbydende. Som andre lavprisselskaber er puder m.v. også sparet væk. Det giver en noget ubehagelig siddekomfort - specielt på den sene hjemrejse, hvor jeg gerne ville sove, men siddekomforten var ganske enkelt så dårligt at det ikke er muligt. Fint nok for 1,5 time, men jeg ville nok betakke mig for flyvninger med easyJet meget over 2 timer.

Personalet ombord har jeg kun positivt at fortælle om. Det var primært østeuropæere og en enkelt italiener ombord på denne flyvning. Purseren var grundig med sikkerhedscheck og ikke mindst at tjekke seatbelts m.v. Pax ved nødudgange blev grundigt instrueret i at åbne nødudgangene. At alle i kabinen samtidig havde en positivt attitude og generelt virkede meget hjælpsomme og imødekommede indvirkede absolut også positivt.

Tid for servering. Udvalget ombord hos easyJet er faktisk ganske godt. Som med alle lavprisselskaber, så skal der betales for alt - og det er ikke billigt.

25 kroner for en kop kaffe

35 kroner for en dåseøl:

Måske ikke skyhøje priser, men heller ikke billigt.

Til gengæld var det så ret gode produkter de tilbød.

London Pride Premium Ale er absolut en af mine favoritter, men med en afgang kl. 10.30, så synes jeg nu alligevel det var for tidligt for alkohol.

Derfor blev det en Starbucks kaffe, som godt nok var instant coffee. Men det taget i betragtning faktisk helt ok. En fin ting er at man kan vælge mellem to slags kaffe :up

En flaske vand blev det også til - og her synes jeg nu nok at de strammer prisen lidt rigeligt når de opkræver 20 kroner for kun 33 cl. vand.

Alt i alt en fin tur når man først er kommet ombord. Salgs-eventen ombord tog dog lidt overhånd og personalet løberi frem og tilbage i kabinen med varme sandwich et utal af gange, "tax-free"-salget, salg af skrabelodder m.v. bliver lidt for meget efter min smag. Det betød at der faktisk ikke på et eneste tidspunkt på turen var ro i kabinen. Her blev det tydeligt at man ikke er pax, men en potentiel salgsobjekt for salgsvognen når man først er ombord.

Ved ankomst til STN, så var det først ind i en øde terminal - en længere gåtur - herefter ret lang buskørsel og så igen en gåtur. Laaaaang kø i immigration og endeligt ude i det fri. Med bus ved ankomst betyder det altså ikke noget at komme først af flyet.

Last edited by FlyHi; 28-03-2012 at 12:09.
Old 28-03-2012, 11:10   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Efter to dage i London gik turen hjem igen. Min rejsepartner skulle rejse hjem to timer før mig, men jeg besluttede at vi kunne tage sammen til STN, da jeg kunne bruge de par timer i Priority Pass Loungen (noget jeg senere ville fortryde).

EZ3097
STN-CPH
21. marts 2012
G-EZ??

Ankomst til STN i god tid - og da vi var checket ind, så var det direkte til sikkerhedskontrollen. Her var der laaaaaange køer og det tog vel lidt over en halv time inden vi var igennem. Dette var onsdag eftermiddag, så jeg tør ikke tænke på hvor lang tid det ville tage i peakhours.

Vel inde i fællesområdet i terminalen og lidt flyblade indkøbt i HW Smith efterfulgt af lidt mad på YO! Sushi. Min rejsekammerat gik mod sit fly og jeg tænkte jeg ville i loungen. Big mistake...

I STN skal det åbenbart være umuligt at benytte sig at dette tilbud mere end 30 min før afgang. Begge lounges er placeret i gateområderne - og flyselskaberne oplyser ikke gate-nummeret før max 1 time før afgang og fratrukken den tid det tager at komme med bus derud er der ikke meget tid i loungen. Da der er to gateområder, som man ikke kan komme tilbage fra, så er det altså umuligt at "satse" på en af dem - uden at risikere at skulle igennem sikkerhedskontrollen igen. Hvilket let kan tage en time inkl. bustransport m.v. Ganske enkelt meget uigennemtænkt af STN og flyselskaberne Der mangler helt klart en lounge i "fælles-området" af terminalen.

Så for mit vedkommende blev det et par timer ekstra i den ellers noget kedeligt fællesterminal - her er der ikke meget at få tiden til at gå med

Ca. en time før afgang kom der gatenummer på og da der ikke længere kører tog mellem terminalerne, så var det en længere gåtur af lange og mørke gange - op og ned af trapper flere gange inden jeg endeligt var fremme ved et busstoppested. Bus til terminalen, som var mere eller mindre tom. Kun CPH og en anden afgang fra denne terminal indenfor nærmeste fremtid. En lille kaffebar og en lille HW Smith var alt der var i denne terminal. Trist, trist, trist. Ikke et sted man har lyst til at strande på en længere forsinkelse.

Afgang til tiden og kampen og pladserne var her næsten endnu mere ekstrem end i CPH på udrejsen. Folk skændtes højlydt og snød sig frem i køen. Nogle nærmest løb uden om køen da boarding blev startet. Pinligt at voksne mennesker opfører sig sådan, men også pinligt at flyselskab ikke indfører nogle bedre procedurer for at undgå det.

Var heldig at få plads fremme på 5D igen - og ham der sad ved siden af mig var åbenbart erfaren easyJet rejsende, så han placerede nogle papirer på midtersædet og begravede hovedet i sin laptop og tog headphones på, hvilket resulterede i at de øvrige pax fravalgte midtersædet hos os, da de ikke kunne få kontakt til ham. Flyet var mere eller mindre fyldt, så det var luksus at få et få de ganske få ledige midtersæder hos os

Gate-personalet blev ved med at løbe frem og tilbage til flyet. Såvidt jeg kunne høre, så var det noget bagage de havde problemer med. Vist nok noget håndbagage, som de måtte have betaling for at checke-ind eller noget i den stil. Det resulterede i næsten 45 min. forsinkelse - uden så meget som en eneste kommentar fra flightdeck eller kabinepersonalet. Her kunne informationsniveauet godt have været bedre. Men de var tydeligt trætte her sidst på dagen og brugte tiden på at gabe om kap i cockpit i stedet.

Langt om længe fik turen mod CPH og stadig ikke så meget som en eneste forklaring på forsinkelsen. Faktisk kom flightdeck aldrig på PA på denne flyvning - udover at bede personalet seate sig før landing.

Kabinepersonalet virkede ikke særligt oplagte - faktisk virkede de MEGET trætte. Men de var de søde og rare nok - selvom det var klasser fra personalet på udrejsen.

Jeg bestilte en menu til omkring 60 kroner med en varm sandwich, lidt chips og en cola. Rimelig pris.

Kvaliteten til gengæld var noget af det mest forfærdelige jeg nogensinde har oplevet. En bid blev det til og så resten i trash-bin. Føj, hvor var det ganske enkelt ulækkert. Skulle nok have valgt en kold sandwich.

Landing ca 20 min for sent i CPH - og igen var det CPH GO, så det betød ekstra 10 min gang ind til den "rigtige" lufthavn. Helt klart et irritationsmoment...

Konklusion:
Selve flyveturen (med undtagelse af ekstrem dårlig benplads og verdens dårligste varme sandwich) var faktisk helt ok. Personalet er for det meste ganske imødekommende og dygtige. Dagsformen svinger lidt, som på alle andre selskaber. Udvalget fra BOB er godt og kvaliteten på kaffe og øl er god. Kabinen var ren og godt vedligeholdt. Selve flyveturen adskiller sig ikke voldsomt fra de fleste andre selskaber - bortset fra benplads og mangel på fred og ro pga det evindelige salgslir.

Alt omkring flyvningen trækker dog ned: CPH GO er forfærdelig og besværlig (specielt med bagage) og STN er endnu værre. Der bliver rigtig meget unødig stress omkring en rejse når man vælger denne type flyselskab.

Det evindelige mas med yderst strikse håndbagageregler og skyhøje gebyrer for at checke en taske ind bliver enormt trættende. Boarding bliver stressende, da pax har langt mere håndbagage med ombord end hos selskaber, der tillader gratis indtjekket bagage. Free seating synes jeg ligeledes tilføjer et unødigt stresselement.

Alt i alt, så ville jeg håbe at easyJet ville benytte sig at nogle bedre lufthavnsfaciliteter, tildele sæder ved check-in og ikke mindst tillade en kuffert inkluderet i billetprisen. Hvis de gjorde det, så kunne de sagtens måle sig med mange af de traditionelle flyselskaber.

Jeg kunne godt finde på at flyve med easyJet igen, men prisforskellen skal være stor ift. BA og SK. I vores tilfælde kostede både BA og SK 4-5 x easyJet prisen. I sådanne tilfælde ville jeg ikke være i tvivl, men hvis forskellen er 500-1000 kroner, så ville jeg til enhver tid vælge BA og SK på denne rute.

Det er trods alt noget mere besværligt og stressende at flyve lavpris, men til 660 kr. t/r var det ok value for money denne gang. Men det skal heller ikke koste meget mere end det.

God fornøjelse!

Last edited by FlyHi; 28-03-2012 at 12:43.
Old 28-03-2012, 12:28   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Veldig bra rapport. Starbucks VIA er faktisk helt OK. Starbucks er stolte av sin frysetørremetode og Italian Roast er en svært god kaffe. Har alltid noen poser i sekken for bruk på hotell uten skikkelig kaffe.

CPH GO frister ikke....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 12:34   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Veldig bra rapport. Starbucks VIA er faktisk helt OK. Starbucks er stolte av sin frysetørremetode og Italian Roast er en svært god kaffe. Har alltid noen poser i sekken for bruk på hotell uten skikkelig kaffe.

CPH GO frister ikke....
Takker...

Ja, jeg var også meget positivt overrasket over Starbucks VIA Italian Roast... Klart den bedste frysetørrede kaffe jeg har smagt.
Old 28-03-2012, 12:37   #6
JoeW
ScanFlyer Rusty

Tok en tur ut til CPH GO for å sjekke fasilitetene sist jeg var i CPH -- og jammen -- det er LANGT å gå! Tror nesten ikke 10 minutter gange ut dit er overdrevet. Nå så jeg den i mørket, men bortsett fra den lange gangvei, samt check-in i motsatt ende av T2, synes jeg den så "fresh" nok ut. Men frister, det gjør det ikke.

Takk for fin rapport -- kjenner meg igjen fra et par turer til MXP med Easyjet, dog gudskjelov før CPH GOs tid. Virker som de jevnt over har svært godt belegg?
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 12:37   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Som vi vel oppdaget da vi var på Sightseeing der for en stund siden så frist ikke CPG-GO og er vel grunn nok til å velge vekk Easyjet derfra. Og når STN også er et høl så har de en ulempe der
Old 28-03-2012, 12:46   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Virker som de jevnt over har svært godt belegg?
På denne tur vil jeg tro belægget var ca. 85-90% på udrejse og 97-98% på hjemrejse.

Jeg har ikke den store erfaring med at rejse med easyJet, men jeg tror du har ret i, at de generelt har ganske god belægning fra CPH. Med stadig flere nye ruter kunne det også tyde på det.
Old 28-03-2012, 20:18   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Tusen takk for den.. Deilig å få slike rapporter som ikke omhandler F, C og Monkey på de vanlige selskap ..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 20:36   #10
panerai
ScanFlyer Blue

Thanks for sharing. Flott og veldokumentert TR.
panerai is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2012, 23:41   #11
jefi99
ScanFlyer Gold

Tak for rapporten. Lader til at jeg skal undgå EZY og CPH GO...

Posting Rules