![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Til de som måtte vite det...
NÅR forsvant HS' sine Chinooks fra flåten deres? Ser på et program på Discovery nå om dem, og kom plutselig til å tenke på det.... Noen som vet det?? ![]()
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
De kom i 1983 og forsvant i 1995.LN-OMA,OMB og OMK var i bruk.Det var en maskin til som ikke ble tatt imot (LN-OMC).
Det var mye trøbbel med disse maskinene,noe nødlandinger "incidents".Luftdyktighetsbevisene til de norsk-opererte BV234'ene ble trukket tilbake for en 4-måneders periode i 1987.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Takk for det Stein, og takk for sist!
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Eneste episoden jeg husker med disse maskinene, var da en av dem var på besøk på Kvernberget i 1983 eller '84. Den parkerte foran hangaren til HS, og jeg tok opp kamera for å ta bilde. Da kom det løpende en viktigper som tydeligvis var med i reisefølget og ga meg møkkakjeft og klar beskjed om å legge bort kamera fortere enn svint.....
Var det noe hemmelig med de maskinene der, eller noe annet viktig? (Sør'n så forb**** jeg ble på den fyr'n gitt...)
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
234ene tok 44pax. Columbia Helicopters eier dem i dag og bruker dem så vidt jeg vet stort sett til å frakte tømmer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() og han hørte du på ??? eller ikke .. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg var på tarmac ca. 10 meter fra helikopteret da det passet for han gærningen å bruse med fjæra. Utenfor gjerdet derimot....., passer det utmerket å neglisjere slike....., nåja, det holder vel med karakteristikker nå...
![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Man må jo ikke glemme at de hadde fly(helikopter)vertinner ombord på dem
![]()
![]() |
#10 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
Skipet jeg arbeider på har helidekk for Chinook (Ramform Explorer ble levert i 95). Tror aldri det har vært noe større enn S-61 eller Super Puma ombord, helidekket vårt er flere numre større enn det som er vanlig i Nordsjøen. Fint å bruke som trimområde i fint vær... Grunner til at Chinookene ikke passet offshore: Trenger store helidekk - og plass er alltid mangelvare offshore. Unngå å ha "alle eggene i en kurv" hvis det går veldig galt. Gir bedre kontinuitet å bytte 20 personer av besetningen om gangen i stedet for 40+. Sluttet britene med å bruke sine Chinooker offshore omtrent samtidig? Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DEPARTURE Chinook Netherlands AF [VIDEO] | Mr.Soeberg | Bilder & foto | 0 | 22-04-2017 16:36 |
Tre Chinook like over hodet | Mastiff | Flyspotting | 10 | 06-03-2017 15:04 |
Andre CH-47D Chinook | Eriksen | Spotteralerts | 0 | 31-01-2012 15:08 |
Chinook over Jessheim | SF-34 F/O | Flyforum | 7 | 30-03-2009 22:51 |
Chinook på BGO idag | sarky | Bilder & foto | 11 | 02-10-2008 23:05 |