![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,623
|
![]()
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hjem-fra-polen
Tragisk sak, med mulig feilsendte kister. Flybytte av fly som skulle til hhv Gdansk og Kristiandsand er mulig årsak. Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Det er strenge regler innen Cargo på sending av kister så dette må være en( eller flere) gedigen feil av noen i SGH (Cargo)
Jeg ser at ledelsen i SAS strever med å komme med en forklaring og at de ennå ikke, over en uke etter hendelsen , ikke klarer å gi noen god forklaring på denne hendelsen. En mulig årsak kan være et flybytte har de sagt men ifølge FR24 så er ikke det en mulig årsak. Flyet som gikk til Gdansk ( SK4789) kom fra TRD( Sk371) mens flyet med kisten fra TOS ( Sk4431) fortsatte som planlagt til KRS som sk 227 den 11 mai. Her hadde helt sikkert Cargo Planner planlagt at kisten skulle stå ombord i flyet under mellomlandingen ( en helt vanlig prosedyre ved alle tunge (HEA) sendinger. Sk4789 hadde en planlagt kiste med en avdød polakk og etter som jeg skjønner så var den ombord i flyet. På lasteorderen står det oppført hva lastefolkene kan forvente av bagasjeog Cargo og der stod det helt sikkert bare en kiste(HUM) til GDN. Hvordan de da hadde greid å laste på en kiste til , som måtte ha vært offloaded fra TRD flyet er et mysterium. Nå er «redcap» funksjonen til SAS outsourcet til et annet land. Tror dette er i CZE nå og dette kan ha bidratt til « forvirringen» ? men alle fly får utstedt en LDM = load Message - som sendes elektronisk til avgang/ destinasjon hvor «innholdet « i flyet er oppgitt i en kosrtversjon.Denne brukes bla av motgagerstasjonen til å planlegge jobben med å «snu « flyet. På denne LDM ville det da ha stått 1/HUM ( eller 2/HUM.) Lastorderen blir også «konvertert» til det dokumentet som kapteinen signerer på før avgang. Helt til slutt så burde GDN ha oppdaget feilen . Alle kister- og alle annen Cargo- er merket med destinasjon og motager på utsiden av kisten. At GDN folkene skulle ha utlevert en kiste , som var merket til KRS , er helt uforståelig.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hvis der var forventet en HUM og det var det rigtige AWB nummer, så checker de stensikkert ikke adressen(hvis der stod en på kisten), men laster den i det lastrum den skal ind i.. Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]() Quote:
Feilsending av ymse cargo har vel skjedd fra tidenes morgen, også nå man hadde en drøss egne ansatte på rampen Mulig ting kan gå oftere galt som her nå, men hvis det sparer penger så er det en trade off selskapene er villige til å ta. Jeg er i hvertfall lite interessert i å betale for det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
|
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Men OK , men jeg var i SAS lå det i PRG: Prague Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Quote:
Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]() Quote:
Det hører jo med «til dagen» at Cargo feilsendes. En gang sendt man en svær sending med DGR ( Dangerous goods) til Korea umanifistert. Det ble et skikkelig oppstyr og en gedigen kostnad for dem å få dette tilbake til Norge. Men det er litt spesielt med HUM ( og AVI = levende dyr). Man er alltid litt ekstra på tå for å unngå at noe går galt...
__________________
Upcomming flights:? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Tragisk sak og ille at slike ting skjer, men det er da voldsomt til kjør på TV2 angående denne saken. Folk er forskjellige, jeg hadde neppe ønsket slike store medieoppslag om saken, trur eg - men mulig det hjelper dem i prosessen da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]()
Det virker som om SAS gjorde en mellomlanding i KRS i dag med SK2872, som er CPH-BGO.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Vel og bra at cargo ender opp på feil flyplass. Men hvordan i all verden klarer noen å få gravlagt en enslig kiste som sendes fra utlandet?
Var det noen som hentet den? Og ingen fattet mistanke på kirkegården heller, at her må det være noe feil? Merkelig |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,714
|
![]() Quote:
Ikke veldig merkelig for som det står i artikkelen: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Afrikanske selskaper, flygende lik-kister | The Ticketor | Flyforum | 6 | 19-01-2006 15:14 |