![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I alle tilfeller blir det feil å bruke antall innbyggere i Bergen kommune, innbyggere i Trondheim+Stjørdal e.l. til å vurdere trafikkgrunnlag. De nærmeste naboflyplassene til SVG med rutetrafikk er HAU og KRS. Siden SVG er større (og dermed har et bredere tilbud) vil nedslagsområdet være minst til og med de som bor på halvveien til neste flyplass, i mange tilfeller lengre. Det vil si hele Sør-Rogaland+deler av Ryfylke, samt litt av Agder. Tilsvarende avgrenses TRD av de mindre KSU, OSY og OSD, som sannsynligvis betyr nedslagsområde som dekker hele Sør-Trøndelag (kanskje med en bitteliten lekkasje til OLA, men den er minimal da OLA kun hadde 7 117 pax i 2010) , Nord-Trøndelag minst opp til Steinkjer og litt i Sverige. Mye av trafikken fra OSY går jo også gjennom TRD, i tillegg til at TRD har en del annen transfertrafikk fra bl.a. Helgeland. BGO er i noe lignende situasjon. Skal ærlig innrømme at jeg ikke har peiling på hvilken flyplass som har størst passasjergrunnlag, men i 2010 hadde SVG og TRD nærmest identiske passasjertall, dog med helt forskjellig sammensetning (som jeg syns er litt fasinerende). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Tettsteder basert på SSB's informasjon: http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_o...ste_tettsteder
Ellers så kan man utifra Avinor's nylig publiserte passasjertall lese at store deler av trafikken i TRD er innenriks (en del transfer innenriks) hvor SVG har en stor del utenriks. Vil tro at dette er understøttet av tidligere kommentarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
AirBussjåfør
|
![]()
Leser en del her inne på Flyprat, men det var først når jeg så denne tråden at jeg fant ut at jeg måtte registrere meg. Som Harald Eia sa til Skavland i kveld så "skal man sjekke ting opp mot fakta før man uttaler seg".
Å si at Stavanger er større enn Trondheim er det dummeste jeg har hørt. Mange regner med Sandnes når en skal telle folketallet i Stavanger, men dette er feil. Sandnes har per i dag by status og skal derfor ikke regnes med som en del av Stavanger. Dersom man regner med Sandnes så skal Trondheim få lov til å regne med Klæbu, Stjørdal og så videre. Quote:
Folketall Stavanger kommune pr 2011: 126 021 Folketall Trondheim kommune pr 2011: 173 486 - I tillegg må man også regne med de cirka 10 000 studentene som hvert år flytter til Trondheim uten å melde i fra. Ser man på fjorårets statistikk så hadde Trondheim lufthavn 3 919 618 flyreisende, mens Stavanger lufthavn hadde 4 119 348 reisende - dersom man regner med helikoptertrafikken. Uten helikoptertrafikken så er Stavanger mye mindre enn Trondheim - I flypax så hadde SVG i fjor totalt 3 900 792 reisende. Tar jeg ikke heelt feil, så er dette mindre enn tallet for TRD. Last edited by CaptainMorgan; 14-01-2012 at 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flysitter
|
![]()
Nå var ikke tanken min at man skulle regne Stavanger å Sandnes som en by men siden det er kun 10km avstand mellom Sandnes å Sola så må Sandnes regnes inn i befolkningsgrunnlaget til SVG Lufthavn
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
AirBussjåfør
|
![]() Quote:
Innbyggertallet vil da se slik ut: Trondheim kommune: 173 486 Klæbu kommune: 5886 Melhus kommune: 15 294 Malvik kommune: 12 758 Totalt: 207 424 (cirka 217 424 med de uregistrerte studentene) Stavanger + Sandnes: 194.547 Jeg kjøper ikke helt den med at Stavanger og Sandnes er større. Last edited by CaptainMorgan; 14-01-2012 at 01:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Flysitter
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Det er helt korrekt å si at Trondheim som by er større enn Stavanger siden det er vanlig å måle folketall innfor bygrensa i Norge (og naboene til Stavanger er litt staere enn Trondheim sine ![]() Quote:
![]() Edit: Link til SSB sin oversikt over befolkning i tettsteder Last edited by Mjolnir; 14-01-2012 at 01:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
AirBussjåfør
|
![]()
Vi kan jo godt droppe Melhus og Malvik, også regner vi heller bare Trondheim og Stjørdal.
Trondheim kommune: 172 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter Stjørdal kommune: 21 646 Totalt Stjørdal+Trondheim+Studenter: 204 132 Ser ut som du sliter fortsatt. Vis meg gjerne hvordan regnestykket ser ut med Sola, Time, Klepp og Gjesdal. Så kan vi se om det er større enn følgende, som er et utvalg av nedslagsfeltene til Værnes: Trondheim Kommune:173 486 + cirka 10 000 uregistrerte studenter Klæbu Kommune: 5 886 Melhus Kommune: 15 294 Malvik Kommune: 12 758 Orkdal kommune: 11 451 Stjørdal kommune: 21 646 Meråker kommune: 2 515 Levanger kommune: 18 890 Verdal kommune: 14 361 Steinkjer kommune: 21 311 Totalt: 310 598. Dette er jo ikke helt korrekt. I følge Avinor Værnes selv så er det totale nedslagsfeltet for Værnes på cirka 500 000. (http://www.therouteshop.com/trondhei.../#catchmentTab) Men dette "munner" jo egentlig bare ut i en ting; at TRD har flere pax enn SVG. Eneste forskjellen er at helikoptertrafikken skjuler dette. Uten heli, er SVG som sagt mindre enn TRD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
AirBussjåfør
|
![]() Quote:
Når det gjelder statistikken så er den hentet herfra: http://www.avinor.no/avinor/trafikk/...fikkstatistikk Nå handler jo dette i bunn og grunn ikke om hvem som er størst av Trondheim og Stavanger vist man kun regner med noen utvalgte kommuner i tillegg, men rett og slett om hvor mange beboere som faktisk bor i området rundt flyplassen, og hvor mange reisende flyplassene har årlig. Og da er det Værnes som har flest beboere og flyreisende! Heli er irrelevant. Last edited by CaptainMorgan; 14-01-2012 at 02:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Eh, betyr det virkelig noe å være større enn den andre, på et papir - eller i det virkelige liv...? Unnskyld kjære debattant - og velkommen, eh - har du noen gang vært i Stavanger eller Sandnes, eller leser du kun statistikk...??? Hvor langt er det fra Tr.heim til Stjørdal? 3-4 mil...? Hvor langt er det fra Stavanger til Sandnes...? 0 meter...!!! Nå mener eg for all del ikke å være ufin eller noe, men en mer dårlig sammenlikning skal man lete etter... Hvorfor? Jo - fordi Stavanger og Sandnes er ETT tettsted i praksis, og ikke bare i teori, da disse to byer er integrert i en sømløs grense som kun eksisterer pga skilting :-) Hvis du aldri har vært her, så skal jeg love deg at du aldri vet når du er i Stavanger eller når du er i Sandnes, av den enkle grunn at de to byene er grodd sammen til EN by i praksis. Stavanger er den tettest befolkete by i Nord Europa, således er kommunegrensene så nær at det hele fremstår som EN stor region, kanskje mer konkret enn de fleste andre steder i vårt land... Og da mener jeg i.f.t. infrastruktur. Og den desidert største arbeidsplass (sted:-) ) i regionen er Forus, og hvor ligger Forus...? Jo, i Stavanger/Sandnes - altså delt på begge kommuner/byer... Forklar meg hvordan Tr.heim og Stjørdal kan sammenliknes med det...? Hvis du skal komme med et reelt sammenlikningsgrunnlag, så måtte det altså vært UAVBRUTT bebyggelse/industri/handel/infrastruktur HELE veien, og det var det definitivt ikke sist eg var på de kanter (selv om det er noen år siden nå:-) ), da hadde jeg akseptert og vært enig i din sammenlikning... Og hvis en, som det er nevnt her, holde seg til fakta - så tar du veldig feil når du skriver at det er omtrent samme avstand fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Sandnes og Stavanger til Sola... Skal man pirke, så er det akkkurat dobbelt så langt fra Tr.heim til Værnes, som det er fra Stv. til Sola, og 3 ganger lengre enn det er fra Sandnes til Sola:-) Og jeg, jeg bor på landet - så jeg bryr meg svært lite om hvem som er størst, 3-størst, 9-størst osv osv osv - men det ingen teori kan ta fra oss, og det er utvistelig - og nesten helt unikt i et forhold mellom to byer, er at Stavanger og Sandnes integreres i det praktiske liv som EN by! Men igjen - hva betyr det å være størst? Eg er glad i det å være minst...! Så jeg tar ikke noe debatt i tall eller følger denne diskusjon opp - men jeg måtte bare påpeke din vinkling til Stjørdal...! Det er ikke alt man kan lese i tall og statistikker ser du Siden det finnes personer med små peniser og lite trykk (les: "pissekonkurranse"), så vil eg dra diskusjonen tilbake til hva den handler om... Å fly mellom Stavanger og Stockholm direkte, eller via Oslo, blir 2 helt forskjellige opplevelser. Synes det er meget mer enn at det tar lengre tid, det er og forblir en mellomlanding og flybytte, og det blir i mine øyne alltid feil (hvis man da ikke vil oppleve flere flygninger/fly) i forhold til en direkte flygning. Jeg er bare en turist, og således ikke avhengig av en slik linje - men jeg ville aldri reist en weekendtur til vakre Stockholm hvis jeg måtte reist via Oslo, no way! Men en direkteflyvning hadde gjort dette svært interessant. Nå har heller ikke jeg bidratt til pax-økning desverre, men det av helt andre årsaker. Men jeg synes det er svært trist at denne linje nok en gang legges ned, og nei - jeg tror ikke Norwegian vil finne det interessant, desverre... Kanskje DAT, som viser vilje og pågangsmot der andre gir opp:-) H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 14-01-2012 at 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dersom man skal se på passasjergrunnag så er det forsåvidt irrelevant om man hører til den eller den kommunen. Det som er standard praksis er å bruke antall innbyggere i x antall minutter/timer fra flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]()
Hvis man ser hvordan TRD/SVG markedsfører seg selv på www.therouteshop.com virker det som TRD har større catchment area innen 120 min enn i SVG sitt tilfelle;
SVG Catchment Area 30 min catchment area: The cities of Stavanger and Sandnes (total pop. 200,000). 60 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund and Karmøy (total pop 250,000). 120 min catchment area: The cities of Stavanger, Sandnes, Egersund, Karmøy and Haugesund (total pop. 300 000). Total overall population of Rogaland county is 420,000. TRD Catchment Area 30 min catchment area: 150,000 inhabitants 60 min catchment area: 250,000 inhabitants 120 min catchment area: 400,000 inhabitants In total: a catchment area of 530,000 people. The catchment area comprises Sweden (Åre/Östersund), Trøndelag/Central Norway and Helgeland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Hvorvidt Stavanger og Sandnes henger sammen eller ikke er totalt uvesentlig. Det blir ikke flere (potensielle) passasjerer av den grunn. Trondheim by er markant større enn Stavanger by. Tettstedet Stavanger/Sandnes er noe større enn Stor-Trondheim, i hvert fall i skrivende stund. Over til dette med "Catchment Area". The Route shop opplyser følgende: Trondheim: Quote:
Quote:
EDIT: 'EGNM' ble før meg med info fra The Route shop. Last edited by Novair; 14-01-2012 at 21:21. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Når man ser på antallet innenlandspassasjerer på TRD kan det se ut som at "halve Nordnorge" bruker TRD som en hub for å komme seg til Oslo.
SVG har hvertfall vesentlig flere utenlandspassasjerer enn TRD, faktisk flere enn BGO i vintermånedene, da turistene uteblir fra BGO. Så da kan vi begynne å diskutere hvem som er størst av SVG og BGO også..... :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
AirBussjåfør
|
![]() Quote:
Som jeg har sagt tidligere, det er det totale som teller. Værnes hadde i fjor 3 919 618 flyreisende, mens Sola hadde 3 900 792 flyreisende. Last edited by CaptainMorgan; 15-01-2012 at 01:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Syns ærlig talt du kommer med mange ad-hoc-framstillinger, og det du skriver er sterkt farget av (blind) patriotisme. Statistikk kan man manipulere som man vil og velge det resultatet man liker best, være det seg at SVG er større enn BGO på utenriks om vinteren eller at Namsos Lufthavn er større enn AMS på innenrikstrafikk. TRD er litt større enn SVG på flytrafikk. I mange tilfeller er helt relevant, og jeg vil anta at vurdering av passasjergrunnlag er et slikt tilfelle. Hva som er relevant kommer dog helt an på sammenhengen. For en som jobber i tårnet er det f.eks. mest relevant med antall bevegelser, uavhengig av type. Jeg vet i hvertfall hva som er relevant for meg: at det tydeligvis ikke er grunnlag for et skikkelig non-stop-tilbud mellom de to ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
AirBussjåfør
|
![]()
De tallene jeg kommer med er hentet rett fra Avinors egne nettsider. Men som du sier, SVG har flere flybevegelser enn TRD. Litt rart egentlig når Værnes har flere reisende pax. Det vil jo i teorien si at den gjennomsnittlige kabinfaktoren på SVG er lavere enn ved TRD. - Litt upresist utsagn av meg, ettersom det brukes forskjellige flytyper til hhv SVG og TRD. Men du skjønner pointet.
Synd Norwegian la ned TRD-SVG, men så har jo heldigvis SAS fortsatt rute dit, både direkte og via Ålesund og Bergen. Angående den funfacten din så studerer jeg faktisk sosialantropologi. Last edited by CaptainMorgan; 15-01-2012 at 02:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men det er jo et svært lite dekkende beskyldning du kommer med i ovennevnte post, hvis du selv leser alle dine geografiske faktafeil fra fredagskvelden...! Her må man holde fokus:-) H
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvilken flyplass i verden har? | Norge Rundt På 14 Dager | Småprat | 5 | 08-05-2018 12:51 |
Hvilken flyplass har jeg vært på? | ATC-flyradar | Bilder & foto | 4 | 04-06-2015 21:07 |
Quiz, hvilken flyplass har jeg tatt bilde av? | STARSHIP 2 | Flyforum | 24 | 16-07-2010 17:16 |
Quiz: Hvilken flyplass | BSSW | Flyforum | 56 | 10-01-2010 21:21 |
Hvilken flyplass liker du best? | Rossiyskie Avialinii | Flyforum | 27 | 03-05-2007 10:56 |