![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Kjære kollega i flybransjen.
Som du sikkert har opplevd er det store utfordringer i flybransjen. Den siste tiden har fokus første og fremst vært rettet mot SAS og SAS pilotene. Vi er klar over at alle andre medarbeidergrupper i bransjen også berøres av dette, og at det kommer på toppen av en allerede tøff arbeidssituasjon. Mange er engstelige for at dette får konsekvenser for deres egen arbeidsplass. Dette er meget beklagelig. Vår virksomhet er basert på at alle grupper utfører sitt arbeid sikkert og profesjonelt, i tillit til hverandre. Alle grupper og individer er således like viktige for at produktet skal være sikkert og godt. Vi har tillit til dere. Piloter er en gruppe det er forholdsvis lett å henge ut i det tabloide media. Det skal vi nok tåle. Vi synes imidlertid saken er prinsipielt viktig for alle parter i vår bransje, og derfor fortjener en mer seriøs framstilling. Det handler om et anstendig arbeidsliv, basert på gjensidige avtaler og tillit. Det hele startet med at SAS ledelsen bestemte seg for å bryte et meget sentralt punkt i SAS pilotenes kollektivavtale som omhandler vårt ansettelsesforhold. Dette avtalepunktet er forankret i kollektivavtalen og lokale avtaler. Uansett hva juristene til slutt kommer fram til, er alle de involverte parter fullstendig klar over intensjonene i disse avtalene. Dette var også avgjørende i uravstemmingen for pilotene, som dannet grunnlaget for trepartsavtalen mellom pilotforeningene og SAS, og som igjen var grunnlaget for integreringsprosessen i SAS/Braathens. En pilot bør absolutt være ansatt der hvor driftsmidlene (flyene) eies. Det er vårt eneste forsvar mot utflagging av arbeidsplasser. Et slik ensidig avtalebrudd under fredsplikt, ble derfor oppfattet som et frontalangrep på våre arbeidsplasser. Reaksjonene uteble ikke. Reaksjon SAS pilotene har de siste årene hatt et utfordrende forhold til sin arbeidsgiver SAS, og oppdragsgiver SAS/Braathens. Dette har bygget seg opp over tid. Vernetjenesten og HMS har dokumentert et så høyt frustrasjonsnivå og stressnivå blant pilotene, at luftfartstilsynet er orientert om saken. Piloter er som folk flest, og er utsatt for akkurat de samme utfordringene i livet som alle andre. Når det totalt sett oppstår en overbelastning, har vi et spesielt ansvar. Da er det ikke bare en rett, men også en plikt å ikke føre flymaskiner. Dette er hjemlet i luftfartsloven. Skandinaviske arbeidsplasser skal ha skandinaviske arbeidsbetingelser Dette handler ikke om særbehandling eller forbedring av arbeidsavtaler. Piloter skal selvfølgelig være like markedstilpasset og kostnadseffektive som andre grupper i samfunnet. Konkurranse mot eksterne aktører er bra. Felles internasjonale arbeidstidsbestemmelser skal sikre en rettferdig konkurranse med akseptable arbeidsvilkår. De ulike aktørene vil ha et fortrinn i operasjoner ut fra sitt eget hjemmemarked, og produksjonen vil således fordeles naturlig mellom lav- og høykost land. Kundene vil få et sikkert og korrekt priset produkt. Produktkvalitet og kostnadseffektivitet vil avgjøre det enkelte selskaps markedsandel, som igjen vil innvirke på avkastning og arbeidsbetingelser. Alle i selskapet vil dra i samme retning for å øke inntjeningen og sikre arbeidsplassene. Etikk og moral Enkelte eiere vil nok alltid vurdere muligheten for å øke inntjeningen på operasjoner i et høykostland, ved å innføre lavkostlandenes arbeidsbetingelser. Mange bransjer sliter med aktører som utnytter billig arbeidskraft for å øke fortjenesten, og dermed raserer det norske arbeidsmarkedet. Dette fører kun til berikelse av eierne, og bidrar ikke til økonomisk utjevning mellom landene, som er et av globaliseringens mer edle motiver. Vi har de siste årene opplevd at piloter presses ut av selskapet på grunn av påstått overtallighet. Norske piloter blir ”eksportert” til SAS eide selskaper i Baltikum/Finland, og jobber på Baltiske betingelser i direkte konkurranse med vår hjemlige virksomhet. Dette er en brutalisering av arbeidsmarkedet som få har sett maken til. Det er ingen grunn til å tro noe annet enn at SAS vil forsøke og fortsette denne sosiale dumpingen. En forretningsstruktur hvor driftsmidlene eies sentralt og de ansatte er tilsatt lokalt, åpner for en slik agenda. Vi vil slåss for våre arbeidsplasser, men håper å forhandle om arbeidsvilkårene Arbeidslivet, slik vi kjenner det, består av to parter. Arbeidsgiverne ønsker å skape verdier, tjene penger, og gi avkastning til aksjonærene. Arbeidstagerne ønsker å bidra til verdiskapningen, en trygg og god arbeidsplass, og tjene penger til seg og sin familie. Innenfor reglene i arbeidslivet og de rammene markedet tillater, forplikter man seg til en avtale som begge kan leve med. NSF har opp gjennom historien vært en ansvarlig avtalepartner. I 2004 imøtekom vi ledelsens krav, og bidro med kraftige lønnskutt samt betydelig effektivisering av arbeidstidsbestemmelsene. Lønningene er konkurransedyktige og vi er helt opp i mot myndighetenes maksimale grense for arbeidsbelastning. SAS/Braathens kan tjene penger og aksjonærene kan få god avkastning. Å flagge ut arbeidsplasser for å tjene enda mer penger er ikke samfunnsnyttig. Lykkes SAS med sin ”union-busting”, kan den sentrale SAS ledelsen manøvrere uten forpliktende avtaler. SAS kan fritt sjonglere med driftsmidler og kapital mellom sine syv underbruk i konsernet. Dette er en agenda som skaper uholdbare og uforutsigbare betingelser for skandinaviske arbeidstagere. Vårt krav om konsernansettelse er også et krav om skandinaviske arbeidsplasser. Kundene må ta støyten SAS ledelsens forretningsmetoder har lenge vært i søkelyset. Ledelsens splitt og hersk metoder, mangel på konfliktløsning, og lite menneskelige lederstil er også kjent. Mange grupper og individer har måttet lide som følge av dette. Mange fagforeninger, grupper og enkeltpersoner har vist forståelse, innsikt og uttrykt støtte. Dette varmer, og vi er inderlig og dypt takknemlig. Mange av dere har egne, bitre erfaringer å bygge på. Noen er saklig uenig i vår framstilling. Det er realt, og helt uproblematisk. Noen kan dessverre falle for fristelsen til å utnytte saken til egen fordel. Det kan være korttenkt. NSF har stor forståelse for den frustrasjon og engstelse denne situasjonen har medført for mange, og vi håper inderlig at ledelsen besinner seg. Hvis SAS velger å gå til frontalangrep på 2400 piloter med passasjerene som gisler, er det fullstendig uansvarlig.. Med håp om en verdig løsning, trygge og gode arbeidsforhold, og skandinaviske arbeidsplasser i skandinavisk luftfart. Med vennlig hilsen For Norske SAS-flygeres Forening Rune Sundland |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Brevet sier kanskje ikke så mye nytt...kollegaene deres har jo allerede vært igjennom dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
ok - dette var mye bla-bla som fremdeles ikke gjorde meg klokere... Ok, pilot-gutta frem med øksen, kapp gjerne hodet av meg, men nå er jeg lei svada - kom til saken. Kan noen forklare meg hvorfor piloter - i motsetning til alle andre ansatte i SAS-selskapene - ikke skal være ansatte i de nasjonale enhetene? Jeg kjøper ikke lenger argumentet med at om pilotgruppen blir mindre skal de ha mindre makt overfor ledelsen. Om SAS Braathens' piloter forhandler med Petter Jansen eller Jörgen Lindegård har de fremdeles samme makt over om Petters fly skal fly eller ikke. Problemene SAS Braathens har hatt med å matche crew og fly nå som man har operert under to AOC'er blir ikke mindre vanskelige når pilotkorpset er oppdelt - det vil bli svært vanskeig (nestn umulig slik jeg forstår det) å få piloter fra SAS Danmark til å fly på SAS Braathens' ruter om det skulle bli streik i Norge - og fagforeningene har jo tidligere vist sin lojalitet til hverandre. Argumentet "En pilot bør absolutt være ansatt der hvor driftsmidlene (flyene) eies." trenger jeg litt hjelp til å tolke. Ettersom de langt fleste av SAs Braathens fly eies av utenlandske leasingselskaper skjønner jeg at pilotene helst vil være ansatt på Cayman Øyene??? Eller, sier Sundland her at han godtar å være ansatt i de nasjonale enhetene?? Jeg trenger litt hjelp. Jeg er helt ærlig undrende.
Sundland advarer videre mot utflagging av arbeidsplasser til f.eks. baltiske selskaper, men er ikke nettopp motstanden mot å integrere pilotene i de nasjonale sekapane med på å øke sjansen for nettopp dét? Ved å bidra til usikkerhet og manglende forutsigbarhet blant kundene, øker jo insentivene til å la andre selskaper innen konsernet ta del i veksten for å spre risikoen utover. Ruten OSL-STO gikk ganske greit under aksjonene (la oss kalle en spade for en spade) tidligere i vinter - der var nemlig produksjonen delt mellom SAS Sverige (400-nummer) og SAS Braathens (800-nummer), der var risikoen spredt i og med at to selskaper sto for produksjonen. Spania-Sverige flys nå tungt av Spanair og alle ruter mellom Norge og Baltikum flys av Estonian og airBaltic. Jeg ser helst at det er SAS Braathens, SAS Sverige og SAS Danmark som tar del i ekspansjonen, ikke airBaltic etc, men det krever at det er vilje til omstilling. ja, jeg vet at det har skjedd mye de siste årene, også på pilotsiden - men det er fakta at pilotproduktiviteten i SAS-selskapene er lavere enn i andre selskaper man kan sammenligne seg med - også innenfor konsernet. Det er sikkert flere årsaker til det, men det ligger mye rart i avtaleverket... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Ikke skjønner jeg hva som skal gjøre deg klokere CK
![]() Får tygge på det og tenke på hvordan man skal forklare en, for meg, klar fremstilling. Men jeg er jo insider. Ikke så lett og ta på seg dine briller og skjønne hva du tenker. Cloudius. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
Alt jeg lurer på Claudius er hvorfor er det så ille for pilotene å være ansatt i de lokale selskapene? Og, tolker jeg det helt feil når jeg leser "En pilot bør absolutt være ansatt der hvor driftsmidlene (flyene) eies." som et forsvar for nettopp den holdningen som ledelsen har - at alle ansatte skal tilhøre produksjonsenhetene? Slik jeg har forstått det skal flyene være registrert på de lokale enhetene - særlig er dette viktig for SAS Braathens som har et eget AOC - men at flyene leases til de lokale enhetene fra en sentral organisasjon som enetn eier eller leaser fra en tredjepart. Mener pilotene at piloter skal tilhøre den sentrale enheten, og så "utleies" til de lokale selskapene? Da vil det jo i enda større grad åpne for outsourcing og konkurranseutsetting av pilotene. Om pilotene ikke tilhører selskapet, men konsernet, blir de jo en konkurranseutsatt gruppe på samme måte som handling og tekniske tjenester??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Synes også det var mye fluff i det brevet. Godt gjort å beskylde SAS-ledelsen for fagforeningsknusing uten å konkretisere hva den består i. Så vidt jeg har forstått fra pilotgutta på forumet går saken sett fra pilotene side ut på at i) SAS vil dele pilotene i landspooler slik som resten av selskapet for å kunne sette dem (og fragforeningene) opp mot hverandre og ii) at dette kommer utenom "forhandlingstur" som et diktat, hvilket gjør pilotene så engstelige og frusterte at mange blir syke. Dette kan man være enig eller uenig i, men kan ikke noen gi mannen et skrivekurs så han klarer å si det i klartekst?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 452
|
![]()
1)CK: Selvfølgelig skal ikke SASDK få lov til å fly SASBU sine ruter hvis SASBU er i streik! Det er streikebryteri!!!!!!!
2)Jobber selv i et stort selskap hvor splitt og hersk kulturen har fått gå for langt! Nå er det kanskje på tide at noen setter ned foten og sier at nok er nok hos SAS? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,259
|
![]()
La dem krangle - passasjerene vil i stadig større grad velge et annet selskap. Det går en grense for hvor mye syting man orker å høre på, enten det kommer fra ledelseshold eller cockpit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,988
|
![]() Og her kommer ett glimrende svar fra en ansatt i SAS Cargo http://www.boarding.no/art.asp?id=20504 |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
"Glimrende"? Kan ikke si meg enig.
"Vi begynner ikke å rasle med sablene og skylde på flyveudyktighet/arbeidsudyktighet 3 måneder før avtalen går ut og FØR vi har vært i forhandlinger med ledelsen" Vi har vært i forhandlinger siden i høst. I denne perioden frem til 1. april er det fredsplikt, eller våpenhvile om man vil. Den datoen kan (kunne) BEGGE parter ta på seg pistolbeltene vel vitende om at man forhandlet likeverdig. Men dette ønsket ikke SAS. Mens vi enda hadde gjeldende våpenhvile trekker selskapet opp en pistol fra skuffen og skyter en ubevæpnet motstander mitt i panna. Ikke spesielt imponerende spør du meg. Cloudius. PS! Mange bruker betegnelsen "syting". Sutre er vel noe man gjør over skrubbsår og ikke brukne armer og bein? Men det er vel mye av problemet. Man klarer ikke å kommunisere ut hvor alvorlig selskapets fremtreden er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Cloudius, så det er arm- og beinbrudd som var årsaken til alle sykemeldingene? Ja, ja, heldigvis leges slike brudd etter bare seks uker
![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Og nå stevner pilotene SAS:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article730584.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
![]() Som en liten faktaopplysning så kan det nevnes at selskapets EGNE bedriftsleger fastslo at sykemeldingene var høyst reelle. Petter Jansen & co har erkjent at dette er tilfelle. Mange har hatt problemer i lengre tid, men det slo ut i full "blomst" når kula traff hodet. Som nevnt ved flere anledninger så har arbeidsklimaet vært så ille at Luftfartstilsynet har blitt koblet inn. Så vidt meg bekjent så skjedde dette faktisk IFJOR. Cloudius PS! Les kommentar til Terje Skogvold på http://www.boarding.no/art.asp?id=20540 Ønsker spesielt å fremheve følgende: "Dette underbygges av følgende intervju med SAS Konsern Direktør John Dueholm i Jyllandsposten 12.feb 2006: ”SAS ledelsen erkender at der er ingået en aftale, men mener at det er en aftale af den slags der ikke skal holdes”. " Du verden for en holdning fra en arbidsgiver. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Jeg skrev kanskje litt feil i mitt første innlegg på boarding.no om at pilotene ikke har forhandlet noe i forkant av de aksjoner vi så i tidligere i år, men faktum er at "vanlige" folke begynner ikke å aksjonere FØR forhandlingene er ferdige. Så kan man da diskutere om alle sykmeldinger var reele. Enhver form for ulovlige aksjoner, både i Sas og i andre bedrifter, er med å bygge ned tillitten til selskapet. En lovlig aksjon derimot er helt OK å gjennomføre, og den kommer nok etter den 1 april,er jeg redd for.
Mitt innlegg mot flykaptein Sundland i Boarding.no er forøvrig tuftet på det faktum at det er mange,mange andre arbeidsgrupper/takere i Sas som har grunn til å være meget sure på ledelsen, men som benytter seg av de lovlige midler som finnes for å fremme sin sak. Konsistensen av denne diskusjonen må være at det er mange,mange arbeidsplasser i Norge ( og skandinavia) som blir berørt av at pilotene har en gryende konflikt, og at konsekvensen av dette kan være tap av mange flere arbeisplasser en de som befinner seg fremme i nesen på flyet. mvh Terje Skogvold
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer ettellerannet..
Join Date: Sep 2004
Location: Hvam
Posts: 2,184
|
![]()
Det som irriterer meg mest med flyfantomene er at de gir en fin eff i åssen det går med selskapet.
Selv i denne tråden her mister vi kunder pga streikeglade piloter. Vi er 100 pst avhengig av kundene det sier seg selv. Og da når pilotene sørger for at vi mister haugevis av kunder, foretningsavtaler fra store selskaper som ikke vil legge igjen penger hos ett flyselskap de ikke kan stole på. Så mener jeg at pilotene må stå til ansvar for dette. Ved en slik streik som ble gjennomført nå sist der man etter flere dager med problemer i flytrafikken pga vær velger å gå til en ulovelig aksjon bare understreker hvor på trynet de folka der er. Og for en gangs skyld håper jeg at de ikke får igjennom kravene sine. Men at kundene sliter med å akseptere at i denne bedriften kan man også ha problemer med ansatte som i alle andre bedrifter er nå en annen ting..
__________________
Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly and for the same reason |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Luktet lunta allerede for et par år siden da SAS ble splittet opp i selvstendige enheter.
Crew ble lovt at de fortsatt skulle ha felles ansiennitetsliste. Noget naivt å tro på sånt? De oppdaget vel i vinter at de var grundig lurt, og at løpet ville være kjørt den 1. april i år. Kanskje de skulle lagt merke til hvordan andre avdelinger ble behandlet, og skjønt at turen uvegerlig ville komme til dem også.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 1970
Posts: 1,245
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
PS! Jeg flyr fortsatt med SAS der det er hensiktsmessig, og slutter ikke å fly med SAS på grunn av konfliktene. Det skal noe mer til enn det.... Det er en rekke andre faktorer med SAS som ergrer meg mer enn hva pilotene gjør, eller påstås å ha gjort den siste tiden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Et lite spørsmål til pilotgutta: Jeg kan forstå hvis folk blir forbanna&frustrert - og dermed kanskje syke - over at SAS (ifølge pilotene, ihvertfall) ikke følger spilleregler og trer reglene ned over hodet på folk utenom tur. Men : Hvor lenge er det siden dere fikk vite fra SAS at de ønsket å dele pilotene på de enkelte selskapene? Hvis dette har vært kjent lenge virker sylkemeldingene litt merkelige, fordi man da til dels har blitt syk av en nyhet man allerede har fått for lenge siden....?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 265
|
![]()
Dette kan oppsummeres meget enkelt. SAS-pilotene er bortskjemte, og har hatt det altfor godt hos sin arbeidsgiver. Nå som det ikke lenger belønnes med gull å fly passasjerer fra A til B innser ikke pilotene at deres arbeidgiver må kutte alle unødvendige kostnader for å overleve. Det er jo ufattelig at pilotene fremdeles stiller krav som vil føre til at SAS lider en økonomisk fatal styrt.
Og SAS-pilotene må være forsiktige med å lage mer bråk til våren om de faktisk vil sikre sine arbeidsplasser. Kundene har dem nemlig i halsen, de tåler ikke flere omfattende kanselleringer og forsinkelser fra SAS nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nedgradering av Security? Brev til SD | Farmer | Flyforum | 12 | 06-06-2012 23:59 |
Åpent midtsete på SAS biz innen Europa? | BårdK | Reiseforum | 8 | 22-02-2011 09:59 |
CAU-brev til medlemmene | Pjokken | Flyforum | 2 | 29-03-2010 01:27 |
AApent brev fra reiselivsstudent | jb1 | Flyforum | 10 | 16-02-2006 00:31 |
Petter Jansens brev til deg | HVI | Flyforum | 24 | 01-01-2006 16:54 |