![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Holder på å planlegge reiseåret 2014, og er i den heldige situasjonen at jeg opptjente toppstatus hos AA i fjor, som betyr at jeg gratis kan oppgradere fra Y til C interkontinentalt (men kun AA, ikke partnere) fire ganger tur/retur frem til mars 2015 (SWUs). Jeg har reist ganske mye til Asia og USA de siste par årene, og har planlagt en tur til Afrika allerede. Ettersom AA har et bra nettverk til Sør- og Mellom-Amerika passet det fint å få dette "påskuddet" til å reise til et kontinent hvor jeg ikke har vært tidligere, og som jeg kan veldig lite om.
Stiller derfor dette ganske åpne spørsmålet - hvor bør jeg reise? Det er en fordel om det 1) er en AA-destinasjon, 2) er behagelig vær der (gjerne 18-30 grader) i mai/juni eller høst/vinter, som ser ut til å bli mest aktuelt, og 3) er mulig å klare seg greit uten å kunne spansk.
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 19-12-2013 at 22:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har ikke mye erfaring, men deler det jeg har.
Peru. Er AA destinasjon. Spennende land masse flott å se, Maccu Picchu selvsagt ![]() Bolivia er veldig på siden av det man kanskje vanligvis opplever. Ganske rimelige land å feriere i, samt at det går ann å komme seg rundt uten spansk. Jeg holdt meg mest til turiststrøk og ikke langt utenom og hadde med en lonely planet guide ti spansk. Fungerte veldig godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Aner ikke om de er AA, men det finner du vel ut...
![]() I Mellom-Amerika, Panama og Costa Rica som vi drar i september.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Buenos Aires bør være en soleklar kandidat. Gode AA-forbindelser (MIA/NYC/DFW); våren begynner i september; en metropol av de sjeldne, kurante engelskmuligheter for å være i Sør-Amerika, relativt lav kriminalitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Jeg glemte Argentina, helt topp.... Must er Iguazu Falls, et av verdens flotteste syn, kanskje nr. 1. Finns ikke makan. Glemte også Brasil og Rio...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Treg tilbakemelding her, men tusen takk for tipsene.
Det ser ut som Peru og Machu Picchu blir først ut i september/oktober. Muligens med en kort stopover i Rio på vei til eller fra hvis jeg klarer å få det inn. Stopover i GRU ser en del lettere ut, men er det verdt å ta et par dager der på bekostning av Peru? Nummer to blir muligens Buenos Aires i desember/januar. Men tar gjerne i mot flere forslag, om noen har.
![]() |
#7 |
Peter Fox
|
![]()
Hei,
Jeg kan anbefale Bogota, Panama City og San Jose, Costa Rica - surface til Haco beach.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Peru og Machu Picchu er selvsagt som du sier. Obs, Cusco ligger over 3000 moh. Du flyr sikkert inn fra Lima. Lima bør du ikke bruke tid på, men siden Cusco ligger så høyt gå rett i seng første dagen. Ikke noe kveldstur. Fått erfare det. Bruk noen dager rolig i byen først om du skal gå Inkatrail, som anbefales.
Rio er flott stopper, men stort OBS. Har du gjennomgående billett er dette et av stedene der en ikke skal forlate terminalen. Gjorde det forrige jul og det er kjempeutfordring. Avgifter er da ikke betalt for å ta av. Vi måtte betale ekstra på billettkontoret til TAM og det var masse frem og tilbake. Fikk aldri riktig klistremerke på boardingpass, men slapp etter andre forsøk gjennom sikkerhetskontrollen. Vet ikke om det var flaks. Når det er sagt, perfekt dagstur med Jesusstatuen og bad på stranden før retur til flyplass. da anbefales en dusj på flyplassen..... Eller er Falklandsøyene en fantastisk destinasjon. Du må være ute etter opplevelser og arktiske pingviner foreksempel. Helt spesiell britisk atmosfære, tettsted preg på Stanly og ellers øde og ro. Jul er tiden å dra. En flight i uken med Oneworld partner LAN. Også eneste sivile flight i uken. Dvs en uke minimum, som er flott. Dette anbefales igjen virkelig om du vil ha frem eventyreren i deg. Har vært både på dagstur i Rio, 3 uker i Peru med Inka trail, Machu og Titikaka med besøk på øyene der. (Øytur med overnatting et absolutt om du besøker Titikaka.) Jeg vil av disse tre destinasjonene personlig anbefale Falklandsøyene om du er klar for det. Riktig god tur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mine anbefalinger i prioritert rekkefølge:
1. Galapagosøyene, Ecuador Kjøp et Galapagos-cruise som inkluderer flybilletter videre fra Quito eller Guayaquil, slik som de fleste cruisene gjør. Bo noen dager ekstra på minst en av øyene også. Galapagos er mitt favorittreisemål av alle stedene jeg har vært, og jeg kan ikke få anbefalt det nok. 2. Machu Picchu, Peru Fly til Cusco og reis videre til Machu Picchu med tog. Det er et flott (og noe dyrt) hotell rett ved Machu Picchu hvor du bør bo hvis du har mulighet/råd. Machu Picchu er et underverk som alle bør se en gang i livet. 3. Salar de Uyuni, Bolivia Fly til La Paz eller Santa Cruz i Bolivia, eller til Antofagasta i Chile. Ta deg videre med buss til enten Uyuni i Bolivia eller San Pedro de Atacama i Chile, og kast deg på en tredagerstur til Salar de Uyuni derfra. Landskapet i Bolivia overgikk alle mine forventninger, og det føltes nesten som en annen planet. Bolivia er virkelig et undervurdert reisemål. Anbefales for alle som tåler at ting ikke går helt som det skal, og litt mangel på luksus. 4. Iguazu Falls, Brasil/Argentina Som mange andre allerede har nevnt, er dette noe du må oppleve. Jeg vil anbefale å se fallene fra begge sidene av grensen, og bruke en hel dag på hver side. Det går fint an å bo i Brasil og reise over til den argentinske siden på dagstur. Ellers er Påskeøya definitivt verdt et besøk, men AA flyr ikke dit, og billettene dit pleier å være ganske dyre (5000 kr og oppover med LAN). Personlig synes jeg både Rio de Janeiro og Buenos Aires er oppskrytt, men nå har jeg heller aldri vært spesielt fascinert av storbyer (med noen unntak). |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS, Sør-Amerika? | Dc-10 | Flyhistorisk forum | 42 | 07-08-2017 20:02 |
Sør Amerika og Galapagos. | Sondbjo | Reiseforum | 9 | 12-12-2013 13:16 |
Forsvarsbesøk i sør amerika | intotheblue | Bilder & foto | 10 | 20-03-2011 01:55 |
Sør-Amerika om sommeren? | ex_trd | Reiseforum | 8 | 03-08-2009 00:31 |
Skandinavia <-> Sør-Amerika | storg | Flyforum | 12 | 21-01-2008 21:07 |