![]() |
|
![]() |
#1 |
evig optimist
|
![]()
I fly-verden og alt det inkluderer så er det jo som kjent massevis av forkortelser, noen mer brukt enn andre. Og det blir til stadighet brukt her inne på forumet. Noen kan sikkert alle, men det må da være fler enn meg som leser tråder her inne og klør seg både i håret og på armen over alle forkortelsene? Jeg tipper at som meg, så er det ikke alle her som veit hva alle forkortelsene står for. Så, jeg tenkte, hva med å lage en sticky der man kan legge inn forkortelser etterhvert? Altså, man leser en tråd med forkortelse(r) man ikke aner betydningen av, så kan man selv legge inn forkortelsen i sticky-tråden, og den som føler seg kallet legger inn forklaring?
Ja, jeg har hørt om google, ja, det finnes sikkert forklaringer der, men det hadde jo vært utrolig kjekt å få samlet alt på et sted? Flyforum og det hele liksom.. Takk for oppmerksomheten, og god fredag kveld ![]() ![]() ![]()
![]() |
#2 |
Tomleskolt
![]() Join Date: Sep 2011
|
![]()
Til tross for stor flyinteresse fra så langt tilbake som jeg kan huske, så har også jeg, her på forumet, måttet stille spørsmål til forkortelser, men nå er jo jeg et "ferskt" medlem da. Hvordan dette på en praktisk og ikke minst oversiktlig måte kan ordnes vet ikke jeg, men støtter at det kunne vert fint å få "et" sted hvor det er mulig å finne riktig betydning av forkortelser som brukes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Det finnes så mange TBF'er (trebokstavsforkortelser) at man muligens vil slite å få plass i én tråd
![]() Her er en fin og rimelig komplett liste: http://users.telenet.be/flyingineurope/aaa.htm Kanskje en idé er å legge inn de mest kjente i systemet slik at man får forklaring på lik linje med ICAO/IATA-koder når man holder musen over? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg får også litt fnatt av alle forkortelsene som brukes her på bruket, ikke fordi jeg ikke vet hva de betyr, men jeg syns ikke det er nødvendig å forkorte absolutt alt. "DY fra OSL til TOS og en RYR LOL"..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Airborne
|
![]()
Joda, men nå kan vel det kanskje løses med å legges til en linje i infoboksen under flyplassnavnet? Så får man begge deler... :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
evig optimist
|
![]()
Det finnes veldig mange forkortelser ja, men det er endel av de som går igjen her på forumet, så jeg tror ikke det ville blitt en håpløs lang liste.. Tror jeg..hehe
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så godt å høre
![]() ![]() F.eks.: "Ankommer som A34740 STA 1300LT avgang A36141 STD 1340LT" ?????? ![]() Hadde vært fint med litt nødhjelp til oss som ikke er helt inne i dette. ![]() ![]()
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ankommer som
A34740 Flightnummer (A3=Aegean) STA Scheduled Time of Arrival 1300LT 1300 Local Time avgang A36141 Flightnummer (A3=Aegean) STD Scheduled Time of Departure 1340LT 1340 Local Time |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Kan jo tilføye hvor morsomt det er med alle disse "egne" flyplasskodene folk finner på, som KBH og MLR (København og Moss Lufthavn, Rygge)
![]() ![]() Er ellers ei fin liste her som inneholder mange av begrepene som brukes her inne. Er dog enig i at det hadde vært nyttig med ei liste lokalt her inne. Spesielt med tanke på nye medlemmer. Med et år på baken her inne kan jeg de fleste forkortelsene som brukes, men husker jeg sleit med å henge med i starten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Husk også at MOL er Molde. Mens MoL er forkortelse av navnet på en leder av et flyseskap. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flysitter
|
![]()
Må si jeg lurte lenge på YMMV
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Forkortelser er greit nok, men kanskje burde man skrive det fullt ut første gang etterfulgt av forkortelsen i parentes?
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vel - dette har vært diskutert flere ganger, og jeg prøver selv å beherske meg .. men jeg mener at på et spesialistforum som dette er, med en god blanding av entusiaster og bransjefolk, bør man kunne stille litt krav til brukerne - illefall når det gjelder det mest elementære.
Noen ganger vikler man seg også inn i litt dypere problemstillinger med andre spesialister, og da er det heller ikke så lett alltid å gjøre det slik at alle skjønner hva man snakker om ... Det er vel heller ikke noen målsetning at alle skal forstå alt? Det gjør selv ikke jeg med 30 år i bransjen ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ble ganske forrvirret da folk brukte forkortelsen MOL da de snakket om Michael O´Leary
![]() ![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Forkortelser må man bare leve med, og selv bruker jeg google til å finne ut av de jeg lurer på. Det er likevel to ting som irriterer meg:
-Når man bruker forkortelser, men ikke klarer å skrive flyplasskoden riktig. Da faller jo hele poenget bort, og mouse-over blir temmelig vill-ledende. -De som forkorter ting fra noe enkelt til noe vanskelig, eks skriver ENZV i stedet for Sola. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ICAO (4 bokstaver), IATA (3 bokstaver)
Man har icao og iata koder på flyselskaper og flyplasser. Norwegian Air Shuttle sin ICAO er NAX og IATAen er DY. Gardermoen= ICAO: ENGM, IATA: OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
En del av forkortelsene sitter når du har lest nok tråder om forsinkelser og nye ruter og baser i fremmede land og hva som helst annet.
Men det er enkelte ting som forblir for de helt spesielt interesserte (les: profesjonelle). Slike tråder kan man lese, dersom man synes de er interessante. Spesielt tenker jeg på en tråd om cargo og speed loading på A32x (var en fyr som skulle selge inn A32x med dobbel midtkabin, og med noe nytt cargo-opplegg). Finner den ikke i farten, men jeg tipper på at alle akronymene der var det kun fire-fem stk på dette forumet som skjønte, nemlig LN-MOW og et par av karene som jobber med cargo. Jeg leste den med det for øye å lære noe, og følte da at jeg kunne mer om Cargo etter at jeg hadde lest tråden. ![]() Men som MOW skriver litt lenger opp her, dette er et spesialist-forum, der man møter folk fra den bransjen som opererer med aller flest akronymer. Så her er det bare å notere ned og pugge dersom man vil henge med i svingene. ![]() Ha en akronymisk aften!
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Forkortelser | kyrre | Småprat | 3 | 14-11-2011 16:47 |
Flyplasser / Forkortelser | hurvert | Flyforum | 8 | 03-11-2007 17:55 |
Spm. om forkortelser | Trety | Flyforum | 8 | 29-04-2005 15:02 |