Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-08-2012, 14:11   #1
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Default Hvor langt med infant?

Venter en familieforøkelse innen kort tid, og selv om vi i utgangspunktet hadde bestemt oss for å legge alle reiseplaner på is, begynner det å klø i bookingfingeren igjen.

Hvor langt mener dere det er forsvarlig å reise med baby på ca. 6 mnd?

OSL-YVR-HNL-SFO-OSL er et alternativ med noen dagers stop over i YVR og SFO for å bryte opp reisen. Dette innebærer ca. 10 timers flytid på hver av de to lengste strekkene, total reisetid 14-15 timer.

Akseptabel reisevei eller bare slitsomt for både den lille og oss to litt større?

Last edited by A346; 29-08-2012 at 14:29.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 14:39   #2
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: Hvor langt med infant?

Basert på min erfaring ville jeg nok ikke gjort det i Economy. I Business kunne det vært aktuelt, dersom oppholdet på HNL var tilstrekkelig lenge til at man fikk nyte oppholdet før en lang hjemreise, samt hvile mellom langflightene. Nå skal det dog sier at jo yngre barnet er, jo enklere er det å fly med. Når det kommer i gang med kryping, krabbing og klatring, øker stressnivået betraktelig.

Mitt beste tips er uansett å dele opp ansvaret under reisen. La den ene få koble helt av med søvn, mat og filmer i x antall timer, så bytter dere. Det er mye bedre at en av dere er opplagt til en hver tid, enn at begge styrer på og blir utslitt samtidig.

Min erfaring er:
OSL-MUC-EWR (3 mnd i LH C)
EWR-FRA-OSL (5 mnd i LH C)
OSL-EWR-ALB (6 mnd i SK C)
EWR-OSL (6 mnd i SK M)
OSL-ZRH-BOS (9 mnd LX C)
BOS-FRA-OSL (9 mnd LH C)

Last edited by ILS2; 29-08-2012 at 14:47.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 15:12   #3
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Takk for tips! Biz er nok mindre aktuelt, men så lenge en får bassinet er kanskje det det viktigste for den minste?
Old 29-08-2012, 19:26   #4
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Det er ikke et problem å ta med baby på Biz, men her er det vel også greit å ha medpassasjerne som gjerne har betalt store summer for en bedre reiseopplevelse. Babyskrik hører jo med overalt, men selv ville jeg helst sluppet det i biznizz.

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2012, 20:02   #5
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ståle View Post
Det er ikke et problem å ta med baby på Biz, men her er det vel også greit å ha medpassasjerne som gjerne har betalt store summer for en bedre reiseopplevelse. Babyskrik hører jo med overalt, men selv ville jeg helst sluppet det i biznizz.
Nå skal jeg være så ærlig at det er helt andre årsaker enn hensynet til medpassasjerer som måtte ha betalt mye for sin billett som gjør at biz er mindre aktuelt...
Old 29-08-2012, 21:24   #6
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Da min yngste var knapt 4 mnd fløy hun, storebroren på 3,5, mor og far OSL-EWR-MIA og MIA-PLS dagen etter. Med bassinet mellom OSL og MIA var det null problem, pupp - sove - pupp - sove, hele veien. Vi forsøkte å forhåndsreserve bassinet men fikk beskjed om at den ble fordelt på avreisedag (dette var med CO, vet ikke hvordan andre selskaper organiserer dette). Jeg tror vi ble tildelt bassinet grunnet yngst barn blant passasjerene, vi så flere andre familier med nesten like små barn som ikke hadde fått. I COs 757 økonomi er det kun én plass bassinet kan monteres, etter hva jeg forstår.

Hvis dere ikke er sikre på å få bassinet vil jeg på det sterkeste anbefale å betale for eget sete til babyen. Å sitte med en liten på fanget så lenge er trangt og svært ukomfortabelt, jeg har prøvd det i 5 timers tid til Teneriffe og gjør det ikke igjen.
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 00:33   #7
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Plankekjøring. Sønnen vår var knapt tørket av jordmor før vi reiste OSL-CGK (3mnd). De sover som regel godt ombord. Fint med babyseng på KLM
Old 30-08-2012, 10:05   #8
Chriscross
ScanFlyer Rusty

6 mnd begynner de å bli litt mer aktive. Var stor forskjelle for oss med 4 mnd vs 8 mnd. Skulle jeg tatt den turen ville jeg bestilt eget sete til barne og hatt det i bilsetet, evt kjøpt et lite bilsete på Finn før avreise og solgt det når jeg kom hjem dersom det setet dere har er for stort å ta med i flyet.

Til de som menet en ikke kan ha barn i c pga at andre har betalt dyrt for setet sitt: Mange forretningsreisende har betalt nærmerer 20 000 for sine økonomiseter. Viktigere å ha sympati med disse mener jeg.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 12:34   #9
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg støtter Chriscross i at fra ca 6 måneder begynner barnets bevegelsesbehov å stige betydelig. Et eget (bil)sete i tillegg til bassinet hvis man sitter i Economy, vil nok være den absolutt beste løsningen. På alle flighter over 2-3 timer er det enten Business eller eget sete til ILS2 jr. som gjelder for oss. OSL-BCN-OSL, ALB-TPA-ALB (flere ganger) har gått problemfritt med bilsete (og god timing av mat og hviletid for den lille). På de lengste flightene er det umulig at det ikke blir litt støy, men så lenge foreldrene (en av de i hvert fall) er uthvilt og klar for oppgaven, går det fint.

Jeg kan ikke få understreket nok viktigheten av at foreldrene er mentalt klar for oppgaven. Hvis man selv er rolig og avslappet, smitter dette over på babyen. Vi har hatt stor suksess med å la den ene være "på vakt", mens den andre har "hviletid". Det betyr ikke at den med hviletid sitter og godter seg hvis småen først går bananas, men at man er fritatt for alle normale arbeidsoppgaver i hviletiden (mat, bleieskift, leketid osv.).

For øvrig har ingen absolutt ingen dårlig samvittighet overfor medpassasjerer når jeg flyr Business med baby. Hvis man er kommet til det punktet i livet at man klikker hvis en baby skriker, får man a) ta privatfly, b) fly med selskaper som bevisst nekter babyer i premiumkabiner, c) ta båt eller d) vurdere å tilbringe mer tid med egne barn/barnebarn. Det er dog ikke til å stikke under en stol at jeg tilhørte kategorien som ble meget oppgitt hvis jeg så en baby i Business-kabinen før jeg ble "voksen"

Man lærer så lenge man lever...
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 12:59   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Det er dog ikke til å stikke under en stol at jeg tilhørte kategorien som ble meget oppgitt hvis jeg så en baby i Business-kabinen før jeg ble "voksen"

Man lærer så lenge man lever...
Skjønner overhodet ikke hva du mener.

Men kona var/er verre enn meg.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2012, 13:07   #11
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Noen selskap krever at setet man tar med (f eks av den typen man kobler fra barnevogn) skal være godkjent dersom man har tenkt å ha barnet i setet under flyturen. Kan være verdt å sjekke dersom man planlegger å gjøre det.
Old 30-08-2012, 13:14   #12
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Et eget (bil)sete i tillegg til bassinet hvis man sitter i Economy, vil nok være den absolutt beste løsningen.
Da går jeg ut i fra at en standard barnestol (Maxi Cosi -12kg) passer greit i flysetes bredde- og lengderetning selv på økonomi? Regnes dette som ett stk. håndbaggasje eller går bilsetet utenom?

De fleste widebodys har jo opptil flere bassinet-plasseringer, så kanskje greit å velge wb fremfor f.eks 757 der det finnes flere valg på strekningen...
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules