Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-10-2005, 15:50   #1
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,325
Default Finnair förebild för SAS

Jörgen Lindegaard berömmer Finnair för att ledningen tidigt såg behovet av att sänka kostnaderna.

"Finnair såg det här 1998-1999, när de startade, medan vi kom i gång först efter 11 september 2001. Därför har de haft en lägre kostnadsnivå än vi har, och vi håller på att komma ner på deras nivå", säger han.

Finnair har med viss hjälp av geografin varit särskilt framgångsrikt på Asien-rutterna. När SAS satsar framåt igen kommer SAS att uppnå sin naturliga marknadsandel på dessa rutter, enligt Jörgen Lindegaard.
"När vi når deras kostnadsnivå, är det min åsikt att vi gör det", säger han.

Anledningen är att flygbranschen är sammansatt så att kapacitet och marknadsandelar någorlunda följs åt - har du råd att sätta in kapacitet, får du också någorlunda den marknadsandel som passar till det. Vidare är SAS varumärke starkt. Folk vill gärna flyga SAS, enligt SAS-chefen.
"Har vi den rätta produkten till det rätta priset, då kommer folk tillbaka till oss. Därför är det inte en irreversibel process att förlora marknadsandelar", säger han.

Den lägre kostnadsnivån nås genom att hela tiden hitta nya besparingar. Turnaroundprogrammet som löpt sedan 2003 kommer att följas av ytterligare besparingar.

"Ja, det kommer lokalt anpassade förändringsprogram. Till exempel i Danmark där vi ska sänka kostnaderna med 20 procent. Det problemet har vi inte alls på den nivån i några av våra andra bolag", säger han.

Han nämner även SAS Component och groundhandling-verksamheten SGS som föremål för kostnadsöversyn. Den senare har problem med att gå med plus på grund av dyrare avtal än konkurrenterna Novia och Serviceair. Dessutom har SGS varit en integrerad del av SAS, medan Jörgen Lindegaard vill att de enskilda delarna i koncernen ska vara självständiga resultatenheter.


http://www.di.se/Nyheter/
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is online now   Reply With Quote
Old 31-10-2005, 05:42   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,384
Default Replying to Topic 'Finnair förebild för SAS'

Godt å se at han er optimist...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufttrycket för högt för Jas sail4fun Flyforum 22 02-02-2012 07:38
Ny långdistans för SAS? ATC Flyforum 11 02-04-2009 16:03
För långt namn för Ryanair sail4fun Flyforum 13 22-09-2008 23:43
Obra för SAS/WF Q400... flywheel Flyforum 3 20-02-2008 09:34
Klar förlust för Finnair TL Flyforum 6 06-02-2007 21:50


All times are GMT +2. The time now is 13:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.