![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2009
Location: MUC
Posts: 354
|
![]()
· SAS carried a total of 2.7 million passengers in September, up 7.3%.
· The total traffic (RPK) increased by 5.3%. · The total capacity (ASK) was up by 3.2%. · The total load factor increased by 1.6 p.u. to 78.1%. · The yield was down 2.3% while PASK was up 1.1% in August and the currency adjusted yield and PASK were down 4.6% and 1.3%. http://se.yhp.waymaker.net/sasgroup/....asp?id=269388 Hadde to uker AF streik påvirkning på disse tallene? Flyene jeg var på fra CDG var smekkfulle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,173
|
![]() Quote:
Men at både Air France og Lufthansa nå streiker jevnlig er neppe negativt for SAS sine trafikktall At yielden nå ikke stypdukker, men faller mindre, er i det minste litt mindre dårlig, så lenge det virker som man faktisk klarer øke passasjerantallet Last edited by Someone; 07-10-2014 at 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,136
|
![]()
Yield og PASK utviklingen for august var ganske lik for både SAS (currency adjusted) og Norwegian. Men SAS skriver at de forventer at PASK for september vil være i linje med fjoråret, mens Norwegian rapporterte Yield og PASK utvikling på hhv. -15% og -12%.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
|
![]()
Noen tanker om hvorfor sas holder stand i september mens Norwegian forventer nedgang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
I motsetning til SAS som bare hadde en økning på 3,1% i gjennomsnittlige sektorlengde, så hadde Norwegian en økning på hele 20,5%. Hovedforskjellen er med andre ord Norwegians nye langdistanseaktivitet, mens SAS forklaring hovedsaklig er knyttet til at de fikk inn en tidligere LAN A343. Til å være en legacy carrier med langdistansenettverk er den gjennomsnittlige sektorlengden hos SAS relativt lav med bare 1167 km. Norwegian som er bare begynt sin langdistansevirksomhet har en helt annen profil enn SAS med gjennomsnittlige 1503 km pr sektorlengde.
Med en slik stor forskjell i endring på sektorlengde vil dette også komme til uttrykk i endringer i yield. Som eksempel hvis vi ser på to t/r flighter i slutten av oktober med SAS: Strekning | Avstand | Pris (1xT/R GO) | Enhetspris OSL-LHR | 1207 km | 3663 NOK | 1,52 NOK/km OSL-EWR | 5949 km | 9632 NOK | 0,81 NOK/km En rimelig grei illustrasjon av forskjell i inntekter pr flydd km mellom kortdistanse og langdistanse.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS trafikktall desember 2014 | FlightDeck | Flyforum | 6 | 12-01-2015 18:20 |
SAS trafikktall august 2014 | TG923 | Flyforum | 0 | 05-09-2014 12:33 |
SAS trafikktall juli 2014 | Someone | Flyforum | 1 | 07-08-2014 18:14 |
SAS trafikktall juni 2014 | FlightDeck | Flyforum | 4 | 07-07-2014 21:26 |
SAS trafikktall mai 2014 | Someone | Flyforum | 5 | 09-06-2014 21:13 |