![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Skygazer
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
|
![]()
Mulig dette er et dumt spørsmål, og at det er besvart før, men jeg prøver. o_O
Når A330 flyr over her på landing (Skedsmo), så høres en lyd fra det jeg gjetter må være motorene på flyet. Det låter som om piloten gir litt mer throttle, eller i hvert fall som at motorene spoler opp en smule. Lyden kommer som regel like etter at det har flydd rett over meg. Hva er denne lyden? Er det bare dopplereffekten som spiller meg et puss, eller er det noe de gjør med flyet? Og hvorfor hører jeg ikke denne lyden på Boeing-fly (selv om jeg synes jeg hørte noe lignende på 747, da)? Og hvorfor ikke på mindre Airbus'er? Noen som skjønner hva jeg snakker om? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 984
|
![]()
Kan gjøre et forsøk på svar...
Skal jeg gjette (basert på antatt avstand fra flyplassen) er det mulig at de velger et bestemt trinn med flaps i det området. Er motorene på tomgang når flyet passerer deg vil anta at det er den lille økningen av tomgangsturtallet fra "modulated idle" til "approach idle" du hører. Mindre fly vil sannsynligvis normalt velge flaps en annen avstand fra flyplassen og dermed hører du ikke den samme effekten. Nå kjenner jeg ikke A330 i dybden, men det ser ut som turtallsendringen skjer ved valg av CONF 2 (flap setting 2) for A330 i motsetning til A320 (som jeg er vant med) hvor turtallsendringen skjer ved valg av CONF 1. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Kjenner ikke prosedyrene for gear/flap deployment på A330, men de gangene jeg har flydd SAS sin A330 så
har man konfigurert flap (økt drag) ganske "sent" på approach i forhold til det man kanskje er vant til med f.eks 737. Gear har også blitt satt ut tidlig, før flap hvis jeg husker riktig, og man har gått direkte fra flaps opp til landing config. Noe som gir en hurtig økning av drag med påfølgende kraftig spool up av motorene som antagelig er det du hører. Antar dette varierer med trafikkmengden, hastighetsrestriksjoner osv, noe Turtle & co sikkert kan fortelle mer om. Ellers mener jeg å huske at A330/340 vingen har en veldig høy L/D ratio under approach i forhold til andre widebody som 777/744. Conf 1 er vel også kun slats (?). Kombinasjonen av dette gjør vel at man kanskje flyr en en større del av approachen uten flap (kun slat) og dermed lavt drag, for så å "pøse på" med drag på slutten og tilsvarende spool up. Men dette blir spekulasjoner fra min side, sikkert noen piloter som vet mer. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Skygazer
Join Date: Jun 2011
Location: Skedsmokorset
Posts: 110
|
![]()
Takk for svar! Flaps og spool up høres logisk ut, med tanke på min posisjon i forhold til OSL.. Mangler bare en diger kikkert for å se etter nå! ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lyd i Airbus 319 | aom2 | Småprat | 10 | 05-05-2019 13:19 |
Widerøe LN WEB lyd | ENTO | Flyteknisk forum | 3 | 13-07-2018 20:57 |
Ny lyd hos Widerøe? | roger | Småprat | 23 | 07-12-2014 23:40 |
Landing av Airbus A340 | ricmik | Flyforum | 20 | 05-10-2009 10:32 |
Ukjent lyd i kabinen | Blubird | Flyforum | 5 | 12-02-2006 04:37 |