Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2012, 19:28   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Incident: Ryanair/American i Barcelona

Hvordan i h...... kan noen finne på å dra avgårde eter å ha blitt gjort oppmerksom på slikt ...???
Bare flaks at det ikke skjedde noe ..

Quote:
A number of passengers on board of the Boeing 737-800 observed the right hand wing of the aircraft contact the tailplane of the Boeing 767-300 and rose out of their seats attracting the attention of a flight attendant. A passenger told the flight attendant, that their aircraft had hit the aircraft besides them. The flight attendant contacted the purser, who instructed her to contact the flight deck, she contacted the flight deck and informed the captain that passengers had seen their aircraft had hit another aircraft. The captain responded however everything was fine and she continued with the takeoff about 2 minutes after the Boeing 767.
http://www.avherald.com/h?article=45363621&opt=0
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 19:45   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default Re: Incident: Ryanair/American i Barcelona

*rister på hodet*. De må jo på en eller annen måte merket at de bumpet borti noe?
Old 29-07-2012, 19:48   #3
Dreyer
ScanFlyer Silver

Hva f...? Her bør seriøst noen få seg en alvorlig smekk! Blir gjort obs på sånt, og bare gir f... jaja.
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 19:49   #4
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Hva med det andre flyet? Det tok jo også av! Noen som ser syner?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 19:51   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Helt vilt! Men rart at ingen på American-flyet merket noe da. Og de fløy jo ganske så langt etterpå....
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 19:56   #6
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by sirpjalle View Post
*rister på hodet*. De må jo på en eller annen måte merket at de bumpet borti noe?
Jeg tviler på at man merker så mye, man er ganske isolert. Men, når passasjerer og kabin-crew gjør oppmerksom på det, så burde man sjekket. Og det er ikke veldig lett fra cockpit!
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 21:20   #7
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Enig i at det er en alvorlig sak at ikke kapteinen hos Ryanair taxet tilbake og undersøkte om det var skader når hun ble gjort oppmerksom på at de hadde vært borti et annet fly.

Med den skaden som er på AA maskinen synes jeg det er merkelig om ikke det skulle være skader også på FR maskinen. Når det ikke er oppdaget, tiltross for at kapteinen fikk beskjed fra purseren før avgang, synes jeg det rimer dårlig at crew har hatt en preflight inspection av maskinen. Men det er kanskje ikke vanlig hos FR å ha det?

Et annet spørmål er hvorfor ikke crewet til AA oppdaget at de hadde vært borti noe? Er det virkelig slik at servoen tar opp energien fra en slik skade slik at man ikke vil merke noen bevegelser i stikka fremme i cockpit?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 21:27   #8
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post

Med den skaden som er på AA maskinen synes jeg det er merkelig om ikke det skulle være skader også på FR maskinen. Når det ikke er oppdaget, tiltross for at kapteinen fikk beskjed fra purseren før avgang, synes jeg det rimer dårlig at crew har hatt en preflight inspection av maskinen. Men det er kanskje ikke vanlig hos FR å ha det?
Man pleier ikke å ha walkaround på threshold ... begge maskinene var ved enden av banen, klar for takeoff. Og det VAR skader på winglet'en.

At ikke crewet på AA merket noe, er ikke rart - spesielt hvis de var i bevegelse. Det blir lite momentum når man traffer haleroret rett på bakfra. At ikke RYR-crewet merket noe - vel, de skyldte på humpete bane, og det er fair nok. Men at de ikke undersøkte hva som hadde skjedd når de fikk beskjed bakfra er ille. Og det at de ikke stoppet den andre maskinen fra å ta av, er ikke annet enn kriminelt. Hadde noe skjedd med AA-maskinen, ville det blitt lang tid bak murene for kapteinen ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 21:37   #9
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men at de ikke undersøkte hva som hadde skjedd når de fikk beskjed bakfra er ille. Og det at de ikke stoppet den andre maskinen fra å ta av, er ikke annet enn kriminelt. Hadde noe skjedd med AA-maskinen, ville det blitt lang tid bak murene for kapteinen ...
Det er sjeldent jeg bruker et slikt ord, men dette er sjokkerende. En ting er eget fly, men å ikke gi beskjed til AA er rett og slett skremmende.

Ser også at noen på pprune sier at kapteinen fortsatt jobber i Ryanair (med et nedrykk). Dette er bare en person uten videre verifikasjon, men hvis hendelsesforløpet stemmer og vedkommende fortsatt får fly blir jeg litt skremt.

Quote:
The most damning aspect of it is that (AFAIK) the "Captain" is still employed, albeit in the other seat
http://www.pprune.org/rumours-news/4...er-bender.html
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 23:23   #10
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Slutter meg til de som sier det er sjokkerende. Det er rett og slett uhørt..

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Et annet spørmål er hvorfor ikke crewet til AA oppdaget at de hadde vært borti noe? Er det virkelig slik at servoen tar opp energien fra en slik skade slik at man ikke vil merke noen bevegelser i stikka fremme i cockpit?
Såvidt jeg kan se av bildet i AvHerald er skaden på AA utenfor høyderoret så det er "bare" selve stabilizer som er skadet. De ville altså ikke merke det i stikka uansett, selv om en viss vibrasjon ikke er umulig under flygning.

Dette bildet http://www.airliners.net/photo/Boein...958619e8dd24d1
-viser hvor langt ut på stabilizer roret går.
Stone is offline   Reply With Quote
Old 29-07-2012, 23:42   #11
raskefot
ScanFlyer Blue

Man kan jo bare lure på hvordan CRM-kulturen er i FR etter en hendelse som dette. Forhåpentlig var det bare et engangstilfelle.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 00:40   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Fyken på dagen. Lappen inndratt. Ingen nåde bør vises her dersom dette stemmer
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 05:39   #13
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man pleier ikke å ha walkaround på threshold ...
Men flyet landet i Ibiza og fløy tilbake, slik jeg leste artikkelen. Det var her jeg mente det burde vært oppdaget ved en preflight inspection, når besetningen ignorerte å sjekke det i Barcelona.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 09:44   #14
BU016
ScanFlyer Blue

Noen med bilder av Ryanair skaden? Virker litt rart at ingen oppdaget skaden på Ibiza eller at ingen har tatt bildet av det. I disse dager tar jo pax bilder av alt.
BU016 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 10:55   #15
L-1011
ScanFlyer Molded

Mycket skrämmande läsning.
Hur är igentligen flygsäkerhetsarbetet hos Ryanair?
LCC i all ära men flygsäkerheten får aldrig äventyras. Jag hoppas verkligen flygsäkerhetsmyndigheter både i Spanien och USA utreder detta noga. Kanske en djupare flygsäkerhetsgranskning av Ryanair är nödvändig?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:38   #16
Turtle
ScanFlyer Silver

Hvilket selskap det er, er fullstendig likegyldig her da ingen kan realtere dette til en selskapskultur ut fra denne enkelthendelsen (bortsett fra det å takse i høy hastighet overalt). Dette er en enkeltperson som har tatt tvilsomme avgjørelser, og således kunne dette potensielt ha skjedd hvorsomhelst. Mulige autokratiske (over)mennesker finnes der i alle selskap.

Det som er så skremmende er den totale mangelen på ansvar og et fullstendig sammenbrudd i CRM for flight deck vs. kabin og internt på flight deck. Hva om dette hadde vært is og snø på vingen(e), ville det samme skjedd? Et problem i kabinen som ikke kan oppfattes på flight deck, ville det samme skjedd? Og slik kunne en fortsette i det uendelige. At så skaden ikke ble oppdaget under den påfølgende walk-around er jo også ganske utrolig. Jeg ville nå tro at hvis en hører om at en visstnok traff noe vil en, om ikke annet enn av egen nysgjerrighet, ta en ekstra titt i det angjendende område.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:54   #17
73H
NorFlyer Front Row

Ta en titt på den spanske havarirapporten, så er det knapt synlige skader på wingletten til 737'en. Der finnes det et bilde av wingletten etter sammenstøtet. Jeg forsvarer ikke denne enkelthendelsen, og hvordan den ble håndtert, men det er overraskende lite skader på RYR etter å ha sett avrevne winglets på SAS tidligere.

http://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyr...97/02_2012.pdf

Side 88
73H is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 13:54   #18
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post

Det som er så skremmende er den totale mangelen på ansvar og et fullstendig sammenbrudd i CRM for flight deck vs. kabin og internt på flight deck. Hva om dette hadde vært is og snø på vingen(e), ville det samme skjedd? Et problem i kabinen som ikke kan oppfattes på flight deck, ville det samme skjedd? Og slik kunne en fortsette i det uendelige. At så skaden ikke ble oppdaget under den påfølgende walk-around er jo også ganske utrolig. Jeg ville nå tro at hvis en hører om at en visstnok traff noe vil en, om ikke annet enn av egen nysgjerrighet, ta en ekstra titt i det angjendende område.
Helt enig. Hvis man er blevet gjort opmærksom på en evt. skade af pax (specielt en så alvorlig sag som sammestød) og ikke undersøger dette nærmere - i første omgang umiddelbart når man få besked eller worst case ved næste walk-around (selvom så sen inspektion faktisk også er uacceptabelt) - er katastrofalt. Det siger faktisk ret meget om kulturen - selvom det er en enkelt hændelse. Selvom det er kaptajnens ansvar, så har også first officer og kabinepersonale et ansvar for at sige fra og insistere på at få det undersøgt - uanset komandoveje og hvem der har endeligt ansvar. Tankerne går mod KLM/Pan Am-ulykken på Tenerife...

At kaptajnen ikke lytter på kabinen og at first officer (evt.) ikke siger fra og insisterer på en undersøgelse af sagen fortæller faktisk en hel del om, at der (i det mindst på denne flyvning) har været en dårlig kultur.

Med det øgede pres på ontime performance, quick turn-around, besparelser på fuel osv osv osv, så kan det være en helt reel tanke (ihvertfald i dette tilfælde) at alle disse optimeringer og besparelser i sidste ende kan få en indflydelse på flysikkerheden.

Jeg håber at her er tale om en enkelt person (eller et enkelt crew) der ikke har forstået deres opgave, men hvis kaptajnen stadig er ansat efter en så grov overtrædelse af alt hvad man burde tage som en selvfølge, så kan jeg frygte at der rent faktisk er tale om en dårlig kultur i større omfang.

og nej - dette er ikke en FR-bashing. Selskabet er for såvidt ligegyldigt. Sikkerheden SKAL altid komme før alt andet - noget der tydeligvis ikke skete i dette tilfælde.

If you are in doubt - you are not in doubt...
Old 30-07-2012, 14:14   #19
Turtle
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Ta en titt på den spanske havarirapporten, så er det knapt synlige skader på wingletten til 737'en. Der finnes det et bilde av wingletten etter sammenstøtet. Jeg forsvarer ikke denne enkelthendelsen, og hvordan den ble håndtert, men det er overraskende lite skader på RYR etter å ha sett avrevne winglets på SAS tidligere.

http://www.fomento.gob.es/NR/rdonlyr...97/02_2012.pdf

Side 88
Takk for den! Side 98, forresten. Mine spanskkunnskaper er heller ikkeeksisterende så teksten melder jeg pass på. Jeg finner det veldig overraskende hvor lite skade det faktisk er på winglet-en med tanke på at det ser ut som den gravde seg inn i stabiliser på B767-en. En liten skrape som det kan nok lett oversees på en vanlig walk-around, spesielt hvis solen er ugunstig plassert (har aldri utført walkaround på B737 så vet fint lite om det).

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Jeg håber at her er tale om en enkelt person (eller et enkelt crew) der ikke har forstået deres opgave, men hvis kaptajnen stadig er ansat efter en så grov overtrædelse af alt hvad man burde tage som en selvfølge, så kan jeg frygte at der rent faktisk er tale om en dårlig kultur i større omfang.

og nej - dette er ikke en FR-bashing. Selskabet er for såvidt ligegyldigt. Sikkerheden SKAL altid komme før alt andet - noget der tydeligvis ikke skete i dette tilfælde.

If you are in doubt - you are not in doubt...
Her er du inne på noe vesentlig, og det er her flybransjen på en måte har malt seg inn i et hjørne. Det har med rapporteringskultur å gjøre og en "no blame/just culture". Ingen lover har blitt brutt (ser det ut til) og "ingenting skjedde" så da har loven som sådan ingen anvendelse. Hvis vedkommende da minstet jobben som en følge av dette, hva ville det gjøre for at noen andre ville rapportere samme type hendelse neste gang? Skal en kunne risikere å miste jobben og karrieren p.g.a. kanskje den første dårlige avgjørelsen en fatter? I såfall, hva slags innvirkning vil det ha på å "dekke over" hendelser i framtiden...

Dette er et veldig vanskelig tema uten noen gode svar og er relevant problemstilling for alle verdens flyselskap, for å si det sånn.

Last edited by Turtle; 30-07-2012 at 14:18.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2012, 14:27   #20
Voipe
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Takk for den! Side 98, forresten. Mine spanskkunnskaper er heller ikkeeksisterende så teksten melder jeg pass på.
Står på engelsk fra side 211
Voipe is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules