![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
I disse dager så går første norske SK stasjon (SVG) over til Altéa DCS. NVK var første norske stasjon, men der er kun WF. Mange her har sikkert fått det med seg, men siden det sikkert kommer spørsmål om finurligheter fra nå t.o.m. begynnelsen av mai 2013, så kan vel en samletråd være på sin plass. Det har til nå gått vesentlig greit for hva passasjerene opplever, men det kan være en del avvik rundt overgangsdatoene. For de store SK stasjonene så skal OSL i januar, ARN i februar, og CPH i mars.
Dette vil få konsekvenser for online, automat, og selvfølgelig manuell innsjekk. Ikke bare for SK, men også de selskapene som vi har handling av i SAS sine systemer (WF, KF, LH, DK, 6B, N9, RC, KL, BA, osv.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]()
Sånn fra en uopplyst passasjers synspunkt: Hvordan vil f.eks jeg merke dette når OSL går over på Altea DCS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
I hvert fall vil en sjeldnere en før måtte hente ut nytt boardingpass underveis på reisen. Når alle er på samme system, så snakker vel systemene bedre sammen....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,924
|
![]()
Altea kommer på Norwegians stasjoner fra neste måned (mener jeg å huske)
Tror neppe det er noen passasjerene legger merke til... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Skal der ikke komme felles innsjekkingsautomater da, som Avninor skal stå for?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]() Quote:
For felles automater er det nok at hvert selskap åpner sine applikasjoner for tilgang fra automatene. Og det er vel klart pt. S |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
|
![]()
Slike ting er det ikke meningen at du skal merke forskjell som passasjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,245
|
![]()
Så ingen forbedringer i for kundene i forhold til i dag, hvor ikke alt går like bra hver gang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,518
|
![]()
Nuvel .. det var nå ikke slik jeg mente det, men jo .. mer stabilt og bedre funksjonalitet kan du forvente, ja.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
|
![]()
Rølpe system spør du meg, tungvindt, minner meg om kommentaren:
fremad i alle retninger ![]() Nuvel, når ting er testet, feil rettet og+++++ så blir det sikkert bra ( ehh bedre ) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Hvorfor er ikke dette en god løsning, og hvilke alternativer har SAS innenfor fornuftig kostnad og risiko? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,781
|
![]()
De hadde vel ingen, da de systemene de bruker pr. idag ville blitt for dyre å oppdatere. Som sagt det blir nok bedre, i hope
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Den største fordelen er at vi nå kan skylde på franskmenn når ting ikke fungerer.
![]() Det er to grunner til at SAS har valgt dette, og det er å slippe kostnadene med å utvikle noe nytt og eget til å erstatte dagens systemer, og for det andre er det en del av et Star Alliance program for å få flest mulig av selskapene på et felles system. For passasjerene så vil nok ikke man merke så mye, men selvfølgelig feilrate ved gjennomsjekking mot andre selskaper som også bruker Altéa vil bli bedre, og ettersom det er flere brukere - så vil feil rettes raskere, så kommunikasjon mot eksterne systemer bør gå smidigere. Innsjekk blir også registrert direkte i PNR i Amadeus, og feil som oppstår ved overføring fra amadeus-booking til innsjekksystemet blir også dermed borte, andre reservasjonsystemer vil vel fortsatt kunne ha noen hikker, men samme som over gjelder her, flere brukere betyr bedre insentiv for feilrettinger. Det er også gode muligheter for ny funksjonalitet, ikke bare for at SAS har mulighet til å huke inn mer penger, men større integrering gjør at ting kan gjøres mer smidig. Men det kommer etterhvert som man har fått satt systemet i drift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,521
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
OSLQR går over neste uke, og i morgen og på fredag kjører vi testflighter. Men bagtaggen vil se lik ut!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
avsluttet
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
|
![]()
multileg som innebærer svg som en mellomlanding har hatt litt trøbbel med transit detaljer... (!)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
DY271 KRS-OSL ble i dag morges sendt i Altea.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 101
|
![]()
Info på vårt Intranett i dag:
Sjekk inn før du går til utgangen i Stavanger og Narvik Idag starter SAS og flere andre flyselskap med en ny data plattform for å sikre ett bedre system for passasjer og flight handling. Stavanger er en av 8 pilotstasjoner (New York, Paris, Helsinki, Billund, Gdansk, Lulea og Narvik). Oslo og andres stasjoner vil ikke starte før i februar 2013. Merk! Det er viktig er at du er innsjekket før du kommer til gate, og dette må gjøres før avgangen stenger for sjekk inn (30 min før avgangstid). Fremskritt? Last edited by CV440; 18-10-2012 at 09:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Norway
Posts: 138
|
![]() Quote:
- NAIS-stasjonene kjørte frem til 2010 på OS/2-plattform. Happy days og dønn stabilt. Gikk da over til Windows XP og hva skjedde? ... Systemene må restartes HVER NATT for at windowsen ikke skal gå i stå pga. minnelekkasjer ... - Nytt "infosystem" for flygeledere i posisjon forsøkes innført. Underkjennes med god margin pga. stabilitetsproblemer (forsøk på å gå fra Unix til Win-XP) ... Det er 5 år siden man startet inplementeringsprosessen og vi er fremdeles på samme gode gamle unixsystem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS går for Amadeus Altea | CK | Flyforum | 22 | 03-04-2009 10:37 |
Midwest Express sier nei til airTran (del III) | CK | Flyforum | 2 | 16-04-2007 08:18 |
Bilder del III | Savipix | Flyforum | 6 | 21-08-2006 08:32 |
Scanair.no på Paris Air Show - del III | CK | Flyforum | 0 | 27-06-2005 03:44 |
Slutt for Pam Am (Del III) snart | CK | Flyforum | 1 | 27-09-2004 07:54 |