![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
På kort tid har det vært to saker i media hvor det ser ut som om enkelte ansatte flyselskapene mangler elementær kunnskap om transport av levende dyr:
Først denne saken hvor en hund på tur Oslo-Bodø-Leknes hadde gnagd seg gjennom hundeburet på vei fra Oslo-Bodø, men hvor personellet i Bodø tydeligvis ikke tokk seg bryet med å kontakte veterinær før det skadde dyret ble sendt videre: http://www.an.no/nyheter/article3664339.ece. Det demret tydeligvis heller ikke for noen at dette dyret antagelig ikke hadde en psyke som forsvarte at det sendtes med fly... Så kom en sak der to burfugler skulle sendes som cargo fra Ålesund til Tromsø, men hvor en eller annen luring i flyselskapet tapet igjen ventilasjonsåpningene underveis: http://www.itromso.no/nyheter/article170334.ece Er det mange ferievikarer i bagasjehåndteringen for tiden? Jeg tror flyselskapene burde ta inn over seg at de har et omfattende ansvar i henhold til dyretransportforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/ld/xd-20010402-0384.html#4)... Dersom selskapene ikke makter å ta vare på dyras velferd under transporten burde de kanskje like gjerne slutte med slik transport? Last edited by blazius; 22-07-2008 at 10:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
OSL Slave
|
![]() Quote:
Quote:
Når det gjelder den cargo delen, så er det menneskelig svikt, man tetter ikke igjen luftehull, man finner da heller en løsning til hvor man setter papirene (slik det fremkommer som grunn). Men husk også at på fraktpapirene står det også at flyselskapet ikke er ansvarlig ved dødsfall blant dyrene som transporteres. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by blazius; 22-07-2008 at 11:14. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
N/A
|
![]()
...og hvordan foreslår du at disse skal etterleves?
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
OSL Slave
|
![]()
Og ut av hvor mange "dyretransporter" er det slikt skjer ?? hvor mange prosent.
Det blir det samme som å si at disse dyrevern fanatikerne som slipper løs burdyr rundt omkring i landet hjelper dyrene. Men i virkeligheten så gjør dem det ikke, ettersom dyrene ikke klarer å ta vare på seg sjøl i det fri. Sorry, det er synd at dette har skjedd, men slik skjer. Og ikke bare med dyr som transporteres med fly men all transport av dyr daglig. Tja, hva med transport av fisk ??? Kampfisker transporteres i 1 dl vann. Og der er det snakk om halve verden rundt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
N/A
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Jeg har vært vitne til slik konsekvensene av slik transport, herunder transporter hvor store deler av fiskene har krepert på grunn av oksygenmangel eller lav temperatur underveis. Jeg har problemer med å se at slik transport er lovlig innenfor gjeldende norsk regelverk. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mennesker har som regel selv foretatt et bevisst valg om å fly, vel vitende om konsekvensene flyturen medfører, og vi har all verdens muligheter for å kunne håndtere problemer som oppstår underveis. De mulighetene har sjelden dyr.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Satt på spissen: Det er krav om minimumsmål for bevegelsesrom ved transport av dyr - det er det ikke ved transport av mennesker!
(Hendelsene beskrevet i tråden burde ikke ha skjedd, men det er historie og noen lærer kanskje av det - både handling og dyreeiere)
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvis man skal transportere noe fra A til B, uansett som det er mennesker, dyr eller vare, er det alltid en fare for at objektet blir skadet eller ødelagt under transporten. Hvis man ikke kan akseptere den risken får man heller bli hjemme. Og når det kommer til transport av dyr så bør det være opp til eieren om vedkommende vil sende det med fly eller ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
OSL Slave
|
![]()
Du går her hardt ut mot flyselskapene for at de har latt et par dyr lide unødvendig. Men det fins garantert flere sider av disse sakene. Hva med eieren av hunden, hvorfor sier du ikke noe særlig negativt om han, hvorfor ville han fly videre med et dyr som mest sannsynlig var skadet, han med fuglene, hvorfor laget ikke han hull på flere sider av esken?
Det blir for enkelt å sitte på sin høye stol å sitere loven når man ikke vet alle sider av saken. Quote:
Ergo, Dyrevernfanatikerne gjør ting som de mener er til dyras beste, men i virkeligheten så gjør de ikke det. De angriper problemet fra feil side. Akkurat som du her prøver på. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Hvis ikke flyselskapene evner å rette seg etter regelverket som finnes, burde de heller slutte å transportere dyr. Om en eier insisterer på å sende et skadet dyr med fly skal flyselskapet avvise dyret for transport - på samme måte som personer og gods avvises på grunn av andre brudd på offentlige eller private krav. Her har selskapet aktivt valgt å videresende et dyr som er så livredd for å fly at det gnager seg gjennom en IATA-sertifisert hardplastkasse i løpet av to timers tid. Jeg synes dette virker som et tilfelle av sterkt svekket dømmekraft hos selskapets representant. Last edited by blazius; 22-07-2008 at 13:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Ville det vært OK at flyselskap aksepterte å ta imot en hylskrikende unge som åpenbart trengte legehjelp som UM, fordi vedkommende som leverte barnet insisterte på at det sikkert ville gå bra og at det passet dårlig å oppsøke lege før flyturen? Quote:
Quote:
Quote:
Når to slike tilfeller hoper seg opp i løpet av en uke håper jeg at det er ferievikarer med manglende kunnskaper som står bak, og at dette ikke er et representativt bilde av dyretransport-kompetansen i bransjen. Last edited by blazius; 22-07-2008 at 13:33. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
I dette tilfelle tror jeg selskapet hadde fått pepper i pressen uansett hva de hadde gjort. Enten for å ta med hunden, eller for å avvise den.
Quote:
Ja, det har skjedd en feil, så må vi akseptere at så har skjedd. Det gjøres feil både når mennesker og dyr transporteres, det kommer vi aldri bort fra.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Da burde de slutte å transportere mennesker også, da, siden de ikke kan rette seg etter regelverket som gjelder for dem?
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
(Jeg håper for øvrig at jeg blir nektet ombordstigning på et fly dersom jeg prøver å ta med meg ungen min etter at hun har skadet seg såpass at blodsølet gjør at området må vaskes før det kan brukes igjen (jf. avisas kommentar om at "Det var mye blod både på buret og på gulvet i flyet. Lasterommet ble ikke brukt på vendereisen til Oslo på grunn av blodsøl."). Særlig dersom ungen ikke skal sitte sammen med meg på flyet...) Jeg håper flyselskapene bruker episoder som dette til å lære noe, og ikke konkluderer med "shit happens - det var dyreeieren som ville sende dyret". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Bl.a. det at selskapene er forpliktet til å dele ut mat, drikke, overnatting m.m. når forsinkelsen overgår et visst antall timer. Nei, det er ikke bestandig man kan få tak i mat på en stengt flyplass!
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
trenger hjelp til å få vite hva fly jeg skal fly | Peterfsx | Register- og ATC-Forum | 3 | 21-11-2014 04:36 |
SAS-fly fikk ikke lov til å fly inn i Pakistansk luftrom | Dash | Småprat | 8 | 04-12-2012 11:41 |
Fly kolliderte med vegskilt som advarer mot fly! | Wig-wag | Småprat | 3 | 27-08-2012 12:48 |
Stort fly vs lite fly? Noen som har bilder? | GFL | Bilder & foto | 1 | 12-04-2010 19:48 |
Forretningsmann skulle fly til Bergen - Boardet feil fly og endte i Trondheim | Herlov | Flyforum | 17 | 12-02-2010 17:00 |