![]() |
|
![]() |
#1 |
Flysitter
|
![]()
Rundt om i verden så er det endel "regler" man bør følge ved matbordet for ikke å fornærme de lokale eller de lokales døde slektninger:
http://www.aftenposten.no/reise/article4278878.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Kan og legge til historien om Japaneren som var på besøk i Ungarn. Dette kan man vel kalle total kulturkræsj.
![]() En Japaner er på besøk i en Ungarsk landsby, og blir servert mat. I Japan er det uhøflig å ikke spise opp maten, og i Ungarn er det uhøflig å ikke kunne tilby mer mat dersom gjesten har fullført tallerkenen sin. Needless to say, landsbyen ble febrilsk tømt for mat, og Japaneren endte opp på sykehus! ![]()
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Var det denne japaneren?
http://www.youtube.com/watch?v=ZHnfsY7XF30
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg har sett mange slike lister som omtaler etikette eller skikker, og fornærmelser. Problemet er som regel at de blander disse om hverandre, og forenkler for mye.
De er nemlig ulike i forskjellige sosiale lag og settinger. Det er samme som i Norge, formelle dyre restauranter har en helt annen form for etikette, enn et gatekjøkken. Ofte tar disse listene opp det å fornærme verten, eller de andre gjestene. Kjenner du ikke forventede skikker, så er du garantert "å tråkke i salaten". Men det er ikke noe man bør være redd for, i stedet for å prøve å skjule at man er turist eller gjest fra fremmede strøk - spør heller, eller spis slik du normalt spiser (så lenge kroppspråket viser at du er komfortabel så er det bedre). Når de andre ser at du har andre skikker så aksepterer de også mer av deg. At de ler litt av deg, er ingen grunn til å ta ille opp, det kan være flaut men det er bedre enn å gjøre ting som symboliserer noe negativt. Derimot hvis du tilsynelatende ser ut til å kjenne lokal etikette, så kan de også tro at du kjenner til disse og vet hva betydningen av de symboliserer, og kanskje da også bevisst ønsker å fornærme noen. Om å fornærme verten ved å spise for lite, for mye, alt, ikke alt, etc... Igjen, som oftest, skader det ikke spørre. I formelle settinger litt diskre kanskje. Er du heldig så kan du bruke det som et samtale-emne, og da får du servert hva som er vanlig blant de du er gjest hos. Husk også at om verten sier han er fornærmet betyr ikke nødvendigvis at han er fornærmet, noen steder er det etikette. Når det kommer til etikette og skikk og bruk. Hvis du bryter med det, så vil noe oppfatte som rart eller komisk, noe som uhøflig, mens noe som ubehagelig. Det er de siste som må unngåes. Men du kan også få til den samme effekten også hjemme i Norge om du besøker ukjente, men tar opp ting som kan forbinde de med noe som er trist eller ubehagelig. Mennesker er i hovedsak rasjonelle, men det er disse irrasjonelle sidene som er vanskelig å oppdage og inngår i hva vi kaller "kjemiene" mellom oss. Kroppspråket sier også vel så mye som skikkene. Og ja, det er helt greit å si nei til vodka i Russland. Spesielt i dag hvor mange er mye mer bevisste på at alkohol er et problem. Det kan telle noen små minuspoeng på tillits-skalaen i noen sammen henger, men det kan også styrke inntrykket av din karakter. Selvfølgelig sier du nei til det hos noen, men ja hos andre... da vil de nok ta det ille opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
I business-sammenhenger er som oftest motparten uansett kjent med at dine skikker er annerledes, og de er vant til å håndtere besøkende fra Europa. En av de morsomste middagene jeg har hatt var med en entusiastisk gjeng indere som forklarte meg matkultur og cricketregler ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Nå hører jeg til en av dem som mener at om man må blande ut vodkaen så er det fordi den er udrikkelig dårlig. Slik som f.eks Absolut. God vodka er som cognac, og de færreste hadde vel blandet den med Tom Collins mix eller 7Up? Men selvfølgelig spissformulerer jeg litt for morro skyld.
Ellers tror jeg vel som Superhai og Commuter sier at man kommer langt med et ydmykt forhold til andre kultur og at man kan få utrolig mye goodwill av å spørre. De fleste her på forumet reiser nok ganske mye og da tror jeg nesten man automatisk får en annen holdning til andre kulturer hvor slike lister blir litt unødvendige. De fleste man møter er også folk som reiser mye og som derfor har et like åpent forhold til vår kultur. Men jeg ser helt klart mennesker rundt meg iblandt som godt kunne hatt godt av å lese seg opp på at andre land har ulike måter å se ting på.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jo, det er jeg selvsagt enig i. Det jeg reagerte på var den litt "etnografiske" holdningen: se på de rare menneskene der. Jo, det kan hende at man opplever litt press på å drikke opp, de andre drikker jo, og det kan være ubehagelig - også for meg som faktisk er russer. For alt det er verdt så er denne holdningen (kjent for catchphrasen "Har du respekt for meg? Drikk opp da!") i Russland assosiert med, skal vi si, ikke helt respekterte grupper i befolkningen. Å tilskrive denne holdningen russere generelt, og tillegg finne på en tullete "kulturell" forklaring, blir feil.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det er mye rart i Russland, og min erfaring med landet og vodkaen er at når man i kveldingen samles til festlig lag og bordet bugner av varme kjøtt- og fiskeretter, salater, søtsaker og annet snacks, ja, så er det også en flaske god og kald vodka der - og den drikkes omtrent som nordmenn drikker sin akevitt. Og så holdes det skåltaler inne i mellom, og man sitter lenge ved bordet.
Fylliker er de som bare drikker og ikke spiser godt i tillegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Røyking ombord, nei takk. | Discus | Småprat | 30 | 06-07-2014 10:43 |
Sier nei takk til gullkort og champagne på fly | LN-MOW | Småprat | 29 | 07-11-2013 08:39 |
Turkish Airlines - Nei takk!! | Bizflyer | Småprat | 29 | 13-02-2011 23:19 |
Førsteklasse? Nei takk! | Bizflyer | Flyforum | 2 | 01-08-2008 00:59 |
SAS sier nei takk til mynter | sirpjalle | Flyforum | 72 | 17-09-2007 16:51 |