![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]()
Så ikke denne omtalt noen steder:
Quote:
Passasjerhistorie Last edited by LN-BEF; 20-02-2015 at 22:12. Reason: Typo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
|
![]()
Ja, nysgjerrig som jeg er, håper jeg jo at kommisjonen ser på denne for å se om det er læringspunkter å finne. Opplever ofte at -100 danser rundt og faller mye på final på finnmarken og andre utsatte steder. Denne saken virker jo litt utenom det vanlige da FDR ihht. eksperter sier det forelå stall, og er kanskje verdt å ta en titt på - uansett hvordan hendelsen kategoriseres.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
|
![]()
Noen som kan lete opp en METAR fra aktuelt tidspunkt? Høres kanskje ut som windshear?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
|
![]()
hvem sier at de er motstridende? det står at det er faktaforskjeller. Men regner med at det står at de droppet 75m i begge ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
|
![]()
Her er en mer utførlig reportasje. Dramatisk lesning for ikke-kyndige amatører som meg selv.
http://www.ifinnmark.no/Rystet_Wider...5-81-1481.html Last edited by vbirk; 21-02-2015 at 13:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
|
![]()
Wow .. Delta 191 og US1016 comes to mind ...
Fra mitt ståsted ser det ihvertfall ut som at episoden ble håndtert eksemplarisk. Tårnet hadde jo bekreftet at forholdene var innenfor company limits. Men microburst er skumle greier ... Selv om beskrivelsene varierer, er vel grunnfakta de samme i begge forklaringene .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
|
![]()
Finnes det ikke utstyr i flyet for å oppdage microburst?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,630
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
|
![]()
Nå da? Der var iFinnmark-artikkelen fjernet?
EDIT: Her ligger hele papiravis-versjonen fra Nordlys som pdf (7MB, 8 sider) https://www.dropbox.com/s/ioe4k4nek1...f_814.pdf?dl=0 Last edited by vbirk; 22-02-2015 at 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Takk for pdf, dette er en svært alvorlig sak. I tillegg er det bekymringsverdig at WF gjør som DY og SK, dvs unndrar seg rapportering av alvorlige luftfartshendelser. Et brudd på luftfartsloven, men med vårt tilsyn skjer det nok ingen verdens ting.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2013
Posts: 87
|
![]()
Hvilken alvorlig hendelse fra SAS kjenner du til som ikke er innrapportert til myndighetene?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
En t/r flight fra ARN basen hvis det skulle ringe noen bjeller da
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]()
Kan du lange en statistikk som sier hvor mange alvorlige rapporteringer som ikke er blitt innrapportert av hhv. DY, SK og WF? Eller er det bare "hørt på bakrommet som bare vi i bransjen kan prate om" snakk?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]() Quote:
All den tid vi har et Luftfartstilsyn som ikke tar tak i nestenulykkene de får rett i fanget engang, så kan jeg ikke se en eneste grunn til å produsere gratis-statistikk. Disse sakene er som regel godt kjent i bransjen før de evt. sprekker i media. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Det er vel i utgangspunktet havarikommisjonen som skal se på ting og komme med anbefalinger? Og tilsynet som evt. kommer med forskriftsendringer og pålegg? (eller har jeg bommet på noe)
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
|
![]()
Det er vel ikke opplagt at Luftfartstilsynet har opptrådt klanderverdig? Luftfartstilsynet hevder i ovennevnte pdf-artikkel det minste at de kontaktet både WF og Havarikommisjonen etter at de mottok rapport fra styrmannen:
"–Luftfartstilsynet så alvorlig på de nye opplysningene som kom inn, og kontaktet derfor [Widerøe] for å få klarhet i hva som egentlig hadde skjedd. Det sier Ståle Rosland, som er operativ inspektør i Luftfartstilsynet. Etter at de i 2012 mottok brevet fra styrmannen på WF814, og data fra ferdskriveren, forandret de oppfatning om det som hadde skjedd over Austnesfjorden 2. desember 2010. De sendte saken videre til Statens Havarikommisjon for Transport. –Brevet fra styrmannen og utskriften fra flyets ferdskriver viste at hendelsen var mer alvorlig enn den opprinnelige rapporten ga inntrykk av. Det var ingenting i den opprinnelige innrapporteringen og flykapteinens egen beskrivelse som tilsa at noe dramatisk hadde hendt." Last edited by vbirk; 24-02-2015 at 04:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Hva med WF som hadde pyntet på sannheten? Hva med Tilsynet i 2012 som etter å ha fått styrmannens rapport, fortsatt ikke skjønte at dette var alvorlig. Tilsynet skal sørge for at selskapene ikke tilbakeholder opplysninger og HSL skal se på ting. Hvis discus har lyst til å flisespikke anbefaler jeg notepad for Windows.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
|
![]()
Da må man i så fall legge til grunn at opplysningene i artikkelen sitert over er feilaktige? Er det noe spesielt som tyder på det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svolvær - Bodø | KAB | Bilder & foto | 4 | 01-09-2012 22:19 |
Reg på et par flyvninger med Widerøe fra 2010 | THS | Register- og ATC-Forum | 5 | 08-11-2011 09:16 |
Widerøe med bra overskudd 2010 | jameson82 | Flyforum | 2 | 10-02-2011 11:11 |
Svolvær stengt | spitfire | Flyforum | 8 | 08-08-2007 13:30 |
Svolvær Lufthamn Helle stengt | wf145 | Flyforum | 10 | 01-08-2006 09:03 |