![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=156029
Virker som om noen har bestemt seg på forhånd for C-130J over bl.a. A400M...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Men tatt i betraktning at Norge er så langt opp i .... på USA at man kan se skoene til Blair, så er det jo kansje ikke den helt store overraskelsen? Merkelig nok tørr flere andre på kontinentet åå gå egne verier i forsvarsmateriell, mens her på berge er det ganske mye enveis-kjøring.
Samtidig så bekrefter vel dette det jeg nevnete i en post for noen måender siden når noen spurte om hva vi egentlig trenger et forsvar til, det er kansje behaggelig og være på go'-siden til noen, om noe skulle en gang smelle og vi trenger assistanse. -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Dette handler kun om at man ikke kan vente på at Airbus får ut finger'n med A400. Flyene må kjøpes nå!
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]()
Noen nye C-130J'er med er det ikke seksbladers propeller, super glass cockpit og mulighet for HUD må da være en VOLDSOM overgang fra de eldste flyvedyktige Herc'ene i verden!
C-130J Cockpit Dansk C-130J prop's
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Lykken er seks bladers propeller...
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Å kjøpe fly uten at leverandører konkurrerer mot hverandre er naturligvis en håpløs situasjon å være i, men det kommer ikke til å bli noen reell konkurrent til Lockheed og C-130J i tactical transport-segmentet på enda en stund.
Prototypen til A400M er under bygging nå. Første testflight er i begynnelsen av neste år, og Norge kan visstnok ikke forvente å få levert flyfør tidligst i 2011(!). Det står ganske mange andre på listen fra før av. Og hva vil omstruktureringen i Airbus-systemet bety for leveringsevnen til Airbus Military? Det er allerede stilt spørsmålstegn ved om de klarer å levere iht. plan. Canada var veldig interesserte i A400M, men nå kjøper de C-130J i stedet fordi de frykter at leveransene trekker ut. En mulig mellomløsning kan være å lease fly. Britene har leaset C-17 i påvente av A400M. Nå har de riktignok - så vidt jeg vet - konvertert kontrakten til kjøp, og bestilt flere maskiner, men hvis det finnes fly å få tak i kan man kjøpe seg tid til å kjøre en ryddigere prosess - og kanskje attpåtil få et bedre produkt enn det som finnes i dag. Airbus kom med et tilbud til Norge for en tid siden om å overta flyene til "femmern" som del av en innbyttedeal på A400M. I en mellomperiode skulle AI stille transportkapasitet til rådighet (om enn ikke taktiske transportfly). Norsk industri ble lovet gjenkjøpsavtaler. Og nepene på Stortinget avslo tilbudet. SÅ der sitter vi, i en ikke altfor god posisjon overfor én leverandør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Vel, beslutningsvegring koster som regel pæng, så det får man ta seg råd til. I dette tilfelle har de siste regjeringene seg selv å takke for at de har spart på skillingen og latt daleren gå. Løp og kjøp!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,036
|
![]()
Fregattene var jo ute på anbud og det var jo stor suksess....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Jeg tror man skal være veldig forsiktig med å panikkjøpe C-130J akkurat nå. Forhandle frem tilbud hos flere, og deretter regne på om man kan lease andre maskiner inntil videre. C-17 hadde forresten vært steintøft!
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Fint vi er enige, Brendas...
![]() Og nevn ikke det &%&%#&¤(////%%%% F-ordet! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 91
|
![]()
Er det ingen som legger merke til at EADS gruppen aldri greier aa levere noe i tide??
See paa NH90, A-380 osv. det er jo bare forsinkelser hele veien, og naar de ikke har gjort ferdig prototypen er det jo ikke engan vits aa tenke paa anbudet. Flyene trengs NAA. De har det ikke saa bra de flyene som er paa ettersyn etter som jeg har hoert... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]() ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Vel anbudsrunder har jo transportflya vært igjennom tidilgere. Noe som resulterte i bestilling av A400- Men disse blir som kjent forsinket og jeg tvlier på at de vil være klare for levering og tjeneste før om ca 10 år. Noe de nåværende C-130 flya aldri vil klare å holde seg til.
Så hvis en skal ut på ny anbudsrunde for å sjekke konkuransen, hvem ellers skal en sjekke hos ?? C-130 er de eneste flyene som passer for norske forhold med mindre en skal prøve å få tak i noen russiske AN-22 eller noe i den retning, og de er jo ikke akkurat fabrikknye.. C-130J er det eneste alternativet, så jeg håper de blir bestilt og levert så kjapt som overhodet mulig og fortrinsvis før ett eller flere av de gamle C-130 som er i tjeneste her mister vingene eller har noe annet stygt uhell som følge av utslitte deler, som koster menneskeliv..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
Synes ikke at dette fortjente en ny tråd, men tenkte det kunne komme som et lite apropos til innholdet over, der Norge ble lovet tidlig levering av A400M, og siden Airbus Military lenge har nektet for større forsinkelser på programmet.
EADS la i går fram halvårrapporten, og der kan en lese følgende: Quote:
Edit: Link til rapporten: http://eads.com/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]()
Henter denne opp igjen jeg
![]() Fra artikkelen i første post: Quote:
Quote:
Flight testingen var planlagt å ta rett under to år, med første flight i Januar 2008, og første levering i slutten av 2009. Mer fra Reuters: Quote:
Det har tidligere vært problemer med vibrasjon og varme fra den ene Europrop International TP400-D6-en som sitter på testmaskinen EADS bruker (en C-130,) men de skal nå ha kjørt første run på full power uten problemer. De trenger ca 50 timer med flight testing før første A400M kan begynne på flight testingen. Det har også vært rapporter om software-problemer, og problemer med FADECen. Ellers har en vektøkning på maskinen ført til at deler har blitt redesignet for å bære vekt (og alt dette medfører av belastning i lufta.) Det har også vært rapportert at første levering i beste fall kom tidligst sent i 2010 (og dette var før first flight ble utsatt på ubestemt tid.) Mao, det blir nok en god stund til det franske luftvåpenet mottar sin første A400M, og Norge hadde nok havnet langt baki køen om vi ikke hadde gått for C-130J. Og for noen dager siden dukket dette opp: Quote:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates vil ha fly uten vinduer. | C130 | Småprat | 0 | 11-06-2018 10:54 |
Vil kjøpe nye fly for å overvåke «Det nye Norge» | Twin Otter | Flyforum | 1 | 22-07-2011 08:32 |
LH vil gjerne kjøpe SK | pkselite | Flyforum | 32 | 04-11-2010 16:05 |
SV vil kjøpe SAS | litt-amatør | Flyforum | 13 | 07-11-2006 22:25 |
Nå kan vi kjøpe tax-free i CPH uten boardingkort | MD90 | Flyforum | 0 | 06-10-2004 15:31 |