Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2007, 21:26   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default På tur til Liverpool

Da var det klart for den siste av mine helgeturer nå i høst og denne gangen var det en tur til Liverpool for å besøke en kamerat som stod på programmet. Hadde som vanlig sjekket inn dagen før på internet for strekningen til Dusseldorf med SAS, mens det ikke lot seg gjøre for Dusseldorf-Manchester hvor det var Lufthansa som skulle fly meg. Var en 319 som var oppsatt på ruten, men nødutgangen befant seg i Economy Extra teritorie, så tok til takke med 16A som var den 2 raden på Economy.

Var ute i relativt god tid da jeg hadde planlagt å ta meg en god lunch på CPH før avreise. Innsjekk og levering av bagasje gikk unna på 5 minutter, men SAS klarte ikke å gi meg noe boarding card for DUS-MAN så fikk beskjed om at jeg måtte hente ett nytt i DUS. Sikkerhetskontrollen gikk unna på 2 minutter, men av en eller annen grunn så pep det på meg denne gangen selv om jeg tidligere har reist i akkurat det samme antrekket uten problemer. Muligens at det var klokken, men den har det aldri pepet på før så den gidder jeg aldri ta av meg. Spiste så en lunch på Salmon House. Deres stekte laks går definitivt under kategorien lite, men godt da porsjonen passet best for småspiste kvinner.

Tuslet så litt rundt og ventet på boarding som skulle skje fra B6.

SAS 321 på B7 som skulle gå til BRU

Air Baltic fra enten Riga eller Vilnius på A-piren

Pga teknisk ble avgangen 10 minutter forsinket og jeg mistenker også ett flybytte da det opprinnelig var OY-KBO som var satt opp, men det var OY-KBP som stod klar istedet.

Utsikten fra 16A

SAS sine 319 er ikke de mest generøse når det kommer til benplass og heller ikke setene er mine favoritter, men knyttnevetesten bestås såvidt under sterk tvil. Relativt glissent ombord med 5 rader Biz, 8 rader Extra og resten Economy og var neppe ett belegg på over 40% og jeg hadde en 3 seter for meg selv. Pushback 10 min etter skjema, og en ikke engang halvfull 319 kom raskt opp i luften.

Serveringen startet og jeg valgte meg en sjokolade muffin og Skands sitt Humle Fryd øl som er ett av mikrobryggene SAS fører. Humle Fryd er en tjekkisk inspirert pilsner som absolutt kan anbefales fremfor de mer mainstream typene. Ellers hadde SAS/LSG trolig hadde glemt bakepulver i muffinsen denne dagen for selv om smaken var god så var den mindre og mer kompakt enn det den pleier å være

Ellers var det tydelig at transfer informasjonen som ble visst på skjermene ikke var helt riktig, for det som ble vist var tydeligvis fra flighten før da det var transfer info for CPH fra 1-1,5 time siden som kom opp på skjermen. Tok igjen det meste av den tapte tiden og landet ca på rute.

Fra nedstigningen mot DUS

Gikk så til transfer senteret for å få skaffe tilveie ett boarding pass, men det var ikke mulig, men måtte helt ut å stille meg i køen for manuel innsjekking for å få det.......hva i alle dager er poenget med en transfer senter som ikke lar deg få boarding card

Hadde god tid i DUS så tok meg en tur til observasjonsdekket på toppen av terminal og betalte €2,5 for å gå ut der.

Utsikten

Boarding ble også 5 minutter forsinket pga for sent innkommet fly. Kom meg så ombord i D-ACPA en CRJ-700 hvor jeg hadde fått plass bakerst på vindusrekka, 20F.

Må si at 700 var mer behaglig enn 200 da vinduene var plassert mye høyere opp. Ben plassen var også brukbar, men i bredden kunne godt vært litt større. Alle passajerene, kabinbesetningen, kapteinen, drivstoffet og lasten var så kommet ombord før vi måtte vente på styrmannen som kom løpene 10 minutter senere. Ifølge kapteinen så skyltes det mannskapsmangel. Støynivået helt bakerst var også akseptabelt. Det var litt mer bråk enn på en ERJ, men milevis unna MDen og fremdeles lavere enn 737CL.

Lufthansa har som kjent gratis servering ombord og mellom DUS og MAN ble jeg servert ett rundstykke i størrelse extra small med kalkun og en Twix. Itillegg fikk jeg meg en øl.

Over Belgia

Landet ca 15min etter oppsatt rutetid og bagasjen kom i det jeg ankom baggage reclaim.

Etter 3 hektiske dager i Liverpool med høy faktor var det tid for returen. Dro via Manchester sentrum på vei tilbake hvor jeg hadde ett hyggelig møte med TOS før jeg tok toget ut til flyplassen. Hadde sjekket inn og reservert sete dagen før på 21A som er fremste nødutgang på MDene. Litt kø gjennom sikkerhetskontrollen og som ofte i UK må man også på MAN ta av seg skoene i sikkerthetskontrollen. Var LN-ROU som skulle ta meg tilbake til København. Tilnærmet fullt såvidt jeg kunne se med 3,5 rad Business, 9 rader Extra og resten Economy. Push back på tid men ble litt krøll på vei ut til rullebanen da vi plutselig stod nese-mot-nese med en 777-300ER fra Emirates som hadde takset feil. Men selv om han hadde kjørt feil, så var han størst og det var vi som måtte snu, så med litt guiding fra bakkemannskapene ble en 180 tatt og vi kom oss ut til rullebanen tilslutt.

Egentlig ganske hendelsesløs tur da jeg stor sett småsov hele veien. Landet 5 minutter før rute på CPH, men hva hjalp det når det stod en Air Baltic maskin, som var forsinket, og okkuperte gaten vi var gitt. Etter 5-10 min med venting fikk vi så en ny gate, men siden den var på B-piren som er kun Schengen, ble det å gå ut bakdøren på MDen og bli busset over til C-piren. Var hurtig ut av bussen for å slippe å havne bak i passkøen, for ikke uventet satt det kun 1 person på vakt i kontrollen. Bagasjen kom så ca etter 15 minutters venting.

Old 22-10-2007, 22:31   #2
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Default Re: På tur til Liverpool

Quote:
Originally posted by Someone
Lufthansa har som kjent gratis servering ombord og mellom DUS og MAN ble jeg servert ett rundstykke i størrelse extra small med kalkun og en Twix. Itillegg fikk jeg meg en øl.

Over Belgia

Så maten og øl smakte så godt altså

men virker som du har hatt en fin tur ja
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2007, 22:40   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH78

Så maten og øl smakte så godt altså

men virker som du har hatt en fin tur ja
Rettet nå
Old 22-10-2007, 22:57   #4
737-405
ScanFlyer Gold

737-405's Avatar

Flott rapport igjen fra Someone

Fine bilder og ikke minst en artig tekst å lese

Hører gjerne mer fra deg..!!
Old 22-10-2007, 23:28   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for nok en flott rapport! Humle Fryd er veldig bra Og ellers ser jeg at Lufthansa har startet rasjoneringen på Economy siden sist jeg fløy med dem.
Old 23-10-2007, 00:18   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Det er alltid hyggelig å treffe andre flyinteresserte personer, så det var hyggelig å møte Someone som jeg aldri hadde møtt før. Det ble litt mye spasering på måfå rundt i sentrum av Manchester, men jeg satser på at du fikset greit Someone.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2007, 11:30   #7
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport denne gangen også. Flotte bilder å se fra Kastrup. Ut fra bildene av maten vil jeg fortsatt foretrekke LH's gratisopplegg med XS- opplegg enn SAS' kjøpekonsept, men det er bare min mening.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2007, 18:29   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by TOS

Det er alltid hyggelig å treffe andre flyinteresserte personer, så det var hyggelig å møte Someone som jeg aldri hadde møtt før. Det ble litt mye spasering på måfå rundt i sentrum av Manchester, men jeg satser på at du fikset greit Someone.
Det var ikke noe problem

Quote:
Originally posted by litt-amatør

Takk for flott rapport denne gangen også. Flotte bilder å se fra Kastrup. Ut fra bildene av maten vil jeg fortsatt foretrekke LH's gratisopplegg med XS- opplegg enn SAS' kjøpekonsept, men det er bare min mening.
Litt usikker faktisk. Når det gjelder drikkevarer er gratis å fortrekke, men fordelen med buy-on-board er at når det kommer til maten så blir utvalget automatisk mye større
Old 26-10-2007, 00:10   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Og der var poengene i boks...."hele" 550 poeng, så det var ikke veldig mye å juble over og ikke skal jeg påstå at billetten var super billig heller
Old 26-10-2007, 10:08   #10
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Quote:
Originally posted by Someone

Og der var poengene i boks...."hele" 550 poeng, så det var ikke veldig mye å juble over og ikke skal jeg påstå at billetten var super billig heller
Jeg skal til Stockholm i neste uke. Det gir meg 6000 poeng. Ville bare nevne det!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 15:22   #11
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Supert Lufthansa har alltid den samme maten for jeg fikk akkurat det samme i Juli. Fikk du 550 poeng for hele den turen? Koster jo 12.000 p. innen Skandinavia.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2007, 16:37   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally posted by MountainDew

Supert Lufthansa har alltid den samme maten for jeg fikk akkurat det samme i Juli. Fikk du 550 poeng for hele den turen? Koster jo 12.000 p. innen Skandinavia.
Ja, 200 poeng for CPH-DUS, 150 for DUS-MAN og 200 for MAN-CPH
Old 27-10-2007, 16:52   #13
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Nok en bra rapport fra Someone...
EB is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules