![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
En snabb liten rapport från en liten tur med ett bolag jag inte har sett skrivas om på forumet tidigare. Beklagar bildkvalitén men det är vad iPhonen ger
![]() Min kära arbetsgivare har ett call center i Örnskökdsvik, halvvägs upp i Sverige vid kusten och när det bjöds till stor fest var det svårt att tacka nej till ett besök för att få ansikten på många jag har kontakt med dagligen. Det normala för mig hade varit SAS till Umeå och därefter tåg till OER. Frestelsen att få ett nytt bolag i loggboken var dock för stor och därför föll valet på Höga Kusten Flyg op by Golden Air till priset av 990SEK tur och retur. 24AUG12 DC/HK3106 ARN-OER SAAB 2000 SE-KXK Flyget skulle gå 1925 och därför dök jag upp på Terminal 4 strax efter klockan 1700 lagom till att Nordic Aeros personal skulle öppna disken och letade därefter upp närmaste ölservering på inrikesterminalen i väntan på avgångstid. När klockan närmade sig 1900 letade jag upp gate 43 som mer eller mindre är dedikerad till Höga Kusten Flyg (och en del flighter som opereras av Golden Air för SAS med SAAB2000) och kom fram lagom till att gateagenten annonserade boarding. Först ombord av flightens 39 passagerare och satte mig på 14A där knytnävstesten blev godkänd med mina 181cm. Pushback strax efter tidtabell och efter en kort tur på backen lyfte vi från bana 08 varefter vi satte kursen direkt mot Örnsköldsvik. ![]() Väl uppe i luften kom flygvärdinnan och bjöd på kaffe/te eller en juice och någonting gott att tugga på, en lite extra mot det andra alternativet jag hade på vägen upp och jag njöt detta tillsammans med den fantastiska vyn av skandinavisk solnedgång på sommaren. ![]() ![]() Innan jag viste ordet av det var vi på backen och taxade in. Liten terminalbyggnad och få passagerare med incheckat bagage gjorde att jag fann mig själv ute på gatan (eller terrängen) 5 minuter efter landning där min kollega mötte upp mig för att köra in till stan och kontoret där jag skulle övernatta i två nätter. ![]() 26AUG12 DC/HK3105 OER-ARN SAAB 2000 SE-KXK Så kom söndagen och det var dags att vända söderut mot Stockholmsområdet igen. Eftersom ingen av mina var i närheten av att vara körbar denna dag hade jag valt att ta en taxi ut till flygplatsen och förbeställt denna via internet dagen innan till 1225 för avgångstid 1325. Började få lite små panik när ingen taxi hade dykt upp klockan 1235 och ringde till växeln bara för att veta att ingen beställning verkade finnas men fick löfte om att en bil skulle kolla så fort det bara gick. Under tiden jag planerade alternativ för att ta mig hem kom bilen vartefter färden gick i 140-150 på 70 och 90 vägar med taxichaufförens kommentar ”du är väl inte rädd” . Rädd? Jag var på gränsen stel av skräck och SAABen gjorde skäl för beteckningen Aero. Kom fram till flygplatsen 1305 och när jag bad om ursäkt för att jag var sen blev kommentaren ”du har 20 minuter till godo och taxibolaget ringde för att säga att du var på väg” - tack för småstäder!!! ![]() ![]() God butik på dagens tur ![]() Helt klart att detta är en pendlarlinje då denna och avgången efteråt var helt fulla utan att vara överbokade. Säte 2A på turen som var bulkhead och därmed gott om plats för knytnäven den här gången. Kaffe och en godbit blev underhållningen bland molen den här gången om man bortser från inflygningen till Arlanda i kraftig blåst men ner kom vi ordentligt och fann oss snart på gate 43 igen där resan hade börjat nästa 48 timmar tidigare. Man ser fortfarande spår av första operatörn Molodvan Airlines ![]() Inflight snack ![]() Många resor avslutas här ![]() Summerat kan man säga att Golden Air vinner på in flight servicen men SAS flyger till en flygplats som är lättare att ta sig till och från trots byten på vägen. Allt kommer ner till vad man är på jakt efter så det kan bli vilket bolag som helst om jag skall upp dit i privata affärer igen. Last edited by Savipix; 29-03-2013 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Nytt selskap og allerede frequent flyer på returen - ikke dårlig!
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Eksotisk, selv om det er i nabolaget
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fin rapport. Jeg mangler Saab 2000 i loggen, vil prøve den. 340 er ert bra fly
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Og hyggelig med god service når taxien var sen. Jeg så en gang på Fagernes at flyet ventet 10 minutter på passasjerer som ringte og sa de var på vei til flyplassen. Det skjer ikke overalt.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Inte direkt stora problem med avgångsslot i OER
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Höga Kusten Flyg leier inn en E170 fra Estonian Air | Trdfly | Flyforum | 0 | 27-02-2015 09:11 |
Turkish (not so)delight - En tur med TK/SK i C och M ARN-IST-GOT-ARN | Savipix | TripReports | 13 | 20-06-2013 08:38 |
Höga Kusten Flyg har kjøpt NextJet | Trdfly | Flyforum | 0 | 12-12-2012 21:11 |
ARN-ORD-FRA-MXP-ARN med SK og LH i C | FT99 | TripReports | 5 | 16-11-2010 23:51 |
Kontrasterna med SK över dammen ARN-EWR-ARN i C och M | Savipix | TripReports | 12 | 25-10-2008 16:18 |