Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2006, 14:36   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default "Flydrama i Stockholm"

85 personer var om bord i Austrian Airlines-flyet som kom fra Wien og skulle lande på Stockholms flyplass Arlanda ved 10.30-tiden i dag, skriver Aftonbladet.

Problemene begynte da pilotene oppdaget at de ikke fikk ut landingshjulene. En nødmekanisme på flyet, der hjulene blir slått ned ved hjelp av sin egen kraft, måtte benyttes.
Det ble slått full alarm på flyplassen da problemene ble oppdaget.

For å være på den sikre siden fløy flyet, en Fokker 70, lavt over flyplassen før landingen, sånn at de ansatte i kontrolltårnet kunne sjekke at hjulene var ute.

- Hjulene så ut til å være ute, og flyet fikk tillatelse til å lande, sier pressesjef Niclas Härenstam i det svenske Luftfartsverket til nyhetsbyrået TT.

Ved landingen skrapte lukene til landingshjulene ned i bakken, noe som skapte røykutvikling i flyet. Ingen av de 82 passasjerene eller mannskapet ble skadet.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112193
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2006, 15:02   #2
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,660
Default Replying to Topic '

Flydrama, ja.... akkurat.... Selv om det aldri er trivelig for dem som er involvert.

Men at dørene skraper nedi burde vel ikke være nødvendig? Det betyr altså at F70/100 ikke har det wire-arrangementet for å sveive dørene litt inn for å unngå at dørene fikk bakkekontakt etter en "Alternate extension" som i hvert fall BU's F28'er hadde?
Jeg vet heller ikke om Linjeflyg/SAS' F28 hadde dette.
Det er vel noen her med SK/LF F28-erfaring som vet?

mvh
Stein
Stone is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2006, 15:30   #3
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic '

Quote:
Originally posted by Stone
Jeg vet heller ikke om Linjeflyg/SAS' F28 hadde dette.
Det er vel noen her med SK/LF F28-erfaring som vet?
mvh
Stein
Linjeflyg hade men togs bort av SAS.
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2006, 18:13   #4
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,782
Default Replying to Topic '

For å spare vekt?
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2006, 18:24   #5
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic '

Quote:
Originally posted by LCH
For å spare vekt?
Nej , maintenance
RolfL is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2006, 18:25   #6
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic '

Dét, eller vedlikeholdskostnader kanskje. Ble nok foretatt en costbenefit analyse

edit: too late
OMW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Solbakken i flydrama Thomas Flyforum 4 26-07-2007 09:09
FLYDRAMA!!! "trodde vi skulle dø!!!" CK Flyforum 37 06-07-2007 20:40
Flydrama i Tromsø C172 Flyforum 3 28-12-2006 18:02
Flydrama på Sola LN-RKF Flyforum 4 20-10-2006 18:35
Gamst'en i "flydrama" ENGM RAMP Flyforum 1 11-04-2006 14:00


All times are GMT +2. The time now is 23:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.