![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
|
![]()
På veg ned til Gran Canaria, hvor jeg befinner meg nå. Ble jeg sittende på OSL å vente på incoming flight fra Las Palmas med Thomas Coock Airbus 321.
Greit nok, men jeg satt å fulgte siste del av flighten på flyradaren. Reagerte på at flyet alt for tidlig gikk ned mot minimums høyde allerede midt ute i Skagerak. Og ganske overaskende gikk flyet inn for landing på Torp. Det viste seg at flyet ikke hadde nok fuel det lille stykket som var igjen frem til Gardermoem. Riktig nok hadde flyet hatt mye motvind, men dog.... ![]() Jeg tror tross alt at det var en myndig kaptein som førte flyet og valgte å ta det ned på Torp. Til tross for store utgifter, og en ekstra forsinkelse på 1 time tok han ikke sjangsen på strekke strikken lenger. Spørsmålet mitt er: hadde ikke flyet plass til mere fuel på tankene? Eller fyllte de ikke nok opp på Las Palmas til en så langt tur? Og i så fall har det noe med pris på fuel på fuel i Spania. Som en kuriositet fikk vi tilsvarende medvind i hekken på vår flight. ![]() Last edited by TenFour; 12-02-2012 at 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
|
![]()
Canarias til Norge butter ofte på Max TOM, ergo kan det hende at det ikke var anledning til å fuele mer
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Tror nok de har fyllt på med maks fuel med tanke på at det er en 6 timers flight, og med mye motvind så sluker de jo fuel da motorene må gå litt kraftigere underveis.
![]() De ligger vel på rundt 3 tonn fuel pr time totalt(når det er motvind), så ganger vi det på 6 det tilsvarer 18 tonn fuel pluss ca 3 tonn mer for holding, alternate routing osv så da er vi på totalt 21 tonn som er mer eller mindre maks fuelkapasitet på A321 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Den kan du få et ganske konkret svar på: Thomas Cook Scandinavias A321'ere er normalt utstyrt med to ekstra ACT'er (ekstra fueltanker som hver tar vel 2800 kg). Men dette individet, OY-VKT har kun en slik ACT, og med en motvindskomponent på ca 50 knop og en litt ufordelaktig rute denne dagen, hadde man en flytid nordover på 6:10 - og ganske marginal fuel, selv med Rygge som alternativ flyplass (normalt Gøteborg). På slike turer (som det heldigvis ikke er mange av) gjør man en kontinuerlig vurdering, og foretar visse grep for å nå destinasjonen som forutsatt. Men den ekstra motvinden gjorde at det med innflygning til bane 19 (fra nord), manglet det lille ekstra som var nødvendig for å fylle kravene for å gjennomføre flygningen. Sånn er det bare noen ganger. Men så gikk vel turen sydover tilsvarende raskere... Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
|
![]() Quote:
![]() Turen ned gikk på kun 4 timer og 53 minutter. Så det gikk unna. Ny rekord ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Nei, de raskeste turene OSL-LPA har gått ned mot 4:20 (da selskapet fløy DC-10). A330 går typisk ca 10 min fortere enn A320 / 321, men mere tid til boarding/avstigning p.g.a mye folk... De 4:53 kunne ha blitt til rundt 4:40, men litt delays inn til LPA. God ferie! ;-) Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Location: Sarpsborg
Posts: 154
|
![]() Quote:
![]() . Nå hadde vi 75 km medvind, og fikk landet på 01R. Så da slapp vi mellomlanding på Torp for fuel. Så da var det nok litt spesielt det som skjedde for 2 uker siden. Flytiden ble 5 1/2time. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bio fuel/SAF | Fellowship | Flyteknisk forum | 27 | 25-10-2023 11:10 |
Fuel Surcharge | anders320 | Flyforum | 18 | 30-12-2014 20:09 |
Fuel dump? | Blubird | Flyteknisk forum | 1 | 11-08-2010 00:08 |
Fuel-leak | Blubird | Flyforum | 9 | 06-11-2006 17:18 |