Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-03-2009, 21:21   #1
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver

Aleksander Maaland's Avatar

OBB 19 Pilot utdanning

Hei, jeg er 14 år bosatt i "Siddisland" (SVG)

JEg begynner med PPL Teori etter fyllet 15 år i september (Da har sola flyklubb undervisning også) Og Sparekonto med et par 10 tusen er allerede på plass. Fly med instruktør med 16 åring er målet.

Jeg går nå siste etappe av 9ende.

Så det er smart og tenke på framtiden allerede nå.

Jeg tenkte jeg skulle gjøre noe "lurt" (hvis det er det)

Jeg har 3,5 i snitt( skal prøve å dra det opp)
Jeg tenker da og søke Service og Samferdsel på VGS Jåttå?
Men påbygg generell studiekompetanse 3 året.
Jeg sikter mot å bli sivl flyger men svikter dette målet har jeg jo da service og samferdsel utdanninga.

Da kan jeg utdanne meg til Kabinpersonal, bakkepersonal elelr lufthavnbetjent. Jeg er fornøyd så lenge jeg får en greit betalt jobb innen det flyrelaterte miljøet.

Er dette noe som er mulig?

Jeg hadde satt pris på hvis det finnes noen piloter her inne som ville tatt meg med på en tur HVIS det i det hele tatt er mulig.) Ville vært kjekt og se hvordan det EGENTLIGE arbeidslivet som flyger er. Har sittet på klapp før men det er jo bare fra A-B uten briefing og lunsj og sånt.

Takker for svar
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 30-03-2009, 22:09   #2
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Default Re: Pilot utdanning

Hei Aleksander!

Kort forklart så er VGS ikke noe særlig å bekymre seg over. Ta den linjen du har mest lyst på, og skaff deg generell studiekompetanse.
Hvis du skal inn på Universitetet i Tromsø ligger det vel litt krav foran deg angående karakterer og valg av fag.
Matematikk R1 (Event. S1 + S2) og fysikk. Da må du velge realfagslinjen på VGS for å få søke i det hele tatt.

Hvis du skal gjøre som jeg skal, nemlig å ta utdanningen på en privat skole som f.eks Luftfartsskolen eller NEAR, så er det ingen krav til VGS engang. Men VGS er uansett noe som de fleste i dag ser på som obligatorisk for søkende, selv om det er valgfri skole.
For å få lån til disse studiene kreves også generell studiekompetanse. (Sandnes Sparebank har tilbud til elever for Luftfartsskolen angående lån til utdanning)

Så det er egentlig opp til det hvor du sikter. Utdanningsmulighetene for luftfart er mange. Vi må ikke glemme forsvaret.

Og ikke tenk for mye på karakterer! Bare jobb godt på VGS, og vær fornøyd med det du har prestert. Du får alltid til noe hvis du bare har lyst!

Men et lite tips angående PPL. Ser at du er 15 år. Og det å begynne med teorien tidlig er jo i og for seg bare positivt. Da sitter den godt når du begynner å fly.
Men bare pass på at du ikke må sitte å vente på 17-årsdagen. Tenk litt over hvor ofte du har tenkt til å fly, slik at du unngår å måtte ta oppfriskningstimer og slikt.

Lykke til!
Old 30-03-2009, 22:12   #3
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver

Aleksander Maaland's Avatar

Default Re: Pilot utdanning

skal tenke litt på det ja Takker.
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules