![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Den tabloide (og sjokkerende) overskriften er ikke min..
http://www.p4.no/story.aspx?id=244063 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Husk at OSL har hatt dispensasjon i mange år allerede, så hvorfor dette kommer nå kan man bare spekulere over. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Spesielle yrkesgrupper kan få dispensasjon, men jeg tror ikke OSL har så mye virksomhet som kan argumentere for det. Husk at det er snakk om 12-timers vakter i skiftplanen og ikke overtid.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Også i Servisair så har vi hatt 12-timers vakter på skiftplannen. Lurer på hvorfor tilsynet plutselig tar dette nå. Har de nå plutselig satt fokus på luftfarten etter saken med Northport?
Hilsen, Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er uheldig at Arbeidstilsynet skal legge seg opp i avtaler som er godkjent mellom arbeidgiver og fagforening som det garantert er i dette tilfellet.
I mange yrker ønsker faktisk både arbeidstagere og bedrift å ha slike lange vakter bl.a for å få færre helgevakter og dermed en mindre belastning. Jeg har selv vært med på å innføre 12 timersvakter på helgene på en avdeling jeg ledet for mange år siden, og samtlige ansatte ønsket å ha det slik. På tross av dette var det lang drakamp med det lokale arbeidstilsyn for å få dem til å skjønne at da slapp man å jobbe mer enn hver 4 helg istedet for annenhver helg med den skiftplan som da var aktuell. For mange er det også ønske om å jobbe mange timer i slengen om de har lang reisevei til jobben, og på den måten faktisk få NED den totale belastningen med å reise til og fra jobb og jobbe. La partene i arbeidslivet styre dette selv i størst mulig grad, så kan Arbeidstilsynet heller konsentrere seg om saker der det er større behov for deres inntreden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
Er ikke helt enig. Noen må passe på. Det kan være alt for lett for arbeidsgivere å utnytte arbeidstakerne hvis det ikke finnes grenser. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Ingen seriøs arbeidsgiver presser ansatte utenfor etablerte grenser og regler for arbeidslivet. Som Farmer skriver så kan partene løse arbeids-og skiftordninger der det hører hjemme uten at arbeidstilsynet skal blande seg opp i alle detaljer de ikke har kjenskap til. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Støtter deg der OJB, enkelte ganger har ikke de ansatte med tillitsvalgte gøts til å motsi arbeidsgiveren - da må de ha hjelp.
Er ikke mange av disse oppgavene på OSL tilknyttet sikkerhet i en og annen sammenheng, og hvordan står det til med oppmerksomheten er la oss si 11 timer 13 minutter? Jeg vet i hvertfall at min tålegrense bare 9 timer 45 minutter - da må jeg rett og slett ha en power nap ![]()
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Som de fleste vet, er arbeidsmiljøloven og ikke minst normalarbeidsdagen under sterkt press her til lands.
Det er også verdt å merke seg at 12-timers skift var en ekstrem arbeidstidsordning som en gang ble innført på oljeplattformer på grunn av sikkerhets- og plasshensyn. Man gjorde dette for å unngå for mange transporter ut til installasjonene og fordi det ikke ville være plass til antall arbeidere om man skulle ha normale dager/skift. Å tro at et slikt skiftsystem AUTOMATISK kan overføres til landbaserte virksomheter er feil. Det KAN gå bra for en gruppe utvalgte arbeidstakere sett i lys av dagens arbeidsmarked, men det vil f. eks. passe ekstremt dårlig for den eldre garde av arbeidsstokken som også i tillegg begynner å få en skrantende helse. Hva så med rekrutteringen til arbeidsplasser på land som har slike arbeidstidsavtaler?? Hva vil skje hvis en arbeidsledig 50-60 åring med skrantende helse blir henvist til å jobbe en plass med 12-timers skift? (Med "skrantende helse" mener jeg ikke her en som konstant er syk eller trenger jevnlig legebesøk eller noe slikt, men rett og slett en helse som ligger på nivå med en gjennomsnitts 60-åring. Denne vet vi jo er litt mere skjør enn en på f.eks. 30 år....). Det de fleste glemmer oppe i jubelrusen over å være ung, frisk og å ha fast jobb med 12-timers skift, er at dette i utgangspunktet var en ordning tilpasset en marginal del av befolkningen (offshorearbeidere), som var nøye utvalgt gjennom grundige helsesjekker og i utgangspunktet iallefall skulle representere den sunneste delen av befolkningen. ALLIKEVEL må flere gå fra jobbene sine lenge før de er 60 år fordi de ikke får fornyet sine helsesertifikater..... Jeg tror ikke mange vanlige arbeidstakere er klar over sammenhengen mellom biologisk klokke/døgnrytme, søvn, skiftarbeid (spesiellt nattarbeid) o.l. De som ikke skjønner dette skulle ha vært på en eller flere skiftkonferanser og surfet litt på ressurssider som omhandler skiftarbeid. Det er fagforeninger med 10.000 medlemmer eller mer som etter arbeidsmiljøloven har disp. til å forhandle arbeidstid som avviker fra de fleste regler i loven. (Men da til noe som er BEDRE enn lovens bokstav, noe man ikke kan si om 12-timers skift). Det største dilemmaet i det hele er at det som oftest er flertallet av arbeidstakere som ønsker en slik skiftordning, etter å ha veid fordeler og ulemper ut fra sin livssituasjon akkurat der og da. Ulempene er lange arbeidsøkter i en periode, og fordelene (slik man ser det) kan være lengere friperioder og kanskje høyere lønn. Det de færreste tenker på er at det er friske raske menn som statistisk velger dette på grunn av langfri-periodene, mens kvinner og folk litt over middels alder som har perspektiv, ønsker seg en mere jevn fordeling av arbeid og fritid.... Jeg nekter å tro at ordningen med 12-timers skift er noe som passer for den jevne arbeidstaker. Man skal ikke leve for å jobbe, men jobbe for å leve.... (Er en viss forskjell der sjø ![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jo, men så lenge det er frivillig bør det være lov. Dvs vil man jobbe 12t skift så blir det feil å nekte folk å gjøre det, men man skal heller ikke tvinge folk til å gjøre det. Problemet er at tingene blir for mye detaljstyrt og individuelle behov oversett.
....tror det forresten er svært få jobber jeg har som drømmejobber som har mindre enn 10t arbeidsdag (50t uker) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Når arbeidsgivere vifter med store nok summer for å få arbeidstakere til å gjøre slik de vil, overdøver disse økonomiske lokkemidlene ofte fornuften i at en slik arbeidstidsordning kan være vanskeligere å takle (biologisk/fysiologisk) etter noen år. Man blir ikke yngre vettu... ![]() Man må ikke glemme de noe eldre arbeidstakerne selv om man etter lover og tariffavtaler bruker flertallsvedtak, og således har full mulighet til å se helt bort fra mindretallets ønsker. Ønsker som gjerne går på det å ha et familieliv og være sosial på fritiden. Det optimale må jo være å ha fri når familien har fri og ikke bare når de andre er på jobb/skole. Joda, jeg vet det er mange måter og ordne seg på og at enhver som har slike arbeidstidsordninger prøver å tilpasse seg til familielivet så godt de kan, men det bør jo ikke komme som en bombe nå da at jeg ikke er noen tilhenger av slike arbeidstidsordninger....
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OSL har jo allerede dispensasjon, pga. de umenneskelige forholdene det egentlig er i PMZ, så skal ikke se bort ifra at de greier å åle seg fra dette her også..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når jeg ser på flybransjen som var min tidligere jobb, så undrer jeg over diverse ting. At det i det hele tatt er lovlig det de holder på med , bare det å nesten bare ha deltidsansatte i selskapene, at et fåtall er i 100% stillinger må jo være på kanten på hva som er lovlig, flyplassbransjen er vel den eneste bransjen jeg har vært borti som benytter seg så mye deltidsansatte eller vikarer. Dette var vel en grunn til at jeg ikke gadd mer, det å ikke vite hva som skjer neste 3 mnd med kontrakter osv selv om å det å jobbe på OSL var helt supert så var ikke alt supert alikevel når man kom til kontrakter med flyselskap osv.
Det med at hvilken som helst kan få jobb på flyplass, bare du har reint rulleblad er alt ok, hva med om helse etc,etc... Her kan en person som har diabetes og kan faktisk gjøre stor skade på mannskap, redskap og fly, det må da være en eller annen hjemmel for helseattest eller lign, eller en kropp med dårlig hørsel. La oss ta for oss det å kjøre vogntog eller buss, der kreves det legeattest, skal du jobbe med jernbanen så er det så strenge krav at en liten feil på hørselen så får man ikke jobb der. Hvorfor er det ikke sånn på flyplass?, kan gjøre like stor, om ikke større skade med å tulle med et fly enn å tulle med et tog. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Doodlebugger
|
![]()
Hei,
12-timers skift offshore er vel et resultat av at plattformene opprinnelig ble bemannet med sjøfolk og vi har vanligvis 12 timers arbeidstid om dagen 5-10 uker i strekk. (Like mange dager fri som vi er ombord -reisetid) Er en del som slutt hos oss å begynne på rigg fordi turnusen der er mye bedre. Det verste med nattskift er å komme inn i skiftet, er i grunnen bedre med fem uker i strekk enn bare to uker om gangen, den første uka er tung og deretter er det greit. Selv har jeg jobbet skiftordning siden 92. Eders Knut Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Værnes kan bli stengt idag.. (15/8) | thoves | Småprat | 10 | 19-08-2013 10:51 |
Gardermoen kan bli gigantisk | exflyplassdame | Flyforum | 20 | 12-06-2008 10:57 |
Nye BKK kan bli stengt for utbedringer | Falcon | Flyforum | 0 | 03-01-2007 09:58 |
GARDERMOEN STENGT !! | LN-HAT | Flyforum | 16 | 02-01-2006 00:51 |