Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-02-2015, 22:11   #1
LN-BEF
ScanFlyer Blue
 
LN-BEF's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
Widerøe Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Så ikke denne omtalt noen steder:

Quote:
Flysikkerhetsekspert: - En veldig farlig situasjon. Men hendelsen ble aldri gransket.

Med tre crewmedlemmer og 35 passasjerer om bord, steilet Widerøe-flyet og mistet høyde. Etter en dramatisk redningsaksjon greide pilotene å redde flyet bare 25 meter over havet.

Nordlys kan i dag avsløre hendelsen over Svolvær, som i 2010 ble innrapportert som en «ikke alvorlig luftfartshendelse» av Widerøe.
Hittil ukjent rapport: Widerøe-fly berget fra havari 25 meter over havet

Passasjerhistorie
__________________
Bjørn Espen Fagerheim

Siden 1. januar 2009 har jeg flydd:

Upcoming: Nov/Dec: OSL-LKL SK/WF
Jan: LKL-OSL WF/SK

Last edited by LN-BEF; 20-02-2015 at 22:12. Reason: Typo
LN-BEF is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2015, 23:40   #2
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 663
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Ja, nysgjerrig som jeg er, håper jeg jo at kommisjonen ser på denne for å se om det er læringspunkter å finne. Opplever ofte at -100 danser rundt og faller mye på final på finnmarken og andre utsatte steder. Denne saken virker jo litt utenom det vanlige da FDR ihht. eksperter sier det forelå stall, og er kanskje verdt å ta en titt på - uansett hvordan hendelsen kategoriseres.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2015, 23:58   #3
julenissen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Noen som kan lete opp en METAR fra aktuelt tidspunkt? Høres kanskje ut som windshear?
julenissen is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 00:57   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
– Widerøe hadde to rapporter på bordet etter denne alvorlige hendelsen. Rapportene hadde til dels store faktaforskjeller omkring hendelsesforløpet og alvorlighetsgrad. På tross av dette velger Widerøe å sende inn bare den ene rapporten. Det er den minst dramatiske rapporten som sendes inn, skriver styrmannen.
Hva er vanlig praksis når man har to motstridende rapporter fra de involverte i cockpit?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 01:02   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

hvem sier at de er motstridende? det står at det er faktaforskjeller. Men regner med at det står at de droppet 75m i begge ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 01:05   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
hvem sier at de er motstridende? det står at det er faktaforskjeller. Men regner med at det står at de droppet 75m i begge ..
OK. Hva er praksis når man mottar to rapporter med til dels store faktaforskjeller om hendelsesforløpet og alvorlighetsgrad?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 13:00   #7
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Her er en mer utførlig reportasje. Dramatisk lesning for ikke-kyndige amatører som meg selv.

http://www.ifinnmark.no/Rystet_Wider...5-81-1481.html
__________________

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 21-02-2015 at 13:17.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 15:07   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,393
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Wow .. Delta 191 og US1016 comes to mind ...

Fra mitt ståsted ser det ihvertfall ut som at episoden ble håndtert eksemplarisk. Tårnet hadde jo bekreftet at forholdene var innenfor company limits. Men microburst er skumle greier ...

Selv om beskrivelsene varierer, er vel grunnfakta de samme i begge forklaringene ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 17:04   #9
lanorge
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Location: Stavanger
Posts: 647
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Finnes det ikke utstyr i flyet for å oppdage microburst?
__________________

www.flymodeller.no
lanorge is online now   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 17:35   #10
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,630
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Finnes det ikke utstyr i flyet for å oppdage microburst?
Nei.

Har litt vondt for å tro på microburst vinterstid i Norge, men heftig vindskjær, ja.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 18:35   #11
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Nå da? Der var iFinnmark-artikkelen fjernet?

EDIT:

Her ligger hele papiravis-versjonen fra Nordlys som pdf (7MB, 8 sider)

https://www.dropbox.com/s/ioe4k4nek1...f_814.pdf?dl=0
__________________

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 22-02-2015 at 12:43.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 21-02-2015, 19:40   #12
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Takk for pdf, dette er en svært alvorlig sak. I tillegg er det bekymringsverdig at WF gjør som DY og SK, dvs unndrar seg rapportering av alvorlige luftfartshendelser. Et brudd på luftfartsloven, men med vårt tilsyn skjer det nok ingen verdens ting.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 09:09   #13
Vixun
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2013
Posts: 87
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Hvilken alvorlig hendelse fra SAS kjenner du til som ikke er innrapportert til myndighetene?
Vixun is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 11:32   #14
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

En t/r flight fra ARN basen hvis det skulle ringe noen bjeller da
Vr is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 12:57   #15
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Kan du lange en statistikk som sier hvor mange alvorlige rapporteringer som ikke er blitt innrapportert av hhv. DY, SK og WF? Eller er det bare "hørt på bakrommet som bare vi i bransjen kan prate om" snakk?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 16:50   #16
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Kan du lange en statistikk som sier hvor mange alvorlige rapporteringer som ikke er blitt innrapportert av hhv. DY, SK og WF? Eller er det bare "hørt på bakrommet som bare vi i bransjen kan prate om" snakk?

All den tid vi har et Luftfartstilsyn som ikke tar tak i nestenulykkene de får rett i fanget engang, så kan jeg ikke se en eneste grunn til å produsere gratis-statistikk. Disse sakene er som regel godt kjent i bransjen før de evt. sprekker i media.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 17:54   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
All den tid vi har et Luftfartstilsyn som ikke tar tak i nestenulykkene...
Det er vel i utgangspunktet havarikommisjonen som skal se på ting og komme med anbefalinger? Og tilsynet som evt. kommer med forskriftsendringer og pålegg? (eller har jeg bommet på noe)
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 20:03   #18
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Det er vel ikke opplagt at Luftfartstilsynet har opptrådt klanderverdig? Luftfartstilsynet hevder i ovennevnte pdf-artikkel det minste at de kontaktet både WF og Havarikommisjonen etter at de mottok rapport fra styrmannen:

"–Luftfartstilsynet så alvorlig på de nye opplysningene som kom inn, og kontaktet derfor [Widerøe] for å få klarhet i hva som egentlig hadde skjedd.
Det sier Ståle Rosland, som er operativ inspektør i Luftfartstilsynet. Etter at de i 2012 mottok brevet fra styrmannen på WF814, og data fra ferdskriveren, forandret de oppfatning om det som hadde skjedd over Austnesfjorden 2. desember 2010. De sendte saken videre til Statens Havarikommisjon for Transport.

–Brevet fra styrmannen og utskriften fra flyets ferdskriver viste at hendelsen var mer alvorlig enn den opprinnelige rapporten ga inntrykk av. Det var ingenting i den opprinnelige innrapporteringen og flykapteinens egen beskrivelse som tilsa at noe dramatisk hadde hendt."
__________________

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 24-02-2015 at 04:11.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2015, 20:55   #19
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Hva med WF som hadde pyntet på sannheten? Hva med Tilsynet i 2012 som etter å ha fått styrmannens rapport, fortsatt ikke skjønte at dette var alvorlig. Tilsynet skal sørge for at selskapene ikke tilbakeholder opplysninger og HSL skal se på ting. Hvis discus har lyst til å flisespikke anbefaler jeg notepad for Windows.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 04:47   #20
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 771
Default Re: Widerøe hendelse i Svolvær i 2010

Quote:
Originally Posted by Vr View Post
Hva med Tilsynet i 2012 som etter å ha fått styrmannens rapport, fortsatt ikke skjønte at dette var alvorlig.
Da må man i så fall legge til grunn at opplysningene i artikkelen sitert over er feilaktige? Er det noe spesielt som tyder på det?
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Svolvær - Bodø KAB Bilder & foto 4 01-09-2012 22:19
Reg på et par flyvninger med Widerøe fra 2010 THS Register- og ATC-Forum 5 08-11-2011 09:16
Widerøe med bra overskudd 2010 jameson82 Flyforum 2 10-02-2011 11:11
Svolvær stengt spitfire Flyforum 8 08-08-2007 13:30
Svolvær Lufthamn Helle stengt wf145 Flyforum 10 01-08-2006 09:03


All times are GMT +2. The time now is 22:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.