![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nytåret skulle traditionen tro fejres udenlands. De seneste år har det primært været i Asien eller Sydamerika, men i år var destinationen Centraleuropas hovedstæder: Prag, Bratislava og Budapest. Jeg købte min billet dagen før afrejse, og valget stod kort fortalt mellem Cimber (ATR42) ud til PRG, og Malev hjem fra BUD. Her lå prisen på cirka DKK2200 + QI bagagegebyr, og fordelen ved denne variant var at jeg kunne flyve hjem på Business for kun ca. 800 kr ekstra. Men valget faldt på CSA, og prisen endte på DKK2052. Ganske fair pris, når man tager i betragtning, at billetten blev købt så kort tid før afrejse.
Min erfaring med CSA begrænser sig til en del pendling mellem CPH og PRG tilbage i 2004, samt en tur til DXB tilbage i 2000. Men nu var der gået 7 år siden min seneste tur, og derfor synes jeg det ville være passende med en lille TR. CPH-PRG OK509 dep 1905 arr 2020 (scheduled) A319 OK-NEM - sæde 20C Loadfactor: C 25% Y 98% Check-in Ankom til Kastrup lufthavn med metroen, og tog den lille gåtur over til Terminal 2, hvor CSA holder til. Handlingen varetages af Novia, både hvad angår check-in og lounges. Jeg nåede frem til check-in-skranken cirka kl 1745, og foran mig var cirka 8-10 passagerer, fordelt på to køer, en for Business og Elite-kunder (samt bag-drop), og en for economy. Mens førstnævnte kø blot havde en enkelt agent, så var der tre agenter til at varetage den sidstnævnte gruppe. Bevæbnet med mit Air France guldkort, gik jeg henimod den "fine" kø, men det var tydeligt at passagererne ikke respekterede formålet med de to køer, og agenterne håndhævede det ikke. Virkeligt irriterende og skuffende. Derfor skiftede jeg til economy-køen, der tydeligvis blev ekspederet hurtigere. Det var tydeligt at den typiske passager denne dag ikke var danske eller tjekkiske turister, men "etnisk" trafik, der skulle videre til BEY. Mine fordomme om disse in-frequent flyers blev bekræftet. Ikke nok med at de ikke respekterede de respektive køer. De forstod heller ikke, at de kun måtte checke et stk bagage ind, og den max. måtte veje 23 kg. Med lange diskussioner til følge. Endelig blev det min tur. Check-in af min kuffert og udskrivning af mit boardingkort skete ganske hurtigt og smertefrit, men agenten var tydeligvis overrasket over at jeg mente at Air France og CSA var i samme alliance, og at jeg derfor gerne ville have registreret mit AF-kort. Hovedrystende fortsatte jeg mod security og derefter til Novia-loungen. Lounge Jeg havde ikke været i Novia-loungen i lang tid. Normalt flyver jeg enten med Star Alliance, eller benytter Diners-loungen (som opereres af Servisair). Kun ganske få passagerer indfandt sig i loungen, og jeg fandt mig et bord og en stol nær buffet'en, der dog var en trist omgang. Drikkevareudbuddet var for så vidt ok, men snacks bestod primært af nødder og småkager, samt brød og smør (her faldt mine tanker jo dog på de smør-fattige norske venner). ![]() ![]() ![]() I luften Siden jeg havde fløjet CSA sidst, havde de fået Airbus 32x ind i flåden. Jeg skulle derfor have min første tur i en A319 med CSA denne aften. Bag gardinet var der vist kun et par enkelte sæder ledige, og som nævnt var klart størstedelen af passagererne folk der skulle videre til BEY. De to herrer på min sæderække (20A og 20B) skiftede mellem indbyrdes at tale svensk og arabisk. Jeg havde ved boarding bemærket at et CSA-crew (to piloter, fire cabincrew) skulle flyve med i kabinen. Hvorfor de skulle dead-heade tilbage til Prag undrede mig en del, og selvom det var fristende at stille min nysgerrighed ved at spørge (cabincrew minus purser sad lige bag mig på række 21 (piloter og purser sad i Business)), så spurgte jeg ikke. Serveringen bestod af en lille pose pretzels, samt kaffe, øl, vin, vand, cola. Spiritus-miniflasker kunne købes til fair priser (vistnok €2,50-3). Knytnævetesten var bestået, og bortset fra det beskrevne, var flyvningen på godt en time uden nævneværdige hændelser. Kufferten ankom, på trods af priority-mærke, ikke blandt de første, men som nævnt skulle de færreste af passagerne kun til Prag, så antallet af kufferter fra CPH var ret begrænset. Herefter gik turen de få skridt over til Courtyard by Marriott Prague Airport, hvor jeg skulle overnatte til dagen efter, hvor resten af mit rejsefølge skulle støde til fra hhv LHR og Flensburg (by train). Last edited by jefi99; 09-01-2012 at 17:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
BUD-PRG
OK791 dep 1430 arr 1555 (scheduled) ATR42 OK-KFN - sæde 3C Loadfactor: 75% Check-in Jeg havde benyttet mig online-check-in, og havde valgt et sæde fremme i flyet, til trods for at jeg godt vidste at indgangen i ATR er bagerst i flyet. Men da alle skal med den samme bus til og fra flyet, så har det ingen praktisk betydning for mig. Jeg har det psykologisk bedst med at sidde fremme i et fly, men jeg havde overset eller glemt, at række 3 i en ATR er lige ud for propellen. Det skulle jeg dog først finde ud af lidt senere... Selvom jeg havde checket ind på nettet, skulle jeg hente mine boardingcards og aflevere min kuffert ved skranken. Da jeg kom ind i terminalen fik jeg et mindre chok over de lange køer. Det skulle dog vise sig, at det kun gjaldt LX og LH, hvor omkring 60-80 passagerer dannede en lang kø. Ved CSA's check-in var der kun en enkelt person foran mig. Uden de store problemer fik jeg printet boardingcard ud, afleveret min Samsonite, men da jeg spurgte hvor loungen lå, svarede hun noget tøvende bare, at den lå "upstairs". Jeg fik dog et lille firkantet guldmærke på mit boardingcard med teksten "Priority Lane", hvilket jeg benyttede mig af - og det sparede mig givetvis et par minutter. Lidt hurtig shopping (Unicum, Camel, Hendricks Gin, Mozartkugler) fik gjort kål på de sidste forint, og derefter gik turen mod loungen. Lounge CSA og resten af Skyteam benytter sig af MALEV's lounge. Jeg glemte faktisk at notere mig om det også gjaldt Star Alliance. Der var også en stor Mastercard-lounge ved siden af. Loungen virkede ganske ny, og var adskillige niveauer over den lounge, jeg benyttede sidst jeg var i BUD i 2007 og fløj med LX. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Der var et pænt udvalg af magasiner og aviser, men ingen skandinaviske (men finske!!). Gratis wifi. Der var en ok udvalg af snacks (men ikke decideret mad), og et fint udvalg af spiritus, særligt den lokale bryg fandtes i flere versioner! Der var også computere til fri afbenyttelse, og dette computerrum var sponsoreret af Audi, hvilket tydeligt fremstod med både skilt og reklamer! I luften Boarding skete med bus, hvilket næsten altid er tilfældet, når der står ATR på menuen. Jeg ankom som en af de sidste til gaten, og skulle derfor kun vente kort tid i bussen på de sidste par passagerer. ![]() Selve turen var ganske hændelsesløs, og serveringen var som CPH-PRG, med den varians, at snacks denne gang bestod af en pakke TUC kiks. Knytnævetest bestået. ![]() En af kuriøsiteterne på ATR42 er jo, at række 1 er med ryggen mod cockpittet. Og dermed er både rk. 1 og 2 emergency exit. Det betød at en gravid kvinde i 2D faktisk blev sendt væk fra sin plads og blev bedt om at finde et ledigt sæde længere bagved i kabinen. ![]() Selvom vi ikke var i luften til tiden, så fik vi hentet den mistede tid, og landede faktisk før schedule i PRG. PRG-CPH OK508 dep 1700 arr 1820 (scheduled) B737-500 OK-XGB - sæde 5C Loadfactor: C25% Y 90% Lounge Desværre blev det ikke til nogen billeder i CSA-loungen i PRG. Men af de tre lounges jeg besøgte på denne tur, var det den største, og også den med det bedste udvalg af snacks. Faktisk kunne man nok godt stille en moderat sult. Brød med pålæg, stort udvalg af salater, kager, nødder osv. Det eneste minus er i min bog det begrænsede udvalg af min højtelskede tjekkiske pilsner. Faktisk serverer man kun Gambrinus, som også er den type øl man serverer ombord på CSA. Der er også et pænt udvalg af internationale aviser, men igen: ingen skandinaviske. Der er computere til fri afbenyttelse, ligesom der er gratis wifi. I luften Jeg blev positivt overrasket, da jeg så at jeg skulle flyve i CSA's 737er med retro-livery: ![]() CSA, der engang hævdede at have den yngste flåde blandt de europæiske flag carriers. I dag er de fly, der var grundlaget for det udsagn efterhånden cirka 20 år gamle. Denne 737er var dog ganske pæn indeni, selvom man godt kunne se at flyet ikke var nyt. Pax bestod af en bred palette af nationaliteter. På min række sad en israeler ved vinduet, og en kroat havde fornøjelsen af midtersædet. Serveringen var identisk med BUD-PRG: TUC og øl/vin/vand/kaffe. Jeg nød en Gambrinus. Række 4 var første række bag tæppet: ![]() Konklusion: Inden for Europa er CSA et OK (!) selskab. Jeg vil ikke have noget problem med at flyve med dem igen indenfor Europa, og deres koncept med gratis øl og vin, men betaling for spiritus synes jeg er fair. Da de fleste flyvninger er under 1t30m, så finder jeg ikke noget behov for servering af mad ombord, hverken gratis eller BOB. Ground handling var bortset fra check-in i CPH udmærket, ligesom særligt deres hub lounge i PRG var acceptabel. Hvis man ønsker at spise i PRG, så blev jeg dog noget overrasket over prisniveauet, der ligger på niveau med vesteuropæiske lufthavne (og markant dyrere end downtown-prisniveau). Last edited by jefi99; 09-01-2012 at 21:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport. Hvem er det som står for bakketjenestene for CSA på CPH?
CSAs fremtid virker ikke særlig lys med nedskjæringer og kutting av ruter. Har nok vært en strategibommert med det sterke fokuset på ruter mot Øst-Europa, og nedprioritering av ruter mot Vest-Europa. Etter å ha vært OK Plus Gold i noen år, utløper statusen nå snart. Blir nok en stund til jeg igjen satser på edelt metall der, men selskapet er fortsatt helt greit å fly med. Problemet er bare at de flyr til færre og færre aktuelle destinasjoner (for mitt vedkommende). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvordan reiste du fra Praha til Budapest?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Med toget. Først fra Prag til Bratislava, hvor det blev til en nat (Doubletree by Hilton), og derefter fra Bratislava til Budapest. Turen fra Bratislava til Budapest var d. 31. december, og endte med at blive ret kaotisk:
Vi skulle have været med toget 13.54, og turen tager 2t41m. Men toget var først forsinket, og blev så aflyst. Næste tog skulle gå kl. 15.54, og det var samme historie, først forsinket og så blev det aflyst. Problemet skulle vise sig at være, at togene kom fra Prag, og der var faldet nogle ledninger ned på banen i nærheden af den tjekkisk/slovakiske grænse. Vi blev så lovet, at toget kl 17.54 skulle afgå regelmæssigt, men vi valgte at tage en langsommere tog, i retning mod Budapest, til en by ved navn Nove Zamky. Herfra kunne vi så tage det næste EC-tog, der muligvis ville køre en rute udenom den strækning hvor ledningerne var faldet ned. Det var i hvert fald sådan vi tolkede forklaringen fra damen ved informationsskranken. Da vi ankom til Nove Zamky, kunne vi se at også dette tog skulle være 35 minutter forsinket, så vi indledte forhandlinger med den lokale taxi-mafia. Det endte med at vi betalte €100 for de 120 km til Budapest. Vi blev nægtet at få refunderet vores togbilletter, da de fastholdt at toget ville komme, men nu var klokken blevet ca. 19, at vi ikke turde stole på de slovakiske statsbaner. Vi inviterede en tjekkisk pige med i taxaen. Hun havde siddet ved siden af os i regionaltoget, og havde hjulpet os med at oversætte kommunikationen fra togpersonalet. Hun ville først ikke tage imod tilbuddet om at køre gratis med, men vi endte på det kompromis, at vi betalte de 100 euro, og hun bidragede med en flaske Becherovka, der så blev drukket i Skoda-taxaen. Vi ankom til Marriott i Budapest lidt efter kl 21, og havde en hektisk, men god nytårsaften! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Novia
Quote:
OK Plus programmet er også blevet noget forringet de sidste par år, efter de fjernede statusupgrades fra de mellemste economy-bookingklasser, så man nu kun bliver upgradet fra de dyrere bookingklasser. Det er alligevel et generøst tilbud, som ikke andre tilbyder i Europa. Men alligevel er der ikke meget værdi i programmet, med mindre at man flyver meget til netop de snævre udvalg af destinationer de flyver til i særligt central- og østeuropa. Men her kan man jo med fordel benytte et andet Skyteam-program. Jeg blev selv statusmatchet til AF Gold sidste år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for en fin rapport.
Jeg fløy selv OSL-PRG-SOF og tilbake med Czech Airlines i oktober, og da serverte de gratis mat på alle flightene. Men på kortere flighter serverer de nok ikke mat, tydeligvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
CSA OK508 med routing PRG-CPH-ARN 5/5? | Cockpitview | Småprat | 2 | 05-05-2015 20:39 |
Czech airlines øker på CPH-PRG | Boeing_fan | Flyforum | 0 | 22-05-2012 13:31 |
SVG-AMS-PRG med KL/OK i Economy. | Twin Otter | TripReports | 23 | 02-07-2010 00:12 |
Smartwings har atter bestemt seg for å fly CPH-PRG | MD90 | Flyforum | 3 | 14-03-2006 19:56 |
Norwegian daglig til BUD, PRG og WAW | CK | Flyforum | 2 | 24-11-2005 22:57 |