![]() |
|
![]() |
#1 |
Data warehouse consultant
|
![]()
Da sitter jeg og LN KRF i Amsterdam etter en impulsiv men fantastisk reise til Amsterdam.
Vi reiste i går med SK455 til København, en A321, LN RKK, for en times venting i København før vi gikk om bord på SK547 en CRJ900 LN RNL. Belegget på Airbusen til København var ca 80 % etter ren tipping fra vår side. Fantastisk tur. Jeg er stygt redd for at selveste LN RRE er blitt Airbusfan etter denne turen med 321. Utrolig stillegående, stor plass inni, vanvittig komfort, tv skjerm med kamera rettet i flyretningen og en stor cockpit, gjorde at jeg synes denne maskinen var mye bedre enn jeg hadde gått og trudd hele tiden. Vi snakket med crewet etter landingen og skrøt himmelhøyt om flyturen. Kapteinen ble jo veldig fornøyd med det. Jeg vil definitivt sitte i en 321 enn 738 som er nesten samme størrelse. Nåvel, 321 er vel større med sine 198 pax. Servicen var på topp under hele turen. Etter vi kom til Kastrup tok vi oss en pølse og spottet litt fly. Lite å se fra vår pir som var pir A. Noen få CRJ900 og et par 318 fra Air France. Vi beregnet god tid i København, faktisk 2 timer. Takket være forsinket innkommet fly til Oslo ble vi også forsinket ca 50 minutter ut fra OSL. Dette gjorde at vi kun hadde en time i København før vi tok CRJen videre. Å fly CRJ900 var bare trivelig det. Første gang for begge. Omtrent som å fly MD87 spør du oss. Looket inni var ikke helt ulik Dash 8 Q400. God service ombord. Artig åmfly noe annet. Etter 40 minutters flytid var det på tur å stige ned mot Amsterdam. Flotte naturomgivelser, flat dyrket mark med motorveier som svinger seg gjennom terrenget er et vanlig syn for de som ofte cruser nedover kontinentet. Nokså annerledes enn Norge ![]() Da vi startet innflygning på RW18C hadde vi en parLell landing med en 738 fra KLM. Artig å se den "flyby". Nokså nært. Den landet på 18R samtidig med oss. Amsterdam var en veldig oversiktlig og flott flyplass både inni og utfor. Vi brukte 4 timer på taket på den enorme og spottervennligw plattformen / terrassen. Utrolig fint miljø det. Nå sitter vi på Radisson etter en god natts søvn og starter dagen med et kanalcruise før vi prøver shoppping. I morgen blir det 4 timer i 737NG sim. Blir kult å prøve å fly noen hele (korte) flyturer i sim med alt fra planning til parking. Blir hentet av en KLM pilot på hotellet i morgen kl 10. Som dere skulle sagt det selv, pick up time 0900 UTC. Amsterdam er en fantastisk by. Mange trivelige mennesker og morsomme ting å finne på! Kommer tilbake med litt bildet om litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Star Alliance only.
|
![]()
Takk for fin tripreport! Har faktisk fløyet akkurat samme ruten (ungdomsbillett) med A321 og CRJ900. Landingen med A321 på Kastrup er den mest silkemykelandingen noensinne. Liker A321 meget godt :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
![]()
Da var man kommet tilbake fra Amsterdam! En fantastisk tur med både spotting, simming 4 timer i simulator og masse fine kulturelle opplevelser
![]() Amsterdam virker som en veldig trygg og god by. Masse synlig politi i hovedgatene, rundt Amsterdam Central og ellers i sentrum. Selv nattestid var det ikke antydning til bråk hverken i sentrum eller i Red light district hvor vi tilbringte to kvelder (ikke i de røde boksene, da) : ) : ) Simminga var utrolig morsom og interessant! Fløy BOO TOS ALF TOS. Byttet på å være PNF og PF mellom hvert legg. Jeg prøvde å lande maskinen i 5 kt medvind i real weather i Tromsø med en ILS 01 med circle to land 19, akkurat på minimum sikt vertikalt og horisontalt. Snøvær og dårlig sikt gjorde at man ble ekstra konsentrert. Klarte å overfly banen 800 meter fordi vi var veldig dårlig stabilisert over terskel. Skulle vært tatt en go-around for lengst men prøvde likevel og klarte å overrunne banen med noen meter gitt, så flyturen endte ved gjerdet ved 19. Fatalt og nesten ned på motorveien fra Kvaløya og til Workinmarka. Glatt og maksimum manual braking, maksimum reverse, flap 40 og spoilers var ikke nok til å stoppe denne tunge maskinen (gross weight på 61 tonn) på vinterlagte Tromsø runway. Do not try this at home ![]() Fløy deretter videre til Alta med Kim som PF. Kim landet 737 simmen elegant med en motor i Alta. Fikk engine out ved 10.000 fot og måtte decleare emergency. Jeg var PNF og satt med nesen nede i QRH helt til vi tok bakken i Alta. Å bare finne frem til riktig kapittel og performe korrekt action når ting ble som det ble, var en skikkelig stressy opplevelse. Prosedyren til KLM (instruktøren vår er pilot i KLM) var i alle fall at PF går over til å både fly og ha ansvar for radio, mens PNF har ansvaret for å finne frem til items i QRH, utføre non-normal checklist og spørre PF for critical items. Hva som er critical var ikke bare å finne ut, men skjønte at jeg skulle spørre for fuel cut off og slike større ting. Var akkurat ferdig med sjekklisten for single engine landing når vi tok bakken på Alta. Neste gang vi fløy til Tromsø var jeg også PF. Hadde ikke visuell kontakt ved minimum DH og gikk rundt som prosedyre tilsier. Neste gang var snøbygen drevet forbi og jeg fikk etter vectors for en ny ILS der vi tok glide slope i 5000 fot, til en ok landing på 01 etter kontakt like før "minimums". Det er i det store og det hele veldig viktig å være stabilisert tidlig for å få til gode landinger : ) Hvis det er interesse for det, så kan jeg legge ut en video fra flygingen der vi fløy "line" og fløy på en så realistisk måte som mulig! Last edited by LN-RRE; 19-03-2012 at 17:18. Reason: ordleif |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja!
Kjempegøy! Dette burde alle prøve som kan gjøre dette! Ny tur til AMS planlegges, å skal gjennomføres ASAP! Bilder og film kommer med etterhvert som vi kommer oss hjem ![]() Sitter selv å venter på Norwegians LNKKD som skal frakte meg til TOS ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]()
Hei folks! Da har jeg fått kommet hjem og fått filmen inn på pcen og viser dere et klipp fra morsomheten.
http://www.youtube.com/watch?v=V24QG...1&feature=plcp
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-AMS-(CPH)-OSL 11-12. september gis bort | Upsaker | Reiseforum | 0 | 09-09-2016 11:48 |
SAS OSL-CPH-GVA-CPH-OSL 23. og 25.10.2015 | SeatBelt | Register- og ATC-Forum | 1 | 05-11-2015 10:37 |
SAS last minute-billett ungdom | LN-CMN | Reiseforum | 1 | 11-05-2011 21:11 |
RYG, OSL, GOT, BGO, AMS og CPH | Jørgen S | Bilder & foto | 7 | 01-04-2011 00:24 |
CPH-AMS med SAS | FlyHi | TripReports | 1 | 11-06-2009 21:57 |