![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei.
Går for siden siste året på flyteknisk VGS, det betyr jo at det er tid for å skrive søknader om lærlingplass. Lurer på om noen kan fortelle meg hvordan lærling-opplegget i Norwegian foregår? Er det en fin arbeidsplass? Hvorfor/hvorfor ikke. Håper på mange fine innspill ![]() Noen andre som har gode forslag om hvor det er bra å være lærling? Tenker da spesielt på å få kunnskap og erfaring. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Canonskytter
|
![]()
Tror du skal være glad for å i det hele tatt få lærlingplass i disse dager...
Men Norwegian skal være veldig greit hører jeg. De jobber kun natt (i hvertfall her på Sola) og jobber da annenhver uke. Tror også bedriften hjelper lærlingene med leilighet. Ellers har du jo CHC som tar inn helikoptersystemlærlinger og kanskje avionikk (Bergen og Sola), HeliOne som tar inn motor-, system-, hydraulikk- og avionikklærlinger (Sola), Widerøe som tar inn flysystem- og muligens avionikklærlinger (Bodø), SAS som tar inn flysystem-, struktur og kanskje avionikklærlinger (Gardermoen), Pratt & Whitney som tar inn flymotorlærlinger (Sola) og Lufttransport som tar inn flysystemlærling(er) (Tromsø). Og så har du selvfølgelig forsvaret. Lærling/befal er også en veldig fin vei å gå da du får kost og losj pluss lønn under hele utdanningen. Hvis du har interesse av forsvaret da. Det er vel de jeg kommer på i farta. ![]()
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Takker for kjempesvar
![]() jaa det er ganske så tøft med å få lærlingplass om dagen. Så føler jeg bare må ta det jeg får tilbud om (om jeg får tilbud). Jobber Norwegian kun natt på sola? Ingen dagvakter? Det at de er behjelpelige med leilighet høres veldig bra ut. Sendt ut en del søknader allerede, og flere skal sendes. Er det noen steder hvor det er større muligheter for ansettelse etter læretid? Sånn med tanke på framtida ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Canonskytter
|
![]()
Norwegian tar også inn lærlinger på Gardermoen.
![]() De har dagvakter begge steder, men såvidt jeg vet så jobber kun lærlingene om natten (for det meste i hvertfall) ettersom det er da de faste sjekkene blir gjort. Ang. ansettelse så er det vanskelig å si ettersom behovet endres svært fort, men av lærlingene er det vel kanskje halvparten som får tilbud om fast ansettelse eller på kontrakt. De siste årene har ikke vært gode for lærlingenes del, men det begynner å komme seg litt nå. Uansett med et fagbrev tar det ikke lange tiden før du får tilbud om jobb i oljebransjen hvis det ikke er noe i flyverdenen. Du kan også ta snarveien til ingeniørutdanning (Y-veien). Noe jeg skal søke til våren. ![]() Har du bestått alle eksamnene til Part-66 kravet så har du selvsagt større sjanse. Det viktigste er dog lite fravær på skolen og holdning til faget. ![]()
You Can, Canon. Last edited by gilera; 18-02-2012 at 14:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
De gjør det på OSL å? Trodde det kun var Sola jeg :P men da er det sikkert noe jeg har gått glipp av
![]() Du har et poeng der, vanskelig å si! Helikopterbransjen på vestlandet (offshore) er kanskje noe sikrere mtp ansettelse etter læretid? Pr dags dato har jeg bestått alle eksamene som jeg har tatt, mangler noen. Fraværet er tilnærmet lik null (1dag på vgs totalt). så håper det beste, men overhode ingen garanti for lærlingplass. Tror jeg skal si meg heldig hvis jeg får tilbud ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke glem at AIM Norway på Kjeller også tar inn lærlinger:
http://www.aimnorway.com/Stillinger.aspx - E |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Anbefaler å søke forsvaret.
Lærer mye og du får lederutdanning og studiekompetanse. Går selv lærlingbefal nå og begynner på F-16 på Ørland etter sommeren.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lærling ved SAS Tech. | Dreyer | Flyteknisk forum | 21 | 10-04-2010 11:49 |
DY lærling | peace | Flyforum | 34 | 09-03-2009 17:36 |
Lærling hos Norwegian | mmusic | Flyforum | 4 | 25-04-2006 13:35 |