Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-10-2011, 15:53   #1
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Default Leie leilighet i Tokyo

Er det noen som har erfaring? Mannen skal jobbe 9 uker i Tokyo, sønnen vår på 17 skal være der i 2 uker, i julen, og jeg selv skal være 4,5 uker. I utgangspunktet gjør det oss ikke så mye å bo på hotell, men det hadde jo vært fint med en leilighet slik at vi kan vaske klær, lage mat osv... Jeg har prøvd å fnne litt ut av dette med å leie leilighet, men det virker som om det er veldig komplisert... og dyrt...

Xxx
no-backpacker is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 16:02   #2
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Default Re: Leie leilighet i Tokyo

Har bodd i Tokyo tidligere. Tradisjonell leie er som du sier vanskelig og dyrt (krav om lokal garantist, "key money" etc. etc.) og anbefales kun om du skal være der en god stund.

Det finnes derimot flere firma som spesialiserer seg på korttidsutleie til utlendinger:

Sakura House har vært i gamet lenge og har mange rimeligere alternativer:
http://www.sakura-house.com

Oakwood er representert i en rekke land og byer, inkl. Tokyo:
http://www.oakwood.com/

Noen andre som jeg ikke kjenner til like godt:
http://www.tokyoapartment81.com/
http://www.furnished-apartment-tokyo.com/
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 16:33   #3
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Tusen takk for tips. Jeg har sett litt på noen av de som du anbefalte, men synes det er vanskelig å vite om leien inkluderer sengetøy og håndklær. Vet du noe om det?

Ellers gleder jeg meg kjempemye til å reise. Har vært i Tokyo to ganger før og likte meg veldig godt. Min mann har flere kolleger som har bodd i Japan over lengre perioder og jeg ble veldig overrasket når de sa at de ikke likte seg. Det kan virke som om det er anderledes å være på "besøk" enn å bo der fast? Hvor lenge bodde du der?

Xxx.
Old 23-10-2011, 18:50   #4
ex_trd
*A Gold/OW Emerald

Quote:
Originally Posted by no-backpacker View Post
Tusen takk for tips. Jeg har sett litt på noen av de som du anbefalte, men synes det er vanskelig å vite om leien inkluderer sengetøy og håndklær. Vet du noe om det?

Ellers gleder jeg meg kjempemye til å reise. Har vært i Tokyo to ganger før og likte meg veldig godt. Min mann har flere kolleger som har bodd i Japan over lengre perioder og jeg ble veldig overrasket når de sa at de ikke likte seg. Det kan virke som om det er anderledes å være på "besøk" enn å bo der fast? Hvor lenge bodde du der?

Xxx.
Bodde der en god stund, og som de fleste land er det både positivt og negativt å si om Japan. Kan vel si så mye som at jeg aldri kunne tenkt meg å bosatt meg der for livet, men at det er en fin erfaring, samt at jeg gleder meg til hver gang jeg skal tilbake (blir nok en tur til våren som kommer).

Usikker på hva som er med i leilighetene, men det er jo bare å ta en telefon eller sende en mail så får du nok raskt svar på det. Antar at de mer kostbare alternativene som f.eks. Oakwood har mer godsaker inkludert.

Jeg vil egentlig anbefale dere å velge leilighet fremfor hotell. Du kommer deg da litt bort fra de travleste områdene, og får oppleve mer av det "ekte" Tokyo. Det er også hyggelig som du sier å gå i den lokale matbutikken (som ofte er åpen 24/7 - litt annet enn hva vi er vant med!) og handle de beste rådvarer til en billig penge for så å lage seg mat hjemme. Japanerne er litt sky, men med noen japanske gloser og et smil kommer du langt (evt. en øl eller et glass vin kan også smøre konversasjonen).
ex_trd is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2011, 19:52   #5
no-backpacker
ScanFlyer Blue

Nei, jeg kunne heller ikke tenke meg å flytte til Japan for godt, men for en periode er det bra. Skulle ønske jeg kunne være der i de 9 ukene mannen min skal være der, men det går dessverre ikke denne gangen. Første gang vi var i Japan var vi både i Hakodate (i nord) og i Kyotot og Hiroshima, samt Tokyo. I Hakodate snakket ingen engelsk og jeg tror det må ha vært det mest lokale stedet jeg har vært på. Mens mannen min jobbet tok jeg trikken fra endestopp til endestopp, hoppet av, studerte lokalbefolkningen og hoppet på igjen. Utrolig opplevelse! For to år siden var vi i Tokyo og og Tsukoba (?) og også Tsukoba var mer japansk enn Tokyo.

Denne gangen skal vi bare være i Tokyo og mannen min skal jobbe med japanere, så jeg regner med vi får litt innblikk i "det lokale livet". Som jeg sa, vi tenker på leilighet, men blir det for mye styr blir det nok hotell. Hahahaha, da sikrer jeg meg Royal Ambassador status på IC for neste år også... :-)

Jeg ELSKER Japan og Tokyo er fortsatt på storbytoppen for meg, tett fulgt av Hong Kong og London.

Xxx.
Old 23-10-2011, 19:53   #6
no-backpacker
ScanFlyer Blue

PS. Jeg så på Oakwood, men det ser kke ut for at de har noe ledig på de datoene vi skal være i Tokyo...:-/
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules