![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har seks timer mellom flyene i morgen. Dermed skulle jeg vel få noe sånt som ca fire timer i Wien fra kl 15 til 19. Noen gode tips om hva man gjør. Formål:
1. Fått sett litt av Wien 2. Spise middag 3. Spise kake og drikke kaffe (viktigst) Bør man ta tog eller buss inn, og hvor er det enklest å starte`? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Fire timer i Wien!
City Airport Train bruker 16 minutter fra flyplassen og inn til stasjonen Mitte. Derfra er det ti minuter og noen kvartaler bort til Stephansdomen. Og ved Stephansdomen er du i tykkeste turistwien, hvor det slett ikke er vanskelig å få hverken schnitzel eller kake noen steder. Den eneste utfordringen er kanskje den sedvanlige sendrektigheten i servering og å få regning hvis du sitter ved bord. Kaker fåes over disk, men så var det å velge da. God fornøyelse! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei,
Nettopp vært tre dager i Wien. Du MÅ gå på Cafe Central- Freud og Hitler pleide spise der. Utrolig flott sted og kjempegode kaker. Ikke dyrt heller! Metroen ut til Schönbrunn tar også veldig kort tid, og slottet er verdt å se i tillegg til hagen. Figlmüller og Cafe Landtmann har den beste Schnitzelen i byen, men det kan ta litt tid å få plass på Figlmüller. Pass på å drikke Riesling! =) Have fun! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Toglinje S7 koster 3 euro og tar 30 min inn, CAT bruker 16.(om du bestiller online får du til og med M&M poeng
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takker! Da vet jeg litt mer. Tenker det er greiest å reise rett til "tjukkeste Turist-Wien", og så sette seg ned på en kafe. Kaker - det er vel lov å velge mer enn en? :-D Det er tross alt siste dag av ferien for å år, så da får jeg skeie ut skikkelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Varför Schönbrun när man kan se Belverde som ligger inne vid Karlsplatz? Mycket närmare och nästan lika pampigt. Ta CAT till Wien Mitte/Landstrasse och byt till U4 mot Karlsplatz. Alternativt, ta Ring Tram, dyrare än att växla mellan spårvagn 1 och 2 men smidigare. Resturanger hittar du nog, men billig och prisvärd lunch finns vid S-Bahn stationen Rennwegs norra sida, ungefär 250 meter norrut på västra sidan. Soppa, Varmrätt och Efterrätt för 6,50 och lägg till 1 euro för annan dricka än vatten. Prisvärt och gott. Varning. INGEN SCHNITZEL eller STRUDEL. Bara dagens rätter.
![]() Last edited by Swedeline F28; 27-08-2011 at 21:54. Reason: Tillägg av information |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for gode råd. Det ble bare tre timer, så rakk bare å rusle litt rundt, opp til domen for en iste og øl der. Så gikk jeg tilfeldigvis forbi restauranten Planchutta på veg opp, og fant ut at den kunne være er bra alternativ. Det ble både Grüner Veltliner, Schnitzel og en skikkelig dessert. Veldig bra!
www.plachutta.at På veg til do skjønte jeg at restauranten var relativt berømt og hadde hatt gjester som Putin, Al Gore, Kissinger etc et.. Dessverre rakk jeg ikke et eneste kakestykke. Men det tar jeg neste gang. For Wien frister til gjenbesøk, virket mer avslappet og mer "ung og liberal" enn "gammel og satt", som jeg forestilte meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var innom Wien for drøyt en uke siden, og jeg ble overrasket over hvor mye bussgater det var og hvor "kaotisk" flyplassen var. Mye folk, og lange køer ved sikkerhetskontrollen (selv til siste flyet til Oslo).
Bare husk å legge inn nok tid på flyplassen. Ellers er Wien en flott by! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Ja, kan ikke si at jeg like flyplassen noe særlig. Savnet MUC. Vanskelig å finne ut at man f.eks. kunne handlet etter sikkerhetskontrollen i stedet for før, men det gjaldt bare på enkelte gater. På avreise var det sikkerhetskontroll ved gate. Ellers var det masse folk, køer, drikkeautomater som ikke tok myntene mine - og i det hele tatt...
Avgangen var allerede annonsert forsinket med 10 minutter og det ble ikke noe bedre av at de etter at første buss var sendt avgårde kom kjørende inn med en 10-seters buss som naturlig nok var altfor liten for oss 25 som stod igjen ved gate. Ellers synes jeg Austrian har et bra produkt når man flyr Airbus eller Boeing, men disse Fokker-maskinene er trange og ikke spesielt stilige på interiørsiden. Ble også skuffet over matserveringen OSL-VIE og tilbake, mens den faktisk var bedre på den kortere strekningen VIE-SOF og tilbake. Men man tilpasser seg vel markedet. Nordmenn er dårlig vant med servering. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva gjør man i Addis Abeba? | Fnate | Reiseforum | 3 | 25-11-2016 21:10 |
Hva gjør man ikke for å tjene penger? | LN-KGL | Småprat | 27 | 13-02-2012 23:40 |
Hva gjør man under en 17t testflytur? | Someone | Småprat | 3 | 03-08-2011 17:11 |
Hva gjør man i Riga i 6 timer? | Nja | Reiseforum | 8 | 31-01-2011 02:23 |